Raport Tetra Pak Index 2023: konsumenci chcą dbać o zdrowie swoje i planety
Zdrowe produkty żywnościowe nie powinny szkodzić środowisku – tak twierdzi prawie 3 na 4 respondentów 15. edycji raportu Tetra Pak Index, który skupia się na identyfikowaniu trendów konsumenckich i technologicznych w obszarze żywienia i zdrowia. Dla ponad połowy badanych wybory żywieniowe coraz wyraźniej łączą się z dobrostanem planety i konsumenci ci skłonni są zmieniać nawyki dietetyczne, aby przyczynić się do budowy lepszego świata. Pomóc w tym mogą innowacje w branży produkcji żywności, aktywnie wspieranej przez nowoczesne technologie.
Raport Tetra Pak Index 2023, oparty na badaniu przeprowadzonym w 10 krajach na całym świecie przez globalną agencję badawczą Ipsos, potwierdza, że, rynek zdrowej żywności dynamicznie się rozwija, a konsumenci aktywnie poszukują produktów, które będą miały pozytywny wpływ na ich dobrostan fizyczny. Rośnie przy tym grupa świadomych środowiskowo konsumentów, którzy przyjmują coraz bardziej holistyczny pogląd na sprawy – są oni określani mianem „klimatarian”.
W badaniu zaobserwowano ponadto tendencje, które znajdują odzwierciedlenie w rosnącej liczbie konsumentów świadomie zmniejszających ilość spożywanego mięsa, tzw. „fleksitarian” – prawie połowa badanych wskazała, że zmniejsza spożycie mięsa lub całkowicie wyklucza je z jadłospisu, co jest zjawiskiem globalnym. Dla ponad połowy (56%) respondentów za przyjęciem diety fleksitariańskiej, peskatariańskiej, wegetariańskiej lub wegańskiej przemawiają powody zdrowotne, przy czym ponad jedna trzecia (36%) wskazuje na środowisko jako główny czynnik motywujący.
Jednocześnie badanie pokazało, że priorytetem dla konsumentów przestaje być wygoda. Wyraźna zmiana postaw potwierdza, że prawie 3/4 badanych (70%) poświęciłoby wygodę na rzecz zdrowszych produktów. Co istotne, na dążenie do utrzymania dobrego zdrowia nie ma również wpływu kryzys związany z rosnącymi kosztami utrzymania – zaledwie 1 na 6 respondentów (17%) byłby skłonny zrezygnować z zakupu zdrowej żywności i napojów w związku z obecną sytuacją gospodarczą.
Tendencja wzrostowa
Przewiduje się, że liczba klimatarian będzie rosnąć wraz z coraz bardziej odczuwalnymi skutkami zmian klimatu. Od producentów żywności konsumenci oczekiwać będą produktów nie tylko zdrowych, ale i zrównoważonych.
– Wyniki tegorocznego badania Tetra Pak Index stanowią odzwierciedlenie obranego przez nas w minionych latach kierunku dekarbonizacji przemysłu spożywczego oraz większego zrównoważenia systemów produkcji żywności i zapewnienia im większej odporności na zmiany. Dla ludzi w wielu częściach świata produkty takie jak mleko i soki stanowią podstawę codziennego żywienia, dlatego tak ważna jest optymalizacja łańcuchów wartości poprzez innowacje w obszarze pozyskiwania surowców, pakowania, przetwarzania i dystrybucji. To właśnie w tych obszarach odgrywamy aktywną rolę we współpracy z naszymi klientami i dostawcami – powiedział Adolfo Orive, dyrektor generalny Tetra Pak. – Biorąc pod uwagę fakt, że do roku 2050 świat będzie potrzebował 60% więcej żywności, nasze wysiłki staramy się uzupełniać o technologie, które przyczyniają się do odkrywania nowych źródeł pożywienia, takich jak produkty pochodzenia roślinnego czy alternatywne białka wytwarzane z wykorzystaniem biomasy i procesów fermentacji precyzyjnej. Oba te obszary mają kluczowe znaczenie dla zrównoważonego rozwoju systemu produkcji żywności – dodał Adolfo Orive.
