Komunikaty PR

Zima nie zaskoczy… kierowców samochodów elektrycznych

2023-11-16  |  10:00
Biuro prasowe

Jak pokazują badania[1], do najczęstszych przyczyn wzrostu zużycia energii w samochodzie elektrycznym zimą należą: ogrzewanie przy pokonywaniu krótkich tras, większe wykorzystanie urządzeń elektrycznych i wzrost oporów toczenia. Eksperci jednak wskazują, że to wcale nie dyskredytuje elektryków w walce o prym na zimowych drogach. Przedstawiamy 4 powody, dla których samochód elektryczny może nas pozytywnie zaskoczyć i podpowiadamy, jak właściwie o niego zadbać w tym czasie.

Mróz jest wyzwaniem, ale…

Dla każdego samochodu, niezależnie od tego czy ma napęd spalinowy, hybrydowy czy elektryczny, praca przy ujemnych temperaturach jest sporym wyzwaniem. Problemy z „odpaleniem” silnika, rozładowany akumulator czy zapchane filtry paliwowe, to zmora wielu kierowców samochodów z tradycyjnym, spalinowym napędem. Jak się okazuje samochody elektryczne, choć przyjęło się o nich myśleć jako o tych mniej przygotowanych na mróz, mogą sprawnie pracować nawet w ekstremalnych warunkach, pod warunkiem, że odpowiednio o nie zadbamy. W jaki sposób?

Troska o baterię to podstawa

Ze względu na swoją budowę, tj. pracę opartą na baterii litowo-jonowej, a także zaopatrywanie wszystkich podzespołów przez prąd z niej wytwarzany, samochody elektryczne zimą są narażone na szybsze rozładowywanie.– Warto pamiętać, że podczas mrozów bateria nie traci energii sama z siebie. Jeśli temperatury są wyjątkowo niskie, to auto samo dogrzewa baterię, żeby ta się nie uszkodziła – wyjaśnia Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans Polska. – Jednak podstawową czynnością, o której powinni pamiętać wszyscy użytkownicy elektryków, jest dbanie o właściwy poziom naładowania baterii samochodu w trakcie zimy. Starajmy się nie doprowadzać do jej całkowitego rozładowania i utrzymujmy poziom baterii przed dłuższym postojem w granicach 80%. To pozwoli na sprawne uruchamianie samochodu, a także dalszą eksploatację baterii w trakcie jazdy – mówi Adam Dutkowski. – Szczęśliwie, wielu kierowców może naładować swojego elektryka w domu, podłączając go np. na noc do gniazdka, ale jest też wiele aplikacji, które pomogą znaleźć stację ładowania w mieście lub na trasie, np. Mercedes me Charge, która ma dostęp do ponad 30 000 punktów ładowania w całej Europie – dodaje ekspert. Dodatkowo, komputery pokładowe na bieżąco monitorują poziom naładowania i zasięg akumulatora, co daje kierowcy możliwość, by odpowiednio zaplanować najbliższą podróż i przygotować się do ewentualnego ładowania.

Niespodziewane wizyty w serwisie? Nie z elektrykiem

Wraz z rozpoczęciem się sezonu jesienno-zimowego, warsztaty samochodowe i serwisy zapełniają się samochodami, które potrzebują nagłych, sezonowych napraw. Konieczność pilnego serwisowania zdecydowanie rzadziej dotyka jednak właścicieli samochodów elektrycznych. Dlaczego?. – Kierowcy tzw. elektryków mogą tu odetchnąć z ulgą. Ich budowa jest znacznie prostsza, a auto ma mniej ruchomych części i komponentów, które wymagają specjalistycznej konserwacji. W tego typu samochodach nie trzeba np. wymieniać oleju silnikowego wraz z filtrami, które szczególnie w silnikach diesla lubią płatać figle przy niskich temperaturach. Możemy też liczyć na dłuższą pracę układu hamulcowego, a także brak konieczności wymiany rozrządu, świec zapłonowych czy tarcz – wyjaśnia Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans Polska.

(Elektryczny) komfort kierowcy i pasażerów

Dużym atutem tzw. elektryków jest wysoki poziom komfortu, jaki zapewniają kierowcom i pasażerom. Szyby pokryte szronem, poranne skrobanie czy zimna kabina – te zimowe niedogodności odejdą w zapomnienie. Za sprawą funkcji wstępnej klimatyzacji, dostępnej np. w Mercedesie EQV lub eCitanie Furgon, wnętrze samochodu może nagrzać się do komfortowego poziomu nawet w ciągu kwadransa. Może to wpływać na poziom naładowania baterii, ale w niewielkim stopniu – 2%, maksymalnie 3% (przy siarczystych mrozach). – W przeciwieństwie do samochodów z silnikiem spalinowym, w przypadku tzw. elektryka, nie musimy czekać aż nagrzeje się silnik, bo ciepło wytwarza się od razu, a energia pochodzi z baterii samochodu. Dzięki temu możemy wsiąść do komfortowo nagrzanego wnętrza, a także uniknąć mozolnego skrobania szyb. Możemy też postawić na grzanie samych foteli czy kierownicy i tym samym zmniejszyć konieczność korzystania z nagrzewnicy powietrza, choć warto zaznaczyć, że wyłączanie ogrzewania jako jeden ze sposobów na oszczędzanie baterii, to jeden z największych mitów dotyczących elektryków – zauważa Adam Dutkowski.

