Poznaj e-commerce krajów bałtyckich oczami Estończyka
Czy kraje bałtyckie – Litwa, Łotwa i Estonia - to dobry kierunek ekspansji zagranicznej? Sprawdźmy to! Szacuje się, że będą to jedne z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Jestem rodowitym Estończykiem i w tym artykule przybliżę Ci Bałtyki z praktycznej strony! Kto wie, może okaże się, że będą to kierunki, na które postawisz przy okazji kolejnego sezonu? Zaczynamy!
Odkryj nowy lockerland, czyli nie tylko Polacy lubią automaty paczkowe
Handel elektroniczny w krajach bałtyckich aktywnie rozwija się każdego roku, osiągając rocznie średnio 15% wzrost. Jest to możliwe dzięki istniejącej szerokiej sieci automatów paczkowych – Estończycy, Łotysze i Litwini chętnie zamawiają swoje przesyłki za pośrednictwem automatów paczkowych, podobnie jak Polacy. Przykładowo, ponad 80% zamówień w Estonii zostało w zeszłym roku wysłane do automatów paczkowych. Kurier jest używany głównie wtedy, gdy zamówiony przedmiot nie mieści się w skrytce.
Bałtyki – bardziej cyfrowe niż myślisz
Kolejnym ważnym czynnikiem stojącym za stabilnym wzrostem tych rynków w e-commerce jest bardzo szeroki zasięg internetu oraz cyfryzacja – ludzie są przyzwyczajeni do robienia wszystkiego za pomocą smartfonów. Skoro jesteś w stanie za pomocą swojego telefonu zagłosować online na prezydenta, jak ma to miejsce w Estonii, to dlaczego nie miałbyś kupić swoich kolejnych koszulek w sklepie internetowym? Estoński e-commerce jest jednym z najbardziej rozwiniętych w regionie, napędzany wysoką penetracją internetu i zaawansowaną infrastrukturą cyfrową – sieć światłowodowa pokrywa 98% powierzchni kraju, dzięki czemu dostęp do szybkiego internetu jest możliwy nawet w najbardziej odległych obszarach kraju. Z kolei w 2023 r. 90% Litwinów deklarowało, że robi zakupy online, co jest jednym z najwyższych wskaźników w Europie. Łotysze także starają się nadążyć za sąsiadami - 82% społeczeństwa robi zakupy w internecie.
Terminy dostaw podobne do polskiego i wygoda w ramach DropYourBox
Bałtyki to dobre kraje na początek przygody z cross-border. Są to niewielkie państwa, zatem dużo szybciej i łatwiej można zaistnieć w świadomości konsumentów ze swoim brandem. Podobnie jak Polacy, nabywcy w tych krajach przyzwyczajeni są do otrzymywania swoich produktów w ciągu 2-3 dni roboczych. Owszem, zdarzają się przypadki, w których dłuższy czas doręczenia jest akceptowalny, ale powinno być to zrekompensowane wyraźną korzyścią dla nabywcy, taką jak np. rabat czy darmowa dostawa. Niemniej jednak, wysyłając produkty do Wilna, Rygi czy Tallinna, możesz liczyć na niemalże taki sam czas dostawy jak wewnątrz Polski, np. z Warszawy do Krakowa. Pamiętaj jednak, że taki transit time oferują wyłącznie firmy, które tak jak Packeta Poland mają codzienne, bezpośrednie połączenie logistyczne z Polski do krajów bałtyckich. W naszym przypadku dodatkowo ułatwiamy cały proces, odbierając przesyłki bezpośrednio z magazynu naszych klientów. W ramach usługi DropYourBox realizujemy codzienne lub cykliczne odbiory paczek, w zależności od potrzeb. Cały proces jest więc obsługiwany przez jedną firmę.
Jak żyć bez BLIK-a?
