Toyota i jej Cruisery - od Land Cruisera po pojazd księżycowy
Land Cruiser to jeden z najlepiej rozpoznawalnych samochodów Toyoty na świecie – znany i ceniony pod każdą szerokością geograficzną. Jego popularność i doskonała renoma terenówki nie do zdarcia sprawiają, że Toyota wielokrotnie w swojej historii sięgała po nazwę Cruiser. Oto pojazdy Toyoty, które dzielą znaczek Cruiser z japońską legendą off-roadu.
Historia nazwy Land Cruiser sięga czerwca 1954 roku, kiedy dyrektor techniczny Toyoty, Hanji Umehara ogłosił, że tak właśnie będzie się nazywał samochód terenowy, znany do tej pory jako Toyota Jeep BJ. Nazwa oznaczająca lądowy krążownik bardzo się spodobała, gdyż dobrze oddaje charakter auta o konstrukcji ramowej, świetnych właściwościach terenowych i ogromnej odporności. Spodobała się także na rynkach zagranicznych, gdzie Land Cruiser przecierał szlaki dla lokalnej w tamtym czasie marki z Japonii.
Do tej pory na całym świecie kupiono ponad 10 milionów Land Cruiserów. Przez niemal 70 lat swojej historii Land Cruiser przekonywał kolejnych kierowców o swojej niezrównanej niezawodności i dzielności w trudnych warunkach. Siła marki tego samochodu sprawiła, że Toyota wielokrotnie sięgała po nazwę Cruiser, obdarzając nią sześć innych pojazdów. Są wśród nich auta mniejsze i większe, przestronne i kompaktowe, zarówno w stylu retro, jak i nowatorski koncept nie z tej Ziemi.
Toyota Urban Cruiser
Miejski crossover Urban Cruiser zadebiutował w Europie w 2009 roku w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie samochodami tego typu. Twórcy auta sięgnęli po charakterystyczne cechy stylistyczne większych SUV-ów i dostosowali je do miejskiego samochodu segmentu B, nawiązując przy tym do pierwszego, trzydrzwiowego RAV4.
Urban Cruiser był kompaktowy i praktyczny – zapewniał wygodną jazdę po mieście dzięki niewielkim rozmiarom, a przy tym podniesione nadwozie crossovera pozwoliło wygospodarować więcej miejsca w środku. Przełomowy okazał się silnik 1,4 l D-4D napędzający wszystkie koła, który wyróżniał się najmniejszą emisją CO2 w samochodzie 4x4.
Toyota FJ Cruiser
W 2013 roku na targach w Detroit Toyota zaskoczyła widzów szczególnym samochodem. Był to koncepcyjny FJ Cruiser, zaprojektowany jako hołd dla legendarnego Land Cruisera 40. Auto zachwyciło publiczność i komentatorów, dlatego dwa lata później powróciło na targi NAIAS w Detroit w postaci modelu produkcyjnego, który początkowo miał być oferowany tylko w USA.
Nowy model został oparty na platformie Land Cruisera Prado serii 120. Dzięki temu mógł się pochwalić nie tylko klasyczną, budzącą sentyment stylistyką, ale także świetnymi właściwościami off-roadowymi. Jego popularność sprawiła, że wkrótce rozpoczęto produkcję FJ Cruiserów z kierownicą po prawej stronie, które trafiły do Japonii, Australii, Nowej Zelandii i RPA. Nowego FJ Cruisera można kupić do dzisiaj – po 14 latach nieprzerwanej produkcji samochód jest dostępny na rynkach Środkowego Wschodu.
Toyota Tj Cruiser
Przestronność vana, stylistyka SUV-a i praktyczne rozwiązania organizacji przestrzeni jak w skrzynce na narzędzia – te trzy punkty stały się wyznacznikiem dla projektantów koncepcyjnej Toyoty Tj Cuiser, uniwersalnego SUV-a dla młodych ludzi o aktywnym stylu życia.
Tj Cruiser został pokazany po raz pierwszy na Tokyo Motor Show w 2017 roku jako samochód do pracy i zabawy. Wskazuje na to jego nazwa – „T” oznacza toolbox, czyli właśnie skrzynkę na narzędzia, a „j” joy, czyli radość. Auto otrzymało napęd 4x4, aby ułatwić eksplorowanie otoczenia i uprawianie sportów na wolnym powietrzu. Zostało zbudowane na platformie TNGA, na której powstają niemal wszystkie nowe modele Toyoty, dlatego jego wdrożenie do produkcji jest całkiem możliwe.
