Podróż po świecie Chełmońskiego wraz z Muzeum Narodowym
Wystawa stała się również przyczynkiem do kolejnej już współpracy warszawskiej instytucji kultury z międzynarodową firmą AkzoNobel, która przeznaczyła na przygotowanie scenerii 380 litrów farby i gruntów.
Wystawa „Józef Chełmoński” jest przygotowana w taki sposób, by uwzględniać najważniejsze etapy życia polskiego artysty, w tym czas nauki pod kierunkiem Wojciecha Gersona czy też ostatnie lata życia, które spędził w Kuklówce. Każdy z tych okresów miał inny wpływ nie tylko na życie malarza, ale również jego twórczość, co odkryć można w jego dziełach. Znaleźć w nich można również wątki religijne, samotności i smutku, które łączą się z fascynacją przyrodą czy sielanką. Wystawa jest podzielona na części:
- I – III - Malarska kronika życia wsi. Powstanie styczniowe. Polowania i jarmarki
- IV – Fascynacja końmi
- V – Pejzaż, Człowiek wobec natury
- VI – Pejzaż
- VII – Symbole natury, Mistycyzm.
„Rozwiązania scenograficzne oparliśmy o abstrakcyjne przetworzenie barw krajobrazu – wiodącego motywu twórczości Józefa Chełmońskiego. Wybraliśmy stonowane, ciemne, ziemiste malowanie sal jako neutralne tło dla obrazów i rozróżnienie stref. Dominują brązy, szarości – kolory ziemi, kory, umaszczenia zwierząt i suchych roślin. Tożsamość ekspozycji nadaje charakterystyczny, intensywny, kontrastowy kolor identyfikacji – jasnożółto-zielony kolor kiełkujących roślin. W tym zdecydowanym kolorze zaprojektowaliśmy umeblowanie, cokoły, teksty kuratorskie, podpisy. Kolor wiodący mogliśmy lepiej wyeksponować w oświetlonej światłem dziennym przestrzeni podestu. Duże ścianki i meble pozwalają powiązać intensywny żółty kolor z resztą wystawy, gdzie pojawia się on właściwie tylko
w akcentach i jako nić cokołu przewijająca się przez wszystkie sale” – mówi Jan Strumiłło, Architekt.
„Józef Chełmoński” to kolejna wystawa, w którą zaangażowało się m.in. AkzoNobel. Firma łącznie przekazała 380 litrów farby, w tym 285 litrów farby Dulux Professional Rezisto 1, i gruntów do przygotowania ścian, na których zaprezentowano dzieła Chełmońskiego. Tło dla twórczości polskiego artysty stanowi także Kolor Roku 2025 AkzoNobel – Hello Yellow, który znajduje się na 200 m2 powierzchni wystawy. Słoneczny i pełen optymizmu żółty odcień doskonale wpasowuje się w scenerię stworzoną dla dzieł Józefa Chełmońskiego.
"Wystawa dzieł Józefa Chełmońskiego jest wspaniałą okazją do wsparcia sztuki polskiej, dlatego postanowiliśmy zaangażować się w przygotowanie tła dla twórczości polskiego artysty. Wybrany przez przedstawicieli muzeum odcień żółtego, czyli Kolor Roku 2025 – Hello Yellow miał wydobyć z dzieł Chełmońskiego jeszcze więcej szczegółów, a zarazem stać się dla nich wspaniałą otoczką. Mamy szczerą nadzieję, że to się udało” – mówi Kathryn Ledson, General Manager Poland. „Jednak już wcześniej w tym roku mieliśmy okazję pracować przy wspólnym projekcie z Muzeum Narodowym
w Warszawie przy okazji realizacji nowatorskiej Przestrzeni Edukacyjnej dla dzieci. Angażujemy się również w inne projekty, już niezwiązane z kulturą, jak malowanie ścian w Centrum Zdrowia Dziecka. Wyjątkowa akcja, w której wzięło udział 100 wolontariuszy z AkzoNobel” – dodaje.
Józef Chełmoński (1849 – 1914), znany m.in. takich dzieł jak „Babie lato” czy „Odlot żurawi”, to twórca polskiego realizmu. Jego dzieła charakteryzuje wierne odzwierciedlenie polskich ówczesnych realiów pozbawionych, tak charakterystycznego dla polskich malarzy, ideologizmu.
AkzoNobel wsparło niedawno jeszcze jeden projekt Muzeum Narodowego w Warszawie. Jest to Przestrzeń Edukacyjna, która powstała z myślą o najmłodszych odwiedzających i ich opiekunach. To przestrzeń przyjazna i bezpieczna dla każdego. Można tutaj nie tylko odpocząć
i pobawić się, ale także poczytać czy kreować swoje autorskie działa. Firma przeznaczyła do pomalowania Przestrzeni Edukacyjnej 70l farby Dulux EasyCare, są to kolory z palety „Colour designed with autism in mind”, tak by nowe miejsce w MNW było przyjazna dla osób neuroróżnorodnych.
Wystawa „Józef Chełmoński” jest dostępna dla odwiedzających od 27. września br. do 26. stycznia 2025 r.
O firmie AkzoNobel
Od 1792 roku dostarczamy innowacyjne farby i powłoki, które nadają kolory życiu ludzi i pomagają chronić to, co najważniejsze. Nasze światowej klasy portfolio marek, takich jak: Dulux, International, Sikkens i Interpon, cieszy się zaufaniem klientów w ponad 150 krajach, w których jesteśmy obecni. Wykorzystujemy naszą wiedzę, aby wspierać i ulepszać otaczający świat, gdyż wierzymy, że każda powierzchnia, którą możemy pokryć, otwiera szansę na barwniejsze życie. Jesteśmy pionierem w swojej branży, a nasz cel to dostarczanie zrównoważonych rozwiązań przy zachowaniu tego, co najlepsze dziś i jednoczesne tworzenie lepszego jutra. Pomalujmy razem przyszłość.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dziecko

Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
Odkąd modelka została mamą, zmieniła nawyki zakupowe, ponieważ nie ma czasu ani siły, żeby chodzić po galeriach w poszukiwaniu wszystkiego, co jest jej aktualnie potrzebne. A najwięcej rzeczy kupuje teraz właśnie dla swojego syna, który rośnie w oczach i często trzeba mu chociażby wymieniać garderobę. Marcelina Zawadzka zaznacza, że w sieci zazwyczaj robi zakupy wieczorem, kiedy jej syn już zasypia.
Edukacja
W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję

W 2024 roku po raz pierwszy od kilku lat liczba samobójstw w Polsce spadła, jednak skala problemu wciąż jest poważna. Polska jest w trakcie reformy psychiatrii, w ramach której największy nacisk w kształtowaniu opieki ma być położony na wsparcie środowiskowe. Eksperci zwracają jednak uwagę również na potrzebę utrzymania działań oddolnych i podniesienia społecznej wiedzy na temat prewencji suicydalnej. Bardzo istotne w tym kontekście jest odpowiednie kształtowanie dyskursu medialnego, a także edukowanie na temat tego, jakie zasady są kluczowe w pierwszej pomocy emocjonalnej.
Psychologia
Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań

– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.