Yaris WRC to dopiero początek. Będą kolejne rajdówki od Toyota Gazoo Racing
Sukces klienckiego programu w wyścigach z modelem GR Supra GT4, udany powrót do WRC i zmiana przepisów sprawiły, że już wkrótce na odcinkach specjalnych może zaroić się od rajdowych Yarisów. Toyota Gazoo Racing planuje wejść do gry w kategoriach Rally2 i Rally3.
Toyota powróciła do rajdowych mistrzostw świata w 2017 roku z modelem Yaris WRC. Japończycy szybko włączyli się do walki o tytuły. W 2018 roku Toyota została mistrzem świata w kategorii producentów, a rok później Ott Tanak zdobył tytuł w kategorii kierowców. W sezonie 2020 znów kierowca za kierownicą Yarisa WRC ma największe szanse na tytuł - na dwóch pierwszych miejscach w klasyfikacji generalnej są Elfyn Evans oraz Sebastien Ogier.
Yaris WRC okazał się piekielnie skuteczną rajdówką z najwyższej kategorii, która według nowej nomenklatury FIA nazywa się Rally1. Inżynierowie z Toyota Gazoo Racing pracują już nad kolejną generacją Yarisa WRC, którego bazą będzie najnowszy GR Yaris, debiutujący właśnie w światowych salonach sprzedaży. Samochód do WRC zostanie stworzony w oparciu o nowe przepisy, które w mistrzostwach świata będą obowiązywały od 2022 roku i obligują producentów m.in. do zastosowania technologii hybrydowej. Ale nie jest to jedyny rajdowy Yaris, nad którym prowadzone są prace.
Duży tort do podziału
Sukces Toyoty GR Supry GT4 tylko utwierdził japoński koncern w przekonaniu, że warto budować samochody z myślą o zespołach prywatnych. Wyścigowa odmiana zadebiutowała na torach całego świata w drugiej połowie 2020 roku i przebojem wdarła się do silnie obsadzonej kategorii. Niezawodność, dobre osiągi i rozsądny poziom kosztów, a także dopracowana konstrukcja sprawiły, że zainteresowanie wyścigową odmianą Supry jest spore. Co najważniejsze, przekłada się to na liczbę zamawianych egzemplarzy auta budowanego przez Toyota Gazoo Racing Europe.
W rajdach - zarówno na poziomie globalnym, jak i lokalnym, kliencki motorsport też jest bardzo rozbudowany. Auta najwyższej kategorii - Rally1, zarezerwowane są dla fabrycznych zespołów. Ogromne koszty budowy, a następnie obsługi sprawiają, że tylko nieliczni mają możliwości nimi jeździć. To dlatego FIA od lat promuje kategorię Rally2, wcześniej znaną pod nazwą R5, która nie oferuje co prawda aż tak ekstremalnych osiągów, ale ma za to bardziej akceptowalne koszty (samochody kosztują około 200 tys. euro).
Ponad 1000 sprzedanych aut różnych producentów świadczy, że ten rynek jest naprawdę spory, a klientów nie brakuje. Jakie auto spełnia wymogi tej kategorii? Samochody mają stały napęd na cztery koła, mechaniczne dyferencjały z przodu i z tyłu, turbodoładowane czterocylindrowe silniki 1.6 l o mocy niespełna 300 KM z 32-milimetrową zwężką, pięciobiegową sekwencyjną skrzynię biegów i minimalną masę 1230 kg bez załogi. Wiele podzespołów dzielą z seryjnie produkowanymi autami.
Od 2021 roku dojdzie nowa kategoria - Rally3. W zamyśle to mają być tanie “czteronapędówki”. Górna granica ceny takiego auta została ustalona na poziomie 100 tys. euro. Samochody mają być wyposażone w silniki o mocy około 200 KM oraz napęd na wszystkie koła. To sprawi, że będą dla wielu kierowców świetnym przygotowaniem do startów na wyższym poziomie w aucie Rally2.
“To kategoria stworzona po to, by na rynku było jeszcze więcej aut z homologacją FIA, zwłaszcza poza Europą. Te auta sprawią, że w wielu cyklach rywalizacja będzie lepiej wyważona i bardziej zacięta. Pomoże nam też dynamiczniej rozwijać rajdy w miejscach, gdzie nie było to do tej pory możliwe.” - twierdzi Jerome Russell z FIA.
Nie tylko Yaris WRC
Do tej pory w zakładach Toyota Gazoo Racing Europe powstała rajdowa odmiana modelu GT86 (CS-R3), ale z racji na swój niszowy charakter poza Japonią oraz Niemcami samochód nie zyskał wielkiej popularności. Toyota ma jednak ambicję, by stworzyć przystępne rajdówki dla zespołów prywatnych, które pozwolą na walkę w mistrzostwach regionalnych lub w krajowych czempionatach. To dlatego coraz głośniej mówi się o kolejnych samochodach rajdowych w oparciu o najnowszego Yarisa - w wersjach Rally2 oraz Rally3. Spekuluje się, że samochody miałyby powstawać w Finlandii w nowym warsztacie w Jyväskyli, który zastąpi dotychczasową bazę w miejscowości Puuppola.
Yaris WRC udowodnił, że Toyota potrafi zbudować bardzo konkurencyjną rajdówkę. Choć japoński producent nie był do tej pory obecny w innych kategoriach, doświadczenia z WRC pozwalają zaufać, że zarówno Yaris w specyfikacji Rally2 jak i Rally3 ma szansę być bardzo ciekawą propozycją. A program GR Supry GT4 to dowód na to, że zarówno pod kątem inżynierii, jak i podejścia do klientów ekipa z Toyota Gazoo Racing wie, jak zaspokoić potrzeby wymagających klientów z zespołów prywatnych.
Rower wodorowy odporny na mrozy - alternatywa na zimowe trasy
Uber przekazał kierowczyni Mustanga - finał konkursu Uber Dreams
Prido prezentuje ofertę na Black Friday i Cyber Monday
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Adam Kszczot: Radek Majdan to człowiek niezwykle mądry życiowo. Cieszę się też, że mogłem od ludzkiej strony poznać Kubę Rzeźniczaka
Biegacz zaznacza, że udział w formacie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” poszerzył jego horyzonty i dał mu nowe spojrzenie na ludzi i ich historie. Adam Kszczot podkreśla, że każdy uczestnik wniósł do programu coś unikalnego. Ich sylwetki i życiowe doświadczenia mogą więc być dla widzów przykładem i inspiracją. On sam jest pod dużym wrażeniem Radosława Majdana i Jakuba Rzeźniczaka.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
Już nie tylko usprawnianie analizy badań obrazowych, ale i na przykład typowanie celów terapeutycznych w chorobach rzadkich to pola, na których w medycynie sprawdza się sztuczna inteligencja. Różne technologie zasilane SI wykorzystuje prawie 80 proc. podmiotów leczniczych, a inwestycja w nie zwraca się średnio w ciągu 14 miesięcy. Wraz z pokoleniową wymianą kadr widać też coraz większe otwieranie się lekarzy na korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji.