Sekrety Kaplicy Sykstyńskiej Michała Anioła
Agencja Face It
ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/
Arcydzieło światowej sztuki, jedno z najwspanialszych dzieł jakie stworzyła ludzka ręka – Kaplica Sykstyńska Michała Anioła w Watykanie kryje w sobie wiele tajemnic i ukrytych przekazów. Jakiej płci jest przedstawiony tam szatan? Czym Ewa skusiła Adama? Gdzie autor pozostawiła swój autoportret? Ile lat trwał proces tworzenia i jakie historie odnajdziemy podziwiając niewiarygodne freski? Do połowy lutego możemy zgłębić wspaniałości Kaplicy Sykstyńskiej bez wyjeżdżania z Polski. Pierwsza tego typu na świecie wystawa multisensoryczna – Kaplica Sykstyńska. Dziedzictwo, zaprasza do poznania dzieła w Warszawie. W marcu wystawa przeniesie się do kolejnego miasta.
Kaplica Sykstyńska znajduje się w Pałacu Watykańskim w Rzymie. To najbardziej znane chrześcijanom miejsce otwarto w 1483 roku, zaś w 1508 roku na zlecenie papieża Juliusza II wkroczył tam znany już wówczas rzeźbiarz, Michał Anioł. Jak się okazało, spędzić miał w Kaplicy aż 33 lata!
Kaplica Sykstyńska – tego o niej nie wiesz:
Michał Anioł, choć namalował w Kaplicy Sykstyńskiej najsłynniejsze freski, był bardziej rzeźbiarzem (jego najsławniejsze rzeźby to Pieta i Dawid) niż malarzem. Jako młody człowiek przyjął wyzwanie stworzenia fresków, które malował na sklepieniu, leżąc na plecach na specjalnym rusztowaniu 20 metrów nad ziemią i udowodnił, że jest artystą wszechczasów. Udekorował sufit Kaplicy malując aż 343 różne postaci, a zajęło mu to 4 lata. Sam Bóg ukazany jest tutaj 6 razy.
Artysta postanowił pokazać owoc grzechu pierworodnego inaczej niż wszyscy. Ewa skusiła Adama pod drzewem figowca, bo w tamtej strefie klimatycznej jabłonie raczej nie rosły. Co więcej szatan w Kaplicy Sykstyńskiej wygląda jakby był kobietą, zaś wszystkie postaci są leworęczne.
Fresk za ołtarzem to najsłynniejsze na świcie wyobrażenie Sądu Ostatecznego, które powstawało 5 lat. Zamiast starca z brodą, jak wcześniej przedstawiano Boga na Sądzie Ostatecznym, w roli sędziego Michała Anioła widzimy muskularnego Chrystusa. Na ten fresk zrobiono miejsce zamazując cztery inne XV-wieczne freski poprzedników Michała Anioła. Artysta malując Sąd Ostateczny miał ponad 60 lat, a swój autograf zostawił poprzez autoportret w skórze zdartej ze św. Jakuba.
W 1564 roku nagość postaci Sądu Ostatecznego uznano za obraźliwą, dlatego malarz Daniele da Volterra został zatrudniony do domalowania postaciom okrycia genitaliów, zyskując tym samym niechlubny pseudonim „majtkarza”.
Niektórzy badacze sugerują, że freski w Kaplicy Sykstyńskiej można interpretować jako rodzaj teatru dramatu teologicznego, gdzie poszczególne sceny układają się w spójną narrację przekazującą przesłanie teologiczne. Inni skupiają się na symbolice liczb i geometrii w dziełach Michała Anioła. Analizując proporcje i układy geometryczne, szukają ukrytych znaczeń związanych z mistycyzmem i filozofią renesansową. Jedna z teorii interpretuje płaszcz, w którym przybywa Bóg, w scenie „Stworzenia” Adama, jako metaforę ludzkiego mózgu. Twierdzi się, że kształt płaszcza odzwierciedla struktury mózgu, sugerując głęboką relację między stworzeniem człowieka, a jego zdolnościami intelektualnymi, ludzką inteligencją i stworzeniem przez Boga istoty rozumnej i myślącej.
Kaplica Sykstyńska – zwiedzanie
Kaplica Sykstyńska jest jedną z najchętniej wybieranych atrakcji turystycznych na świecie. Każdego dnia co najmniej 20 tys. osób odwiedza ją w Rzymie. Rocznie to około 5 milionów turystów, którzy mogą podziwiać dzieła Michała Anioła przez jedyne 15 minut. Kaplica Immersyjna, obecnie znajdująca się na Błoniach Stadionu Narodowego w Warszawie, pozwala „delektować się” dziełami podczas aż 120 minutowego seansu. Dzięki temu olbrzymieniu przedsięwzięciu, więcej osób zapozna się z ukrytymi przekazami i będzie mogło w skupieniu kontemplować wszelkie detale, które Michał Anioł zawarł w swoim dziele.
„Kaplica Sykstyńska. Dziedzictwo” jest wystawą wielojęzyczną, dlatego kierowana jest do osób z różnych kultur, środowisk i krajów. Projekt obejmuje również część edukacyjną, która przedstawia wyjątkowość skarbu Rzymu, a także proces twórczy największego z renesansowych artystów, czyli Michała Anioła. Projekt jest realizowany pod auspicjami Muzeów Watykańskich (© Governatorato dello S.C.V. Direzione dei Musei 2023 WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE) i w ścisłej współpracy z Scripta Maneant (© Scripta Maneant 2023 WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE).
Wystawa dla zwiedzających otworzyła się sobotę, 18 listopada i w Warszawie będzie można ją odwiedzić do lutego 2024. Bilety można kupić na stronie evetim.pl.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.