Komunikaty PR

Psycholog odpowiada: Czego dzieci uczą się z bajek?

2021-12-03  |  08:00
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.02 MB )

Julia Malicka, psycholog, psychoterapeuta dziecięcy, ekspert współpracujący z BoboVita

Już w okresie niemowlęcym dziecko nieustannie odbiera wiele wrażeń zmysłowych. Wrażenia te docierają z otaczającego je środowiska, a komórki nerwowe łączą się ze sobą, czego wynikiem jest powstanie setek bilionów połączeń[1]. Jednym z silnych bodźców ze świata zewnętrznego, które towarzyszą człowiekowi od wczesnych lat dzieciństwa, są te płynące z bajek. Właśnie dlatego to między innymi one mają ogromny wpływ na kształtowanie się u dziecka różnych umiejętności, wzorów zachowań, a także systemu wartości.

Wsparcie już od początku

W prawidłowym rozwoju najmłodszych bardzo ważną rolę odgrywają rodzice. Już około 2.-3. miesiąca życia niemowlę rozpoznaje ludzką twarz i potrafi odpowiedzieć na jej widok uśmiechem, a więc już tak małe dziecko wchodzi w interakcje z opiekunami. Od momentu przyjścia na świat to oni są zarówno osobami, które stanowią wzór do naśladowania, jak i życiowymi przewodnikami. Rodzice wskazują prawidłowe wybory i kształtują nawyki, które często pozostają z człowiekiem na całe życie. Aby zadbać o właściwy rozwój i szczęście dziecka, opiekunowie zwracają uwagę na jego właściwe żywienie czy pielęgnację, a także zapewniają mu różnorodne bodźce ze świata zewnętrznego. Dzięki temu maluch każdego dnia uczy się, zdobywa nowe doświadczenia i kształtuje swoją osobowość.
 

To ważne

Okres wczesnego dzieciństwa jest niezwykle istotny dla późniejszego funkcjonowania i socjalizacji dziecka[2]. Poprzez odpowiednie bodźce płynące ze świata zewnętrznego oraz interakcje z otoczeniem maluch nabywa nowe umiejętności, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju. W tym czasie kształtują̨ się̨ nawyki, zachowania oraz postawy determinujące dalsze życie. Wśród wielu bodźców, które towarzyszą dziecku na co dzień i mają wpływ na jego potencjał rozwojowy, bardzo ważne miejsce zajmują bajki.


Jaką rolę w życiu dziecka pełnią bajki?

Bajki mają ogromny wpływ na kształtowanie się różnych umiejętności dziecka. To nieocenione narzędzie w rękach rodziców, które potrafi zarówno bawić, jak i uczyć oraz wychowywać. Literatura dziecięca spełnia szereg kluczowych funkcji, w tym terapeutycznych, społecznych, psychologicznych, poznawczych czy wychowawczych i rozrywkowych. Bajki odzwierciedlają̨ dziecięcy sposób postrzegania świata, myślenia i odczuwania. Dzięki temu stanowią̨ doskonały kanał oddziaływania na świadomość i – poprzez symbole – na nieświadomość dziecka. Za sprawą tego bajki rozwijają wyobraźnię, wpływają na kreatywność, umiejętność poszukiwania rozwiązań i logiczne myślenie. Dziecięca literatura wzbogaca także doświadczenia. Niejednokrotnie bohaterowie bajek przyczyniają się do rozwijania empatii u dzieci. Przedstawiane sylwetki są doskonałym źródłem nabywania wzorów zachowań, a także systemu wartości, co stanowi istotny element w wychowaniu czy socjalizacji[3].

Bajki są nieodłącznym elementem dzieciństwa każdego człowieka

Bajka dostarcza dziecku objaśnień dotyczących jego psychiki, pomaga w odkrywaniu własnej tożsamości i wspiera rozwój dziecięcej osobowości. Wnosi wielki i pozytywny wkład w duchowe dojrzewanie dziecka, ponieważ pomaga  w trudnościach związanych z psychologicznymi problemami dorastania i integracji osobowości[4]. Dziecięca literatura niejednokrotnie spełnia również funkcję terapeutyczną.


W jaki sposób bajki i ich bohaterowie mogą towarzyszyć dziecku?

Rodzice mogą zapewnić obecność bajek i ich bohaterów w życiu malucha na różne sposoby. Należy tu jednak zwrócić uwagę na formę, w jakiej są one przedstawiane. Warto przede wszystkim pamiętać, że lepszym wyborem od oglądania bajek w telewizji jest ich czytanie. To doskonały sposób na budowanie z dzieckiem bliskości i wspólnie spędzanie wolnego czasu. Czytanie maluchowi literatury, pokazywanie obrazkowych książeczek czy tworzenie opowiadań jest idealnym sposobem na wzmacnianie więzi, a co za tym idzie – połączeniem tego, co przyjemne z tym, co pożyteczne.

A co z bajkami emitowanymi w telewizji?

Rodzice często zauważają, że po włączeniu telewizora dziecko z zaciekawieniem śledzi perypetie bohaterów bajek, obserwuje wzorce zachowań przedstawionych w bajkach – dzięki czemu ma możliwość nabycia między innymi nowych umiejętności społecznych. Oczywiście programy kierowane do dzieci powinny być odpowiednio dobrane do wieku, aby ilość bodźców nie przekraczała możliwości niedojrzałego jeszcze układu neurologicznego. Trzeba także pamiętać, że zgodnie z zaleceniami Amerykańskiego Towarzystwa Pediatrycznego (AAP) należy unikać korzystania przez dzieci poniżej 2. roku życia z mediów elektronicznych, a w wieku przedszkolnym ograniczać korzystanie z mediów elektronicznych do około 30 minut dziennie.

