Komunikaty PR

STADA Health Report 2023: Europejczycy nie dbają o profilaktykę zdrowotną

2023-09-27  |  12:00
Biuro prasowe
  • Profilaktyka zdrowotna Europejczyków jest niewystarczająca – wynika ze STADA Health Report 2023, badania przeprowadzonego wśród 32 tys. respondentów z 16 europejskich krajów, w tym z Polski.
  • Już trzeci rok z rzędu europejskie systemy opieki zdrowotnej odnotowują spadek zadowolenia pacjentów. Większość Europejczyków nie ma dostępu do odpowiedniej profilaktyki zdrowotnej, a dodatkowo trudna sytuacja ekonomiczna zmusza ich do ograniczenia wydatków na swoje zdrowie.
  • Raport STADA Health Report jest nie tylko naszym wkładem w lepszą opiekę zdrowotną poprzez wiarygodne i zweryfikowane dane, ale również pozwala nam bezpośrednio realizować cel firmy, jakim jest dbanie o zdrowie ludzi jako zaufany partner. Spostrzeżenia przedstawione w raporcie powinny stanowić sygnał ostrzegawczy w zakresie poprawy profilaktyki zdrowotnej, promowania samoopieki i modernizacji systemów opieki zdrowotnej poprzez cyfryzację” – mówi Peter Goldschmidt, Prezes Zarządu STADA.
  • „Należy zauważyć, że pandemia, jak również trwająca wojna w Ukrainie i inflacja nie pozostają bez wpływu nie tylko na ogólny stan zdrowia Polaków i Europejczyków, ale również ich podejście do profilaktyki i zadowolenie z systemów służby zdrowia. Niestety w niechlubnej czołówce narodów wykonujących najrzadziej badania profilaktyczne znaleźli się Polacy. Jednak STADA Health Report 2023 prezentuje również czynniki stanowiące najczęstsze bariery przed wykonywaniem regularnych badań, dlatego jako STADA jesteśmy gotowi do współpracy z naszymi partnerami, farmaceutami, lekarzami, pacjentami i decydentami, aby wykorzystać te spostrzeżenia do odpowiedniego dbania o zdrowie ludzi” – komentuje Paulina Romaniszyn, dyrektor generalna STADA Polska.

 

Profilaktyka ma fundamentalne znaczenie dla dobrego samopoczucia oraz jakości życia. Pomimo tego, 85 proc. Europejczyków nie ma dostępu do odpowiedniej prewencyjnej opieki zdrowotnej. Niepokojący jest również fakt, że Europejczycy ze względu na inflację ograniczają wydatki na swoje zdrowie.

Są też dobre wiadomości – w ciągu ubiegłego roku aż 73 proc. Europejczyków zaczęło lepiej dbać o siebie. Aby poprawić stan zdrowia respondenci sięgnęli m. in. po odpowiednią dietę i zwiększyli spożycie witamin. Ponadto, samopoczucie psychiczne, w porównaniu z 2022 rokiem, uległo poprawie o dziesięć punktów procentowych na całym kontynencie.

To jedynie kilka spostrzeżeń z najnowszego STADA Health Report 2023 przeprowadzonego wśród 32 tys. respondentów z 16 europejskich krajów, w tym z Polski.

Raport STADA Health Report jest nie tylko naszym unikalnym wkładem w lepszą opiekę zdrowotną poprzez wiarygodne i zweryfikowane dane, ale również pozwala nam bezpośrednio realizować cel firmy, jakim jest dbanie o zdrowie ludzi jako zaufany partner. Spostrzeżenia przedstawione w raporcie powinny stanowić sygnał ostrzegawczy w zakresie poprawy profilaktyki zdrowotnej, promowania samoopieki i modernizacji systemów opieki zdrowotnej poprzez cyfryzację – mówi Peter Goldschmidt, Prezes Zarządu STADA.

Dzięki tysiącom naukowo zweryfikowanych danych pochodzących z reprezentatywnej próby 32 tysięcy Europejczyków, raport STADA Health Report zapewnia interesariuszom całego systemu opieki zdrowotnej praktyczny wgląd w kluczowe kwestiedodała Magali Geens, dyrektor zarządzająca EMEA w Human8, firmie konsultingowej zajmującej się badaniami rynku, która przeprowadziła niezależne badanie dla STADA.

 

Profilaktyka: Europejczycy nie traktują jej wystarczająco poważnie     
Regularne wizyty u dentysty, ginekologa czy też badania przesiewowe w kierunku raka skóry – choć terminy badań lekarskich mają tendencje do szybkiego nawarstwiania się, warto wykonywać je cyklicznie. STADA Health Report 2023 wskazuje – mimo, że badania profilaktyczne mają kluczowe znaczenie dla zdrowia, Europejczycy nie traktują tej kwestii wystarczająco poważnie.