Wnętrze Tj Cruisera może konkurować praktycznością i możliwościami konfiguracji ze szwajcarskim scyzorykiem. Siedzenia można w nim ustawiać na wiele różnych sposobów, łącznie ze złożeniem i uzyskaniem płaskiej podłogi, na której można położyć podwójny materac. Zamontowane po bokach szyny służą do mocowania najróżniejszych akcesoriów.
Toyota Mega Cruiser
Odpowiedzią Toyoty na amerykańskiego Hummera H1 był największy i najpotężniejszy pod względem możliwości terenowych samochód o nazwie Cruiser, jaki Toyota kiedykolwiek zbudowała. Dostępny tylko w Japonii i początkowo wyłącznie jako auto dla wojska, służył za samochód transportowy w Japońskich Siłach Samoobrony. Wkrótce jednak Toyota opracowała także limitowaną wersję cywilną, sprzedawaną od stycznia 1996 roku do sierpnia 2001 roku.
Ogromna terenówka Toyoty mierzyła ponad 5 m długości i ponad 2 m szerokości – jazda obok takiego potwora musiała budzić niepokój u kierowców popularnych w Japonii maleńkich kei cars. Mega Cruiser nie tylko miał stały napęd 4x4, ale nawet układ skręcania czterech kół, a także ogromny prześwit i komplet mechanizmów różnicowych. Tym samochodem można było podjechać pod niemal pionowe wzniesienie, a potem z niego zjechać bez żadnego ryzyka.
Toyota Space Cruiser
Toyota Space Cruiser była jednym z pierwszych minivanów w Wielkiej Brytanii. Samochód został zbudowany na bazie vana Liteace i znany był jako jedyne auto produkcyjne z dwoma szyberdachami. Space Cruiser mieścił 8 osób, a dwa tylne rzędy siedzeń składały się, tworząc płaską podłogę, na której można było położyć dwuosobowy materac. Jego silnik był umieszczony (prawie) po środku, a napęd był przenoszony na tylne koła.
Space Cruiser był dostępny w Wielkiej Brytanii od 1983 do 1990 roku. Pojawił się także w kilku innych krajach Europy. Większość spośród 9346 egzemplarzy sprzedanych na Wyspach kryła pod maską 87-konny, 2,0-litrowy silnik, choć można go było kupić także z jednostką 1.8.
Toyota Lunar Cruiser
Lunar Cruiser to szczególny pojazd w tym zestawieniu. Po pierwsze dlatego, że będzie służył do eksploracji bezdroży nie na Ziemi, lecz na Księżycu. Po drugie, ponieważ powstaje we współpracy z Japońską Agencją Kosmiczną JAXA. Trzeci powód to napęd – Lunar Cruiser będzie napędzany bezemisyjnym układem silnika elektrycznego i wodorowych ogniw paliwowych Toyoty.
Można więc powiedzieć, że ten pojazd wyniesie nazwę Cruiser dalej niż Hanji Umehara mógł sobie wymarzyć – zarówno w przestrzeni, jak i pod względem technologii. Toyota zrobi wszystko, by ten nowatorski pojazd księżycowy mógł się pochwalić taką samą nadzwyczajną jakością, trwałością i niezawodnością jak Land Cruiser przez 70 lat swojej historii. Pierwsza misja Lunar Cruisera na Księżycu jest zaplanowana na 2029 rok.
Pojazd będzie miał długość 6 m, szerokość 5,2 m i wysokość 3,8 m. Kabina ciśnieniowa o pojemności 13 m3 zostanie zaprojektowana dla 2 astronautów, ale w razie potrzeby zmieści 4 osoby. Ogromny zbiornik wodoru zapewni zasięg aż 10 tys. km, dając dużą swobodę poruszania się badaczom powierzchni Księżyca. Jeśli w czasie prac rozwojowych uda się wydłużyć zasięg o 10%, Lunar Cruiser będzie w stanie nawet objechać Księżyc dookoła – jego obwód wynosi bowiem 10 921 km.
Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
Prido prezentuje ofertę na Black Friday i Cyber Monday
MUZEA MOTORYZACYJNE - POMYSŁ NA JESIENNE WYCIECZKI
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi
Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.