Komunikaty PR

NeSpoon i jej koronkowa harmonia. Wystawa w Fabryce Sztuki w Łodzi już w piątek

2024-11-06  |  08:00
Biuro prasowe

NeSpoon i jej koronkowa harmonia.

Wystawa w Fabryce Sztuki w Łodzi już od piątku

 

NeSpoon to polska artystka tworząca na pograniczu ceramiki, malarstwa, rzeźby, urban artu i sztuki konceptualnej. Jej koronkowy mural przy Wólczańskiej 217 w Łodzi powstał zaledwie kilka dni temu, a już podbił serca mieszkańców miasta i setek tysięcy internautów. Za kilka dni za sprawą wystawy „Harmony” w Fabryce Sztuki w Łodzi będzie można bliżej poznać twórczość artystki i źródła jej inspiracji. Główną część ekspozycji stanowić będzie instalacja, stworzona między innymi z koronek zebranych wśród łodzian w ramach akcji „Podziel się koronką”. Wernisaż w piątek (8.11) o g. 19 to także okazja do spotkania z artystką. 

– Twórczość NeSpoon zawsze budzi żywe i ciepłe reakcje, ponieważ umiejętnie łączy ona dekoracyjność z aktywizmem i silnym przekazem, dotykającym wyzwań współczesności – mówi Teresa Latuszewska-Syrda, prezeska Fundacji Urban Forms, na zaproszenie której NeSpoon gości w Łodzi. – Organizując pierwszą w Łodzi indywidualną wystawę artystki, chcemy przybliżyć ten fenomen – dodaje.

Prace NeSpoon pojawiały się w przestrzeni publicznej ponad stu miast w czterdziestu czterech krajach na pięciu kontynentach. Prezentowane były też w Pawilonie Polskim podczas światowej wystawy Expo 2020 w Dubaju oraz podczas kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych na świecie (znajdują się m.in. w kolekcji Muzeum Louvre-Lens we Francji).

Najbardziej znanym jej projektem jest „Harmony” – urban art inspirowany sztuką koronczarską. Używając ograniczonej palety kolorów, w której dominuje biel, NeSpoon tworzy murale, nielegalne graffiti szablonowe, instalacje site-specific oraz biżuteryjne obiekty ceramiczne. Poszukuje fundamentalnych kodów piękna i harmonii, czytelnych pod każdą szerokością geograficzną. Nie odżegnuje się od dekoracyjności, traktując ją jako pierwszą i podstawową warstwę odbioru swoich prac. Projekt „Harmony” łączy dorobek wielowiekowego, tradycyjnego rzemiosła z nowoczesnymi środkami ekspresji, budując międzypokoleniowy most porozumienia.

– Symetryczne wzory koronek mają hipnotyzujący charakter, pochodzą ze świata natury, są wszędzie wokół nas, w kielichach kwiatów, szkieletach stworzeń morskich, płatkach śniegu, we wzorach malowanych szronem na oknach. Są uniwersalne i rozpoznawalne na całym świecie, we wszystkich kulturach – tak NeSpoon wyjaśnia źródło swojej inspiracji.

Wystawa „Harmony” zorganizowana w zabytkowych poprzemysłowych przestrzeniach Fabryki Sztuki w Łodzi, przy ul. Tymienieckiego 3 składać się będzie z instalacji artystycznej z oprawą świetlną i muzyczną oraz prezentacji ceramicznych. 

Do stworzenia instalacji zostały wykorzystane koronki i serwetki koronkowe zebrane w ramach akcji „Podziel się koronką”, a także kupione w antykwariacie i sklepach z używaną odzieżą, które w ten sposób zyskają kolejne, tym razem artystyczne życie, a darczyńcy staną się współtwórcami powstającego dzieła.

– NeSpoon działa na styku urban artu, ceramiki, malarstwa i artywizmu. W swojej twórczości porusza problemy społeczne i środowiskowe, takie jak rabunkowy wyrąb lasów, przemysłowa hodowla zwierząt, nadchodzący globalny kryzys wodny, zalew reklam, dezinformacja i post-prawda czy wojenne traumy – mówi Marcin Rutkiewicz, kurator wystawy. – Wypowiadając się, poszukuje tego, co wspólne, a nie tego, co dzieli – dodaje.

Wernisaż wystawy odbędzie się w piątek 8 listopada o g. 19. Ekspozycja będzie dostępna do 16 listopada – w dniach 9,10 i 16 listopada od g. 12 do g. 18, natomiast w dniach 12,13,14,15 listopada od g. 17 do 20. Na 16 listopada na g. 16. zaplanowano oprowadzanie kuratorskie.

Wystawa jest organizowana w ramach projektu „Spleceni koronką. Wystawa wybitnej polskiej twórczyni street artu i działania społeczne” dofinansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, komponent: Odporność i konkurencyjność gospodarki, inwestycja A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.  

 

Tytuł wystawy: Harmony

Kurator: Marcin Rutkiewicz

Produkcja: Fundacja Urban Forms

8 – 16 listopada 2024

Art Inkubator/Fabryka Sztuki, sala A22

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Generatywna AI kontra artysta XXI wieku Biuro prasowe
2024-11-06 | 13:00

Generatywna AI kontra artysta XXI wieku

Czy sztuczna inteligencja potrafi kreować sztukę? Czy dzieła, które artyści stworzą z jej pomocą, będą prawdziwie oryginalne? Czy sztuka AI będzie oswajać, czy napędzać lęki
Sztuka Poezje o Jingchu – występ artystów z Chin
2024-11-06 | 08:00

Poezje o Jingchu – występ artystów z Chin

We wtorek, 12 listopada o godzinie 18:00 w Krakowie odbędzie się wyjątkowy pokaz chińskich tańców, sztuk walki, poezji i muzyki. Ośrodek „Instytut Konfucjusza w
Sztuka Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
2024-11-05 | 12:20

Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR

Jesienią 2024 roku mija 10 lat od momentu, gdy oficjalnie zainaugurowała swoją działalność nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR) w Katowicach. Wystarczyła

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Problemy społeczne

W Polsce rodzi się najmniej dzieci w historii pomiarów. Duże znaczenie mają różnice w wykształceniu kobiet i mężczyzn oraz rynek pracy

Przez pierwsze trzy kwartały 2024 roku w Polsce urodziło się 192 tys. dzieci. To najmniej od zakończenia drugiej wojny światowej. Wskaźnik dzietności spadł do dramatycznie niskiego poziomu, a coraz mniej osób decyduje się na powiększenie rodziny. Wiele barier dotyczy kwestii finansowych. To m.in. trudna sytuacja mieszkaniowa, warunki na rynku pracy, np. zatrudnianie młodych dorosłych na czas określony, ale też różnice w wykształceniu kobiet i mężczyzn.

Film

Cezary Pazura: Jeżeli robię żart podczas kręcenia komedii i nikt na planie się nie śmieje, to trzeba go zmienić. Pierwsze wrażenie ekipy mówi mi najwięcej

Aktor wskazuje na dwa różne podejścia do produkcji komedii. Z jednej strony istnieje bowiem przekonanie, że dobra zabawa podczas kręcenia filmu nie gwarantuje jego końcowego sukcesu, on sam woli jednak postrzegać ekipę jako swoich pierwszych widzów i recenzentów. Cezary Pazura zaznacza też, że struktura komedii jest niezwykle delikatna. Nie chodzi w niej bowiem tylko o sam żart, ale także  o zgodność wszystkich elementów – od tempa wypowiedzi, przez emocje na ekranie, po reakcje widowni.