Czterech na dziesięciu Europejczyków (42 proc.) nie wykonuje żadnych badań profilaktycznych, a tylko 15 proc. stwierdziło, że uczestniczy we wszystkich istotnych wizytach.  Godnym naśladowania przykładem dla pozostałych państw Europy może być Holandia (32 proc.) i Wielka Brytania (31 proc.) – tam wskazany procent osób wykonuje regularnie wszystkie niezbędne badania w zakresie profilaktyki. Z kolei Serbia i Polska (62 proc.), a także Rumunia (60 proc.) zmierzają w zupełnie przeciwnym kierunku – niemal 2/3 obywateli tych krajów nie chodzi na żadne badania kontrolne. Co zaskakujące, nie ma w tym przypadku znaczenia wiek, gdyż frekwencja wzrasta nieznacznie tylko wśród osób od 44. roku życia. Zauważalna jest natomiast różnica, jeśli chodzi o płeć respondentów, ponieważ na badania profilaktyczne rzadziej chodzą mężczyźni (53 proc.) niż kobiety (62 proc.).

Ponadto, tylko jeden na dziesięciu (10 proc.) mężczyzn poddaje się badaniom przesiewowym w kierunku raka jąder, podczas gdy jedynie połowa kobiet (50 proc.) wykonuje badania w kierunku raka piersi. Regularne wizyty ginekologiczne odbywają więcej niż dwie na trzy Europejki (68 proc.), a prawie połowa (46 proc.) mężczyzn powyżej 55 lat uczestniczy w badaniach przesiewowych prostaty.

Należy zauważyć, że pandemia, jak również trwająca wojna w Ukrainie i inflacja nie pozostają bez wpływu nie tylko na ogólny stan zdrowia Polaków i Europejczyków, ale również ich podejście do profilaktyki i zadowolenie z systemów służby zdrowia. Niestety w niechlubnej czołówce narodów wykonujących najrzadziej badania profilaktyczne znaleźli się Polacy. Jednak STADA Health Report 2023 prezentuje również czynniki stanowiące najczęstsze bariery przed wykonywaniem regularnych badań, dlatego jako STADA jesteśmy gotowi do współpracy z naszymi partnerami, farmaceutami, lekarzami, pacjentami i decydentami, aby wykorzystać te spostrzeżenia do odpowiedniego dbania o zdrowie ludzi – komentuje Paulina Romaniszyn, dyrektor generalna STADA Polska.

 

Brak świadomości i pieniędzy główną barierą

Co w takim razie powstrzymuje Europejczyków przed wykonywaniem regularnych badań profilaktycznych? Dla większości główną barierą jest brak wykształcenia lub wiedzy (32 proc.). Dotyczy to nie tylko osób, które twierdzą, że nie posiadają żadnej wiedzy lub posiadają znikomą wiedzę na temat zdrowia (33 proc.), ale także tych, którzy uważają, że ich wiedza w tej kwestii jest znaczna (28 proc.). Kolejnym dominującym powodem, dla którego jeden na czterech Europejczyków (23 proc.) nie uczęszcza na wszystkie badania kontrolne jest ich koszt. Dla Rumunii (42 proc.) i Serbii (38 proc.) to właśnie wysokie rachunki za opiekę zdrowotną są głównym czynnikiem tak niskiej frekwencji, jednak problem ten dotyczy także wielu Europejczyków, którzy borykają się z problemami finansowymi lub są po prostu oszczędni (31 proc.). Natomiast co zaskakujące, ze względu na koszty, badań nie wykonuje również 1 na 5 mieszkańców Europy (19 proc.), którzy czują się komfortowo pod względem finansowym. Kolejne 22 proc. Europejczyków uważa, że badania są zbędne, a 16 proc. twierdzi, że ciężko znaleźć na nie czas.  

 

Trendy są niepokojące – musimy reagować

W ostatnich latach mamy do czynienia z wieloma kryzysami. Dopiero zakończyliśmy pandemię Covid-19, by teraz mierzyć się z wojną w Ukrainie, inflacją i niezadowoleniem z systemów opieki zdrowotnej. Obecnie zadowolonych ze służby zdrowia w swoim kraju jest zaledwie 61 proc. Europejczyków. To już trzeci rok z rzędu zauważalnego spadku ogólnego poziomu zadowolenia z systemów opieki zdrowotnej w Europie. Ten niepokojący trend wymaga dalszych badań, a także rozwiązania polegającego nie tylko na poprawie opieki zdrowotnej, ale również zmotywowania Europejczyków do wzięcia większej odpowiedzialności za własne zdrowie.

