Pierwsze weszło, pierwsze wyszło - Banki Żywności walczą z marnowaniem jedzenia!
MADE IN PR SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
ul. Cybernetyki 19
02-677 Warszawa
bartosz.rzepa|madeinpr.pl| |bartosz.rzepa|madeinpr.pl
663272666
https://madeinpr.pl/
W 2023 roku aż 56% Polaków przyznaje się do marnowania żywności. To niechlubny rekord w porównaniu do średniej z lat 2009-2019, która wynosiła wtedy 35%. Od 2012 roku nie zmienił się powód marnowania. Wyrzucamy, bo przegapiamy termin przydatności do spożycia.
Polacy wyrzucają rocznie do kosza ok. 3 milionów ton żywności. Według raportu Banków Żywności Nie Marnuj Jedzenia 2023, który powstał we współpracy z firmą Lidl Polska, niesprawdzanie produktów spożywczych pod kątem przydatności do spożycia jest najczęstszym powodem marnowania żywności (56%). Kolejne to brak pomysłów na wykorzystanie kupionych artykułów (40%) oraz niewłaściwe przechowywanie jedzenia (35%).
Pierwsze weszło, pierwsze wyszło
Tegoroczne badania Banków Żywności wskazują, że ponad połowa badanych rozumie różnicę między terminami „należy spożyć do” a „najlepiej spożyć przed”. To pozytywny sygnał, który pomaga budować bardziej świadomą kulturę konsumpcji. Z drugiej strony aż 56% ankietowanych przyznało się do marnowania jedzenia. Jak temu zapobiegać? Banki Żywności radzą skorzystać z prostego rozwiązania, jakim jest Pierwsze weszło, pierwsze wyszło (ang. First In First Out). Metoda polega na organizowaniu produktów spożywczych w taki sposób, aby wykorzystywać w pierwszej kolejności żywność o najkrótszej dacie przydatności do spożycia. Produkty z tej kategorii powinny znajdować się na przodach półek w lodówkach.
Rosnące ceny przystopowały wyrzucanie żywności
Aż 76% badanych respondentów przyznało, że inflacja zmieniła ich dotychczasowe nawyki i przyczyniła się do zmniejszenia ilości marnowanego jedzenia w gospodarstwach domowych. W walce z rosnącymi cenami Polacy najczęściej redukowali listy zakupów (60%), sięgali po produkty objęte promocją (56%), wybierali zamienniki (51%) oraz szukali tańszych sklepów (21%).
Wsparcie dla, między innymi, dużych rodzin, które z powodu rosnącej inflacji znalazły się w trudnej sytuacji finansowej, to ważna część naszej działalności. Reagujemy na wzrost cen i tworzymy ofertę produktową, która gwarantuje klientom sklepów Lidl Polska wysokojakościowe artykuły spożywcze dostępne w niskich cenach i wytworzone w sposób zrównoważony. Stosunek jakości do ceny to jeden z naszych największych wyróżników – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR Lidl Polska.
O Federacji Polskich Banków Żywności
Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego zrzeszająca 31 Banków Żywności w całej Polsce. Każdy z nich codziennie odbiera ze sklepów i od producentów niesprzedane, dobre jakościowo produkty, które następnie trafiają do organizacji pomocowych, np. jadłodajni, Domów Pomocy Społecznej, świetlic środowiskowych, hospicjów, domów dziecka czy ośrodków wsparcia dla samotnych matek. Banki prowadzą także Program Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową, współfinansowany ze środków UE. Tylko w 2022 r. do osób potrzebujących udało się przekazać 45 tysięcy ton artykułów spożywczych. Federacja Polskich Banków Żywności zajmuje się również edukacją i działaniami mającymi na celu wzrost społecznej świadomości nt. konsekwencji marnowania żywności i sposobów zapobiegania temu zjawisku.
www / Facebook / Instagram
![Kuchnie świata na talerzu z FRoSTA! Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1665146849,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Kuchnie świata na talerzu z FRoSTA!
![Egzotyczne podróże z Big-Active… bez wychodzenia z domu!](/files/_uploaded/glownekonf_1256229714,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Egzotyczne podróże z Big-Active… bez wychodzenia z domu!
![Najlepszy sposób na idealną ICE TEA w domu](/files/_uploaded/glownekonf_2129046053,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Najlepszy sposób na idealną ICE TEA w domu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Media
![](/files/1922771799/zawierucha-aktorstwo-foto-tam,w_274,_small.jpg)
Rafał Zawierucha: Trzeba być do zawodu aktora w jakimś stopniu powołanym. Nie można jednak mówić ludziom, jak mają żyć, na kogo głosować i co jeść
Zdaniem Rafała Zawieruchy, żeby zostać aktorem, trzeba poczuć w sobie powołanie do wykonywania tego zawodu, mieć talent i charyzmę, ale też być świadomym tego, że niesie on ze sobą wiele trudności i niełatwych decyzji. Na dobrą rolę i na sukces trzeba ciężko zapracować, ale sława jest ulotna, konkurencja duża i szybko można zostać zapomnianym. Artysta sądzi też, że nawet zdobywając dużą popularność i będąc na szczycie, nie wolno się wywyższać, uważać się za wyrocznię i dyktować innym, co mają robić i jak żyć.
Nauka
Sztuczna inteligencja wspiera lekarzy przy leczeniu niepłodności. Z rozwiązań polskiej firmy korzystają kliniki na całym świecie
![](/files/1922771799/sankowski--ai-nieplodnosc-foto,w_133,r_png,_small.png)
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia niepłodność może dotyczyć ok. 17,5 proc. dorosłej populacji. To oznacza, że średnio jedna osoba na sześć doświadcza problemów z niepłodnością. W Polsce to może być ok. 1,5 mln par, z których część decyduje się na procedurę in vitro. Z pomocą lekarzom w jej trakcie przychodzi sztuczna inteligencja. Polska firma MIM Fertility opracowała aplikacje, które optymalizują pracę embriologów i lekarzy. – Sztuczna inteligencja nie zastąpi lekarzy, ale wspiera ich w podejmowaniu decyzji – mówi ich współtwórca prof. Piotr Sankowski.
Sport
Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
![](/files/1922771799/pge-projekt-warszawa-bb-foto,w_133,r_png,_small.png)
Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.