Portret Polek AD 2024 – Fundacja British Council publikuje raport
24/7 Communication
Świętojerska 5/7
00-236 Warszawa
aleksandra.jasinska|247.com.pl| |aleksandra.jasinska|247.com.pl
500002427
https://247.com.pl/
Fundacja British Council przeprowadziła badania i analizy zakrojone na szeroką skalę, by przyjrzeć się jak zmiany socjoekonomiczne i polityczne ostatnich lat wpływają na postawy kobiet i dziewcząt na całym świecie i publikuje raport: “Next Generation. What We Know: Women and Girls”. W światowym badaniu Europę reprezentuje Polska.
Polska to 38 mln kraj, w którym kobiety stanowią 52 %, a te w wieku 15 – 35 lat aż 25 % – to właśnie grupa, której w swoim najnowszym raporcie przygląda się Fundacja British Council. Raport „Next Generation. What We Know: Women and Girls” prezentuje pogłębione badania oparte na metodach mieszanych. Połączono spostrzeżenia i wyniki badań z siedmiu raportów Next Generation i zebranych danych na poziomach krajowych w latach 2018-2023 oraz nowych danych z wywiadów jakościowych z 2023 roku. Możemy być zatem pewni, że w raporcie znajdziemy informacje o znaczącej grupie osób, która ma dzisiaj wpływ na nasze społeczeństwo i będzie je kształtowała w przyszłości.
Z raportu Fundacji British Council możemy dowiedzieć się, co wpływa na postawy młodych Polek i w jaki sposób one same rozumieją swój wpływ na decyzje podejmowane w państwie. Raport “Next Generation. What We Know: Women and Girls” skupia się na trzech obszarach:
-
edukacja i umiejętności,
-
zakończenie przemocy wobec kobiet i dziewcząt,
-
wzmocnienie pozycji społeczno-ekonomicznej i politycznej kobiet i dziewcząt.
Pełny raport dostępny jest na stronie: Next Generation: What we know on women and girls brief | British Council
Edukacja i umiejętności
Role społeczne i światopogląd: Na poziomie ogólnym w swoich wypowiedziach osoby biorące udział w wywiadach zauważają, że kobiety nadal są kojarzone z pełnieniem tradycyjnych ról opiekunek. Taki stereotyp wpływa na to, jakie przedmioty dziewczęta chętniej wybierają w szkole, a ostatecznie na zawody, które wykonują młode kobiety. Dominującymi zawodami, które rozumiane są jako typowo kobiece, są nauczanie i pielęgniarstwo. Systemowe kształtowanie postaw znaleźć można już podręcznikach dla szkół podstawowych, w których często zobaczymy wizerunek matki i córki gotujących w kuchni, podczas gdy ojcowie zabierają synów na przejażdżki rowerowe; kobiety są przedstawiane jako pielęgniarki, a mężczyźni jako lekarze, ale nie na odwrót.
Osoby badane zauważają konsekwencje wynikające z braku edukacji seksualnej w szkołach i odczuwają potrzebę szeroko zakrojonej dyskusji na ten temat. Jak pokazują rezultaty pogłębionych rozmów, to organizacje międzynarodowe i podmioty społeczeństwa obywatelskiego uzupełniają kluczowe luki w wiedzy, które są często pomijane w środowisku edukacyjnym – to właśnie od takich organizacji młodzi mają wiedzę na temat praw dotyczących równości płci, zdrowia reprodukcyjnego i edukacji seksualnej.
Edukacja zawodowa: Niemal wszyscy młodzi Polacy mogą się pochwalić edukacją na poziomie przynajmniej średnim - ze wskaźnikiem 0.997 możemy założyć, że jedynie sytuacje losowe są powodem przerwania nauki, przed uzyskaniem dyplomu szkoły średniej. Wyraźnie widoczny jest powrót do edukacji zawodowej – młodzi ludzie ponownie zauważają, że wyszkolenie zawodowe jest realną alternatywą dla edukacji akademickiej i tradycyjnych uczelni. Rozumieją, że program nauczania zawodowego jest lepiej dostosowany do potrzeb rynku pracy. To zjawisko znajduje potwierdzenie również w innych źródłach, jak podaje MEiN, opierając się na najnowszych danych Eurostatu: „Liczba uczniów w polskim kształceniu zawodowym już niemal zrównała się z liczbą studentów. (…) Odsetek uczniów kształcenia zawodowego w Polsce jest wyższy niż średnia unijna. (…) Polski wynik już jest lepszy niż we Francji czy Hiszpanii, a obecnie depczemy po piętach Niemcom.” 1
Zakończenie przemocy wobec kobiet i dziewcząt
Prawa kobiet: Jednym z czynników, które zwróciły uwagę badaczy właśnie na Polskę, były zachodzące w ostatnich latach zmiany dotyczące praw kobiet i zaostrzenia regulacji dotyczących dostępu do aborcji. Jak zauważono, walka z przemocą wobec kobiet i dziewcząt jest uwikłana w programy polityczne. Ograniczone zostało finansowanie organizacji zajmujących się prawami człowieka i organizacji społeczeństwa obywatelskiego, zajmujących się kwestiami przemocy i praw kobiet. Wprowadzono przepisy zaostrzające prawo aborcyjne, opisane przez badanych jako ,,instytucjonalizacja przemocy wobec kobiet i dziewcząt".
