„ProLog” czyli sposób na lepsze wyniki edukacyjne
ProLog” czyli sposób na lepsze wyniki edukacyjne.
Trwa nabór do projektu dla szkół z terenów wiejskich
w województwie lubelskim
Program wspierający rozwój zawodowych kompetencji pedagogów i umiejętności uczniów
Szkoły podstawowe z terenów wiejskich województwa lubelskiego wciąż mają szansę na udział w nowej edycji programu edukacyjnego „ProLog”. Jego celem jest wspieranie i rozwijanie kompetencji kluczowych wśród uczniów i nauczycieli. Prezentuje on nowatorskie podejście do kształcenia pomocne w osiągnięciu lepszych efektów edukacyjnych w krótszym czasie i przy mniejszym nakładzie pracy. Udział w „ProLogu” umożliwi pogłębienie wiedzy z zakresu wykorzystania robotyki i myślenia komputacyjnego w trakcie nauczania. Program skierowany jest do nauczycieli matematyki, informatyki i przyrody/ biologii/ geografii oraz uczniów IV-VI klas podstawowych. Rekrutacja do programu potrwa do 7 października br.
Po pilotażowej, wiosennej edycji projektu „ProLog”, realizowanej w województwie łódzkim, przyszedł czas na pełną edycję, tym razem przewidzianą dla szkół z województwa lubelskiego.
„ProLog” to projekt Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej, którego celem jest wspieranie i rozwijanie kompetencji kluczowych wśród uczniów i nauczycieli. Polega on na wprowadzeniu do nauczania przedmiotów ścisłych (matematyka, informatyka, przyroda/ biologia/ geografia) nowych metod dydaktycznych. Zakłada wykorzystywanie robotyki i programowania do przekazywania i utrwalania treści z podstawy programowej ww. przedmiotów, a także wprowadzenie do zajęć metody przechodniowości pozwalającej na osiągnięcie lepszych efektów edukacyjnych. Udział w nim umożliwi pedagogom pogłębienie wiedzy z zakresu wykorzystania robotyki i myślenia komputacyjnego w ramach realizacji podstawy programowej z przedmiotów ścisłych oraz przyrodniczych w klasach IV-VI.
W obecnych zmaganiach ProLogowych mogą wziąć udział szkoły podstawowe z terenów gmin wiejskich, miejsko-wiejskich oraz gmin miejskich do 20 tysięcy mieszkańców z całego województwa lubelskiego (szkoły publiczne i niepubliczne).
Projekt jest kilkuetapowy i obejmuje warsztaty dla nauczycieli, wyposażenie szkół biorących udział w projekcie w zestawy klocków Lego SPIKE wspierających naukę programowania, a w późniejszym etapie – samodzielne przeprowadzenie zajęć przez nauczycieli, którzy otrzymają wsparcie m.in. w postaci spotkań online i spotkań z trenerami w szkołach.
Dla zwiększenia efektów edukacyjnych uruchomiony zostanie program grywalizacji, w ramach którego dla szkół uczestniczących w projekcie cyklicznie organizowane będą wyzwania ProLogowe. Szkoła, która po całym cyklu wyzwań zdobędzie najwyższą liczbę punktów, otrzyma nagrodę główną w postaci specjalnych zajęć z programowania.
- Po entuzjastycznym przyjęciu pilotażowej edycji „ProLogu” przez nauczycieli i uczniów z województwa łódzkiego, postanowiliśmy kontynuować nasz projekt w innych szkołach, tym razem koncentrując się na województwie lubelskim. Dlatego zapraszamy szkoły z tego regionu do zgłaszania się do udziału w „ProLogu” – zachęca Krzysztof Podhajski, prezes zarządu Fundacji Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej. -Uczestnicząc w projekcie, nauczyciele mają okazję podnieść swoje kompetencje w zakresie wykorzystania robotyki i myślenia komputacyjnego w ramach realizacji działań z podstawy programowej w klasach 4-6. W przypadku uczniów zajęcia ProLogowe pomagają im wyzwolić twórcze działanie i współodpowiedzialność, a także rozbudzić ich wewnętrzną kreatywność czy też pokonać nieśmiałość. „ProLog” to projekt, który udowadnia, że nauka przez zabawę z wykorzystaniem klocków konstrukcyjnych przynosi wymierne korzyści. Zajęcia w ramach programu sprawiają, że edukacja dla młodych ludzi jest atrakcyjniejsza, dostępniejsza, bardziej urozmaicona i ciekawsza– dodaje Krzysztof Podhajski.
Zgłoszenia do projektu przyjmowane są za pośrednictwem strony Fundacji Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej (EFRWP). Rekrutacja do „ProLogu” prowadzona jest do 7 października br., natomiast projekt będzie realizowany od października 2022 do czerwca 2023. Więcej informacji o projekcie dostępnych jest na stronie: https://www.efrwp.pl.
***
Pomysłodawcą i organizatorem projektu „ProLog” jest Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.
Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej (EFWRP) jest organizacją pozarządową, działającą na rzecz rozwoju polskiej wsi. Od ponad 30 lat pomaga zmienić jej wizerunek oraz aktywnie wspiera rozwój społeczno-gospodarczy lokalnych społeczności na terenach wiejskich. Działania EFRWP skupiają się przede wszystkim na wspieraniu inwestycji w zakresie infrastruktury technicznej i rozwoju lokalnych przedsiębiorstw oraz na działaniach społecznych i edukacyjnych skierowanych do osób zamieszkujących obszary wiejskie (www.efrwp.pl).

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Dorota Szelągowska: W moim rodzinnym domu się nie przelewało. Od mamy i babci się nauczyłam, jak ugotować coś z niczego
Prezenterka zaznacza, że dużo czasu spędza w kuchni i jak przekonuje, zawsze da się przyrządzić coś smacznego, nawet gdy pod ręką nie ma zbyt wielu produktów. Tego nauczyła się w rodzinnym domu. Dorota Szelągowska uwielbia kulinarne eksperymenty, dlatego też chętnie podgląda, jak gotują inni i z ich pomysłów również czerpie inspiracje.
Nauka
MNiSW reaguje na problemy psychiczne w środowisku akademickim. Specjalny zespół ma opracować skuteczne rozwiązania

W środowisku naukowym rośnie świadomość znaczenia dobrostanu psychicznego i potrzeby budowania bezpiecznego miejsca – zarówno dla studentów, jak i kadry akademickiej. Z badania SWPS wynika, że wiele osób w tym środowisku zmaga się z silnym stresem, wypaleniem zawodowym oraz zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi. Do tego dochodzi także coraz częściej występujący problem mobbingu i dyskryminacji. Tematem zajmuje się MNiSW, powołując specjalny międzyresortowy zespół, ale też same uczelnie.
Media
Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych

Prezenter przyznaje, że domówki online i publikowane w mediach społecznościowych rolki pozwoliły im zbudować mocną pozycję w cyfrowym świecie. Dzięki nim zyskali dużo większą popularność niż z racji udziału w różnych projektach telewizyjnych czy serialowych. Maciej Dowbor odczuwa dużą satysfakcję z tego, że ich działalność internetowa przyciąga miliony odbiorców, zainteresowanie proponowanymi przez nich treściami nie słabnie, a widzowie, z którymi się spotykają na ulicy, traktują ich jak dobrych znajomych.