Komunikaty PR

“Ósmy cud świata” - zapomniany projekt kolejowy wart 1,5 miliarda dolarów

2021-05-31  |  16:20
Biuro prasowe

 

Za gigantyczną inwestycją stał zwany “ojcem Miami” Henry Flagler (1830–1913), który był dyrektorem w Rockefeller, Andrews & Flagler, a później założycielem Standard Oil. Milioner zainteresował się Florydą, szukając cieplejszego klimatu dla swojej schorowanej pierwszej żony pod koniec lat siedemdziesiątych XIX wieku. Po powrocie na Florydę w 1881 roku został konstruktorem i deweloperem hoteli wypoczynkowych i linii kolejowych wzdłuż wschodniego wybrzeża. Sieć kolejowa Flaglera stała się znana jako Overseas Railroad i była przedłużeniem linii kolejowej Florida East Coast Railway do Key West. Kursowanie na linii rozpoczęto w 1905 r. i działało one od 1912 do 1935 roku, kiedy to zostało częściowo zniszczone przez huragan. 

 

 

Po ogłoszeniu przez Stany Zjednoczone w 1905 roku budowy Kanału Panamskiego, Flagler był szczególnie zainteresowany połączeniem Key West z kontynentem. Key West, najbliższy Kanałowi port głębinowy w Stanach Zjednoczonych, mógłby nie tylko skorzystać z handlu kubańskiego i Ameryki Łacińskiej, ale otwarcie kanału dałoby znaczące możliwości handlowe z Zachodnim Wybrzeżem. Początkowo nazywana „szaleństwem Flaglera”, budowa kolei zagranicznej wymagała wielu innowacji inżynieryjnych, a także ogromnych nakładów pracy i środków pieniężnych. Gdy podjęto decyzję o kontynuowaniu projektu, w pewnym momencie podczas budowy zatrudnionych było cztery tysiące ludzi. Podczas siedmioletniej budowy trzy huragany - jeden w latach 1906, 1909 i 1910 - zagroziły wstrzymaniem projektu. Jego koszt wyniósł wówczas ponad 50 milionów dolarów, co stanowi w przeliczeniu na obecne wartości ponad 1,5 miliarda.

 


Pomimo trudności, ostatnie połączenie linii kolejowej Florida East Coast Railway do Trumbo Point w Key West zostało ukończone w 1912 roku. W tym roku dumny Henry Flagler wjechał pierwszym pociągiem w swoim prywatnym wagonie do Key West, zaznaczając zakończenie budowy linii kolejowej. Zamorskie połączenie z Key West oraz połączenie kolejowe z całym wschodnim wybrzeżem Florydy. Projekt był powszechnie znany jako „ósmy cud świata”. W ciągu kilku lat działalności wielkość ruchu towarowego była rozczarowująca, ponieważ przewidywany wzrost żeglugi towarowej przez Kanał Panamski na Key West nie doszedł do skutku. 

 

Duża część trasy kolejki została poważnie uszkodzona i częściowo zniszczona podczas huraganu 5 kategorii w 1935 r.  nazywanego „burzą stulecia”. Zabił on ponad 400 osób i zdewastował Long Key i przyległe tereny. Pociąg ratunkowy z wyjątkiem lokomotywy parowej został przewrócony przez falę sztormową, a  ponad 64 km torów zostało zmytych przez huragan. Zbankrutowana linia kolejowa Florida East Coast Railway nie była w stanie odbudować zniszczonych odcinków. Mosty i pozostałości zostały sprzedane stanowi Floryda, który zbudował autostradę do Key West, wykorzystując większość pozostałej infrastruktury kolejowej.

 

 

Key West - słoneczna perła Florydy

To najbardziej wysunięty na południe punkt kontynentalnych Stanów Zjednoczonych, połączony 42 mostami Overseas Highway - jeden z nich o długości 11 km - położonych pomiędzy Oceanem Atlantyckim, Zatoką Florydzką i Zatoką Meksykańską. Key West to obok wysp hawajskich jedna z najbardziej znanych wyspiarskich atrakcji turystyczno-wypoczynkowych USA. To słoneczne miasto leżące na archipelagu Florida Keys, mające tylko 24 tys. mieszkańców żyjących na powierzchni 18 km kw, jest  odwiedzane corocznie przez ponad 3 miliony turystów.  

Key West leży jedynie 171 km od Hawany, zaś z Miami dojedziemy tam malowniczym łańcuchem wysp ciągnącym się na długości 200 km. Znajdziemy tu południowy kraniec kultowej magistrali U.S. Route 1 i pozostałości nieistniejącej już kultowej linii kolejowej Florida East Coast Railway. W przedpandemicznym roku turystyka na wyspie wygenerowała prawie 200 milionów dolarów wpływów podatkowych.

 

 

Autor / fot.: © Adam Białas, ekspert rynku, dziennikarz, globtroter i CEO w Agencji “Bialas Consulting & Solutions”

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Podróże Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie! Biuro prasowe
2024-12-30 | 12:00

Malediwy drogie? Tak, ale tylko w resorcie!

Jesień i zima to zdecydowanie czas na Azje, w której panuje właśnie pora sucha i pełnia słońca. W tym roku Azja zaskoczyła wzrostem popularności w porównaniu do roku
Podróże Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?
2024-12-23 | 11:00

Święta na stoku: dlaczego Polacy wybierają Austrię i Włochy?

Coraz więcej Polaków decyduje się spędzać święta Bożego Narodzenia poza domem, szukając miejsc, które łączą tradycyjny klimat z możliwością wyjątkowego wypoczynku. W
Podróże SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl
2024-12-19 | 16:25

SUN & SNOW dołącza do partnerów sieci handlowej Lidl

Sun & Snow Sp. z o.o dołączył do partnerów sieci handlowej Lidl. Od grudnia do końca stycznia 2025 polscy użytkownicy aplikacji Lidl Plus mają możliwość skorzystania ze zniżki

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Edukacja

Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów

Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.

Handel

Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci

Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.