MURAL NESPOON W ŁODZI. ŁÓDZKA HISTORIA PISANA KORONKĄ
To wielkoformatowe dzieło to hołd dla włókienniczej tradycji Łódzi, ale też zapowiedź nadchodzącej wystawy. Na elewacji kamienicy przy u. Włókienniczej 217 powstał mural nawiązujący do historii mieszczącej się po sąsiedzku fabryki Gustawa Geyera. Jego autorką jest NeSpoon - polska artystka tworząca na pograniczu ceramiki, malarstwa, rzeźby, ubran artu i sztuki konceptualnej, której twórczość już w listopadzie zaprezentowana zostanie w Fabryce Sztuki w Łodzi.
Architektura, symetryczna struktura koronki i historie miejsc - to głównie źródła inspiracji NeSpoon, artystki, której nie trzeba przedstawiać miłośnikom urban artu. Jej prace pojawiły się w przestrzeni publicznej ponad stu miast w czterdziestu czterech krajach na pięciu kontynentach. Prezentowane były też w Pawilonie Polskim podczas światowej wystawy Expo 2020 w Dubaju oraz podczas kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych na świecie (znajdują się m.in. w kolekcji Muzeum Louvre-Lens we Francji).
A skąd fascynacja koronką? - Symetryczne wzory koronek mają hipnotyzujący charakter, pochodzą ze świata natury, są wszędzie wokół nas, w kielichach kwiatów, szkieletach stworzeń morskich, płatkach śniegu, we wzorach malowanych szronem na oknach. Są uniwersalne i rozpoznawalne na całym świecie, we wszystkich kulturach - wyjaśnia Nes NeSpoon.
Teraz artystka tworzy w Łodzi, zainspirowana historią fabryki Gustawa Geyera. Właśnie zakończyła prace nad muralem na elewacji budynku przy ul. Wólczańskiej 217.
- Z tego co nam wiadomo, nie zachowały się żadne koronki czy firanki z fabryki Geyera, która mieściła się przy ul. Piotrkowskiej 278. Dlatego jako bezpośrednia inspiracja dekoracyjnego muralu posłużył jeden z żakardowych historycznych wzorów - wyjaśnia Teresa Latuszewska-Syrda, prezeska Fundacji Urban Forms, na zaproszenie której NeSpoon gości i tworzy w Łodzi. - Wiemy przecież, że powstające na przełomie XIX i XX w. nowoczesne wówczas fabryki koronek - a taką była fabryka Geyera - wykorzystywały technikę krosien, która pozwalała na uzyskanie żakardowego wzoru.
Odwzorowany w muralu wzór, pochodzi z koronki, którą artystka znalazła w pobliskim łódzkim antykwariacie. Jego charakter sugeruje, że koronka mogła być wyprodukowana właśnie w czasie, gdy powstała fabryka Gustawa Geyera.
W swoim projekcie jako dominantę kolorystyczną NeSpoon przyjęła kolor cegły, dzięki czemu wielkoformatowa praca wpisuje się w architektoniczny kontekst i wraz z sąsiednimi budynkami tworzy spójną wizualnie kompozycję.
Na muralu nie kończy się jednak obecność NeSpoon w Łodzi. Artystka zostaje w mieście, aby zrealizować instalację artystyczną, która będzie główną częścią planowanej na listopad wystawy w Fabryce Sztuki w Łodzi.
Na instalację złożą się koronki i serwetek przekazane przez łodzian w ramach akcji „Podziel się koronką” oraz te, wyszukane przez artystkę w antykwariatach i sklepach z używaną odzieżą.
Oprócz instalacji z oprawą świetlną i muzyczną, zaprezentowane zostaną ceramiczne obrazy oraz multimedialne projekty NeSpoon: Serwis dla gołębi, Muza Street Artu i Blizny.
Wernisaż jest planowany na 8 listopada, ekspozycja potrwa do 17 listopada. W jej trakcie zostaną zorganizowane oprowadzania kuratorskie przez artystkę.
Wystawa z okazji jubileuszu 10-lecia siedziby NOSPR
LEGENDA O JANKU I TAJEMNICE „ZŁOTEJ KSIĘGI”. CHOJNY CORAZ BARDZIEJ ZNANE
ARTYSTYCZNA MŁODOŚĆ W OFF PIOTRKOWSKA CENTER. WYSTAWA PRACOWNI TABORET
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Martyna Wojciechowska: Sztuczna inteligencja zastępująca dziennikarzy i artystów to niepokojący trend. To prowadzi do dezinformacji
Zdaniem dziennikarki należy podchodzić do sztucznej inteligencji z dużą ostrożnością. Uważa, że technologia powinna współpracować z ludźmi, ale nie wykluczać ich z danych obszarów. Może być traktowana jako narzędzie, a nie zastępca człowieka. Brakuje jej bowiem empatii, zdolności do zrozumienia i wyrażania emocji, a także nie wie, co to odpowiedzialność za słowo.
Media
Beata Tadla: Nowe studio „Pytania na śniadanie” jest bardzo uniwersalne. Wszystko mi w nim pasuje i nie ma kakofonii kolorystycznej
Kiedy wystartowała nowa odsłona programu „Pytanie na śniadanie”, to w centrum uwagi widzów znalazły się nie tylko rozmowy prowadzących z gośćmi, ale także aranżacja niezwykle stylowego studia. Gospodyni programu ma nadzieję, że ta przestrzeń zostanie doskonale wykorzystana przez realizatorów, ponieważ stwarza ogromne możliwości. Zaznacza też, że jej samej do gustu szczególnie przypadła kolorystyka ścian imitująca surowy beton.
Ochrona środowiska
Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
Według danych GUS w ubiegłym roku Warmię i Mazury odwiedziło blisko 1,3 mln turystów. Ta liczba ciągle rośnie, podobnie jak presja antropogeniczna i urbanizacyjna na ten region. Jak wynika z badań IBRiS, zarówno mieszkańcy, jak i turyści obawiają się, że może ona stanowić zagrożenie dla walorów przyrodniczych i krajobrazowych Mazur. Zrównoważony rozwój regionu wymaga świadomego planowania i szerokiej współpracy m.in. pomiędzy lokalnymi władzami i mieszkańcami, inwestorami oraz architektami i planistami, którzy dysponują odpowiednimi narzędziami ochrony i kształtowania krajobrazu.