Musztarda w kuchni polskiej

Best Brands PR
Słomińskiego
00-195 Warszawa
bestbrandspr|bestbrandspr.pl| |bestbrandspr|bestbrandspr.pl
0-22 251 66 86
www.bestbrandspr.pl
Musztarda to obok ketchupu i majonezu jeden z najpopularniejszych sosów na polskich stołach. I nic dziwnego - idealnie uzupełnia smak zarówno soczystego mięsa z grilla, jak i sałatki pełnej letnich warzyw. Skąd właściwie wzięła się musztarda, który jej rodzaj najlepiej wybrać oraz jak zrobić niezawodny dressing z jej wykorzystaniem?
Pierwsze wzmianki o musztardzie pochodzą ze starożytnego Rzymu. Już wtedy uznawana była za jedną z najpopularniejszych przypraw. Za prekursora jej powstania uważa się Pliniusza Starszego, który to jako pierwszy zmieszał sproszkowaną gorczycę z octem. Kilkaset lat później kolejny rzymianin – Paladius - ulepszył recepturę dodając miód i olej. Przepis okazał się na tyle uniwersalny, że do czasów dzisiejszych proces wytwarzania musztard praktycznie nie uległ zmianom. Jak więc widać od blisko dwóch tysięcy musztarda cieszy się niezmiennie dużą popularnością. Dla przykładu statystyczny Francuz zjada jej nawet 1,5 kg rocznie. Również i na polskich stołach króluje ona niezależnie od pory roku, a dzięki niepowtarzalnym smakom podkreśla wiele dań i przekąsek.
Rodzaje musztardy
Sarepska, rosyjska, miodowa czy Dijon? W natłoku rozmaitych rodzajów musztardy można się pogubić. Najprostszy podział dotyczy konsystencji sosu - możemy spotkać musztardę z ziarnami gorczycy w całości, średnio rozdrobnioną lub całkowicie kremową. Każda z nich jest doskonałym rozwiązaniem do innego typu potraw. Musztarda z całymi ziarnami gorczycy sprawdzi się na przykład do sałatek lub dań na zimno, podczas gdy z kremowego wariantu możemy przygotować bardzo smaczny sos do mięsa. Na rynku spotkamy także musztardy z dodatkami, na przykład miodową lub chrzanową. Oto kilka z najpopularniejszych rodzajów tego sosu:
- Sarepska - jedna z najczęściej wybieranych rodzajów musztardy przez Polaków. Wyróżnia ją dość intensywny, umiarkowanie pikantny smak, a zwykle także wyczuwalne cząstki gorczycy.
- Kremska - dość delikatny, słodkawy smak. Idealna jako składnik sosów lub marynat.
- Delikatesowa - jeden z najbardziej uniwersalnych rodzajów musztardy. Zwykle charakteryzuje się dość łagodnym smakiem i aksamitną konsystencją. Wyjątkowo chętnie wybierana przez Polaków - powodzeniem cieszy się np. Musztarda Kielecka delikatesowa produkowana od 1932 roku.
- Rosyjska - wyjątkowo ostry, wyrazisty smak. Mocno wyczuwalne są w niej cząstki czarnej gorczycy.
- Czeska - ostro-słodka, idealna do kiełbasek na gorąco czy kanapek, dobrze sprawdza się też jako składnik sosów. Na rynku łatwo można ją rozpoznać np. w ofercie WSP „Społem” dzięki dodatkowi kurkuminy, który nadaje jej charakterystycznego, żółtego koloru.
- Dijon - francuski klasyk, ale także w polskiej kuchni cieszy się sporą popularnością. Pikantna, produkowana z brązowej gorczycy.
- Francuska – gruboziarnista i umiarkowanie ostra. Zazwyczaj smak i aromat uzupełnia dodatek białego, wytrawnego wina.
Uniwersalny dressing do sałatek na bazie musztardy
Szybki, łatwy i uniwersalny sos, który sprawdzi się do niemal każdej sałatki. Niemożliwe? A jednak! Oto idealny „ratunkowy” przepis, w sam raz, by w 10 minut przygotować pożywny lunch w zabiegany dzień lub smaczną przekąskę dla niespodziewanych gości.
Potrzebne składniki:
- łyżka Musztardy Kieleckiej czeskiej
- łyżka miodu
- łyżka soku z cytryny
- pół szklanki oliwy z oliwek
- ząbek czosnku przeciśnięty przez praskę.
- sól i pieprz do smaku
Wszystkie składniki dokładnie ze sobą mieszamy, aż do powstania gładkiego sosu. Podajemy z sałatką z ulubionych warzyw i dodatków. Świetnie sprawdzi się np. połączenie szpinaku baby, pieczonych buraków i sera feta. A może rukola z pomidorkami koktajlowymi, czerwoną cebulą i oliwkami? Możliwości są niezliczone - miłych kulinarnych eksperymentów!
Sugerowana cena Musztardy Kieleckiej czeskiej: 2 zł brutto / 190 g

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.