Sposób na bajkę

Oprócz literatury, bajkowi bohaterowie mogą towarzyszyć dziecku w formie zabawek – te sprawdzą się także poza domem, gdzie dzięki wyobraźni maluchy mogą tworzyć im ich własny świat. Ulubione postaci mogą także przyjemnie urozmaicać czas całej rodzinie, a także – na przykład uśmiechając się do malucha z opakowania ulubionego produktu – zachęcać dziecko do nauki samodzielnego spożywania posiłków.

Ciekawostka

Na polskim rynku dostępne są produkty – musy owocowe w poręcznych tubkach, kaszki, ciasteczka oraz batoniki – z wizerunkiem kultowych i lubianych przez dzieci bajek. Wybierając je z myślą o najmłodszych dzieciach, warto sięgać po te ze wskazaniem wieku na opakowaniu (np. po 6. czy 8. miesiącu życia). Taka żywność zgodnie z przepisami prawa spełnia specjalne, określone w przepisach prawa normy jakości, a także nie zawiera konserwantów, barwników i wzmacniaczy smaku. Takie produkty z pewnością umilą maluchowi niezwykłą przygodę, jaką jest odkrywanie nowych smaków podczas rozszerzania diety, a dzięki nim rodzice mogą mieć pewność, że podają dziecku to, co dla niego bezpieczne.

Ważne informacje: Zaleca się kontynuację karmienia piersią podczas wprowadzania pokarmów uzupełniających. Karmienie piersią powinno trwać tak długo, jak jest to pożądane przez matkę i dziecko. Karmienie piersią jest najlepsze dla dziecka.

 

 


[1] Bochenek A., Reicher M., Anatomia człowieka, tom IV i tom V, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

[2] Nazaruk S., Proces socjalizacji w klasach zróżnicowanych kulturowo–przykłady z praktyki szkolnej, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce 11.4 (42); 39-50; 2016.

[3] Brett, D., Bajki, które leczą; Tom I i II; Gdańsk; 2013.

[4] Molicka, M., Bajki terapeutyczne, Poznań, 1999.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Trudne nowego początki – czyli o czym warto pomyśleć w pierwszym okresie macierz Biuro prasowe
2024-09-30 | 17:00

Trudne nowego początki – czyli o czym warto pomyśleć w pierwszym okresie macierz

Narodziny dziecka to jedno z najpiękniejszych, ale i najbardziej wyczerpujących doświadczeń w życiu kobiety. W ferworze opieki nad noworodkiem często trudno pamiętać o własnych
Dziecko Adaptacja pierwszoklasisty okiem ekspertów - poznaj praktyczne wskazówki
2024-09-30 | 16:00

Adaptacja pierwszoklasisty okiem ekspertów - poznaj praktyczne wskazówki

Początek września to dla wielu rodziców czas pełen wyzwań - zwłaszcza dla tych, których dziecko po raz pierwszy przekracza szkolne progi. Związane są one nie tylko z
Dziecko Jak zachęcić, by nie zniechęcić? Dylematy rodziców i potrzeby najmłodszych.
2024-09-30 | 15:45

Jak zachęcić, by nie zniechęcić? Dylematy rodziców i potrzeby najmłodszych.

Jesień nadchodzi wielkimi krokami, a wraz z nią często niechęć, brak siły i motywacji. Zbyt wiele na głowie również prowadzić może do wypalenia i pogorszenia samopoczucia.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Qczaj: Alkohol niszczył moją rodzinę i moje dzieciństwo. Produkty z jego zawartością nie mogą być na wyciągnięcie ręki dla dzieci

Trener nie kryje oburzenia sprzedawaniem alkoholu w opakowaniach, które do złudzenia przypominają tubki z musem owocowym dla dzieci. Chodzi bowiem o zdrowie i bezpieczeństwo najmłodszych. Qczaj ze swojego doświadczenia wie, jak szybko można wpaść w uzależnienie, dlatego jest przeciwny promowaniu i reklamowaniu alkoholu. Sam od ponad dwóch lat z całych sił walczy o wytrwanie w trzeźwości. Z ostatnich informacji wynika, że w obliczu narastającej krytyki producent alkotubek, zdecydował się wycofać je ze sklepów i wstrzymać ich produkcję.

Żywienie

David Gaboriaud: Żabie udka i ślimaki są dla turystów. Francuzi nie jedzą ich codziennie, sam jadłem je trzy razy w życiu

Według Davida Gaboriauda przy ocenie kuchni francuskiej Polacy często kierują się stereotypami i wśród najbardziej popularnych wymieniają żabie udka i ślimaki. Jego zdaniem nic bardziej mylnego, ponieważ ten kraj ma niezwykle bogatą i tętniącą życiem kulturę kulinarną. Smakosze mają do wyboru wiele smacznych i często bardzo łatwych do przygotowania dań. Ale żeby poznać te smaki, trzeba pojechać do różnych regionów, nie tylko bazować na paryskich restauracjach.

Problemy społeczne

Seniorzy oczekują od miast oferty dla siebie. To mogłoby przeciwdziałać ich izolacji społecznej

70 proc. mieszkańców miast wskazuje, że samotność to jedna z głównych przyczyn złego stanu psychicznego – wynika z badania Kantar Polska przeprowadzonego dla Grupy LUX MED. Z takim stwierdzeniem zgodziło się ponad 80 proc. osób w najstarszej grupie wiekowej, co może oznaczać, że to one najczęściej zmagają się z takim problemem. Eksperci widzą tutaj dużą rolę dla miast – oferta różnych inicjatyw czy darmowa pomoc psychologiczna dla seniorów mogłyby pomóc w poprawie ich dobrostanu psychicznego.