Komunikaty PR

Rumunia – kraj, w którym rozkwita e-commerce

2022-12-20  |  11:00
Biuro prasowe

 

W ostatnich latach w Rumunii nastąpiło ożywienie rynku e-commerce. Oczywiście, największy wzrost odnotowano podczas pandemii, kiedy to ludzie na całym świecie spędzali więcej czasu w swoich domach, a zakupy zamawiali głównie przez Internet. Interesujące jest jednak to, że rok 2020 miał być okresem konsolidacji i spowolnienia sektora e-handlu w Rumunii, jednak zamiast stagnacji, nastąpił rekordowy skok o 30%.

 

Jak będzie rozwijał się rynek rumuński, biorąc pod uwagę problemy związane z obecnymi napięciami geopolitycznymi i obecnymi problemami w globalnym łańcuchu dystrybucji? Jak szacuje się w raporcie eCommerce Europe, liczba eksploatatorów Internetu na poziomie europejskim wzrośnie z 89% w 2021 r. do 91% do końca 2022 r. Oczywiście przyrost ten będzie pochodził głównie z krajów o mniejszej liczbie użytkowników, takich jak Rumunia. Zacznijmy jednak od ustalenia, gdzie obecnie znajduje się Rumunia i jaki ma potencjał rozwoju.

 

Dostęp do Internetu

Według raportu eCommerce Europe, w 2021 r. 88% społeczeństwa rumuńskiego było użytkownikami Internetu. Choć odsetek ten wydaje się wysoki, to warto zauważyć, że mieszkańcy takich krajów, jak Islandia czy Norwegia są w 100% cyfrowi.

 

Jednak korzystanie z Internetu nie oznacza automatycznie, że służy on tylko do dokonywania zakupów. W 2021 r. w e-sklepach kupowało jedynie 44% mieszkańców Rumunii, czyli połowa osób z dostępem do sieci. Na całym kontynencie średnia europejska wyniosła w tym czasie aż 89%. W Europie Wschodniej krajami o niższej penetracji e-handlu niż Rumunia są Ukraina, Bułgaria, Bośnia i Hercegowina, Albania i Czarnogóra.

 

Ile zakupów online robią mieszkańcy Rumuni?

Poniższe statystyki pokazują, ile średnio zamówień złożyli internauci w Rumunii w 2021 roku:

  • 48% użytkowników składało 1-2 zamówienia,
  • 41% ankietowanych dokonało od 3 do 5 zakupów,
  • 6 lub więcej zamówień zostało zadysponowanych przez 12% badanych.

 

Rumunia jest w centrum handlu internetowego w regionie Europy Wschodniej. Z roku na rok systematycznie rośnie zaufanie mieszkańców do zakupów online, co jest nowym wskaźnikiem stabilnego rynku o dużym potencjale trwałego wzrostu. Także coraz więcej e-sklepów decyduje się na ekspansję do tego kraju z uwagi na bardzo duży potencjał rozwoju.

 

Najważniejsze kierunki rozwoju e-handlu

Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, 52,3% konsumentów to osoby w wieku 16-34 lat. Warto zaznaczyć, że zwracają oni uwagę na jakość nabywanego towaru i są w stanie zapłacić za niego odpowiednią kwotę. Jeśli dodatkowo spotka się to z atrakcyjnymi warunkami dostawy, można liczyć na sukces. Co ciekawe, szybki wzrost e-handlu w sektorze modowym wspierany jest przez stosunkowo niskie nasycenie rynku: udział użytkowników Internetu w populacji jest wciąż dość niski w porównaniu z innymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Przewidywania dla rozwoju rumuńskiego e-rynku zakładają stały wzrost przychodów w 2022 roku, ponieważ główni europejscy gracze branży fashion planują wejść na rynek i wspierać środowisko e-commerce.

 

- Poszczególne rynki różnią się pod względem logistycznym i sposobów dotarcia do samego klienta.  W Packeta Group mamy siec kontaktów, dzięki którym z łatwością e-sklep będzie mógł rozwinąć ekspansję o rumuński rynek. Doskonale wiemy, że właściciele polskich sklepów internetowych są zdeterminowani, dlatego wyszliśmy z ofertą, która ułatwi im dotarcie do klientów na tym rynku i pomoże w budowaniu pozycji firmy poza granicami Polski – mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland

 

Obawy e-konsumentów w Rumunii

Raport eCommerce Europe wskazuje czynniki, przez które Rumuni nie robią zakupów w sieci. 64% badanych woli robić zakupy osobiście, widzieć produkty, są lojalni wobec określonych e-sklepów lub przyzwyczajeni do zakupów offline. 15% ankietowanych nie wie jak zamawiać towary przez Internet. 8% respondentów obawia się wysokich kosztów dostawy lub tego, że transakcje mogą być niezabezpieczone. Z kolei 5% przepytywanych nie jest przekonanych co do szybkości i jakości usług dostawcy.

