Komunikaty PR

#OkresNoStres – bo możesz na mnie liczyć

2024-10-09  |  01:00
Biuro prasowe

Program edukacyjny #OkresNoStres to więcej niż program o menstruacji - koncentruje się na psychologicznych aspektach pierwszego i kolejnych okresów. Opracowany dla uczennic klas 4, zgodnie z podstawą programową, ma także wspierać rodziców w przygotowaniu dziewczynek do pierwszej miesiączki i zminimalizować stres z nią związany. Dzięki inicjatorowi programu, marce Bella, szkoły mogą otrzymać bezpłatne materiały edukacyjne i higieniczne: scenariusz 45-minutowej lekcji do zrealizowania przez nauczycieli w ramach przedmiotu wychowania do życia w rodzinie lub godzin wychowawczych, materiały higieniczne dla szkół, pakiety dla uczennic, plakaty edukacyjne, a także ulotki dla rodziców. Autorką materiałów edukacyjnych jest Tosia Kopyt, doświadczona psycholożka i nauczycielka WDŻ, autorka książki edukacyjnej.

Pierwsze miesiączki to źródło stresu

Pierwsza miesiączka pojawia się zazwyczaj niespodziewanie, a kolejne - zanim się uregulują - również potrafią zaskoczyć. W domu dziewczynka zazwyczaj może liczyć na pomoc rodziców, ale w szkole, bez przygotowania psychicznego czy praktycznego, może zostać sama z problemem. Brak nawyku noszenia podpaski lub umiejętności proszenia o pomoc sprawia, że taka sytuacja, mimo wcześniejszych rozmów z mamą, bywa źródłem stresu.

Z badań zrealizowanych na zlecenie marki Bella przez agencję badawczą SW Research wynika,
że niemal wszystkim (92%) kobietom podczas ich pierwszej miesiączki towarzyszyły pewne emocje. Najczęściej były to: stres, zdenerwowanie wynikające z nowej sytuacji (41%), zaskoczenie, zdziwienie, że to już teraz (34%) oraz zagubienie, dezorientacja, źródłem których jest brak wiedzy, co należy zrobić i co to właściwie oznacza (25%)[1].

To dlatego tak ważne jest, aby szczególną troską otaczać dziewczynki w tym wyjątkowym czasie i dbać o ich komfort psychiczny, aby nie czuły się osamotnione w tych przeżyciach. Kluczowe jest również, aby otwarcie rozmawiać z nimi na temat miesiączki w bezpiecznej i wspierającej atmosferze – także w szkole.

Dlaczego szkoły potrzebują programu #OkresNoStres?

Badania przeprowadzone dla marki Bella wykazały też, że aż 27% ankietowanych dziewczyn i kobiet nie było przygotowanych i nie otrzymało żadnego wsparcia od swojej mamy w związku z pierwszą miesiączką. Szkoła jest jednym z tych miejsc, gdzie dzieci mogą nie tylko zdobywać wiedzę z podręczników. To także przestrzeń, w której powinny czuć się bezpiecznie i swobodnie, zadając pytania na tematy, które je nurtują, uczyć się o sobie i świecie, który je otacza. To właśnie szkoła często staje się miejscem, gdzie dziewczynki dowiadują się o miesiączce. W szkole dziewczynki uczą się umiejętności społecznych, w tym proszenia i udzielania pomocy – a ta jest w sytuacji „menstruacyjnej awarii” niezbędna. Życzliwe słowa, spokojne wyjaśnienia oraz praktyczna pomoc, jak np. podarowanie podpaski, mogą znacząco złagodzić stres i poczucie niepewności. Ważne jest, by dziewczynki czuły,
że mogą polegać na osobach wokół nich - w domu i poza domem.      

Na tych właśnie aspektach pierwszych okresów skupiła się marka Bella i autorzy programu edukacyjnego #OkresNoStres, dostarczając nauczycielom gotowe materiały edukacyjne pomocne w przeprowadzeniu lekcji na ten temat oraz ulotkę dla rodziców.