Europejczycy są coraz bardziej zaniepokojeni – około 45 proc. obawia się wojen i konfliktów geopolitycznych. Z kolei napięta sytuacja związana z zaopatrzeniem w leki spowodowała, że prawie 1 na 4 (24 proc.) Europejczyków obawia się o dostęp do niezbędnych lekarstw w przyszłości. Prawie dwóch na pięciu (39 proc.) respondentów postrzega kwestię niedoborów leków jako krytyczną, w tym 18 proc. twierdzi, że trudności w dostępie do leków dotyczą ich bądź ich bliskich bezpośrednio. Niedobory leków to szczególny powód do niepokoju w Portugalii (56 proc.), Czechach (53 proc.) i Niemczech (50 proc.). Jednocześnie, prawdopodobieństwo rezygnacji z wydawania pieniędzy na leki jest większe, im młodsi są Europejczycy. Dotyczy to 19 proc. osób w wieku od 18 do 24 lat, a tylko 7 proc. Europejczyków powyżej 70. roku życia.

Podczas, gdy znaczna część Europejczyków obawia się braku dostępności leków, wielu z nich, aby zadbać o zdrowy styl życia, decyduje się sięgnąć po suplementy diety. Ponad jedna czwarta (27 proc.) ankietowanych twierdzi, że zwiększyła spożycie witamin w ciągu ostatnich 12 miesięcy, podczas gdy jedna piąta (19 proc.) przyjmuje więcej leków, a 16 proc. częściej kieruje się poradami farmaceutów. Suplementy są szczególnie popularne wśród Serbów (52 proc.), natomiast porad zdrowotnych w aptece szukają najczęściej Francuzi (39 proc.).

Co więcej, dwóch na trzech Europejczyków (67 proc.) chętnie skorzystałoby z możliwości pomiaru poziomu witamin w lokalnej aptece, w tym 77 proc. Włochów i Serbów. Natomiast, zdania Europejczyków są podzielone w kwestii szczepień w aptekach – dla jednego na czterech Europejczyków (24 proc.) jest to konieczność, a dla kolejnych 38 proc. dodatkowa usługa, którą mogliby świadczyć farmaceuci. Liczba osób (61 proc.), które są otwarte na wykonywanie szczepionek w aptece, praktycznie nie zmieniła się w porównaniu z 2022 rokiem.

 

Szczepienia w aptekach – opinie Europejczyków są różne

Istnieją jednak znaczne różnice w podejściu do tej kwestii w poszczególnych krajach. Dla ponad połowy osób we Francji (52 proc.), a także dużej części Brytyjczyków (42 proc.) i Włochów (40 proc.) istotne jest, aby szczepienia były dostępne w aptekach. Natomiast, podobną opinię ma zaledwie 9 proc. mieszkańców Niemiec i Kazachstanu, 6 proc. Serbów i tylko 4 proc. Czechów.

Co więcej, jedynie 2 proc. Europejczyków twierdzi, że o swoich zmartwieniach związanych ze zdrowie porozmawiałoby z farmaceutą, a 13 proc. skonsultowałoby je z lekarzem rodzinnym. Najbliższej rodzinie w kwestii zdrowia zwierza się natomiast mniej niż połowa Europejczyków.

Nasze fizyczne i psychiczne samopoczucie są ze sobą nierozerwalnie powiązane. Obecnie nawet 67 proc. Europejczyków ocenia swoje zdrowie psychiczne jako „dobre” lub „bardzo dobre”, a tylko 1 na 10 jako „słabe”. Warto podkreślić, że w 2022 roku oceny były znacznie niższe, a tylko 57 proc. oceniło swój stan psychiczny jako "dobry" lub "bardzo dobry". W porównaniu z kobietami (62 proc.), prawie 3 na 4 mężczyzn (73 proc.) opisuje swój stan psychiczny jako dobry. Z drugiej strony, tylko 56 proc. Europejczyków, którzy są oszczędni lub borykają się z problemami finansowymi, ocenia dobrze swoje zdrowie psychiczne.

STADA Health Report:  
Badanie reprezentatywne przeprowadzone przez Human8 Consulting na zlecenie STADA.
Ramy czasowe badań:
Od marca do kwietnia 2023 r.

Próba: Około 2,000 respondentów z Austrii, Belgii, Czech, Francji, Niemiec, Włoch, Kazachstanu, Holandii, Polski, Portugalii, Rumunii, Serbii, Hiszpanii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Uzbekistanu. 