Potencjał nowej żywności
Przełomowe innowacje w dziedzinie produkcji żywności mogą odegrać istotną rolę wspierającą w dostarczaniu na rynek produktów nie tylko smacznych, ale i powstałych z efektywnie wykorzystywanych zasobów. Pozytywna w tym wszystkim jest otwartość konsumentów na innowacje wpływające na jakość życia i spożywanego pożywienia – 62% badanych uważa, że technologia odegra istotną rolę w budowaniu bardziej zrównoważonej przyszłości. Jednocześnie część konsumentów obawia się, że innowacje mogą okazać się niewystarczająco naturalne względem świeżej i nieprzetworzonej żywności, stąd konieczne będzie znalezienie odpowiedniej równowagi.
– Prace w tym obszarze postępują stosunkowo szybko, dlatego obecnie trudno przewidzieć, kiedy i w jakim zakresie przyniosą oczekiwane efekty. Jednak tylko nieustające wysiłki i wykorzystanie potencjalnej współpracy do zbadania każdej możliwości pozwolą znaleźć rozwiązania dla obecnych wyzwań związanych z systemem produkcji żywności – podsumował Adolfo Orive.
Raport Tetra Pak Index 2023 został opracowany na bazie ogólnoświatowego badania postaw konsumenckich, wykorzystującego kwestionariusz opracowany we współpracy z agencją badawczą Ipsos. Wyniki zostały uzyskane na bazie 5000 wywiadów online zrealizowanych na przełomie października i listopada 2022 roku w 10 krajach świata: Brazylii, Chinach, Hiszpanii, Indiach, Kenii, Korei Płd., Niemczech, RPA, USA oraz Wielkiej Brytanii.
Egzotyczne podróże z Big-Active… bez wychodzenia z domu!
Najlepszy sposób na idealną ICE TEA w domu
Potrawy bez gotowania idealne na lato
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Sport
Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.
Sport
Coraz mniej Polaków ćwiczy regularnie przez brak czasu i motywacji. To może pogłębiać problemy ze zdrowiem psychicznym
Ludzie, którzy w ciągu całego życia są aktywni fizycznie, zapadają na niektóre nowotwory co najmniej o 25 proc. rzadziej niż osoby mało aktywne. Mniejsze jest też u nich ryzyko wystąpienia chorób serca czy cukrzycy. Mimo świadomości dobroczynnego wpływu aktywności fizycznej tylko co czwarty Polak podejmuje ją regularnie przez minimum 30 minut dziennie, zgodnie z rekomendacjami WHO – wynika z raportu Medicover „Praca. Zdrowie. Ekonomia. Perspektywa 2023”. Brak ruchu najczęściej wynika z braku czasu i motywacji, ale może być także efektem poważniejszych problemów ze zdrowiem psychicznym. Eksperci dowodzą, że może jednocześnie te problemy pogłębiać, co tworzy błędne koło. Duża może być rola pracodawców, by zachęcać pracowników do aktywności fizycznej.
Moda
Luna: Bardzo mocno przeżyłam swój występ na Eurowizji. Nie do końca potrafię kontrolować emocje i często po prostu wygrywają łzy
Wokalistka czuje się zaszczycona tym, że mogła reprezentować nasz kraj na tegorocznej Eurowizji w Szwecji i jak zapewnia, był to milowy krok w jej karierze. Jej zdaniem najważniejsza nie jest bowiem sama wygrana, ale możliwość zaprezentowania się szerokiemu gronu odbiorców. I choć bardzo przeżyła brak awansu do finału konkursu, to miło wspomina swój udział w tym wydarzeniu. Udało jej się zdobyć nowe doświadczenia i nawiązać wiele cennych muzycznych znajomości.