Nowy rok, nowa praca - jakich benefitów pracowniczych poszukujemy?
Nowy rok często skłania nas do refleksji również w kontekście zawodowym, dlatego dla wielu osób to dobry moment na podjęcie decyzji o zmianie pracy. W dzisiejszych czasach poszukujemy firm, które zadbają o nasz dobrostan, a także pozwolą nam zachować balans między życiem prywatnym i zawodowym, oferując przy tym benefity pracownicze dostosowane do potrzeb i aktualnych trendów. Jak wynika z raportu „Jedzenie przyszłości dla biznesu. Pyszne.pl dla biznesu 2021/2022” według 68% Polaków posiłki zapewnione przez pracodawcę zwiększyłyby ich zadowolenie z pracy.
Well-being i wsparcie domowego budżetu
W ostatnich latach well-being zyskał na większym znaczeniu i nie chodzi o owocowe czwartki czy kartę na siłownię, które w wyniku pandemii przestały mieć większe znaczenie. Zaczęliśmy odczuwać potrzebę zadbania o jakość swojego życia nie tylko pod kątem materialnym czy wspinania się po kolejnych szczeblach kariery, ale o dobre samopoczucie, zarówno w obszarze zawodowym, jak i życiu prywatnym. Większą uwagę skierowaliśmy również na benefity, które są dla nas realnym wsparciem budżetu domowego.
- Jeszcze w 2019 roku najbardziej preferowanymi benefitami były pakiety opieki medycznej czy karnety na siłownie. W dobie pandemii wiele organizacji zostało zmuszonych do weryfikacji dotychczasowych benefitów. Obecnie pracownicy zaczęli oczekiwać korzyści, które zapewnią im - przede wszystkim - poczucie bezpieczeństwa i wsparcie zdrowia psychicznego. Dodatkowo, coraz większe znaczenie ma dla nich równowaga między życiem prywatnym i zawodowym, którą pomaga ich zachować m.in. praca zdalna, w elastycznym wymiarze godzin. Biorąc pod uwagę nowe okoliczności, dbanie o dobrobyt pracowników (well-being) stało się bardzo silnym trendem na rynku benefitów pracowniczych – podkreśla Przemysław Biedrzycki, Menedżer Zarządzający Usługami dla Biznesu w Pyszne.pl.
Jak wynika z raportu „Jedzenie przyszłości dla biznesu. Pyszne.pl dla biznesu 2021/2022” co drugi pracownik otrzymuje benefity związane z dodatkowym wynagrodzeniem, czyli m.in. premie i bony przyznawane z różnych okazji. Natomiast blisko co czwarty Polak i ponad 1/3 warszawiaków chcieliby mieć zapewnione przez pracodawcę świadczenia w zakresie posiłków w pracy.
Elastyczne benefity pracownicze a zadowolenie z pracy
Według 63% Polaków najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest lunch/obiad. Najczęściej pracujący Polacy spożywają go przy wspólnym stole z kolegami i koleżankami z pracy, na co wskazało aż 44% respondentów. Co ciekawe, według 56% jedzenie dostarcza energii do kontynuowania pracy. Nic dziwnego, że biorąc pod uwagę benefity pracownicze chcielibyśmy, aby były one związane z jedzeniem, w tym codzienną dopłatą do posiłków, firmową stołówką lub wyposażeniem kuchni w pracy.
- Odpowiednie odżywianie odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, oddziaływając zarówno bardzo szybko i reaktywnie, jak i długoterminowo. Urozmaicone i pełnowartościowe posiłki, oparte o zalecenia Piramidy Żywienia i Zdrowego Stylu Życia, opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia, w sposób bezpośredni przekładają się na samopoczucie i wydolność pracowników. Dzięki zbilansowanej diecie, aktywności fizycznej czy umiejętnościom radzenia sobie ze stresem, mamy więcej energii, lepszą pamięć, koncentrację oraz wyższą odporność – mówi Katarzyna Błarzejewska-Stuhr, dietetyk kliniczny, psychodietetyk.
Czynnikami, które zdaniem pracowników podnoszą ich efektywność w pracy są: niski poziom stresu (55%), zjedzenie odpowiedniego posiłku (45%), odpoczynek (43%), dostęp do odpowiednich narzędzi (41%) oraz picie kawy (37%). Pracodawcy z kolei coraz częściej zaczynają dostrzegać również związek między dobrą atmosferą w pracy, a lepszymi wynikami firmy, dlatego szeroko pojęty dobrostan zyskuje na znaczeniu również w tej kwestii.
Benefity pracownicze wizytówką pracodawcy
Przewlekły stres wynikający z natłoku obowiązków, ogólne rozdrażnienie spowodowane brakiem czasu na życie prywatne, a także strach przed utratą pracy lub zachorowaniem najbliższych to tylko niektóre z czynników negatywnie wpływających na naszą wydajność w pracy. Przekłada się to często na funkcjonowanie całej firmy i pogorszenie panującej w niej atmosfery oraz relacje ze współpracownikami. W efekcie końcowym mogą one doprowadzić do wypalenia zawodowego i podjęcia decyzji o chęci zmiany pracy. Poza tymi aspektami coraz częściej przywiązujemy uwagę do benefitów pracowniczych, które traktujemy jako wizytówkę firmy.
- Na satysfakcję pracowników oraz ich efektywność w pracy ma wpływ wiele czynników: atmosfera w pracy, work-life balance, odpowiedzialne rozłożenie obowiązków, konstruktywny feedback, świadomość organizacji. Niemniej jednak, czasem to benefity mogą odgrywać kluczową rolę, np. gdy pracownik stoi przed wyborem firm, które oferują identyczne warunki. Z mojego wieloletniego doświadczenia wynika, że dobrze dobrane dodatki są swoistą wizytówką pracodawcy. Aby się sprawdzały, powinny zaspokajać bieżące potrzeby, być dopasowane i zauważalne – podsumowuje Przemysław Biedrzycki, Menedżer Zarządzający Usługami dla Biznesu w Pyszne.pl.
Pandemia przyspieszyła wdrożenie cyfrowych rozwiązań w wyniku czego Pyszne.pl dla biznesu wprowadziło elastyczne rozwiązanie dostosowane do aktualnych potrzeb pracowników i dynamicznie zmieniającego się rynku benefitów. Karta umożliwiająca opłacanie posiłków pozwala na zamawianie ulubionych dań nie tylko podczas pracy w biurze, ale też do domu czy hotelu podczas delegacji. Narzędzie łączy wirtualne korzystanie z usługi w serwisie Pyszne.pl z tradycyjną metodą płatności lub dedykowaną kartą płatniczą, która działa na całym świecie. To również realne wsparcie domowego budżetu pracowników, które zyskało na znaczeniu.
*Dane pochodzą z raportu: „Jedzenie przyszłości dla biznesu. Pyszne.pl dla biznesu 2021/2022” stworzonego na podstawie badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia sp. z o.o. na przełomie października i listopada 2021 roku na grupie 814 Polaków w wieku 18-65 lat . Badanie zostało wykonane metodą CAWI.

