Myśl globalnie, działaj lokalnie
1. Wybieraj produkty w ekologicznych opakowaniach
Na bazarek zabieraj torby wielokrotnego użytku i odmawiaj pakowania produktów w tzw. foliówki. Różne warzywa, owoce i zioła mogą się dotykać, i tak myjesz je przed spożyciem. To właśnie opakowania generują ogrom śladu węglowego. Np. jednorazowa szklana butelka na napoje ma średnio 10-krotnie wyższy ślad węglowy aniżeli butelka zwrotna. Ta wielokrotnego użytku może być napełniona aż 20 razy, a każde jej powtórne użycie zmniejsza ślad węglowy. Dlatego tak ważne jest zwracanie butelek do sklepów. Każdy może dołożyć swoją cegiełkę. - Dziś średnio butelki wielokrotnego użytku napełniane są 13,45 razy, a mogłyby być 20. Ważne by ich nie wyrzucać do szkła, do odpadów zmieszanych, nie przechowywać w piwnicy czy garażu, lecz zwracać do sklepu - komentuje Agata Koppa, dyrektorka ESG i Corporate Affairs, Carlsberg Polsa. – Zależy nam na tym, aby ta świadomość była możliwie powszechna, by zwrot butelek stał się jednym z codziennych nawyków – dodaje.
2. Angażuj się w lokalne inicjatywy
Warto angażować się w inicjatywy na rzecz środowiska lokalnie, w miejscu które codziennie mijamy idąc do pracy. Niech każdy zadba o swoje osiedle, ich suma stworzy przyjazne miasteczka. – Brzeski Browar znacząco przyczynia się do rozwoju lokalnej gospodarki np. tworząc miejsca pracy, ale wspiera też inicjatywy społeczne. Tradycją są już wiosenne eko-pikniki, podczas których wspólnie z mieszkańcami okolicznych bloków porządkujemy tereny zielone, nasadzamy nowe rośliny, budujemy domy dla zapylaczy, a potem się integrujemy. Naszym działaniem, nie mówieniem, zmieniamy otoczenia i budujemy pozytywne wzorce u dzieci, które zawsze nam towarzyszą - mówi Marcin Będlin, dyrektor Browaru Okocim.
3. A co na to marka?
W działania na rzecz środowiska angażują się też marki. Na przykład Somersby realizuje program „Zapylamy z pomocą”, którego celem jest ochrona owadów zapylających. Z kolei marka Harnaś wspiera Strażaków OSP, a Carlsberg edukuje „Nigdy nie jedź po alkoholu. Ruszaj tylko na trzeźwo”. I choć duża odpowiedzialność spoczywa na producentach, to społeczeństwo jest największą siłą napędową działań. Badania pokazują, że konsumenci są coraz bardziej świadomi znaczenia zrównoważonego rozwoju. Prawie siedmiu na dziesięciu Polaków wierzy, że ich działania mają wpływ na postępowanie marek. Natomiast co piąty uczestnik badania zrezygnował z produktów konkretnej firmy z powodu jej nieetycznych lub antyspołecznych działań[1].
Browar Okocim w tym roku opublikował pierwszy Lokalny Raport Wpływu. Jest on również zaproszeniem do kolejnych rozmów, na rzecz rozwoju regionu. Szczegóły pod linkiem: https://www.carlsbergpolska.pl/media/rakpto2e/lokalny-raport-wp%C5%82ywu-browaru-okocim-w-brzesku.pdf
[1] Badanie Socio-Cultural Trend Tracker'22 (Sustainable Brands Poland i Ipsos): https://www.ipsos.com/pl-pl/socio-cultural-trend-tracker22

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Bryska: Kończę prace nad nowym albumem. To jest bardzo osobisty krążek opowiadający o nowym okresie w moim życiu
Wokalistka przyznaje, że wiosna była dla niej niezwykle pracowita, a i w kolejnych tygodniach też sporo się będzie działo, bo przygotowuje się do wydania nowego albumu. Bryska zdradza, że teksty jej nowych kompozycji są niezwykle osobiste. Postanowiła bowiem opowiedzieć odbiorcom o bardzo ważnym etapie w swoim życiu.
Handel
Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy

Zdaniem przedstawicieli Polskiej Federacji Producentów Żywności Polska nie jest jeszcze przygotowana na wprowadzenie systemu kaucyjnego 1 października br. Za główny powód opóźnień podają brak licencji, które mogą powodować potężne straty finansowe. Eksperci wskazują, że system może ruszyć z kilkumiesięcznym opóźnieniem, co spowoduje chaos zarówno wśród konsumentów, jak i w handlu.
Media
Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć

Architekt niezwykle miło wspomina współpracę z Katarzyną Dowbor przy realizacji programu „Nasz nowy dom”. I mimo że nie jest już ona gospodynią tego formatu, to nadal utrzymują ze sobą kontakt, wymieniają się doświadczeniami i mają wiele wspólnych tematów do rozmów. Maciej Pertkiewicz zaznacza, że na planie zdjęciowym prezenterka nie przyglądała się kolejnym etapom remontów z założonymi rękami, ale brała w nich czynny udział, by jak najwięcej się nauczyć. Nie bała się żadnej pracy, pomagała zrywać tynki, malować ściany czy też montować poszczególne elementy wyposażenia.