Natalia Janoszek na banknocie pamiątkowym – rusza akcja „Kobiety na banknoty"

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Kobiety na banknotach pojawiają się rzadko, a na polskich współczesnych banknotach obiegowych nie ma ich wcale – projekt „Kobiety na banknoty” zwraca uwagę na tę sytuację i inicjuje jej zmianę. Podczas inauguracji akcji 15 marca zaprezentowano promujący ją międzynarodowy spot z udziałem Natalii Janoszek oraz banknot pamiątkowy z jej wizerunkiem. Aktorka wystąpiła w sukni znanego projektanta Michaela Cinco, której wartość przekracza 100 tys. zł. Część środków ze sprzedaży banknotu zostanie przeznaczona na rzecz wybranej organizacji charytatywnej, ze szczególnym uwzględnieniem pomocy dla matek z dziećmi z ogarniętej wojną Ukrainy.
Natalia Janoszek, polska artystka robiąca międzynarodową karierę i pierwsza polska aktorka nagrodzona indyjską nagrodą filmową, została ambasadorką projektu „Kobiety na banknoty”, wspierającego osiągnięcia kobiet i ich wkład w rozwój świata, zainicjowanego przez Banknoty Pamiątkowe, polskiego emitenta pamiątkowych banknotów 0 Euro Souvenir.
Kobiety na banknotach
Wizerunki kobiet znajdują się na zaledwie 8 proc. wszystkich banknotów na świecie, na polskich banknotach obiegowych nie ma ich w ogóle. Banknoty Pamiątkowe postanowiły dołożyć swoją cegiełkę do zmiany tej sytuacji. Pierwszym krokiem jest emisja banknotu pamiątkowego 0 Euro Souvenir z wizerunkiem Natalii Janoszek, który będzie dostępny w sprzedaży od 19 marca. Inauguracja akcji „Kobiety na banknoty” odbyła się 15 marca w warszawskiej Kinotece. Podczas eventu miał miejsce premierowy pokaz międzynarodowego spotu promującego projekt.
Prezes Banknotów Pamiątkowych, Szymon Bereska, wylicytował spotkanie ze mną podczas ubiegłorocznego finału WOŚP. Przy tej okazji zaproponował mi udział w akcji promującej umieszczanie kobiecych wizerunków na pieniądzach papierowych i zaprojektowanie specjalnego banknotu, a ja namówiłam go, byśmy poszli dalej i nagrali spot – mówi Natalia Janoszek – Chociaż rola kobiet w dziedzinach życia postrzeganych niegdyś jako niedostępne dla nich wciąż wzrasta, to nadal ich dokonania są lekceważone i spychane na dalszy plan. Wiele z nas musi ciągle walczyć o swoją pozycję i poważne traktowanie. W historii Polski i świata jest tyle wartych uhonorowania kobiet, ale na współczesnych pieniądzach, które są stałym elementem naszej codzienności, ich nie znajdziemy. Czas zacząć to zmieniać.
Aktorka jest znana ze swojej działalności charytatywnej oraz wspierania inicjatyw na rzecz kobiet i walki o ich prawa, jak np. budowa w New Delhi ośrodka dla ofiar przestępstw seksualnych. Angażuje się również w akcje ochrony oceanów, budowę szkół na Jamajce czy wspieranie domów pomocy dla osób starszych w Polsce. Regularnie wspiera Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy.
Wykorzystany na banknocie wizerunek Natalii Janoszek powstał na podstawie zdjęcia z sesji okładkowej dla październikowego numeru 2021 L’Officiel Arabia – dostępnej na Bliskim Wschodzie edycji znanego na całym świecie francuskiego magazynu poświęconego modzie. Aktorka zarówno na banknocie, jak i na inauguracji projektu pojawiła się w wartej ponad 100 tys. zł sukni projektu Michaela Cinco, jednego z największych arabskich projektantów, ubierającego takie gwiazdy jak Jennifer Lopez czy Lady Gaga.
Banknot będzie dostępny w sprzedaży od 19 marca. Jego nakład wynosi 3000 sztuk i jest nakładem zamkniętym, co oznacza, że nie ma możliwości jego dodruku. Cena emisyjna wyniesie 30 zł, a część środków ze sprzedaży zostanie przeznaczona na rzecz wybranej organizacji charytatywnej, ze szczególnym uwzględnieniem pomocy dla matek z dziećmi z ogarniętej wojną Ukrainy. Pierwszy egzemplarz, o symbolicznym numerze 30, z dedykacją aktorki został w tym roku wystawiony na aukcję wspierającą 30. finał WOŚP. Banknot można też zobaczyć na wystawie „Kobiety na banknotach świata” w siedzibie Polskiego Towarzystwa Numizmatycznego. W przyszłości planowane są emisje kolejnych banknotów poświęconych wybitnym kobietom.
Warto pamiętać, że obecność kobiet w świecie numizmatyki nie ogranicza się wyłącznie do ich wizerunków na pieniądzach. Przy projektowaniu naszych banknotów współpracujemy z bardzo utalentowanymi, nagradzanymi artystkami i graficzkami – Roussaną Alex Nowakowską, Małgorzatą Pławecką-Jasek, Ritą Lazaro, Joanną Franczykowską oraz Moniką Alicją Żak, która zaprojektowała banknot z Natalią Janoszek. Sama pani Natalia, ze względu na jej ogromne zaangażowanie w działalność na rzecz kobiet, jest doskonałą ambasadorką projektu „Kobiety na banknoty” – mówi Szymon Bereska, prezes spółki Banknoty Pamiątkowe.
Pierwsza emisja banknotu pamiątkowego 0 euro miała miejsce we Francji w 2015 r. Projekt szybko zyskał popularność, poszerzając swój zasięg o kolejne kraje Europy. W Polsce zadebiutował w 2020 r. – cały nakład 5000 sztuk pamiątkowego banknotu „Warszawa” sprzedano w ciągu jednego dnia. Poprzez promocję historii i kultury różnych regionów Europy i świata banknoty pamiątkowe pełnią rolę tzw. biletu turystycznego i swoją specyfiką skierowane są również dla szeroko rozumianej branży turystycznej, a produkowane we francuskiej drukarni Oberthur Technologies, odpowiedzialnej za produkcję oryginalnych, obiegowych banknotów euro oraz innych druków wartościowych. Dotychczas w Polsce wydano w sumie 44 banknoty pamiątkowe. Banknot z Natalią Janoszek jest 45. z kolei.

“25 lat minęło…” - fenomen sukcesu Teatru Sabat

Kolacja pełna smaku i dobroci w Aspen Prime Ski & Bike Resort – 212 tysięcy zło

Wybierz się na kolację z ulubioną gwiazdą i pomóż chorym dzieciom!
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.