Komunikaty PR

Prezent po polsku – konwenanse i uprzedzenia. Czego nie wypada?

2024-10-25  |  14:03
Biuro prasowe

Choć tradycyjne upominki wciąż cieszą się dużą popularnością, coraz częściej na listach prezentowych pojawiają się nowe kategorie. Opcje niematerialne, takie jak karty podarunkowe czy vouchery, stają się alternatywą dla klasycznych prezentów. Widoczne są także różnice w podejściu poszczególnych pokoleń.

Super Prezenty, firma oferująca prezenty w formie przeżyć, przeprowadziła badanie na reprezentatywnej grupie Polaków, aby sprawdzić, jak podchodzimy do zakupu prezentów, jakie przekonania towarzyszą nam w tej materii oraz które prezenty sprawiają nam przyjemność.

Gotówka, produkty luksusowe, vouchery – jakie prezenty wręczają Polacy?    

Najpopularniejszym typem prezentów wciąż okazują się tradycyjne upominki, na które decyduje się 62 proc. z nas. Na drugim miejscu (41 proc.) znalazła się gotówka – mimo iż często uznawana jest za prezentowe faux pass ze względu na mało osobisty charakter.

Popularne okazują się także prezenty w formie przeżyć. Na trzecim miejscu znalazły się bilety na różne wydarzenia kulturalne, które przynajmniej raz kupiło 28 proc. Polaków. Z kolei 22 proc., wybierając prezent, stawia na vouchery na atrakcje czy ciekawe doświadczenia, a niemal tyle samo – na wycieczki czy podróże. Kategorie te łączy jedno – wybierane są najczęściej przez ludzi młodych – przedstawicieli generacji Z oraz milenialsów, a także przez kobiety i osoby o wyższych zarobkach (powyżej 5 500 zł netto miesięcznie).

– Prezenty w formie przeżyć nie bez powodu najczęściej wybierane są przez osoby młodsze. Zazwyczaj mają one ściśle sprecyzowany gust i chcą mieć w swojej przestrzeni tylko przedmioty, które idealnie do niej pasują. Dlatego zamiast rzeczy wolą karty prezentowe, dzięki którym mogą wybrać dokładnie to, co im się podoba. Wiele z nich wyznaje też idee minimalizmu i stara się ograniczać liczbę posiadanych przedmiotów. Potrzeba obdarowywania jednak nie znika, zmienia się natomiast forma. Młodsze pokolenia cenią więc sobie kolekcjonowanie doświadczeń, wspomnień i przeżyć – wyjaśnia Jacek Mossakowski, Marketing Manager w firmie Super Prezenty. 

Część Polaków decyduje się na bardziej praktyczne rozwiązania, jak zakup kart przedpłaconych do konkretnych sklepów (22 proc.), centrów handlowych (18 proc.) czy platform e-commerce, np. Allegro lub Amazon (13 proc.). Na prezenty luksusowe decyduje się co czwarty z nas, a na rękodzieło niewiele mniej – co piąty.

Prezent skrojony na miarę, czyli o personalizacji

Prezenty w formie gotówki, kart podarunkowych czy voucherów budzą czasami kontrowersje. Zakłada się, że idealny podarunek powinien być starannie dobrany do obdarowywanej osoby, podczas gdy tego typu formy mogą być odbierane jako droga na skróty. Co jednak tak naprawdę myślą na ten temat Polacy?

Co trzecia osoba nie zdecydowała się nigdy na voucher prezentowy, ponieważ nie była pewna, czy obdarowana osoba będzie z tej formy zadowolona. 21 proc. wie, że tego typu upominek u danej osoby by się nie sprawdził. Zdaniem zaledwie 8 proc. wybór takiego prezentu świadczy o niewielkim zaangażowaniu.

Jednocześnie wśród osób, które otrzymały w przeszłości voucher na przeżycia, aż 93 proc. było z tego faktu zadowolonych. ¾ przyznało, że atrakcja spełniła ich oczekiwania, a prawie 80 proc. poleciłoby to doświadczenie innym.

– Vouchery na przeżycia są doskonałym pomostem pomiędzy całkowitą personalizacją, kiedy perfekcyjnie znamy preferencje i potrzeby drugiej osoby, a mniej indywidualnie dobranym prezentem, jak gotówka. Dają one możliwość wyboru atrakcji pozostającej w sferze zainteresowań danej osoby, np. kursu gotowania albo wizyty w SPA, ale jednocześnie pozostawia miejsce na modyfikacje i dopasowanie do własnych potrzeb. Obdarowana osoba w łatwy sposób może wymienić atrakcję na inną. Świetnym rozwiązaniem są także zestawy podarunkowe przedstawiające różne dostępne przeżycia o podobnej tematyce, z których możemy wybrać dokładnie tę, która najbardziej nam odpowiada – tłumaczy Jacek Mossakowski.

