Komunikaty PR

Wnętrza aut mogą być coraz bardziej ekologiczne. Jak w tej kwestii branża motory

2023-09-25  |  15:25
Biuro prasowe

Jak powszechnie wiadomo, przemysł motoryzacyjny znajduje się w epoce przemian na rzecz ochrony środowiska, a liderzy tego sektora wykorzystują swoje wpływy, aby prowadzić innowacyjne projekty zrównoważonego rozwoju. Okazuje się, że działania obejmują nie tylko nowe rodzaje silników czy paliw, ale także wnętrza samochodu. Ciekawych przykładów nie brakuje – zarówno wśród gigantów produkcji aut, jak i mniejszych firm odpowiadających za wyposażenie auta.

Współczesna branża motoryzacyjna staje w obliczu wyzwań związanych z ochroną środowiska, co skłania ją do wprowadzania coraz bardziej ekologicznych rozwiązań wykorzystywanych we wnętrzach, gdzie zrównoważona produkcja łączy się z nowoczesnym wzornictwem.

Konopie, bambus, kaktus - ekologiczne materiały zaskakują coraz mocniej

Trend związany z ekologicznymi wnętrzami aut jest zbieżny z ogólnym wzrostem popularności samochodów z alternatywnymi źródłami napędu. Nie da się ukryć, że producenci starają się iść w stronę minimalizmu, czyli wykorzystywać takie materiały, które będą nie tylko przyjazne dla środowiska, ale także stosunkowo łatwe w produkcji. Pochodzą one coraz częściej ze źródeł recyklingowanych jak np. butelki. – Ciekawym przykładem z rynku w tym kontekście bez wątpienia jest Ford wraz ze swoimi oryginalnymi dywanikami do EcoSport, które zostały wykonane właśnie z plastikowych opakowań pochodzących z recyklingu. Innym ciekawym przykładem jest także Renault, który we wnętrzu modelu Zoe postawił na tkaniny pochodzące z pasów bezpieczeństwa pochodzących z recyklingu, ścinków tekstylnych i odzyskanych plastikowych butelek – mówi Bartosz Frontczak z Frogum.

Coraz częściej wprowadzane są również inne ekologiczne materiały, które na pierwszy rzut oka, w kontekście wnętrz aut wyglądają dosyć egzotycznie. Mowa tu m.in. o takich tworzywach jak bambus, materiały pochodzące z konopii czy skóra z kaktusa. Te materiały nie tylko ograniczają negatywny wpływ produkcji na środowisko, ale także wprowadzają nowe możliwości wzornicze do wnętrza pojazdów. Niezmiennie, stawia się również na drewno, choć i tutaj nastąpiła spora zmiana. Otóż producenci coraz częściej wykorzystują surowce pochodzące z drzew tzw. szybko rosnących. Ma to ograniczyć masową wycinkę lasów na świecie. Niezwykle ciekawą nowinką jest także wykorzystanie skóry z grzybni. Póki co skala jego wykorzystania jest wciąż znikoma, niemniej pierwsze marki - w tym przede wszystkim Mercedes - zaczynają z nim eksperymentować.

Ekologia i estetyka idą ze sobą w parze - widać to w autach koncepcyjnych

Niezmiennie, prym w kwestii przyjaznych środowisku materiałów wykorzystywanych we wnętrzach samochodów wiodą skóry ekologiczne. Ich gama z każdym rokiem staje się coraz szersza, co projektantom, a dokładniej ich nieograniczonej wyobraźni daje ogromne pole do popisu. Najlepiej widać to w autach koncepcyjnych, w których mamy do czynienia w zasadzie z prawdziwym światem auto fashion.

Jak to bywa, samochody koncepcyjne oferują dość ekstrawaganckie alternatywy dla tradycyjnych materiałów, które na ten moment ciężko jest sobie wyobrazić w wykorzystaniu na masową skalę. – Producenci aut chętnie sięgają po coraz to nowe, zaskakujące materiały. Mowa tu m.in. o pochodzących z recyklingu stali, gumie czy szkle, które zastosowane zostały w zaprezentowanym dwa lata temu przez BMW, w pełni elektrycznym koncepcyjnym modelu “BMW i Vision Circular”. Jest to ciekawy przykład jak postawić na ekologię nie rezygnując z luksusowego i szlachetnego charakteru. Pozostaje trzymać kciuki za powodzenie realizacji tego niezwykle ciekawego projektu – przekonuje Bartosz Frontczak z FroGum.

