MURAL NESPOON W ŁODZI. ŁÓDZKA HISTORIA PISANA KORONKĄ
To wielkoformatowe dzieło to hołd dla włókienniczej tradycji Łódzi, ale też zapowiedź nadchodzącej wystawy. Na elewacji kamienicy przy u. Włókienniczej 217 powstał mural nawiązujący do historii mieszczącej się po sąsiedzku fabryki Gustawa Geyera. Jego autorką jest NeSpoon - polska artystka tworząca na pograniczu ceramiki, malarstwa, rzeźby, ubran artu i sztuki konceptualnej, której twórczość już w listopadzie zaprezentowana zostanie w Fabryce Sztuki w Łodzi.
Architektura, symetryczna struktura koronki i historie miejsc - to głównie źródła inspiracji NeSpoon, artystki, której nie trzeba przedstawiać miłośnikom urban artu. Jej prace pojawiły się w przestrzeni publicznej ponad stu miast w czterdziestu czterech krajach na pięciu kontynentach. Prezentowane były też w Pawilonie Polskim podczas światowej wystawy Expo 2020 w Dubaju oraz podczas kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych na świecie (znajdują się m.in. w kolekcji Muzeum Louvre-Lens we Francji).
A skąd fascynacja koronką? - Symetryczne wzory koronek mają hipnotyzujący charakter, pochodzą ze świata natury, są wszędzie wokół nas, w kielichach kwiatów, szkieletach stworzeń morskich, płatkach śniegu, we wzorach malowanych szronem na oknach. Są uniwersalne i rozpoznawalne na całym świecie, we wszystkich kulturach - wyjaśnia Nes NeSpoon.
Teraz artystka tworzy w Łodzi, zainspirowana historią fabryki Gustawa Geyera. Właśnie zakończyła prace nad muralem na elewacji budynku przy ul. Wólczańskiej 217.
- Z tego co nam wiadomo, nie zachowały się żadne koronki czy firanki z fabryki Geyera, która mieściła się przy ul. Piotrkowskiej 278. Dlatego jako bezpośrednia inspiracja dekoracyjnego muralu posłużył jeden z żakardowych historycznych wzorów - wyjaśnia Teresa Latuszewska-Syrda, prezeska Fundacji Urban Forms, na zaproszenie której NeSpoon gości i tworzy w Łodzi. - Wiemy przecież, że powstające na przełomie XIX i XX w. nowoczesne wówczas fabryki koronek - a taką była fabryka Geyera - wykorzystywały technikę krosien, która pozwalała na uzyskanie żakardowego wzoru.
Odwzorowany w muralu wzór, pochodzi z koronki, którą artystka znalazła w pobliskim łódzkim antykwariacie. Jego charakter sugeruje, że koronka mogła być wyprodukowana właśnie w czasie, gdy powstała fabryka Gustawa Geyera.
W swoim projekcie jako dominantę kolorystyczną NeSpoon przyjęła kolor cegły, dzięki czemu wielkoformatowa praca wpisuje się w architektoniczny kontekst i wraz z sąsiednimi budynkami tworzy spójną wizualnie kompozycję.
Na muralu nie kończy się jednak obecność NeSpoon w Łodzi. Artystka zostaje w mieście, aby zrealizować instalację artystyczną, która będzie główną częścią planowanej na listopad wystawy w Fabryce Sztuki w Łodzi.
Na instalację złożą się koronki i serwetek przekazane przez łodzian w ramach akcji „Podziel się koronką” oraz te, wyszukane przez artystkę w antykwariatach i sklepach z używaną odzieżą.
Oprócz instalacji z oprawą świetlną i muzyczną, zaprezentowane zostaną ceramiczne obrazy oraz multimedialne projekty NeSpoon: Serwis dla gołębi, Muza Street Artu i Blizny.
Wernisaż jest planowany na 8 listopada, ekspozycja potrwa do 17 listopada. W jej trakcie zostaną zorganizowane oprowadzania kuratorskie przez artystkę.
Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania
Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Film
Joanna Kurowska: Żaden polski aktor nie dostał miliona dolarów za film. Gramy równie dobrze jak amerykańscy, a jesteśmy niedoceniani i hejtowani
Artystka nie ma żadnych wątpliwości – polska branża filmowa wymaga natychmiastowego uzdrowienia. Konieczne jest wprowadzenie gruntownych zmian po to, aby zapewnić aktorom lepsze warunki pracy, odpowiednie wynagrodzenie i wsparcie w sytuacjach kryzysowych. Joanna Kurowska zauważa, że honoraria w polskim kinie są rażąco niskie i chociażby w stosunku do zarobków amerykańskich gwiazd dysproporcja jest ogromna. Dla przykładu żaden polski aktor nie otrzymał jeszcze miliona dolarów za rolę, podczas gdy w USA takie kwoty są standardem.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Problemy społeczne
W Polsce rośnie liczba wykrywanych chorób przenoszonych drogą płciową. Coraz większa świadomość i możliwość testowania
Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że na świecie codziennie odnotowuje się ponad milion nowych zakażeń chorób uleczalnych przenoszonych drogą płciową (STI). W rzeczywistości może ich być nawet wielokrotnie więcej. W Polsce tylko w 2023 roku wykryto ponad 5 tys. przypadków kiły, chlamydii i rzeżączki. Ze względu na tę samą drogę transmisji zakażenia choroby te często ze sobą współwystępują, a zakażenie jedną z nich zwiększa znacząco ryzyko zakażenia HIV.