Komunikaty PR

Pytanie na lato: jak fototyp skóry wpływa na opaleniznę?

2021-07-20  |  06:45
Biuro prasowe
Kontakt
Jakub Gniadzik
Agencja Face it!

Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
j.gniadzik|agencjafaceit.pl| |j.gniadzik|agencjafaceit.pl
+48 510 189 848
https://agencjafaceit.pl/

Lato w pełni, zapraszamy więc na cykl pt. „Pytanie na lato”, w ramach którego będziemy przedstawiać informacje i różnorodne ciekawostki związane z wpływem słońca na organizm człowieka. Eksperci  z Polskiego Związku Solaryjnego: Dominik Wrzos i Paweł Grabowski będą wyjaśniać zjawiska, rozwiewać wątpliwości i ujawniać fakty, które warto poznać, by bezpiecznie korzystać z letniego słońca. Dziś nasi eksperci odpowiedzą na pytanie, jak fototyp skóry wpływa na opaleniznę.

 

Czym jest fototyp skóry?

Dominik Wrzos z Polskiego Związku  Solaryjego opowiada – w dużym uproszczeniu możemy powiedzieć, że fototyp określa typ naszej karnacji, a także informuje o wrażliwości i podatności naszej skóry na opalanie lub na oparzenia słoneczne. To od rodzaju fototypu zależy poziom produkcji melaniny – pigmentu w organizmie człowieka odpowiadającego za barwę skóry, koloru oczu oraz włosów. Głównym zadaniem tego barwnika jest osłona komórek skóry przed rakotwórczym działaniem promieniowania ultrafioletowego i jonizującego.

Zgodnie z klasyfikacją amerykańskiego dermatologa Thomasa B. Fitzpatrick, który w 1975 r. przeprowadził badania, dotyczące wpływu słońca na organizm człowieka, wyróżniamy sześć fototypów skóry, z których trzy występują powszechnie u mieszkańców Polski (fototyp czwarty występuje rzadk, a częściej spotykany jest na południu Europy). Warto przedstawić teraz cechy każdego z nich.

 

Fototyp 1 – celtycki

  • skóra jasna / blada / o odcieniu różowym
  • skóra skłonna do podrażnień, narażona na zaczerwienienia
  • włosy jasny blond / rude
  • oczy jasnoniebieskie / piwne / zielone
  • duża ilość piegów
  • niewielka ilość melaniny w skórze

Osoby posiadające ten fototyp łatwo ulegają słonecznym poparzeniom, a ich skóra nie zbrązowieje, czyli właściwie jest niezdolna do opalania.

Zalecenia:

  • unikanie słońca
  • używanie kremów z filtrem SPF 50+
  • unikanie solariów

 

Fototyp 2 - północnoeuropejski

  • skóra jasna o odcieniu mlecznym
  • oczy zielone / niebieskie /piwne
  • włosy blond,  lub jasnobrązowe
  • Skłonność do występowania piegów

U osób z fototypem nr 2 występuje duża skłonność do oparzeń oraz szansa na niewielką opaleniznę.

Osoby o tym fototypie muszą ostrożnie korzystać ze słońca a na brązowienie skóry muszą poczekać dłuższy czas.

Zalecenia:

  • używanie kremów z filtrem SPF 50, a minimum SPF 30
  • ostrożne korzystanie ze słońca i solariów (minimalny czas seansu)

 

Fototyp 3 - środkowoeuropejski

  • lekko śniada karnacja
  • oczy szare lub piwne
  • włosy ciemny blond lub brązowe
  • rzadko występujące piegi

Reprezentanci fototypu nr 3 opalają się bez trudu, a ich skóra pod wpływem słońca przybiera stosunkowo ciemny, brązowy lub oliwkowy odcień. 

Zalecenia:

  • używanie kremu z filtrem SPF 30 lub SPF 20
  • możliwość regularnego korzystanie z solariów, ale uwaga:  przy pierwszym seansie zaleca się ograniczenie do minimalnego czasu w celu sprawdzenia reakcji skóry
  • unikanie nadmiernej ekspozycji na słońce

 

Fototyp 4 - południowoeuropejski

  • śniada karnacja
  • oczy ciemnobrązowe
  • brak skłonności do piegów 
  • wysoka odporność własna na poparzenia

Zalecenia:

  • nawet nieduża dawka słońca wywołuje pigmentację i silne brązowienie skóry
  • używanie kremu z filtrem SPF 4-8
  • możliwość korzystania z solarium bez ograniczeń, według zaleceń obsługi solarium

 

Po co znać swój fototyp?

Paweł Grabowski z Polskiego Związku Solaryjnego wyjaśnia – ekspozycja ciała na słońce niesie za sobą wiele korzyści dla naszego organizmu: m.in.: poprawia samopoczucie, powoduje wzrost poziomu witaminy D3 oraz przynosi ulgę w walce z bólami reumatycznymi. Trzeba jednak używać słońca z umiarem. Co to znaczy? Poziom umiaru nie jest taki sam dla wszystkich. Inaczej może korzystać ze słońca osoba o śniadej karnacji, a inaczej o bardzo jasnej. Znając swój fototyp skóry, będziemy w stanie lepiej ochronić się przed słońcem, a także przewidzieć reakcję naszej skóry na działanie promieni słonecznych. Będziemy też wiedzieć, jaką wybrać strategię przygotowawczą do sezonu letniego, jak dobrać odpowiedni filtr przeciwsłoneczny oraz jak często i długo korzystać z takich rozwiązań jak solaria.

 

PZS. Polski Związek Solaryjny to organizacja działająca na rzecz polskich solariów, ochrony ich interesów oraz wprowadzenia regulacji, podnoszących jakość usług. Związek dąży do wdrożenia jasnej regulacji prawnej oraz sytuacji, by każde łóżko solaryjne w kraju spełniało wymogi bezpieczeństwa. Pozostałe cele statutowe związku to m.in. poprawa wizerunku branży solaryjnej poprzez wdrażanie programów edukacyjnych i informacyjnych, integracja wewnętrzna branży solaryjnej na terenie Polski oraz ochrona praw pracodawców tego sektora.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Agencja Face it!
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Droga Basi Gołubowskiej do diagnozy ALS i nadziei na życie Biuro prasowe
2025-05-08 | 17:00

Droga Basi Gołubowskiej do diagnozy ALS i nadziei na życie

Kampania edukacyjna „Sto żyć. ALS” Stowarzyszenia Dignitas Dolentium przedstawia poruszającą historię Barbary Gołubowskiej, pacjentki z SOD1-ALS. Stwardnienie zanikowe
Zdrowie Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy
2025-03-26 | 19:00

Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy

Strach, bóle i skurcze mięśni nie dawały Monice spać. Zaczęła długą wędrówkę po lekarzach w poszukiwaniu diagnozy. – Nie zliczę, ile było tych wizyt,
Zdrowie Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego
2025-03-12 | 06:00

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Z apelem o jak najszybsze uchwalenie przepisów, zgodnie z którymi Zakład Ubezpieczeń Społecznych przejąłby wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.