Prezent po polsku – konwenanse i uprzedzenia. Czego nie wypada?
Choć tradycyjne upominki wciąż cieszą się dużą popularnością, coraz częściej na listach prezentowych pojawiają się nowe kategorie. Opcje niematerialne, takie jak karty podarunkowe czy vouchery, stają się alternatywą dla klasycznych prezentów. Widoczne są także różnice w podejściu poszczególnych pokoleń.
Super Prezenty, firma oferująca prezenty w formie przeżyć, przeprowadziła badanie na reprezentatywnej grupie Polaków, aby sprawdzić, jak podchodzimy do zakupu prezentów, jakie przekonania towarzyszą nam w tej materii oraz które prezenty sprawiają nam przyjemność.
Gotówka, produkty luksusowe, vouchery – jakie prezenty wręczają Polacy?
Najpopularniejszym typem prezentów wciąż okazują się tradycyjne upominki, na które decyduje się 62 proc. z nas. Na drugim miejscu (41 proc.) znalazła się gotówka – mimo iż często uznawana jest za prezentowe faux pass ze względu na mało osobisty charakter.
Popularne okazują się także prezenty w formie przeżyć. Na trzecim miejscu znalazły się bilety na różne wydarzenia kulturalne, które przynajmniej raz kupiło 28 proc. Polaków. Z kolei 22 proc., wybierając prezent, stawia na vouchery na atrakcje czy ciekawe doświadczenia, a niemal tyle samo – na wycieczki czy podróże. Kategorie te łączy jedno – wybierane są najczęściej przez ludzi młodych – przedstawicieli generacji Z oraz milenialsów, a także przez kobiety i osoby o wyższych zarobkach (powyżej 5 500 zł netto miesięcznie).
– Prezenty w formie przeżyć nie bez powodu najczęściej wybierane są przez osoby młodsze. Zazwyczaj mają one ściśle sprecyzowany gust i chcą mieć w swojej przestrzeni tylko przedmioty, które idealnie do niej pasują. Dlatego zamiast rzeczy wolą karty prezentowe, dzięki którym mogą wybrać dokładnie to, co im się podoba. Wiele z nich wyznaje też idee minimalizmu i stara się ograniczać liczbę posiadanych przedmiotów. Potrzeba obdarowywania jednak nie znika, zmienia się natomiast forma. Młodsze pokolenia cenią więc sobie kolekcjonowanie doświadczeń, wspomnień i przeżyć – wyjaśnia Jacek Mossakowski, Marketing Manager w firmie Super Prezenty.
Część Polaków decyduje się na bardziej praktyczne rozwiązania, jak zakup kart przedpłaconych do konkretnych sklepów (22 proc.), centrów handlowych (18 proc.) czy platform e-commerce, np. Allegro lub Amazon (13 proc.). Na prezenty luksusowe decyduje się co czwarty z nas, a na rękodzieło niewiele mniej – co piąty.
Prezent skrojony na miarę, czyli o personalizacji
Prezenty w formie gotówki, kart podarunkowych czy voucherów budzą czasami kontrowersje. Zakłada się, że idealny podarunek powinien być starannie dobrany do obdarowywanej osoby, podczas gdy tego typu formy mogą być odbierane jako droga na skróty. Co jednak tak naprawdę myślą na ten temat Polacy?
Co trzecia osoba nie zdecydowała się nigdy na voucher prezentowy, ponieważ nie była pewna, czy obdarowana osoba będzie z tej formy zadowolona. 21 proc. wie, że tego typu upominek u danej osoby by się nie sprawdził. Zdaniem zaledwie 8 proc. wybór takiego prezentu świadczy o niewielkim zaangażowaniu.
Jednocześnie wśród osób, które otrzymały w przeszłości voucher na przeżycia, aż 93 proc. było z tego faktu zadowolonych. ¾ przyznało, że atrakcja spełniła ich oczekiwania, a prawie 80 proc. poleciłoby to doświadczenie innym.
– Vouchery na przeżycia są doskonałym pomostem pomiędzy całkowitą personalizacją, kiedy perfekcyjnie znamy preferencje i potrzeby drugiej osoby, a mniej indywidualnie dobranym prezentem, jak gotówka. Dają one możliwość wyboru atrakcji pozostającej w sferze zainteresowań danej osoby, np. kursu gotowania albo wizyty w SPA, ale jednocześnie pozostawia miejsce na modyfikacje i dopasowanie do własnych potrzeb. Obdarowana osoba w łatwy sposób może wymienić atrakcję na inną. Świetnym rozwiązaniem są także zestawy podarunkowe przedstawiające różne dostępne przeżycia o podobnej tematyce, z których możemy wybrać dokładnie tę, która najbardziej nam odpowiada – tłumaczy Jacek Mossakowski.
Ekstremalne doświadczenia vs. przyjemne przeżycia
Choć z prezentami w formie przeżyć kojarzą się przede wszystkim ekstremalne doznania, Polacy preferują raczej spokojniejsze doświadczenia nastawione na relaks i odpoczynek. Najbardziej pożądane vouchery prezentowe należą do kategorii wellness. 27 proc. respondentów chciałoby otrzymać voucher na pobyt w SPA, 21 proc. – na masaż, a 19 proc. – na zabiegi kosmetyczne. 23 proc. Polaków ucieszyłaby się z vouchera na pobyt w hotelu. Doświadczenia kulinarne, np. degustacje, interesują z kolei 13 proc. badanych.
Przeżycia paramilitarne (np. pobyt na strzelnicy) oraz skoki na bungee czy ze spadochronem oraz loty znajdują się daleko poza podium. Za preferowany prezent uznało je kolejno 12 i 10 proc. badanych.
– Badania potwierdzają to, co widzimy w trendach sprzedaży. Mimo tego, że prezenty w formie przeżyć budzą skojarzenie z lotami balonem, skokiem na bungee czy ze spadochronem, co najmniej równie mocną pozycją cieszą się kategorie bardziej przyziemne, jak pakiety wellnes, masaże, wyjazdy i inne aktywne i relaksujące formy spędzania czasu z partnerem lub przyjaciółmi. Wyraźnie widoczne jest to, że chcemy podarować komuś – a czasem sobie – czas na odpoczynek – mówi Jacek Mossakowski z Super Prezentów.
Omawiane w tekście badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie 1040 osób w dniach 6-9 września 2024.
Super Prezenty to firma oferująca niezapomniane przeżycia w formie kart podarunkowych, voucherów oraz całych zestawów podarunkowych. W swojej bazie posiada ponad 10 tys. propozycji na super prezenty, m.in. z kategorii podróże i degustacje, zdrowie i uroda czy przeżycia ekstremalne, a liczba ta stale rośnie. Filozofią firmy jest czerpanie radości z wyjątkowych chwil przeżywanych indywidualnie lub z bliskimi.
Dzięki Super Prezentom możliwe jest otrzymanie voucheru podarunkowego w minutę. Jeśli jednak prezent nie trafi w gusta obdarowanego, z łatwością może wymienić go na inną propozycję z oferty Super Prezentów bez paragonu ani dowodu płatności.
Wyjątkowe obrączki ślubne - na co zwrócić uwagę przy ich wyborze
Świąteczne zakupy Polaków – gdzie kupujemy i jak płacimy?
Prezenty last minute za mniej niż 15 złotych w Lidl Polska!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.