Co ważne, nowoczesne samochody elektryczne mogą jednak oszczędzać baterię w trakcie jazdy. – Tak jest w przypadku modeli wyposażonych w pompę ciepła, która odbiera ciepło z miejsca, w którym jest ono wytwarzane, czyli silnika lub baterii i wykorzystuje je np. do ogrzewania kabiny. To szczególnie przydatna funkcja podczas dłuższej trasy, kiedy wszystkie komponenty zdążą się odpowiednio nagrzać, co realnie wpływa na zużycie energii samochodu – wyjaśnia Adam Dutkowski, Product Manager w Mercedes-Benz Vans Polska.

Z myślą o środowisku

Lokalna bezemisyjność aut elektrycznych okazuje się być jednym z kluczowych zimowych atutów. Wraz ze spadkiem temperatur i początkiem sezonu grzewczego, jakość powietrza, szczególnie w dużych polskich miastach, drastycznie spada. To za sprawą wszechobecnego niemalże smogu, który wdziera się do naszych mieszkań, biur czy szkół. Elektryki mogą przyczynić się do poprawy jakości powietrza, szczególnie w centrach aglomeracji, m.in. dzięki zmniejszonej ilości pyłów z działania układu hamulcowego, aż po brak spalin wydobywających się z rury wydechowej. Warto docenić też możliwość jazdy pasami dla autobusów i brak opłat za parkowanie. To miły dodatek, na który mogą liczyć wszyscy użytkownicy elektryków.

Zima z elektrykiem, choć przez wielu niesłusznie demonizowana, może przebiegać sprawnie i z korzyścią dla środowiska (i portfela), jeśli tylko będziemy stosować się do podanych wskazówek.


[1] Za: Cała prawda o samochodach elektrycznych zimą - WysokieNapiecie.pl, badanie przeprowadzone na zlecenie portalu wysokienapiecie.pl, marzec 2023

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Samochody pod ostrzałem - jak zwiększyć bezpieczeństwo swojego samochodu Biuro prasowe
2024-08-30 | 12:00

Samochody pod ostrzałem - jak zwiększyć bezpieczeństwo swojego samochodu

Warszawa, 30 sierpnia 2024 r. – w Polsce zarejestrowanych jest ponad 27 milionów aut. Według badań zleconych przez markę Nextbase – największego europejskiego producenta
Motoryzacja Kunszt rzemiosła w ruchu: Mazda i Homo Faber łączą siły
2024-08-20 | 13:00

Kunszt rzemiosła w ruchu: Mazda i Homo Faber łączą siły

We wrześniu tego roku Mazda dołączy jako partner międzynarodowego festiwalu Homo Faber 2024, by celebrować sztukę rzemiosła pod hasłem „Podróż życia”. Goście
Motoryzacja Zespół De Mono zachęca do elektromobilności w nowej kampanii VW FS
2024-08-20 | 10:00

Zespół De Mono zachęca do elektromobilności w nowej kampanii VW FS

„Teraz jest Twój czas” – śpiewa legendarny zespół De Mono w najnowszej reklamie Volkswagen Financial Services. Premiera utworu nawiązującego do kultowego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dom i ogród

Rafał Zawierucha: Kocham remonty i nadzorowanie wszystkiego. Wspaniale sprawdzam się w dyrygowaniu i rozdzielaniu obowiązków

We wcześniejszym wywiadzie udzielonym agencji Newseria Lifestyle aktor zaznaczył, że chciałby się wprowadzić do nowego mieszkania przed wakacjami. Remont jednak nieco przeciągnął się w czasie i plany trzeba było skorygować. Rafał Zawierucha podkreśla natomiast, że zależy mu na tym, by wszystko było zrobione dokładnie, i w tym momencie kilka tygodni opóźnienia nie robi już różnicy. Najbardziej cieszy go to, że wraz z żoną i córeczką będą mieli swoje wymarzone lokum z piękną sypialnią, funkcjonalną garderobą i bajecznym pokoikiem dla dziecka.

Problemy społeczne

Bajkoterapia może być skutecznym narzędziem edukacyjnym. Wspiera rozwój emocjonalny u dziecka i pomaga mu radzić sobie z codziennymi problemami

Czytanie dziecku bajek to nie tylko sposób na wspólne spędzenie czasu, ale i pierwszy krok bajkoterapii. Gdy za tym idą rozmowy o bohaterach i ich przeżyciach, a także wspólne zabawy odnoszące się do przeczytanej bajki, mamy do czynienia z jednym z najbardziej skutecznych narzędzi edukacyjnych. Bajkoterapia buduje osobiste zasoby dziecka, pokazuje wzorce zachowań, które mogą być wsparciem w trudnej emocjonalnie sytuacji, uczy samoświadomości, współpracy, nazywania i regulacji emocji. Co ważne, korzystać mogą na tym także dorośli.

Moda

Tomasz Jacyków: Dla próżności i uciechy innych nie będę zaśmiecał tej planety. Kupuję niewiele ubrań i bardzo lubię second handy

Zdaniem stylisty branża modowa powinna zwracać większą uwagę na otaczające nas środowisko i podejmować takie działania, które zamiast prowadzić do jego degradacji,  będą je chroniły. Niestety sieci sklepów z ubraniami proponują konsumentom wciąż nowe kolekcje, modne zaledwie przez kilka tygodni. Bombardują więc rynek tanimi ubraniami niskiej jakości, których produkcja pochłania ogromne ilości prądu, wody i zwiększa ślad węglowy, działając tym samym na szkodę klimatu. Tomasz Jacyków podkreśla, że on sam jest wiernym klientem second handów, przerabia ubrania i ponownie je wykorzystuje. Jak tłumaczy, to samo można zrobić z rzeczami znalezionymi w naszych szafach.