Średni wiek samochodu w Polsce jest o 3,6 roku większy niż średnia dla UE

- W tym roku prawdopodobny jest najwyższy od lat import indywidualny używanych samochodów. To często starsze auta – średnio ponad 12-letnie.
- Średnia wieku samochodu w Polsce jest jeszcze wyższa - 15,9 lat. To jeden z gorszych wyników w Europie. Nieco starszymi autami jeżdżą Grecy czy Estończycy, o blisko połowę młodszymi Austriacy.
- 16-letni samochód może być sporo wart, ale trudno wykupić na niego polisę AC. Tylko niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.
Na koniec grudnia 2023 r. w Polsce zarejestrowanych było blisko 27,4 mln aut osobowych. To o 672 tys. (2,2 proc.) więcej niż rok wcześniej (dane Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar). Ta liczba stale rośnie. W maju 2024 roku zarejestrowano w Polsce prawie 79 tys. sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. To o 18,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Jeśli takie tempo zostanie utrzymane w kolejnych miesiącach, w całym 2024 r. sprowadzimy ponad 95O tys. używanych aut. Wiek importowanych w tym roku wynosi przeciętnie 12,2 r.
To i tak niższa średnia niż wszystkich aut zarejestrowanych w CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). Polacy poruszają się – delikatnie mówiąc – nie najmłodszymi egzemplarzami. Średnia wieku samochodu w Polsce to 15,9 lat (po odliczeniu pojazdów nieaktywnych od kilku lat). Według najnowszego raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) średni wiek pojazdów w Unii Europejskiej to 12,3 lat, zatem my statystycznie jeździmy starszymi o ponad 3,5 roku. Gorzej sytuacja wygląda w Grecji i Estonii, gdzie średni wiek pojazdów wynosi odpowiednio 17,3 oraz 16,6 lat. Najmłodsza średnia jest w Luksemburgu 7,9 i Austrii 8,9 lat.
Czy starsze samochody można ubezpieczyć?
Według Eurostatu w 2021 r. aż 41,3 proc. samochodów w naszym kraju przekraczało 20 lat. Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe i nie ma ograniczeń związanych z wiekiem pojazdu. W przypadku Auto Casco oferta ubezpieczeniowa może być ograniczona. AC obejmuje w standardzie szkody powstałe na skutek kolizji, wypadków, zderzeń z innymi pojazdami, obiektami lub zwierzętami, aktów wandalizmu, działania sił przyrody, takich jak pożar, powódź, huragan, gradobicie, lawina, a także innych zdarzeń losowych. Z Auto Casco można też skorzystać w przypadku kradzieży pojazdu. Wiele towarzystw ubezpieczeniowych ogranicza możliwość zawarcia umowy AC do wieku auta wynoszącego 15 lat. Na szczęście nie wszystkie.
- Od dłuższego czasu obserwujemy rosnące zainteresowanie kierowców możliwością ubezpieczenia starszych niż 15-letnie samochodów. Uwzględniając te potrzeby w naszym przypadku Auto Casco jest dostępne dla właścicieli nawet dwudziestoletnich aut. Ochrona od zniszczenia, uszkodzenia i kradzieży w wyniku wszystkich ryzyk (all risk) dla pojazdów w tym wieku dla wielu kierowców jest ważnym zabezpieczeniem, szczególnie wtedy, kiedy takie auto jest jedynym w rodzinie ważnym środkiem transportu – mówi Marek Kaleta, Kierownik Departamentu Ubezpieczeń Detalicznych w TUZ Ubezpieczenia.
W jaki sposób właściciele używanych samochodów, nie tylko starszych, mogą sfinansować ich naprawę z ubezpieczenia?
Możliwe są przynajmniej trzy warianty uzyskania odszkodowania po uszkodzeniu pojazdu. Można je dopasować do indywidualnych potrzeb kierowcy. Ekspert TUZ ubezpieczenia mówi, jak działa każdy ze sposobów likwidacji szkody:
- Kosztorys („gotówka do ręki”): to najtańsza opcja polisy, która umożliwia rozliczenie szkody na podstawie kosztorysu przygotowanego przez specjalistę z towarzystwa ubezpieczeń. Odszkodowanie jest wypłacane bezpośrednio na konto klienta, co daje pełną swobodę w wyborze warsztatu naprawczego.
- Sieć Naprawcza Towarzystwa Ubezpieczeń: koszty rozliczane są bezgotówkowo bezpośrednio między TU, a warsztatem z nim współpracującym. Dzięki temu kierowca ma najmniej formalności i może spokojny o jakość naprawy, bo ta jest kontrolowana przez TU.
- Serwis, w tym ASO, niezależnie od wieku pojazdu: ten wariant umożliwia bezgotówkowe rozliczenie naprawy w dowolnym warsztacie naprawczym, w tym w autoryzowanych stacjach obsługi (ASO). Wszystkie naprawy są dokumentowane fakturami, co zapewnia pełną transparentność i zaufanie do jakości usług.
- W przypadku wybrania likwidacji szkody z udziałem sieci naprawczej TU w niektórych przypadkach możliwe jest skorzystanie z usługi „door to door” oraz samochodu zastępczego na cały czas naprawy. To dodatkowo ułatwia proces reperacji pojazdu, która wykonywana jest z użyciem oryginalnych części. Taką metodę umożliwiamy w TUZ. W przypadku ASO niektóre TU wprowadzają górną granicę wieku pojazdu. W naszym przypadku jej nie ma, naprawa w ASO jest możliwa nawet w przypadku kilkunastoletnich samochodów – mówi Marek Kaleta z TUZ Ubezpieczenia.
Ile kosztuje udział własny w likwidacji szkody i dlaczego kierowcy go nie lubią?
Udział własny oznacza, że w przypadku szkody zapisana w umowie ubezpieczenia część wartości szkody będzie pokryta przez właściciela pojazdu. W wielu umowach jest też określona franszyza integralna. Oznacza brak wypłaty odszkodowania w przypadku szkód wycenionych na niskie kwoty, określone w umowie. W takim przypadku np. wymiana uszkodzonego lusterka czy zderzaka może nie zostać sfinansowane z polisy AC. Umowa ubezpieczenia z udziałem własnym i franszyzą integralną jest zazwyczaj nieco tańsze, ale może być powodem do frustracji właściciela pojazdu po jego uszkodzeniu. Możliwe jest też zawarcie umowy ubezpieczenia zapewniającej pełne pokrycie szkód bez dodatkowych kosztów i komplikacji.
- Brak udziałów własnych, nawet dla kierowców do 26 lat czy brak potrąceń amortyzacyjnych przy rozliczaniu kosztu naprawy, sprawia, że właściciel pojazdu otrzymuje kwotę odszkodowania odpowiadającą rzeczywistym kosztom naprawy. Polisa jest bardziej przejrzysta, zwłaszcza przy ustalaniu kwoty ubezpieczenia. Nasza obserwacja rynku i doświadczenie w ubezpieczaniu pojazdów wskazują, że jest duże zapotrzebowanie na pokrycie całości szkody przez TU już od pierwszej złotówki. Podobnie jak sfinansowanie nawet najmniejszej szkody bez minimalnego progu, więc taką formułę w przypadku naszego ubezpieczenia wprowadziliśmy – mówi Marek Kaleta z TUZ Ubezpieczenia.

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy

Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Prawo
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci

Luka w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn spadła w UE do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jednocześnie jednak panie częściej niż na kierowniczych pracują na niższych i gorzej płatnych stanowiskach. W Polsce, jak wynika z danych 30% Club Poland, udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na GPW wynosi 18,4 proc. Wskazuje to na potrzebę wdrożenia skutecznych działań na rzecz zwiększenia udziału kobiet w najwyższych strukturach zarządzania, również na szczeblu unijnym.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.