Teraz pewnie zastanawiasz się, jakie są najpopularniejsze metody płatności wśród bałtyckich konsumentów. Doskonale zdaję sobie sprawę, że Polacy uwielbiają BLIK-a! I ja też! :) W krajach bałtyckich jednak to bramki płatnicze są najważniejsze! Upewnij się, że oferujesz najpopularniejsze lokalne bramki i że działają one dobrze. Bałtyccy konsumenci używają Swedbank, LHV, SEB, Citadele i Šialiu Bankas. COD (płatność przy odbiorze) nie jest tak popularną metodą w Estonii i na Litwie, jednak na Łotwie byłby miłym dodatkiem do istniejących opcji. Polecam sprawdzić, co oferuje tutaj Montonio – są ekspertami w dostarczaniu rozwiązań w zakresie obsługi płatności dla sklepów internetowych.
Zaraz, ale co z językiem sklepu internetowego?
No właśnie – i tu najlepszą odpowiedzią jest ta najczęstsza i najbardziej znienawidzona: to zależy. Zależy od tego, kto jest Twoim klientem i jakie produkty sprzedajesz. Radziłbym (jeśli to możliwe) w pełni przetłumaczyć swój sklep internetowy na język lokalny, łącznie z dodaniem szczegółowych opisów produktów i wszystkiego, co jest możliwe, w lokalnym języku. Ale uwaga - programy tłumaczeniowe nie są tutaj najlepszym rozwiązaniem, ponieważ popełniają wiele błędów. Nie spiesz się i zadbaj o to, aby tłumaczenia były najwyższej jakości, aby klient czuł się jak w domu i nawet nie pomyślał, że zamawia w zagranicznym sklepie internetowym. Co zrobić, jeśli nie masz możliwości przeprowadzenia lokalizacji? Cóż, w takim razie lepszą opcją jest angielska wersja sklepu! Ludzie w krajach bałtyckich mówią dobrze po angielsku i są przyzwyczajeni do e-zakupów na stronach takich jak Amazon czy AliExpress, więc jeśli chcą kupić Twój produkt, to prawdopodobnie i tak to zrobią! Pamiętaj także o przystosowaniu sklepu do widoku na smartfonie – ponad połowa zakupów odbywa się właśnie w ten sposób!
Social media to Twój sprzymierzeniec
W porządku. Szybka dostawa – check! Lokalne metody płatności – check! Strona przetłumaczona poprawnie – check. Idziemy dalej. Media społecznościowe są w dzisiejszych czasach obowiązkowym elementem biznesu i mogą być bardzo potężnym narzędziem, jeśli są używane prawidłowo. Które kanały są najbardziej popularne w krajach bałtyckich? Wielka trójka to YouTube, Facebook i Instagram. Można rozważyć też TikTok, ale raczej dla niektórych produktów, kierowanych bardziej do młodszego pokolenia (słodycze, chipsy, gadżety bardziej niż sofa czy narzędzia

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dziecko

Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
Odkąd modelka została mamą, zmieniła nawyki zakupowe, ponieważ nie ma czasu ani siły, żeby chodzić po galeriach w poszukiwaniu wszystkiego, co jest jej aktualnie potrzebne. A najwięcej rzeczy kupuje teraz właśnie dla swojego syna, który rośnie w oczach i często trzeba mu chociażby wymieniać garderobę. Marcelina Zawadzka zaznacza, że w sieci zazwyczaj robi zakupy wieczorem, kiedy jej syn już zasypia.
Edukacja
W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję

W 2024 roku po raz pierwszy od kilku lat liczba samobójstw w Polsce spadła, jednak skala problemu wciąż jest poważna. Polska jest w trakcie reformy psychiatrii, w ramach której największy nacisk w kształtowaniu opieki ma być położony na wsparcie środowiskowe. Eksperci zwracają jednak uwagę również na potrzebę utrzymania działań oddolnych i podniesienia społecznej wiedzy na temat prewencji suicydalnej. Bardzo istotne w tym kontekście jest odpowiednie kształtowanie dyskursu medialnego, a także edukowanie na temat tego, jakie zasady są kluczowe w pierwszej pomocy emocjonalnej.
Psychologia
Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań

– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.