Komunikaty PR

#OkresNoStres – bo możesz na mnie liczyć

2024-10-09  |  01:00
Biuro prasowe

Program edukacyjny #OkresNoStres to więcej niż program o menstruacji - koncentruje się na psychologicznych aspektach pierwszego i kolejnych okresów. Opracowany dla uczennic klas 4, zgodnie z podstawą programową, ma także wspierać rodziców w przygotowaniu dziewczynek do pierwszej miesiączki i zminimalizować stres z nią związany. Dzięki inicjatorowi programu, marce Bella, szkoły mogą otrzymać bezpłatne materiały edukacyjne i higieniczne: scenariusz 45-minutowej lekcji do zrealizowania przez nauczycieli w ramach przedmiotu wychowania do życia w rodzinie lub godzin wychowawczych, materiały higieniczne dla szkół, pakiety dla uczennic, plakaty edukacyjne, a także ulotki dla rodziców. Autorką materiałów edukacyjnych jest Tosia Kopyt, doświadczona psycholożka i nauczycielka WDŻ, autorka książki edukacyjnej.

Pierwsze miesiączki to źródło stresu

Pierwsza miesiączka pojawia się zazwyczaj niespodziewanie, a kolejne - zanim się uregulują - również potrafią zaskoczyć. W domu dziewczynka zazwyczaj może liczyć na pomoc rodziców, ale w szkole, bez przygotowania psychicznego czy praktycznego, może zostać sama z problemem. Brak nawyku noszenia podpaski lub umiejętności proszenia o pomoc sprawia, że taka sytuacja, mimo wcześniejszych rozmów z mamą, bywa źródłem stresu.

Z badań zrealizowanych na zlecenie marki Bella przez agencję badawczą SW Research wynika,
że niemal wszystkim (92%) kobietom podczas ich pierwszej miesiączki towarzyszyły pewne emocje. Najczęściej były to: stres, zdenerwowanie wynikające z nowej sytuacji (41%), zaskoczenie, zdziwienie, że to już teraz (34%) oraz zagubienie, dezorientacja, źródłem których jest brak wiedzy, co należy zrobić i co to właściwie oznacza (25%)[1].

To dlatego tak ważne jest, aby szczególną troską otaczać dziewczynki w tym wyjątkowym czasie i dbać o ich komfort psychiczny, aby nie czuły się osamotnione w tych przeżyciach. Kluczowe jest również, aby otwarcie rozmawiać z nimi na temat miesiączki w bezpiecznej i wspierającej atmosferze – także w szkole.

Dlaczego szkoły potrzebują programu #OkresNoStres?

Badania przeprowadzone dla marki Bella wykazały też, że aż 27% ankietowanych dziewczyn i kobiet nie było przygotowanych i nie otrzymało żadnego wsparcia od swojej mamy w związku z pierwszą miesiączką. Szkoła jest jednym z tych miejsc, gdzie dzieci mogą nie tylko zdobywać wiedzę z podręczników. To także przestrzeń, w której powinny czuć się bezpiecznie i swobodnie, zadając pytania na tematy, które je nurtują, uczyć się o sobie i świecie, który je otacza. To właśnie szkoła często staje się miejscem, gdzie dziewczynki dowiadują się o miesiączce. W szkole dziewczynki uczą się umiejętności społecznych, w tym proszenia i udzielania pomocy – a ta jest w sytuacji „menstruacyjnej awarii” niezbędna. Życzliwe słowa, spokojne wyjaśnienia oraz praktyczna pomoc, jak np. podarowanie podpaski, mogą znacząco złagodzić stres i poczucie niepewności. Ważne jest, by dziewczynki czuły,
że mogą polegać na osobach wokół nich - w domu i poza domem.      

Na tych właśnie aspektach pierwszych okresów skupiła się marka Bella i autorzy programu edukacyjnego #OkresNoStres, dostarczając nauczycielom gotowe materiały edukacyjne pomocne w przeprowadzeniu lekcji na ten temat oraz ulotkę dla rodziców.

Pokolenie Gen Z lepiej przygotowane przez matki, ale bardziej zestresowane?

