Komunikaty PR

Siedzisz w domu? Nadal możesz przygotowywać się do sezonu

2020-03-19  |  14:00
Biuro prasowe

COVID-19 zatrzymał cały motorsport w garażach. Jednak w świecie sportu to właśnie kierowcy rajdowi i wyścigowi mają największe możliwości, by utrzymać się w wysokiej formie. Jak to możliwe?

 

Pandemia zatrzymała w domach sportowców wszelkich profesji i to w trakcie kluczowych momentów sezonu. Kiedy wrócą do rywalizacji, nie wiadomo. Trzeba przygotować się na długie tygodnie samoizolacji i treningów na własną rękę. Utrzymanie formy będzie niesamowicie trudne zwłaszcza w sportach zespołowych, gdzie oprócz dyspozycji jednostek, ważna jest też współpraca z innymi. A wspólne treningi są teraz niewskazane lub wręcz zakazane. To dlatego lekarze medycyny sportowej już zastanawiają się, jakich metod treningowych należy się trzymać, by po powrocie do gry nie nabawić się poważnego urazu.

Kierowcy rajdowi i wyścigowi o to obawiać się nie muszą. Od lat mają do dyspozycji narzędzia, które pozwalają im utrzymywać swoją formę przez cały rok nawet będąc daleko od swojego auta. Motorsport to jedna z najdroższych dziedzin sportu, dlatego tak szybko wirtualne możliwości treningu zagościły nie tylko u czołowych kierowców. Dzień testowy w prawdziwej rajdówce lub wyścigówce może kosztować dziesiątki albo i setki tysięcy złotych. Za podobną kwotę można zbudować symulator, który świetnie odwzorowuje rzeczywiste warunki.

“Dziś każdy profesjonalny kierowca korzysta z symulatorów. Widzimy to w F1, gdzie symulatory stanowią element pracy całego zespołu po zawodników, którzy zaczynają swoją przygodę z motorsportem, a chcą się podszkolić mniejszym kosztem. Jazda na symultorze jest znacznie tańsza niż wyjazd na tor” - przekonuje Radosław Turek z Ragnar Simulator, w którym można ćwiczyć zarówno jazdę w F1 jak i za kierownicą Toyoty Celiki z polskiego pucharu Toyota Racing Cup.

Jak wygląda symulator wyścigowy?

Czołowe zespoły F1 oraz konstruktorzy prototypów do wyścigów długodystansowych mają symulatory w wielkich pomieszczeniach, bo warunki trzeba odwzorować jak najlepiej. Symulator służy nie tylko do treningu kierowcy, ale i prac nad samochodem.

„Gdybym miał stworzyć porównanie do zwykłego świata, to myślę, że mamy łącznie około 10 całkiem mocnych komputerów odpowiadających za pracę całego symulatora. Każdy z nich ma moc obliczeniową w zakresie renderowania grafiki jak dwie konsole PlayStation. Mamy więc tutaj moc obliczeniową na poziomie 20 konsol PlayStation.” - mówi Marvin Struijk odpowiedzialny za wirtualne stanowisko testowe zespołu Toyota Gazoo Racing WEC w siedzibie Toyota Motorsport GmbH w Kolonii.

Intensywne treningi na symulatorach są bardzo istotnym elementem rozwoju współczesnych kierowców i zespołów wyścigowych. Struijk nie ma wątpliwości, że przynoszą wymierne korzyści. „Myślę, że symulator zdecydowanie sprawia, że kierowca staje się szybszy. Nie tylko pozwala mu lepiej poznać samochód, ale także jego wyposażenie, które staje się coraz bardziej zaawansowane, szczególnie w seriach takich jak WEC” – podsumowuje członek ekipy Toyota Gazoo Racing.

Norris i Verstappen w świecie wirtualnym

W czasie samoizolacji lub kwarantanny nawet najlepsi kierowcy muszą jednak zostać w domu. Jak wtedy trenują? Także wirtualnie. Widzieliśmy to dokładnie w marcowy weekend. Odwołane Grand Prix Australii, które miało zainaugurować sezon 2020 w Formule 1, dla wielu kierowców nie było wymówką od podniesienia rękawicy. Max Verstappen z zespołu Red Bull Racing czy Lando Norris z McLarena w niedzielę siedząc w swoich domach ścigali się w wirtualnych wyścigach. A ich rywalizację mogliśmy podglądać na YouTubie czy Twitchu.

