Rzeźba i Formy Przestrzenne. Wystawa i aukcja
Paryż. Rok 1880. Rue de l’Université. Auguste Rodin właśnie otworzył tam swoje atelier i będzie pracował nad najważniejszym zleceniem swojego życia. Jeszcze nie wie, że okaże się ono również jednym z najbardziej ikonicznych dzieł jego epoki. W kwietniu w DESA Unicum po raz pierwszy w Polsce zobaczyć można pracę Auguste'a Rodina. Rzeźba „Pocałunek” może być warta nawet 2 miliony złotych i zostanie zlicytowana 15 kwietnia. Pod młotek pójdzie również aż 5 niesamowitych dzieł Magdaleny Abakanowicz.
W XIX wieku Paryż określano mianem „stolicy świata”. Był domem artystycznej bohemy, zjeżdżali do niego pisarze i artyści. Po brukowanych uliczkach przejeżdżały konne dyliżanse. To też czas, w którym Auguste Rodin miał stworzyć inspirowane „Boską komedią” rzeźbione wrota dla Musée des Arts Décoratifs. „Brama piekieł” miała składać się z pojedynczych elementów, które rzeźbiarz zręcznie łączył w niezwykle harmonijną całość o ogromnej sile oddziaływania. Nie był to jednak proces łatwy. Na przemian zarzucał pracę i powracał do niej. Przez trzydzieści siedem lat stworzył około dwustu figur. Jedna z nich była szczególna. Zwiastowała przeżycie nieszczęśliwej miłości, którego doświadczył w późniejszych latach. Mowa o romansie z dziewiętnastoletnią Camile Claudele, uczennicą Rodina. Dziewczyna zafascynowała go swoją złożoną osobowością i niebywałym talentem, który naznaczyły dalszą karierę twórcy. Ich pełen emocji związek i dramatyczne rozstanie odbiły się w środowisku paryskiej bohemy szerokim echem. Zwiastunem tej relacji było niezwykle zmysłowe dzieło przedstawiające całującą się parę złączoną w miłosnym uścisku. Rodin praktycznie do śmierci pracował nad „Bramą piekieł”. Zawarł w niej całą swoją duszę i poświęcił jej życie. Choć wybitny projekt nie został w pełni ukończony, jego elementy uznawane są za arcydzieła i klasyki rzeźby przełomu XIX i XX stulecia. Prezentowana w DESA Unicum praca to odlew, który powstał jeszcze za życia artysty.
Do arcydzieł zaliczana jest również twórczość polskiej rzeźbiarki, Magdaleny Abakanowicz. Twórczyni zaliczana jest do ścisłej czołówki artystów XX wieku. W 2019 roku za jej instalację „Caminando” zapłacono ponad 8 mln zł. Tym razem w DESA Unicum pojawi się aż pięć rzeźbiarskich dzieł Abakanowicz. Jednym z nich jest niesamowita forma zwierzęca „Mutant”. Rzeźba została odlana z brązu, który artystka określała mianem „materiału trwalszego niż życie”. Mutanty w ujęciu Abakanowicz mają tylko ślady ust, oczu, uszu. Nie mają ogonów. Wydają się znajome, jak zwierzęta domowe lub gospodarne, jednak nie mając swojego odpowiednika w naturze. W DESA Unicum zobaczyć można również między innymi dzieła takie jak „Słoń” i „Postać krocząca”.
Z kolei w twórczości Igora Mitoraja odnajdziemy inspirację klasycznym pięknem. Oglądając wystawę w DESA Unicum, nie sposób przejść obojętnie obok aż trzech jego dzieł. Monumentalne rzeźby artysty zdobią przestrzeń publiczną najważniejszych miast świata: Londynu, Genewy, Paryża czy Rzymu. W zeszłym roku jego praca „Ikaria” została kupiona za rekordową kwotę 2,7 mln zł. Rzeźbiarz w dojrzałej fazie swojej twórczości doczekał się międzynarodowego rozgłosu. Jego prace przedstawiające zawoalowane czy fragmentarycznie uchwycone twarze lub uskrzydlone torsy znakomicie odpowiadają gustom współczesnej publiczności. W kwietniu w DESA Unicum można zobaczyć i wylicytować jego rzeźby „Perseusz”, „Asklepios” i „Memnesis".
Na wystawie i aukcji pojawiły się również prace innych, najwybitniejszych artystów działających w rzeźbiarskim medium. Wśród nich m.in. wybitni międzynarodowi twórcy tacy jak pochodzący z Chin Chen Wenling czy amerykańsko-francuski artysta Arman, a także August Zamoyski, Adam Myjak, Bolesław Biegas, Magdalena Gross, Xawery Dunikowski, Magdalena Więcek i Oskar Zięta. 15 kwietnia o godzinie 19 zostaną zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa „Rzeźba i Formy Przestrzenne”: 30 marca – 15 kwietnia, 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Rzeźba i Formy Przestrzenne”: 15 kwietnia 2021, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/rzezba-i-formy-przestrzenne-15-kwietnia-2021/

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Julia Kamińska: Elektrośmieci to duży problem. Sama mam w piwnicy zepsutą pralkę i muszę zorganizować jej wywóz
Piotr Zelt, Julia Kamińska i Klaudia Zioberczyk zauważają, że mimo wielu akcji informacyjnych i edukacyjnych nadal nie wszyscy Polacy zdają sobie sprawę z tego, że elektrośmieci, które nie są w odpowiedni sposób zutylizowane, stanowią ogromne zagrożenie dla środowiska. I choć istnieją różne możliwości przekazania zużytych, nieużywanych lub uszkodzonych urządzeń elektrycznych i elektronicznych do punktów zbiórki czy firm zajmujących się recyklingiem, to nie brakuje osób, które lekceważą wszelkie wytyczne i idą na łatwiznę. Wyrzucają takie sprzęty do zwykłych śmietników albo wywożą na przykład do lasu.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Problemy społeczne
Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.