Ekstremalne doświadczenia vs. przyjemne przeżycia

Choć z  prezentami w formie przeżyć kojarzą się przede wszystkim ekstremalne doznania, Polacy preferują raczej spokojniejsze doświadczenia nastawione na relaks i odpoczynek. Najbardziej pożądane vouchery prezentowe należą do kategorii wellness. 27 proc. respondentów  chciałoby otrzymać voucher na pobyt w SPA, 21 proc. – na masaż, a 19 proc. – na zabiegi kosmetyczne. 23 proc. Polaków ucieszyłaby się z vouchera na pobyt w hotelu. Doświadczenia kulinarne, np. degustacje, interesują z kolei 13 proc. badanych.

Przeżycia paramilitarne (np. pobyt na strzelnicy) oraz skoki na bungee czy ze spadochronem oraz loty znajdują się daleko poza podium. Za preferowany prezent uznało je kolejno 12 i 10 proc. badanych.

– Badania potwierdzają to, co widzimy w trendach sprzedaży. Mimo tego, że prezenty w formie przeżyć budzą skojarzenie z lotami balonem, skokiem na bungee czy ze spadochronem, co najmniej równie mocną pozycją cieszą się kategorie bardziej przyziemne, jak pakiety wellnes, masaże, wyjazdy i inne aktywne i relaksujące formy spędzania czasu z partnerem lub przyjaciółmi. Wyraźnie widoczne jest to, że chcemy podarować komuś – a czasem sobie – czas na odpoczynek – mówi Jacek Mossakowski z Super Prezentów.

 

Omawiane w tekście badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie 1040 osób w dniach 6-9 września 2024. 


Super Prezenty to firma oferująca niezapomniane przeżycia w formie kart podarunkowych, voucherów oraz całych zestawów podarunkowych. W swojej bazie posiada ponad 10 tys. propozycji na super prezenty, m.in. z kategorii podróże i degustacje, zdrowie i uroda czy przeżycia ekstremalne, a liczba ta stale rośnie. Filozofią firmy jest czerpanie radości z wyjątkowych chwil przeżywanych indywidualnie lub z bliskimi. 

Dzięki Super Prezentom możliwe jest otrzymanie voucheru podarunkowego w minutę. Jeśli jednak prezent nie trafi w gusta obdarowanego, z łatwością może wymienić go na inną propozycję z oferty Super Prezentów bez paragonu ani dowodu płatności. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy 15. Urodziny Salonu Pierre Cardin w Galerii Sfera w Bielsku-Białej. Wyjątkowa Ce Biuro prasowe
2024-10-24 | 16:05

15. Urodziny Salonu Pierre Cardin w Galerii Sfera w Bielsku-Białej. Wyjątkowa Ce

Już od 15 lat Salon Pierre Cardin w Galerii Sfera przy ul. Mostowej 5 w Bielsku-Białej dostarcza swoim klientom eleganckie, wyrafinowane stylizacje. Teraz nadszedł czas, by świętować ten
Zakupy Świętuj 11. urodziny Salonu Pierre Cardin w Galerii Trzy Korony w Nowym Sączu!
2024-10-24 | 16:00

Świętuj 11. urodziny Salonu Pierre Cardin w Galerii Trzy Korony w Nowym Sączu!

Z wielką radością ogłaszamy 11. rocznicę działalności Salonu Pierre Cardin, mieszczącego się na poziomie 1 Galerii Trzy Korony przy ul. Lwowskiej 80 w Nowym Sączu! Z tej okazji
Zakupy 1 na 3 polskich konsumentów planuje zredukować liczbę posiadanych subskrypcji
2024-10-24 | 01:00

1 na 3 polskich konsumentów planuje zredukować liczbę posiadanych subskrypcji

Usługi VoD (ang. Video on Demand) to, zgodnie z wynikami najnowszego badania Adyen Digital Report, najpopularniejsze subskrypcje na świecie (65 proc.). Kolejne są platformy streamingowe do

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Media

Beata Tadla: Nowe studio „Pytania na śniadanie” jest bardzo uniwersalne. Wszystko mi w nim pasuje i nie ma kakofonii kolorystycznej

Kiedy wystartowała nowa odsłona programu „Pytanie na śniadanie”, to w centrum uwagi widzów znalazły się nie tylko rozmowy prowadzących z gośćmi, ale także aranżacja niezwykle stylowego studia. Gospodyni programu ma nadzieję, że ta przestrzeń zostanie doskonale wykorzystana przez realizatorów, ponieważ stwarza ogromne możliwości. Zaznacza też, że jej samej do gustu szczególnie przypadła kolorystyka ścian imitująca surowy beton.

Ochrona środowiska

Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić

Według danych GUS w ubiegłym roku Warmię i Mazury odwiedziło blisko 1,3 mln turystów. Ta liczba ciągle rośnie, podobnie jak presja antropogeniczna i urbanizacyjna na ten region. Jak wynika z badań IBRiS, zarówno mieszkańcy, jak i turyści obawiają się, że może ona stanowić zagrożenie dla walorów przyrodniczych i krajobrazowych Mazur. Zrównoważony rozwój regionu wymaga świadomego planowania i szerokiej współpracy m.in. pomiędzy lokalnymi władzami i mieszkańcami, inwestorami oraz architektami i planistami, którzy dysponują odpowiednimi narzędziami ochrony i kształtowania krajobrazu.