Polacy coraz chętniej kupują dzieła sztuki w Internecie
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Z roku na rok rośnie liczba osób zainteresowanych sztuką. Jak wynika z badania SW Research dla Allegro, jeden na czterech przebadanych Polaków ma w swoim domu dzieło współczesnego artysty. Aż 69% z nich kupiło je przez internet. Platformy internetowe to alternatywa dla tradycyjnych aukcji – ponad połowa ofert w kategorii Sztuka to licytacje. Od dwóch lat na Allegro działa Strefa kolekcjonera, w której znaleźć można duży wybór dzieł sztuki od renomowanych galerii, domów aukcyjnych oraz antykwariatów i sfinalizować zakupy szybko, wygodnie i bezpiecznie. Do Internetu przeniosła się też kolejna edycja Targów Sztuki Dostępnej (adres: allegro.pl/zobacz/TSD), które nie mogły się odbyć w tradycyjny sposób z uwagi na pandemię. Dzięki temu każdy zyskał dostęp do dzieł sztuki współczesnej, a artyści mogą dotrzeć do kilkunastomilionowej grupy potencjalnych klientów.
Inwestowanie w dzieła sztuki ma w Polsce coraz więcej zwolenników. Widać to zwłaszcza po dużym zainteresowaniu wydarzeniami targowymi i licytacjami online. Czy lokowanie kapitału w sztukę to efekt pandemii czy stały trend? SW Research na zlecenie Allegro przeprowadziło badanie, z którego wynika, że większość osób (74,5%) kupuje dzieła sztuki ze względów estetycznych, traktując je jako element dekoracyjny swojego mieszkania lub domu. Budowanie kolekcji czy inwestycja w odpowiedziach respondentów zajmują dalsze miejsca. Stąd też może wynikać maksymalna kwota 1 000 zł, jakie na zakup dzieł sztuki przeznaczają w ciągu roku Polacy. Nie brakuje też i takich, którzy są gotowi zapłacić dużo wyższe kwoty – w tym roku najdroższy wylicytowany na Allegro obraz “Natchnienie” Tomasza Sętowskiego osiągnął cenę 34 200 zł.
Internet to doskonałe miejsce dla wielbicieli sztuki – zarówno tych, którzy kolekcjonują dzieła znanych artystów, jak i tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sztuką. Ponad połowa ofert na naszej platformie to licytacje, które zapewniają emocje znane z domów aukcyjnych. Z tym wyjątkiem, że Kossaka czy Dwurnika można w szybki i bezpieczny sposób kupić, nie ruszając się z domu. Z drugiej strony, na wirtualnych Targach Sztuki Dostępnej, które współorganizujemy, można znaleźć obiekty w przystępnych cenach, maksymalnie do 5 tys. zł – mówi Jacek Weichert, dyrektor kategorii Kultura i Rozrywka, Kolekcje i Sztuka Allegro.
Z badania SW Research dla Allegro wynika, że to właśnie w Internecie entuzjaści sztuki współczesnej powiększają swoją kolekcje o kolejne obiekty – 69% wskazało Internet jako miejsce zakupu, na drugim miejscu znalazły się tradycyjne galerie (43%). Respondenci, którzy już inwestują w sztukę współczesną lub planują to robić w najbliższym czasie, najczęściej interesują się fotografią, obrazami (malarstwo współczesne) i grafiką. Z kolei wśród kupujących na Allegro w ostatnim roku największym zainteresowaniem cieszyło się malarstwo. Proces zakupu dzieł sztuki różni się w badanej grupie pomiędzy koneserami sztuki a osobami, które dopiero planują inwestycje. Pierwsza grupa równie często kupuje pod wpływem chwili kiedy nadarzy się dobra okazja (47%) oraz długo obserwuje rynek i trendy, a decyzję o zakupie potrzebuje przemyśleć (48%). Natomiast osoby, które zaczynają interesować się sztuką przeważnie deklarują, że zrobią zakupy pod wpływem chwili (47%). Takie osoby częściej też chciałyby skorzystać z pomocy doradcy (10% vs 5% dla już kupujących). Badanie pokazuje także ciekawe różnice w budżecie jaki przyszli kolekcjonerzy chcieliby na początek przeznaczyć na zakupy – 41% z nich zadeklarowało kwotę poniżej 500 zł. Osoby, które już inwestują w sztukę, wskazywały na kwotę 1000 zł.
Allegro od kilku lat rozwija na platformie kategorię Kolekcje i sztuka, dlatego też jest naturalnym miejscem do przeprowadzenia Targów Sztuki Dostępnej w formule online (adres: allegro.pl/zobacz/TSD). Dzięki temu w wydarzeniu może wziąć udział każdy zainteresowany, bez względu na miejsce w którym się znajduje. Z drugiej strony, dla twórców to okazja do zaprezentowania swoich prac 18-milionowej społeczności kupujących i pozyskania nowych klientów.
Udział w wydarzeniu biorą, tak jak w przypadku poprzednich edycji, galerie i artyści z całej Polski. Na liście galerii znajdziemy m.in. Vivid z Wrocławia, krakowskie galerie Connaisseur, Dyląg i Fresz oraz warszawskie placówki, takie jak Ether, 101 Projekt, Stalowa, ToTuArt, Po Prawej Stronie Wisły, Leonarda Art Gallery. Targi Sztuki Dostępnej to wyłącznie sztuka współczesna, ale do wyboru mamy obiekty artystyczne wykonane w różnych technikach i gatunkach. Obok malarstwa nie brakuje zatem grafiki warsztatowej oraz inkografii (tu jak zwykle prym wiedzie DESA Modern z odbitkami dzieł słynnych polskich malarzy, np. Edwarda Dwurnika, Jana Dobkowskiego, Józefa Wilkonia, Tadeusza Dominika. Kupić możemy plakaty (np. Filip Zbrzeźniak), fotografie artystyczne (np. Jarek Madejski, Piotr Leczkowski), rysunki (np. Piotr Czajkowski), rzeźby (np. Jarosław Borek), grafiki (np. Andrzej „Dudi” Dudzinski, Młody Dron), a nawet obiekty ze szkła artystycznego (np. Magdalena Tryc-Witwicka). Targi na stronie https://allegro.pl/zobacz/TSD potrwają do końca czerwca.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Elżbieta Romanowska: Przez lata udało się pomóc wielu rodzinom zyskać nowy dom. Jesteśmy świadkami ich szczęścia
Prowadząca „Nasz nowy dom” przyznaje, że największą satysfakcję odczuwa w momencie, kiedy może zaprosić uczestników programu do wyremontowanego już domu i zobaczyć na ich twarzach radość. Wtedy wie, że misja została zakończona sukcesem. Takich pozytywnych zakończeń nie zabraknie również w jubileuszowym sezonie programu. Elżbieta Romanowska zdradza, że twórcy wprowadzili też kilka nowości, ale do czasu emisji pozostaną one niespodzianką.
Prawo
Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Media
Agnieszka Hyży: W „Halo, tu Polsat” wreszcie mogę wykorzystać swoją wiedzę, wykształcenie i doświadczenie. Bardzo się tam rozwijam

Przy okazji prezentacji nowej ramówki Polsatu Agnieszka Hyży chwaliła programy, jakie proponuje stacja, i strategię działania Edwarda Miszczaka. Prezenterka przekonuje, że jesień spędzi albo w studiu, bo jest gospodynią weekendowego pasma śniadaniowego „Halo, tu Polsat” i show „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”, albo przed telewizorem. Zamierza oglądać m.in. „Taniec z gwiazdami” i „Milionerów”.