Postawy wobec przemocy: W tym obszarze czeka nas wiele pracy. Społeczne napiętnowanie, obwinianie ofiar i normalizacja przemocy zniechęcają do szukania pomocy i zgłaszania aktów przemocy. To wciąż temat tabu. Badane przypisywały to głęboko zakorzenionej patriarchalnej mentalności, stygmatyzacji związanej z raportowaniem i silnym tradycjom kulturowym. Polki obawiają się eskalacji przemocy i nie są pewne, czy system prawny udzieli im wsparcia. Wszechobecny strach przed ośmieszeniem i obwinianiem sprawia, że osoby doświadczające przemocy rzadziej ją zgłaszają, podczas gdy brak odpowiednich sieci wsparcia w całym procesie zgłaszania zwiększa te wyzwania.
Wzmocnienie dzięki technologii: Nie powinno więc dziwić, że społeczeństwo, a kobiety w szczególności postanowiły wziąć sprawy w swoje ręce. To właśnie czynniki i narzędzia, które są nam bliższe, do których mamy dostęp, odegrały istotną rolę w walce o prawa kobiet w ostatnich latach. Nowe technologie są siłą transformacyjną w każdym aspekcie naszego życia, nie inaczej jest w przypadku kształtowania postaw społecznych i zapewnianiu możliwości wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt. Wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do internetu, cyfryzacja stworzyła różnorodne możliwości, od rozpowszechniania wiedzy, nawiązywania kontaktów z innymi, umożliwiając kobietom i dziewczętom radzenie sobie z przemocą w innowacyjny sposób. W Polsce platformy cyfrowe są postrzegane jako bezpieczne przestrzenie dla kobiet i dziewczątdo rozpowszechniania informacji, szukania porad, kształcenia się i bycia bardziej asertywnymi. To w internecie szukamy wzorców, informacji, możemy zderzyć światopogląd czy sprawdzić opinie innych, nauczyć się nowych rzeczy, czy nawet wypowiadać i bronić własne zdanie. Z drugiej strony pojawiają się również obawy dotyczące przemocy ze względu na płeć wspieranej przez technologię, co tylko pokazuje jak istotna jest edukacja cyfrowa.
Wsparcie w sieci społecznej: Jak już zostało zauważone w części dotyczącej edukacji, w Polsce to właśnie organizacje pozarządowe i fundacje odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu bezpiecznego środowiska i rozpowszechnianiu niezbędnej wiedzy na temat przemocy wobec kobiet i dziewcząt. Poprzez swoje działania reprezentują one przestrzenie bezpieczeństwa, rozwoju i wsparcia oraz mogą w znacznym stopniu przygotować kobiety i dziewczęta do radzenia sobie z przemocą. Osoby badane zauważają i doceniają wiele organizacji społeczeństwa obywatelskiego, takich jak Grupa Ponton i Fundacja SEXEDPL.
Nie do przecenienia się jednak relacje z rodziną i przyjaciółmi, badane zgodnie zauważają, że odgrywają one ważną rolę w walce z przemocą wobec kobiet i dziewcząt. Ich wpływ i wsparcie mają moc kształtowania zrozumienia i potencjalnego doświadczenia przemocy przez kobiety i dziewczęta, a także mogą edukować mężczyzn i chłopców w kluczowych kwestiach zgody, granic i szacunku. Mówiąc wprost: to, czego dziecko, niezależnie czy dziewczynka, czy chłopiec nauczy się w domu, jakie wzorce będzie obserwować, w taki sposób będzie postępować i reagować w późniejszym życiu. Co więcej, w badaniach przeprowadzonych w Polsce osoby badane podkreślały znaczenie przyjaciół i systemów wsparcia. Kontakty te zapewniają dodatkową warstwę wpływu i wsparcia dla kobiet i dziewcząt oraz mogą potencjalnie wzmacniać przesłania dotyczące równości płci i wspierać kulturę, w której przemoc nie jest tolerowana.
Wzmocnienie pozycji społeczno-ekonomicznej i politycznej
Polki na rynku pracy: Z raportu Fundacji British Council jasno wynika wniosek, który jest jednym z głównych również w innych badaniach – na wzmocnienie sytuacji społeczno-ekonomicznej Polek i umożliwienie im zajęcia stabilnego miejsca na rynku pracy wpływ ma polityka dotycząca opieki nad małymi dziećmi, czyli urlopy macierzyńskie, powrót do pracy i dostęp do opieki systemowej (żłobków i przedszkoli). Polki mówią wprost, że organizacje niechętnie zatrudniają kobiety z małymi dziećmi, opieka nad dziećmi jest często droga lub niedostępna, zwłaszcza na obszarach wiejskich, a pogodzenie pracy z opieką nad dziećmi stanowi wyzwanie dla pracujących kobiet. To skłania wiele z nich do pozostania w domu i wychowywania dzieci.