“Wielu zawodników korzysta z symulatora, żeby przyzwyczaić się do obiektu, na którym będą rywalizować. Sprawdzą linię jazdy, nauczą się zakrętów. Symulator pozwala na doskonalenie techniki jazdy. Symulator służy do poprawy koncentracji, pamięci mięśniowej, koordynacji ruchowo wzrokowej. zastosowań jest wiele.” - mówi Turek.

Ciało też da się wyćwiczyć

Trening w symulatorze to jedno, ale o ciało też należy dbać. Podczas jazdy na torze na kierowcę działają przeciążenia podczas hamowania i przyspieszania, a także podczas jazdy w zakrętach. Samo kierowanie wymaga “pary” w rękach. Do hamowania też trzeba mieć wytrenowane nogi. Odpowiednie przygotowanie fizyczne może dać przewagę nad rywalami na torze.

“Powinniśmy ćwiczyć całe partie mięśni. Począwszy od nóg, bo nimi hamujemy i nawet lewa noga musi mieć siłę. Potrzebujemy niesamowitej stabilizacji pleców, bo to ta część ciała przekazuje nam informacje o tym, co dzieje się z autem. A nie może być tak, że auto nami pomiata. To my powinniśmy mieć na nim kontrolę. Obręcz barkowa jest ważna do trzymania kierownicy. A jeśli ścigamy się w bolidach to ważne są mięśnie karku i szyi, bo tam działają jeszcze większe siły niż w samochodach z dachem” - mówi Gosia Rdest, w sezonie 2019 wicemistrzyni Polski w wyścigach samochodowych oraz uczestniczka W Series.

Taki trening nie wymaga wizyty na siłowni czy niesamowitego sprzętu. Dowodów dostarczają konta na Instagramie czołowych kierowców świata, którzy ćwiczą we własnych domach z wykorzystaniem gum oporowych i ciężaru własnego ciała.

Co jeszcze warto robić? ”Odpowiednia suplementacja, którą mam bardzo kompleksowo rozpisaną, wpływa bardzo mocno na właściwą i szybką regenerację, możliwość utrzymania koncentracji, dobre samopoczucie. To wszystko wpływa na nasz wynik i komfort oraz wydajność mojej pracy” - mówi rajdowy pilot Sebastian Rozwadowski, który razem z Litwinem Benediktasem Vanagasem przejechał cztery Rajdy Dakar.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać? Biuro prasowe
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to
Motoryzacja Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy
2024-12-30 | 12:00

Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy

Jazda rowerem w sezonie zimowym stawia przed rowerzystami nie lada wyzwania, zwłaszcza gdy korzystają z jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym. Klasyczne baterie litowo-jonowe w takich
Motoryzacja Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
2024-12-19 | 12:00

Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams

6,5 tys. historii, 75 dni napływających zgłoszeń, 11 finalistów i 1 zwycięzca, a w zasadzie zwyciężczyni – tak w liczbach prezentuje się finał konkursu Uber Dreams. Podczas

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Muzyka

Konsument

Eksperci apelują do Ministerstwa Zdrowia o zmianę w polityce nikotynowej. Powinna lepiej chronić dzieci i młodzież

Wprowadzanie kolejnych zakazów w ustawie tytoniowej nie przyniesie spodziewanego rezultatu – oceniają lekarze i terapeuci pracujący z osobami uzależnionymi. Według nich należy osobno rozpisać działania rozwiązujące problem na poziomie osób dorosłych, które już palą, i te, które będą nakierowane na ochronę dzieci i młodzieży przed dostępem do wyrobów nikotynowych. Stowarzyszenie Jump93 wraz z przedstawicielami środowisk psychiatrycznych i zdrowia publicznego zaapelowało o systemowe podejście do polityki nikotynowej, z uwzględnieniem potencjału strategii redukcji szkód.

Prawo

Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej prowadzi prekonsultacje dotyczące dalszych etapów reformy opieki wczesnodziecięcej i podkreśla, że jest to jedno z kluczowych zadań podjętych przez resort. Ma to pomóc w zatrzymaniu negatywnych trendów demograficznych. W 2024 roku w Polsce urodziło się 252 tys. dzieci, czyli o ponad 20 tys. mniej niż w poprzednim roku i najmniej w całym okresie powojennym.