Na kim wzorują się dzieciaki? Trwa pełna życzliwości akcja Cartoon Network
Z badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj” wynika, że 95% ankietowanych dzieci wykorzystałoby supermoce do czynienia dobra. Takie dane świadczą o potrzebie budowania przyjaznej atmosfery. Pełną życzliwości postawę wspiera akcja społeczna stacji, której ambasadorem został polski skoczek narciarski Kamil Stoch.
Do 20 grudnia trwa 6. edycja kampanii społecznej Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”, której celem jest promowanie życzliwych postaw i przeciwdziałanie dokuczaniu. W tym roku na potrzeby akcji powstał raport „Co wpływało na dzieci pozytywnie w czasie izolacji?”. Zapytano uczniów o częstotliwość występowania poszczególnych postaw, wśród których wymieniono między innymi dokuczanie przez rówieśników podczas nauki zdalnej.
Według uzyskanych odpowiedzi, uczniowie częściej niż przed pandemia doświadczali zachowań opartych na życzliwości (73%). Natomiast 15% wspomniało o dokuczaniu rówieśniczym, a 13% o dokuczaniu nauczycielom.
Badania przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Cartoon Network w roku 2019 wskazywały na duży problem związany z dokuczaniem w środowisku szkolnym. Dla 36% dzieci dokuczanie było przyczyną strachu powodującego chęć opuszczenia lekcji, a aż 35% rodziców nie wiedziało, jak zareagować, kiedy ich pociecha doświadczała cyberprzemocy. Natomiast 15% ankietowanych odpowiedziało, że „dziecko samo musi sobie poradzić”.
Cartoon Network odpowiada na potrzebę tworzenia życzliwej atmosfery
Ekspertka kampanii, psycholożka Marta Żysko-Pałuba po analizie danych stwierdziła, że po tegorocznych badaniach są powody do optymistycznych wniosków.
- To bardzo budujące wyniki, które mówią o naturalnych potrzebach dzieci do tworzenia przyjaznej i życzliwej atmosfery opartej na współpracy. Izolacja społeczna, ograniczony kontakt z rówieśnikami dla wielu był trudnym doświadczeniem, ale jednocześnie uświadomił wartość posiadania dobrych kumpli – twierdzi założycielka poradni psychologicznej NINTU.
– W czasie radzenia sobie ze stresem, bardzo ważną umiejętnością jest dbałość i troska o siebie. Przeprowadzona ankieta ujawniła, że wybieraną przez dzieci formą pomocy było poszukiwanie bliskości u rodziny (59%) oraz oglądanie kreskówek (66%). Zabieganie o obecność i opiekę u innych wydaje się zupełnie naturalne w trudnej sytuacji, podobnie jak preferowanie oglądania wideo. Ten drugi wybór prostotą i przewidywalnością przekazu łagodził odczuwane poczucie niepokoju i samotności. To bardzo zdrowa, prawidłowa i adekwatna strategia radzenia sobie w nowej, nieznanej i dość nietypowej sytuacji – dodaje ekspertka.
Jak pomóc nauczycielom i dzieciom z dokuczaniem?
W celu wsparcia nauczycieli w przeciwdziałaniu dokuczaniu na stronie kampanii https://badzkumplem.cartoonnetwork.pl/ zamieszczono bezpłatne materiały edukacyjne przygotowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej: scenariusze lekcji, przewodnik metodyczny, minizadania i miniprojekty dla uczniów szkół podstawowych. Wszystkie pomoce są dostosowane do wariantu nauki zdalnej. Klasy, które przyłączą się do akcji, otrzymają certyfikat „Klubu Kumpli”. Na stronie udostępniono również porady dla dzieci i rodziców przygotowane we współpracy z Pracownią Psychologiczną NINTU.
O raporcie
Raport został sporządzony na podstawie badań przeprowadzonych w Polsce, Czechach, Niemczech, Węgrzech i Rumunii w terminie 12-18 października 2020 na zlecenie WarnerMedia w ramach kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. Raport jest dostępny na stronie kampanii.
Do udziału w ankietach zaproszono 4 026 osób: rodziców i ich dzieci w wieku 6-12 lat. W polskim badaniu wzięły udział 802 rodziny. Była to internetowa ankieta wielokrotnego wyboru przeprowadzona przez WarnerMedia / Quantilope.
Raport z roku 2019 również można odnaleźć na stronie akcji.

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień
Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.
Ochrona środowiska
Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii

Według różnych szacunków w Polsce powstaje od 60 do nawet 200 tys. t odpadów medycznych. Wymagają one specjalnego trybu postępowania, innego niż dla odpadów komunalnych – jedyną dopuszczalną i obowiązującą w świetle polskiego prawa metodą jest ich spalanie. Obecnie zakłady przetwarzania odpadów to nowoczesne instalacje połączone z odzyskiem energii. Termiczne przekształcenie odpadów może też być elementem gospodarki o obiegu zamkniętym.
Moda
Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę

Aktor zaznacza, że jego garderoba jest skromna, ale zawiera dobre jakościowo ubrania, które choć były kupione nawet dwie dekady temu, wciąż wyglądają jak nowe. Jego zdaniem nie warto ulegać sezonowym trendom i gromadzić w szafie wielu rzeczy, które modne są zaledwie kilka miesięcy. Zamiast tego lepiej zainwestować w ponadczasowe kurtki, marynarki czy buty z dobrych materiałów i dbać o nie tak, by posłużyły jak najdłużej.