Aktywność polityczna: Wybory z października 2023 roku i rekordowa frekwencja pokazały Polakom, jak ważne jest zaangażowanie polityczne, że każdy głos ma znaczenie. Taki wniosek widoczny jest też w raporcie, co więcej zauważyć można, że to kobiety są bardziej zaangażowane, a widać to jasno w liczbach. W badanej grupie wiekowej to właśnie kobiety częściej głosowały, aż 83% wybrało się do urn (80% mężczyzn), a także częściej widzą cel i sprawczość, gdy podpisują petycje (41% kobiet / 35% mężczyzn).
Młodzi ludzie czują, że mają moc sprawczą i opowiadają się za lepszą edukacją polityczną i większą dostępnością informacji politycznych, podkreślając potrzebę bardziej poinformowanej i zaangażowanej młodzieży.
O raporcie:
„Next Generation” to globalny program badawczy, który analizuje warunki wspierające młodych ludzi w osiągnięciu swojego potencjału jako spełnionych, produktywnych i aktywnych obywateli i obywatelek. Badanie „Next Generation” bada poglądy młodych ludzi na temat edukacji, zatrudnienia i stylu życia. Odkrywa także ich nadzieje związane z krajem, stopień ich zaangażowania międzynarodowego i poglądy na świat, a także wartości, które wpływają na ich życie. Celem badania jest zaprezentowanie i sprawienie, że głos młodych ludzi zostanie usłyszany, a ich interesy właściwie reprezentowane w decyzjach politycznych, które będą miały trwałe konsekwencje dla ich życia.
Raport „Next Generation What We Know: Women and Girls” koncentruje się na postrzeganiu i postawach młodych kobiet. Jego celem jest określenie, jakie bariery ograniczają wzmocnienie pozycji kobiet i prezentuje rekomendacje działań, które możemy podjąć, aby to zmienić.
W raporcie „Next Generation What We Know: Women and Girls” zastosowano podejście oparte na metodach mieszanych. Połączono spostrzeżenia i wyniki badań z siedmiu raportów Next Generation i zebranych danych na poziomach krajowych w latach 2018-2023 oraz nowych danych z wywiadów jakościowych z 2023 roku.
Przeprowadzono pięćdziesiąt osiem częściowo ustrukturyzowanych wywiadów z kluczowymi informatorami i informatorkami (KII) i 31 wywiadów pogłębionych (IDI) w językach ojczystych i w języku angielskim w siedmiu krajach reprezentowanych w raporcie, w tym w Polsce. Interesariuszami i interesariuszkami projektu w poszczególnych krajach byli urzędnicy i urzędniczki rządowe, partnerskie agencje wdrażające i społeczeństwo obywatelskie (naukowcy, naukowczynie, liderzy, liderki, aktywiści, aktywistki, osoby wpływowe i organizacje działające na rzecz praw człowieka). Uczestnicy i uczestniczki IDI zostali wybrani wśród beneficjentów i partnerów British Council, a także z sieci zespołów badawczych w każdym kraju. Odzwierciedlali oni mieszankę młodych ludzi w wieku 18–24 i 25–35 lat. Dane z wywiadów zostały zanonimizowane i zakodowane w siatce analizy jakościowej z wykorzystaniem poziomów społeczno-ekologicznych.
Spostrzeżenia międzykrajowe wywodzące się ze zbiorów danych globalnych lub zbiorów danych nowej generacji skupiają się na pytaniach, które umożliwiły porównania w co najmniej czterech z siedmiu krajów. Dane Next Generation zdezagregowano według wieku (15–24, 25–35), płci (kobiety i mężczyźni) oraz położenia geograficznego (miasto i wieś).
Pełny raport: Next Generation: What we know on women and girls brief | British Council
O British Council
British Council jest organizacją reprezentującą Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie współpracy kulturalnej i edukacyjnej. Budujemy połączenia, zrozumienie i zaufanie między osobami mieszkającymi w Wielkiej Brytanii i krajach na całym świecie. Działamy w dziedzinach sztuki, kultury, edukacji i nauczania języka angielskiego.
Pracujemy z ludźmi w ponad 200 krajach i terytoriach, a stacjonarnie znajdujemy się w ponad 100 krajach. W latach 2021-2022 dotarliśmy do 650 milionów ludzi.
https://www.britishcouncil.pl/

Warsztaty pierrnikowe z fundacją Gryfne Bajtle
Czym różni się kariera zawodowa osób neuroatypowych od pozostałych?
Jak budować zespoły IT otwarte na zmiany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.