Pokolenie Gen Z lepiej przygotowane przez matki, ale bardziej zestresowane?

Pewnym paradoksem jest to, że choć najmłodsza grupa ankietowanych, czyli przedstawicielki pokolenia Z, zdecydowanie rzadziej (10%), niż pokolenie ich matek, czyli pokolenie X (34%) deklarowała, że nie otrzymała jakichkolwiek wskazówek lub wsparcia związanego z pierwszą miesiączką, to w ich przypadku deklarowany stres i zdenerwowanie przy okazji pierwszej miesiączki było częstsze (43,5% córki vs 40,9 % matki). Eksperci analizujący te wyniki ocenili, że może to być związane z tym, że matki – nie mając wzorca rozmowy z córką o miesiączce – mogą niechcący, komunikacją, w której przeważają negatywne informacje, zasiać w nich ziarnko strachu[2].

To dlatego w ramach programu marki Bella #OkresNoStres będzie dostępna także e-ulotka dla rodziców, w której ekspertka programu Tosia Kopyt radzi, jak przeprowadzić z córką rozmowę przygotowującą ją do pierwszych okresów.

Pierwszy taki program o menstruacji

Choć na rynku jest już wiele programów dotyczących menstruacji, w tym te realizowane przez organizacje NGO oraz podmioty komercyjne, to program #OkresNoStres jako pierwszy skupił się na aspektach psychologicznych. Dzięki niemu dziewczynki nauczą się, że #OkresNoStres, bo mogą liczyć na siebie - mając zapasową podpaskę - lub na koleżanki i inne kobiety z ich otoczenia. I nie będą bały się prosić o pomoc.

Udział w programie jest dobrowolny i bezpłatny. Formularz zgłoszeniowy, tak jak i wspomniane materiały edukacyjne dla szkół oraz rodziców, są dostępne na stronie www.okresnostres.edu.pl. Wypełniając formularz zgłoszeniowy, każda szkoła otrzyma materiały edukacyjne, dzięki którym będzie mogła przeprowadzić lekcje w swojej szkole. Pierwsze 100 szkół, które zgłosi się do programu #OkresNoStres otrzyma od marki Bella:  zapas podpasek do gabinetu pielęgniarki, pakiety z produktami Bella for Teens dla uczestniczek zajęć oraz plakaty edukacyjne do powieszenia w szkole.


[1] Badanie „Doświadczenia i przekonania odnośnie pierwszej menstruacji” zrealizowane na zlecenie marki Bella, przeprowadzone na grupie 696 kobiet w wieku od z tym związane 16 do 65 lat, SW Research, maj 2023.

[2] Badanie „Doświadczenia i przekonania odnośnie pierwszej menstruacji” zrealizowane na zlecenie marki Bella, przeprowadzone na grupie 696 kobiet w wieku od z tym związane 16 do 65 lat, SW Research, maj 2023.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Uroda 3 mity o kosmetykach naturalnych, w które nie warto wierzyć Biuro prasowe
2025-06-09 | 08:40

3 mity o kosmetykach naturalnych, w które nie warto wierzyć

Kosmetyki naturalne cieszą się rosnącą popularnością, ale wokół nich narosło wiele mitów, które mogą wprowadzać w błąd. Oto trzy powszechne przekonania,
Uroda Rituals Cosmetics przekracza próg 2 miliardów euro przychodu
2025-01-30 | 15:30

Rituals Cosmetics przekracza próg 2 miliardów euro przychodu

W 2024 roku marka Rituals osiągnęła przychody w wysokości 2,1 miliarda euro, notując organiczny wzrost o 21% we wszystkich kanałach sprzedaży i krajach. Fundamentami
Uroda 4 skuteczne sposoby, dzięki którym spowolnisz starzenie się skóry
2025-01-28 | 12:00

4 skuteczne sposoby, dzięki którym spowolnisz starzenie się skóry

Z wiekiem kondycja skóry słabnie, a jej pielęgnacja niesie ze sobą nieco więcej wyzwań. Chociaż starzenie się jest procesem naturalnym i niemożliwym do zatrzymania, istnieją

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.