 

Informacje o firmie STADA Arzneimittel AG             
STADA Arzneimittel AG z siedzibą w Bad Vilbel w Niemczech koncentruje się na strategii trzech filarów, na które składają się leki generyczne, specjalistyczne produkty farmaceutyczne oraz konsumenckie produkty zdrowotne. Na całym świecie STADA Arzneimittel AG sprzedaje swoje produkty w około 120 krajach. W roku finansowym 2022 STADA osiągnęła sprzedaż grupową w wysokości 3 797,2 mln EUR i odnotowała zysk przed odsetkami, podatkami, deprecjacją i amortyzacją (EBITDA) w wysokości 884,7 mln EUR. Na dzień 31 grudnia 2022 roku STADA zatrudniała na całym świecie 13 183 osoby.

 

Dodatkowe informacje dla dziennikarzy:

STADA Arzneimittel AG - Media Relations
Stadastrasse 2-18
61118 Bad Vilbel - Germany

Telefon: +49 (0) 6101 603-165
Fax: +49 (0) 6101 603-215
E-Mail: press@stada.de

Lub odwiedź naszą stronę internetową: www.stada.com/press

Dodatkowe informacje dla uczestników rynku kapitałowego:

STADA Arzneimittel AG - Investor & Creditor Relations
Stadastrasse 2-18
61118 Bad Vilbel – Germany
Telefon: +49 (0) 6101 603-4689
Fax: +49 (0) 6101 603-215
E-mail: ir@stada.de

Lub odwiedź naszą stronę internetową www.stada.com/investor-relations

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Wirusowe zapalenie wątroby – jak się przed nim chronić? Biuro prasowe
2024-08-01 | 13:27

Wirusowe zapalenie wątroby – jak się przed nim chronić?

Wirusowe zapalenie wątroby (WZW) stanowi jedno z najpoważniejszych zagrożeń zdrowotnych współczesnego świata. W wyniku zakażeń wirusami hepatotropowymi każdego roku miliony
Zdrowie Wymiana doświadczeń i dobrej energii, czyli Zjazd Różowych Patroli
2024-08-01 | 13:00

Wymiana doświadczeń i dobrej energii, czyli Zjazd Różowych Patroli

Ambasadorki profilaktyki działające jako lokalne oddziały Różowych Patroli zjechały się z całej Polski w konkretnym celu – wymiany doświadczeń i wzajemnego inspirowania się
Zdrowie SALONY ZIKO OPTYK Z WIELKĄ OBNIŻKĄ -50% NA WSZYSTKIE OPRAWKI OKULAROWE
2024-08-01 | 11:40

SALONY ZIKO OPTYK Z WIELKĄ OBNIŻKĄ -50% NA WSZYSTKIE OPRAWKI OKULAROWE

  Ziko Optyk – spokojnie i bez stresu  Praca przed komputerem, telefony, telewizja, długie przebywanie przy sztucznym oświetleniu powodują, że oczy szybko się męczą, a

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Handel

Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody

Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.

Handel

Co jedenasta osoba na świecie głoduje, a jednocześnie gwałtownie przybywa ludzi otyłych. Dużym problemem jest marnowanie żywności

W 2023 roku głodowało 733 mln ludzi, a ponad 2,3 mld zmagało się z umiarkowanym bądź poważnym brakiem bezpieczeństwa żywnościowego, czasami nie jedząc przez cały dzień lub dłużej. Z powodu ostrego niedożywienia każdego roku umiera około miliona dzieci – pokazuje nowy raport „Stan bezpieczeństwa żywnościowego i żywienia na świecie”, opracowany przez pięć wyspecjalizowanych agend ONZ. Z publikacji wynika, że w walce z głodem i niedożywieniem świat cofnął się o kilkanaście lat, do poziomu notowanego w latach 2008–2009. – System żywnościowy potrzebuje głębokich, strukturalnych zmian, ponieważ w tej chwili jest zorientowany na maksymalizację zysków, a nie wyżywienie ludzi – wskazują eksperci.

Media

Rafał Zawierucha: Trzeba być do zawodu aktora w jakimś stopniu powołanym. Nie można jednak mówić ludziom, jak mają żyć, na kogo głosować i co jeść

Zdaniem Rafała Zawieruchy, żeby zostać aktorem, trzeba poczuć w sobie powołanie do wykonywania tego zawodu, mieć talent i charyzmę, ale też być świadomym tego, że niesie on ze sobą wiele trudności i niełatwych decyzji. Na dobrą rolę i na sukces trzeba ciężko zapracować, ale sława jest ulotna, konkurencja duża i szybko można zostać zapomnianym. Artysta sądzi też, że nawet zdobywając dużą popularność i będąc na szczycie, nie wolno się wywyższać, uważać się za wyrocznię i dyktować innym, co mają robić i jak żyć.