NeSpoon i jej koronkowa harmonia. Wystawa w Fabryce Sztuki w Łodzi już w piątek
NeSpoon i jej koronkowa harmonia.
Wystawa w Fabryce Sztuki w Łodzi już od piątku
NeSpoon to polska artystka tworząca na pograniczu ceramiki, malarstwa, rzeźby, urban artu i sztuki konceptualnej. Jej koronkowy mural przy Wólczańskiej 217 w Łodzi powstał zaledwie kilka dni temu, a już podbił serca mieszkańców miasta i setek tysięcy internautów. Za kilka dni za sprawą wystawy „Harmony” w Fabryce Sztuki w Łodzi będzie można bliżej poznać twórczość artystki i źródła jej inspiracji. Główną część ekspozycji stanowić będzie instalacja, stworzona między innymi z koronek zebranych wśród łodzian w ramach akcji „Podziel się koronką”. Wernisaż w piątek (8.11) o g. 19 to także okazja do spotkania z artystką.
– Twórczość NeSpoon zawsze budzi żywe i ciepłe reakcje, ponieważ umiejętnie łączy ona dekoracyjność z aktywizmem i silnym przekazem, dotykającym wyzwań współczesności – mówi Teresa Latuszewska-Syrda, prezeska Fundacji Urban Forms, na zaproszenie której NeSpoon gości w Łodzi. – Organizując pierwszą w Łodzi indywidualną wystawę artystki, chcemy przybliżyć ten fenomen – dodaje.
Prace NeSpoon pojawiały się w przestrzeni publicznej ponad stu miast w czterdziestu czterech krajach na pięciu kontynentach. Prezentowane były też w Pawilonie Polskim podczas światowej wystawy Expo 2020 w Dubaju oraz podczas kilkudziesięciu wystaw indywidualnych i zbiorowych na świecie (znajdują się m.in. w kolekcji Muzeum Louvre-Lens we Francji).
Najbardziej znanym jej projektem jest „Harmony” – urban art inspirowany sztuką koronczarską. Używając ograniczonej palety kolorów, w której dominuje biel, NeSpoon tworzy murale, nielegalne graffiti szablonowe, instalacje site-specific oraz biżuteryjne obiekty ceramiczne. Poszukuje fundamentalnych kodów piękna i harmonii, czytelnych pod każdą szerokością geograficzną. Nie odżegnuje się od dekoracyjności, traktując ją jako pierwszą i podstawową warstwę odbioru swoich prac. Projekt „Harmony” łączy dorobek wielowiekowego, tradycyjnego rzemiosła z nowoczesnymi środkami ekspresji, budując międzypokoleniowy most porozumienia.
– Symetryczne wzory koronek mają hipnotyzujący charakter, pochodzą ze świata natury, są wszędzie wokół nas, w kielichach kwiatów, szkieletach stworzeń morskich, płatkach śniegu, we wzorach malowanych szronem na oknach. Są uniwersalne i rozpoznawalne na całym świecie, we wszystkich kulturach – tak NeSpoon wyjaśnia źródło swojej inspiracji.
Wystawa „Harmony” zorganizowana w zabytkowych poprzemysłowych przestrzeniach Fabryki Sztuki w Łodzi, przy ul. Tymienieckiego 3 składać się będzie z instalacji artystycznej z oprawą świetlną i muzyczną oraz prezentacji ceramicznych.
Do stworzenia instalacji zostały wykorzystane koronki i serwetki koronkowe zebrane w ramach akcji „Podziel się koronką”, a także kupione w antykwariacie i sklepach z używaną odzieżą, które w ten sposób zyskają kolejne, tym razem artystyczne życie, a darczyńcy staną się współtwórcami powstającego dzieła.
– NeSpoon działa na styku urban artu, ceramiki, malarstwa i artywizmu. W swojej twórczości porusza problemy społeczne i środowiskowe, takie jak rabunkowy wyrąb lasów, przemysłowa hodowla zwierząt, nadchodzący globalny kryzys wodny, zalew reklam, dezinformacja i post-prawda czy wojenne traumy – mówi Marcin Rutkiewicz, kurator wystawy. – Wypowiadając się, poszukuje tego, co wspólne, a nie tego, co dzieli – dodaje.
Wernisaż wystawy odbędzie się w piątek 8 listopada o g. 19. Ekspozycja będzie dostępna do 16 listopada – w dniach 9,10 i 16 listopada od g. 12 do g. 18, natomiast w dniach 12,13,14,15 listopada od g. 17 do 20. Na 16 listopada na g. 16. zaplanowano oprowadzanie kuratorskie.
Wystawa jest organizowana w ramach projektu „Spleceni koronką. Wystawa wybitnej polskiej twórczyni street artu i działania społeczne” dofinansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, komponent: Odporność i konkurencyjność gospodarki, inwestycja A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju.
Tytuł wystawy: Harmony
Kurator: Marcin Rutkiewicz
Produkcja: Fundacja Urban Forms
8 – 16 listopada 2024
Art Inkubator/Fabryka Sztuki, sala A22
Generatywna AI kontra artysta XXI wieku
Poezje o Jingchu – występ artystów z Chin
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Tomasz Tylicki: W programach na żywo jak „Pytanie na śniadanie” niezbędna jest swoboda. Jeżeli scenariusz za dużo by nam narzucał, to byłoby sztywno
Gospodarz „Pytania na śniadanie” przyznaje, że niezwykle ważne jest dla niego tworzenie w studiu odpowiedniej atmosfery, co w efekcie przekłada się na wrażenia widzów. Kiedy bowiem prowadzący czują się swobodnie i komfortowo, to wzrasta jakość programu, a ci, którzy zasiadają przed telewizorami, nie mają powodu, by zmienić kanał na inny. Dlatego też Tomasz Tylicki czasem pozwala sobie na drobne odstępstwa od scenariusza i swoim niestandardowym zachowaniem zaskarbia sobie sympatię oglądających.
Problemy społeczne
W Polsce rodzi się najmniej dzieci w historii pomiarów. Duże znaczenie mają różnice w wykształceniu kobiet i mężczyzn oraz rynek pracy
Przez pierwsze trzy kwartały 2024 roku w Polsce urodziło się 192 tys. dzieci. To najmniej od zakończenia drugiej wojny światowej. Wskaźnik dzietności spadł do dramatycznie niskiego poziomu, a coraz mniej osób decyduje się na powiększenie rodziny. Wiele barier dotyczy kwestii finansowych. To m.in. trudna sytuacja mieszkaniowa, warunki na rynku pracy, np. zatrudnianie młodych dorosłych na czas określony, ale też różnice w wykształceniu kobiet i mężczyzn.
Film
Cezary Pazura: Jeżeli robię żart podczas kręcenia komedii i nikt na planie się nie śmieje, to trzeba go zmienić. Pierwsze wrażenie ekipy mówi mi najwięcej
Aktor wskazuje na dwa różne podejścia do produkcji komedii. Z jednej strony istnieje bowiem przekonanie, że dobra zabawa podczas kręcenia filmu nie gwarantuje jego końcowego sukcesu, on sam woli jednak postrzegać ekipę jako swoich pierwszych widzów i recenzentów. Cezary Pazura zaznacza też, że struktura komedii jest niezwykle delikatna. Nie chodzi w niej bowiem tylko o sam żart, ale także o zgodność wszystkich elementów – od tempa wypowiedzi, przez emocje na ekranie, po reakcje widowni.