O estetycznej ekologii pamięta także m.in. Volvo, które planuje, aby 25 proc. wnętrz wszystkich aut wprowadzonych na rynek do 2025 roku było wykonanych z tworzyw bio lub pochodzących z recyklingu. Szwedzki producent w pierwszej kolejności postawi na deski rozdzielcze, maty podłogowe i siedzenia.

Ekologiczne dywaniki samochodowe, czyli Polak potrafi!

Trendy jasno pokazują, że światowi potentaci idą w parze z ekologią i nic nie wskazuje na to, żeby ten kierunek miał się odwrócić. Rzeczywistość - również z naszego podwórka pokazuje jednak, że w branży automotive na ekologię postawili nie tylko globalni producenci aut, ale także mniejsi gracze. Jaskrawym przykładem jest rodzinna firma FroGum z Grodziska Mazowieckiego produkująca dywaniki samochodowe oraz wkładki do bagażnika.

Centralnym punktem naszej ekologicznej strategii jest zastosowanie zamkniętego obiegu produkcyjnego - przekonuje Bartosz Frontczak, członek zarządu FroGum. – W procesie produkcji generowane są obcinki, będące pozostałościami po termoformowaniu lub wulkanizacji, które następnie poddawane są procesowi trotowania. Ten innowacyjny proces mielenia materiału do postaci drobnego granulatu pozwala wprowadzić go z powrotem do obiegu produkcyjnego. Dzięki temu nie tylko minimalizujemy koszty, ale także redukujemy ilość odpadów i zanieczyszczeń. Ekologia z ekonomią idą ze sobą w parze – dodaje Bartosz Frontczak.

Taka postać rzeczy nie byłaby możliwa bez specjalistycznych maszyn, zaprojektowanych specjalnie do obróbki elastycznych materiałów. Wprowadzenie tzw. trotek, czyli maszyn przycinających materiał na granulat, pozwoliło firmie z Grodziska Mazowieckiego na otrzymywanie gotowego surowca do ponownego wykorzystania. Ta nowoczesna technologia działa bez obróbki termicznej, co minimalizuje zanieczyszczenia do zwykłego pyłu, który jest skutecznie eliminowany dzięki systemowi filtrowania powietrza. Ważny jest także sam materiał wykorzystywany do produkcji dywaników i wkładek. Jest to autorska mieszanka, zaliczająca się do grupy termoplastycznych elastomerów. Łączy ze sobą cechy plastiku i gumy, dzięki czemu produkty są nie tylko ekologiczne i funkcjonalne, ale także mają w sobie duży walor estetyczny - co w przypadku wnętrza auta nie pozostaje bez znaczenia.

Cały przemysł motoryzacyjny przyspiesza swoje wysiłki w kierunku zrównoważonego rozwoju, zarówno poprzez nowe technologie napędu, jak i innowacje we wnętrzach pojazdów. Co niezwykle cieszy, firmy - zarówno globalne korporacje, jak i mniejsi producenci - eksperymentują z ekologicznymi materiałami, recyklingiem i alternatywnymi surowcami, dzięki czemu z dużym zaciekawieniem warto wypatrywać kolejnych rynkowych nowinek.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać? Biuro prasowe
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to
Motoryzacja Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy
2024-12-30 | 12:00

Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy

Jazda rowerem w sezonie zimowym stawia przed rowerzystami nie lada wyzwania, zwłaszcza gdy korzystają z jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym. Klasyczne baterie litowo-jonowe w takich
Motoryzacja Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
2024-12-19 | 12:00

Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams

6,5 tys. historii, 75 dni napływających zgłoszeń, 11 finalistów i 1 zwycięzca, a w zasadzie zwyciężczyni – tak w liczbach prezentuje się finał konkursu Uber Dreams. Podczas

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić

Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.

Prawo

Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci

Luka w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn spadła w UE do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jednocześnie jednak panie częściej niż na kierowniczych pracują na niższych i gorzej płatnych stanowiskach. W Polsce, jak wynika z danych 30% Club Poland, udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na GPW wynosi 18,4 proc. Wskazuje to na potrzebę wdrożenia skutecznych działań na rzecz zwiększenia udziału kobiet w najwyższych strukturach zarządzania, również na szczeblu unijnym.

Konsument

Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.