Ruszyła kolejna edycja programu Akademia Bezpiecznego Puchatka
1 września 2021 r. wystartowała XIII edycja Akademii Bezpiecznego Puchatka, największego w Polsce programu edukacyjnego o tematyce bezpieczeństwa, skierowanego do uczniów pierwszych klas szkół podstawowych. Już teraz w programie bierze udział co trzecia szkoła w Polsce – do tej pory zgłoszono aż 220 tysięcy dzieci z ponad 6 tysięcy szkół. Aby pierwszoklasiści mieli jeszcze większą radość z czerpania cennej wiedzy na temat bezpieczeństwa, wraz z tegoroczną edycją programu ruszył wyjątkowy konkurs szkolny. Zadaniem klas realizujących projekt jest stworzenie Klasowego Kodeksu Bezpieczeństwa w kreatywnej formie, a prace można zgłaszać do końca kwietnia 2022 r.
Pierwszoklasiści to mali bohaterowie, którzy już od momentu przekroczenia progu szkoły mierzą się z nie lada wyzwaniami. Choć zabawa wciąż towarzyszy im na każdym kroku życia, rozpoczęcie nauki stawia przed uczniami zupełnie nowe zadania. Dzieci uczą się koncentracji, zapamiętywania, rozwijają swoją kreatywność, a także umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach. Wszystko po to, aby być gotowym na kolejne doświadczenia, w tym m.in. pierwszy samodzielny powrót do domu, oczekiwanie na przyjście rodziców, kontakty z nowo poznanymi rówieśnikami czy przeglądanie internetu, gdzie wbrew pozorom nie zawsze wszystko jest bezpieczne.
Akademia Bezpiecznego Puchatka – w trosce o bezpieczeństwo najmłodszych
Świeżo upieczeni uczniowie są bardzo ciekawi świata, a co za tym idzie – wystawieni na wiele zagrożeń. Właśnie dlatego potrzebują przewodnika, który w interesujący sposób nauczy ich zachowań w oparciu o bezpieczeństwo, wykształci sposób radzenia sobie z trudnościami oraz funkcjonowania zarówno w szkole, jak i poza nią. Z myślą o pierwszoklasistach powstała Akademia Bezpiecznego Puchatka – ogólnopolski program edukacyjny skierowany do uczniów klas I szkół podstawowych, obejmujący tematykę związaną z bezpieczeństwem dzieci w pięciu strefach: na drodze, w domu, w szkole, w internecie, a także w relacji z rówieśnikami. W tym roku program zwraca również uwagę na bezpieczeństwo w odniesieniu do empatii, radzenia sobie z emocjami i w relacjach z innymi dziećmi, a w ramach tego filaru we współpracy z psychologami powstały zupełnie nowe materiały dla uczniów.
„Pierwszy rok nauki to nowy i bardzo ważny etap w życiu dziecka. Przed pierwszoklasistą w tym czasie pojawia się wiele wyzwań związanych ze zdobywaniem nowych umiejętności czy nawiązywaniem relacji z rówieśnikami. Dziecko uczy się także bycia bardziej samodzielnym i odpowiedzialnym. Właśnie dlatego powstała Akademia Bezpiecznego Puchatka, która przekazuje najmłodszym wiedzę, jak zadbać o bezpieczeństwo w nieznanych dotąd sytuacjach” – tłumaczy Dorota Liszka, manager ds. komunikacji korporacyjnej w Grupie Maspex.
Projekt cieszy się dużym zaufaniem wśród rodziców i nauczycieli od 13 lat, a do tej pory wzięło w nim udział prawie 3 mln dzieci z całej Polski. Działania podejmowane w ramach programu są wspierane przez ekspertów oraz uznane instytucje z obszaru bezpieczeństwa publicznego i edukacji – Wydział Profilaktyki Społecznej Biura Prewencji Komendy Głównej Policji oraz Wydział Nadzoru i Profilaktyki Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. Patronat honorowy nad programem obejmują Komendant Główny Policji oraz Kuratoria Oświaty.