Pewnym paradoksem jest to, że choć najmłodsza grupa ankietowanych, czyli przedstawicielki pokolenia Z, zdecydowanie rzadziej (10%), niż pokolenie ich matek, czyli pokolenie X (34%) deklarowała, że nie otrzymała jakichkolwiek wskazówek lub wsparcia związanego z pierwszą miesiączką, to w ich przypadku deklarowany stres i zdenerwowanie przy okazji pierwszej miesiączki było częstsze (43,5% córki vs 40,9 % matki). Eksperci analizujący te wyniki ocenili, że może to być związane z tym, że matki – nie mając wzorca rozmowy z córką o miesiączce – mogą niechcący, komunikacją, w której przeważają negatywne informacje, zasiać w nich ziarnko strachu[2].

To dlatego w ramach programu marki Bella #OkresNoStres będzie dostępna także e-ulotka dla rodziców, w której ekspertka programu Tosia Kopyt radzi, jak przeprowadzić z córką rozmowę przygotowującą ją do pierwszych okresów.

Pierwszy taki program o menstruacji

Choć na rynku jest już wiele programów dotyczących menstruacji, w tym te realizowane przez organizacje NGO oraz podmioty komercyjne, to program #OkresNoStres jako pierwszy skupił się na aspektach psychologicznych. Dzięki niemu dziewczynki nauczą się, że #OkresNoStres, bo mogą liczyć na siebie - mając zapasową podpaskę - lub na koleżanki i inne kobiety z ich otoczenia. I nie będą bały się prosić o pomoc.

Udział w programie jest dobrowolny i bezpłatny. Formularz zgłoszeniowy, tak jak i wspomniane materiały edukacyjne dla szkół oraz rodziców, są dostępne na stronie www.okresnostres.edu.pl. Wypełniając formularz zgłoszeniowy, każda szkoła otrzyma materiały edukacyjne, dzięki którym będzie mogła przeprowadzić lekcje w swojej szkole. Pierwsze 100 szkół, które zgłosi się do programu #OkresNoStres otrzyma od marki Bella:  zapas podpasek do gabinetu pielęgniarki, pakiety z produktami Bella for Teens dla uczestniczek zajęć oraz plakaty edukacyjne do powieszenia w szkole.


[1] Badanie „Doświadczenia i przekonania odnośnie pierwszej menstruacji” zrealizowane na zlecenie marki Bella, przeprowadzone na grupie 696 kobiet w wieku od z tym związane 16 do 65 lat, SW Research, maj 2023.

[2] Badanie „Doświadczenia i przekonania odnośnie pierwszej menstruacji” zrealizowane na zlecenie marki Bella, przeprowadzone na grupie 696 kobiet w wieku od z tym związane 16 do 65 lat, SW Research, maj 2023.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Uroda 3 mity o kosmetykach naturalnych, w które nie warto wierzyć Biuro prasowe
2025-06-09 | 08:40

3 mity o kosmetykach naturalnych, w które nie warto wierzyć

Kosmetyki naturalne cieszą się rosnącą popularnością, ale wokół nich narosło wiele mitów, które mogą wprowadzać w błąd. Oto trzy powszechne przekonania,
Uroda Rituals Cosmetics przekracza próg 2 miliardów euro przychodu
2025-01-30 | 15:30

Rituals Cosmetics przekracza próg 2 miliardów euro przychodu

W 2024 roku marka Rituals osiągnęła przychody w wysokości 2,1 miliarda euro, notując organiczny wzrost o 21% we wszystkich kanałach sprzedaży i krajach. Fundamentami
Uroda 4 skuteczne sposoby, dzięki którym spowolnisz starzenie się skóry
2025-01-28 | 12:00

4 skuteczne sposoby, dzięki którym spowolnisz starzenie się skóry

Z wiekiem kondycja skóry słabnie, a jej pielęgnacja niesie ze sobą nieco więcej wyzwań. Chociaż starzenie się jest procesem naturalnym i niemożliwym do zatrzymania, istnieją

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Teatr

Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.