Warsztaty pierrnikowe z fundacją Gryfne Bajtle
Czym różni się kariera zawodowa osób neuroatypowych od pozostałych?
Jak budować zespoły IT otwarte na zmiany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy
Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Muzyka
Mietek Szcześniak: Gdybym chciał zbudować karierę, tobym ją budował. Nigdy o tym nie myślałem, zawsze po prostu chciałem muzykować

Wokalista zaznacza, że płyta „Brothers”, którą nagrał z czarnoskórym chórem, to efekt jego amerykańskiej przygody. Nie planuje robić kariery za granicą, ale z entuzjazmem przyjął propozycję współpracy z ludźmi, którzy tak jak on kochają śpiewać i muzykować. Krążek utrzymany jest w klimacie starego rhytm’n’bluesa, gospelu i soulu. Producentem jest H.B. Barnum, który przez trzy dekady był kierownikiem muzycznym Arethy Franklin i produkował albumy Franka Sinatry.
Farmacja
Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia

Osoba o niskim poziomie świadomości zdrowotnej zapłaci ostatecznie za opiekę medyczną trzy razy tyle, ile osoba, która wie na ten temat więcej – wskazuje Jonathan Workman z AESGP. Świadomość to ważny element samoleczenia, czyli samodzielnego dbania o zdrowie i zajmowania się drobnymi dolegliwościami, które pełni coraz istotniejszą funkcję w przeciążonym systemie ochrony zdrowia. Dlatego eksperci wskazują na konieczność prowadzenia szeroko zakrojonych kampanii zdrowotnych, a w działania edukacyjne powinny się włączyć zarówno firmy farmaceutyczne, personel medyczny, jak i rząd.