„Pierwszoklasiści to dla nas wyjątkowa grupa. Dzieci dopiero rozpoczynają naukę, a wiele sytuacji, z którymi spotykają się podczas pierwszych miesięcy szkolnego życia, jest dla nich zupełnie nowych. Kluczowe znaczenie w tym czasie ma właśnie edukacja, poprzez którą najmłodsi uczniowie poznają zasady bezpiecznych zachowań w swoim otoczeniu, aby wdrożyć je w życie. Akademia Bezpiecznego Puchatka to inicjatywa, która wspiera dzieci w rozwoju nowych umiejętności oraz radzeniu sobie ze stojącymi przed nimi wyzwaniami. Jesteśmy dumni, że możemy być częścią tego projektu i przekazywać dzieciom wiedzę na temat zagadnień związanych z bezpieczeństwem już od 13 lat. Naszym priorytetem, oprócz zasad ruchu drogowego, są umiejętności udzielania przez najmłodszych pierwszej pomocy, cyberbezpieczeństwo, nauka bezpiecznych zachowań w domu, szczególnie podczas nieobecności rodziców i opiekunów, a także sposoby reakcji na kontakt ze strony nieznanych osób. Wspieranie najmłodszych w tym okresie to ogromna inwestycja w ich przyszłość” – komentuje kom. Aleksandra Borucka z Biura Prewencji Komendy Głównej Policji.
„W miarę dorastania dziecko staje się coraz bardziej aktywnym uczestnikiem ruchu drogowego. Zanim to jednak nastąpi, dla własnego bezpieczeństwa musi nauczyć się obowiązujących tam podstawowych zasad. Na drodze sytuacja zmienia się dynamicznie, dlatego aby dziecko mogło bezpiecznie dotrzeć do szkoły i z powrotem, powinno prawidłowo rozpoznawać zagrożenia i podejmować świadome decyzje. Program Akademia Bezpiecznego Puchatka jest w tym bardzo pomocny” – dodaje kom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
Pierwszy taki konkurs na Klasowy Kodeks Bezpieczeństwa
Czy nauka może iść w parze z zabawą i twórczością? Oczywiście! Aby jeszcze bardziej zmotywować najmłodszych do zdobywania wiedzy w zakresie bezpieczeństwa, tegoroczna edycja programu to również konkurs szkolny dla wszystkich uczestników Akademii. Zarówno dzieci, jak i nauczyciele będą mogli wykazać się kreatywnością, tworząc swój własny Klasowy Kodeks Bezpieczeństwa, czyli zestaw bezpiecznych zasad, które będą obowiązywać w ich klasie. Pobudzenie wyobraźni to jeden z celów konkursu, dlatego mile widziany jest każdy wytwór artystyczny – zarówno praca plastyczna, jak i materiał wideo. Projekty na koniec zostaną ocenione przez jury. Zgłoszenia konkursowe należy przesłać do 30 kwietnia 2022 r. na adres kontakt@akademiapuchatka.pl. Klasa z najciekawszym projektem otrzyma nagrodę główną w postaci sprzętu multimedialnego. Autorom trzech wyróżnionych prac również zostaną przekazane nagrody. Regulamin konkursu dostępny jest na stronie: www.akademiapuchatka.pl.
Akademia Bezpiecznego Puchatka w pigułce
|
O Programie
„Akademia Bezpiecznego Puchatka” to największy w Polsce program edukacyjny o tematyce bezpieczeństwa skierowany do I klas szkół podstawowych w całym kraju. Organizowany jest od 13 lat przez markę Puchatek, we współpracy z Wydziałem Profilaktyki Społecznej Biura Prewencji KGP oraz Wydziałem Nadzoru i Profilaktyki Biura Ruchu Drogowego KGP. Patronem Honorowym akcji jest Komendant Główny Policji oraz Kuratoria Oświaty. Do tej pory w programie wzięło udział łącznie prawie 3 000 000 dzieci. Szczegóły na www.akademiapuchatka.pl.
Wind of Change już w listopadzie! Oddychające tapicerki w fotelikach Avionaut
Akademia LEGO® w CH Focus!
Marka Grześki wspiera drugą odsłonę projektu „Hejt nie jest OK”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.