 

 

4 wskazówki dla udanej ekspansji w Rumunii:

•            maksymalnie uprość proces zamawiania. Powinieneś na przykład zaoferować możliwość złożenia zamówienia bez zakładania konta lub ograniczyć ilość danych osobowych, o które użytkownik jest proszony przy kasie,

•            uwzględnij koszty wysyłki w całkowitej cenie zamówienia, dzięki czemu będziesz mógł zaoferować darmową dostawę. Przykład: darmowe doręczenie towaru dla zamówień powyżej określonej kwoty lub zapewnienie przejrzystości kosztów dostawy - najlepiej w kilku opcjach,

•            należy bardzo wyraźnie zaznaczyć, że transakcje są zabezpieczone (logotypy certyfikatów bezpieczeństwa umieszczone w widocznym miejscu na stronie) lub zaoferuj klientom opcję wysyłania paczki za pobraniem,

•            zapewnij przejrzystości usług dostawy: jaki jest czas dostawy? Czy przesyłka jest ubezpieczona? W ten sposób przyciągniesz klientów, którym zależy na terminowych i przewidywalnych usługach.

 

 

 

Jak widać, zanim zdecydujemy się na zagraniczną ekspansję warto dokładnie sprawdzić nie tylko preferencje zakupowe konsumentów za naszymi granicami, ale także możliwości dostawy oraz zainwestować w reklamę e-sklepu – także w mediach społecznościowych. Im większa świadomość rynku, tym większa szansa, że firma odniesie na nim sukces.

 

***

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 13 tys. własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła przeszło 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy Znana marka modowa w Atrium Biała Biuro prasowe
2024-08-09 | 16:10

Znana marka modowa w Atrium Biała

Oryginalne wzornictwo, unikatowe, kolorowe ubrania inspirowane twórczością młodych artystów – to atuty marki odzieżowej Medicine, która już wkrótce wprowadzi
Zakupy Blisko 200 000 kajzerek sprzedanych w sklepie Lidl Polska na Pol’and’Rock
2024-08-07 | 12:45

Blisko 200 000 kajzerek sprzedanych w sklepie Lidl Polska na Pol’and’Rock

Uczestnicy Najpiękniejszego Festiwalu Świata wiedzą, że zawsze mogą liczyć na Lidla! Na Pol’and’Rock Festivalu już po raz 14. stanął rockowy sklep Lidl Polska, który
Zakupy Udane półrocze Galerii Katowickiej
2024-08-01 | 10:05

Udane półrocze Galerii Katowickiej

Savills Investment Management (Savills IM), międzynarodowy menedżer inwestycyjny, podsumował wyniki Galerii Katowickiej w pierwszej połowie 2024 r. Wiodące centrum handlowo-rozrywkowe w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Beata Pawlikowska: Wiele razy planowałam życie w różnych miejscach z dala od Polski. Kupiłam nawet kawałek dżungli w Amazonii

Podróżniczka zaznacza, że choć do tej pory przemierzyła świat wzdłuż i wszerz, odwiedzając wiele nietuzinkowych zakątków, to najbardziej ze wszystkich ukochała sobie dżunglę amazońską. Ma do tego miejsca ogromny sentyment, lubi tam wracać i ładować życiowe akumulatory. Jak zaznacza, przebywanie wśród Indian, którzy są niezwykle dobrzy, prawdomówni i uczciwi, przywraca jej wiarę w ludzi i w lepszy świat. Beata Pawlikowska cieszy się również z tego, że kiedyś udało jej się kupić kawałek dżungli i ten wyjątkowy nabytek ma dla niej szczególne znaczenie.

Handel

Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE

Z najnowszego raportu „Kosmetyczna Polska”, który opublikowano po siedmiu latach od poprzedniego raportu o stanie sektora, wynika, że krajowa branża kosmetyczna jest w dobrej kondycji, z roku na rok się rozwija, a jej znaczenie zarówno dla polskiej gospodarki, jak i eksportu rośnie. Zmieniają się odbiorcy polskich kosmetyków, co związane jest z brexitem i sankcjami nałożonymi na Rosję. Prognozy zakładają dalszy wzrost wartości sektora, jednak stoi przed nim wiele wyzwań, z których najważniejsze dotyczą implementacji przepisów Europejskiego Zielonego Ładu.

Ochrona środowiska

Ocieplenie się klimatu oznacza poważne zmiany leśnego ekosystemu. Sosny, świerki czy modrzewie będą stopniowo zastępowane innymi gatunkami

Sosna zwyczajna, świerk pospolity, modrzew europejski i brzoza brodawkowata zajmują dziś 75 proc. powierzchni lasów w Polsce. Te cztery gatunki są najbardziej wrażliwe na wzrost temperatury i jego pośrednie skutki. Wielomiesięczne okresy suszy i gwałtowne huragany osłabiają drzewostany, które następnie padają ofiarą patogenów pojawiających się w naszym klimacie. – Nie grozi nam wylesienie, tylko wyparcie jednych gatunków przez inne. W konsekwencji czeka nas rewolucyjna zmiana ekosystemów – ocenia przyrodnik, dr hab. Krzysztof Świerkosz, prof. Uniwersytetu Wrocławskiego.