Na topie, czyli na dachu – o trendach dekarskich na 2021 rok
Orchidea Creative Group
ul. Ruska 51B
50-079 Wrocław
s.makowska|grupaorchidea.pl| |s.makowska|grupaorchidea.pl
517 412 466
https://grupaorchidea.pl/
Koniec roku to w przypadku licznych branż czas podsumowań i kreślenia planów na nadchodzące miesiące. To także okres, w którym wiele mówi się o prognozach, nowych kierunkach rozwoju i trendach. O tych ostatnich opowiada Krzysztof Piwowar, Dyrektor Sprzedaży Krajowej marki Galeco - polskiego producenta systemów rynnowych.
Zgodnie z przewidywaniami ekspertów sektora dekarskiego na ten rok, modne miały być dachy płaskie i zielone – osadzone na minimalistycznych, kwadratowych bryłach. Klienci mieli decydować się na zakup orynnowania w kolorach ziemi, wykonanego ze stali oraz PVC. Z perspektywy blisko 12 miesięcy śmiało możemy stwierdzić, że wiele z tych prognoz okazało się być słusznych. Spróbujmy zatem odpowiedzieć sobie na pytanie – „jak w 2021 roku będzie wyglądał polski dach?”.
Jakie pokrycia dachowe będą modne w przyszłym roku?
- Wszystko wskazuje na to, że moda z tego roku nie ulegnie specjalnej zmianie. Czołowi producenci pokryć dachowych promują blachodachówki płaskie na rąbek stojący oraz dachówki płaskie – zarówno cementowe, jak i ceramiczne. Obraz dachów w przyszłym roku będzie więc zapewne wypadkową tegorocznych decyzji zakupowych inwestorów. Mówiąc zaś w nieco szerszym kontekście i biorąc pod uwagę aktualne kierunki w architekturze, nie można nie zauważyć rosnącej popularności projektów domów z dachami płaskimi „solo” lub razem z prostym pokryciem dwuspadowym. Minimalistyczna bryła budynku jest teraz najbardziej na czasie. Ma to oczywiście swoje zalety takie jak: szybkość budowy, niższe koszty czy możliwość korzystania z gotowych i powtarzalnych elementów.
Jaki materiał poszyć jest i będzie na topie?
- Blacha modułowa jest coraz bardziej popularna wśród wszystkich producentów pokryć dachowych, którzy starają się odchodzić od produkcji blach „na wymiar”. To produkt o wysokim stopniu estetyki. Blachodachówka modułowa nadaje dachom niezwykle eleganckiego charakteru. Jej minimalistyczny, a zarazem uniwersalny design sprawia, że doskonale komponuje się nie tylko z budynkami w stylu klasycznym, ale też tymi nowoczesnymi. Modułowość, czyli cecha szczególna tego rodzaju pokrycia, znacznie przyspiesza wszelkie prace montażowe. Niewielkie rozmiary arkuszy są dodatkowo łatwe w magazynowaniu i transporcie, co jest szczególnie ważne z punktu widzenia producenta. Nie sposób nie zauważyć, zresztą nie tylko w branży dekarskiej, że to właśnie gotowe materiały budowlane zyskują na popularności. Kompletne systemy, łatwe i szybkie w montażu - to przyszłość.
Czy na podstawie 2020 roku można zaobserwować wyróżniającą się tendencję w kwestii wyborów dokonywanych przez klientów?
- Trend rosnący, w zasadzie już od kilku lat, dotyczy wyboru systemów rynnowych pod kątem ich dopasowania do popularnych pokryć dachowych oraz architektury budynku. Stropodachy, o których wspominałem, są coraz bardziej popularne. W związku z tym rośnie zapotrzebowanie na dedykowane takim dachom systemy do odprowadzania wody, z odpowiednimi wpustami czy adapterami. Z kolei nowoczesna architektura, którą cechują proste, zgeometryzowane bryły, szuka podobnych rozwiązań – tu odpowiedzią są kwadratowe systemy rynnowe.
Jakie systemy rynnowe sprzedają się najlepiej: klasyczne – półokrągłe czy nowoczesne – kwadratowe?
- Popularność dachówek płaskich, zarówno tych blaszanych, jak i cementowo-betonowych, stale rośnie. Nadal jednak pierwszym wyborem klientów są tradycyjne blachy i dachówki. To z kolei powoduje, że inwestorzy stawiają głównie na rynny o przekroju półokrągłym.
A jakie materiały wybierają klienci? Stal a może PVC?
- Niezmiennie od wielu już lat największą popularnością inwestorów cieszą się produkty stalowe. Zauważamy jednak, że klienci stopniowo przekonują się także do systemów rynnowych wykonanych z PVC. Muszą one jednak spełniać kilka warunków. Liczą się: wysoka jakość, trwałość oraz estetyka. Na szczęście nowoczesna technologia pozwala dziś tworzyć takie produkty z tworzyw sztucznych.
Czy w przypadku kolorystyki systemów rynnowych możemy mówić o zarysowującym się trendzie? Co wybierają inwestorzy?
- Trendy w branży dekarskiej dotyczą nie tylko surowców czy kształtów, ale również kolorów systemów orynnowania oraz pokryć dachowych. Analizując poprzednie miesiące, widzimy, że dominują 3 odcienie: grafitowy, czarny oraz czekoladowy. Nową, ciekawą tendencją jest wyraziste podkreślanie obróbek blacharskich. Inwestorzy decydujący się na poszycie kolorze grafitowym często wybierają do tego orynnowanie w srebrnym odcieniu. Antracyt metalic, dostępny niebawem w ofercie Galeco STAL², to właśnie nasza odpowiedź na ten zyskujący na popularności trend.
Przewidywanie trendów możliwe jest na podstawie badań i bacznej obserwacji rynku oraz zachowań klientów. Prognozy warto jednak traktować raczej w kategoriach doradztwa, wskazania kierunku, nigdy zaś przymusu. To bowiem od nas samych zależy, jak prezentować się będzie nasz dach.

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.