Opakowanie, które nie śmieci, czyli 20 żyć szklanej butelki
Wciąż uczymy się dokonywać ekologicznych wyborów. Z jednej strony kluczowa staje się dla nas troska o klimat, z drugiej ważą względy ekonomiczne. Segregowanie odpadów, zakręcanie wody podczas mycia zębów czy wybór roweru zamiast auta – to powszechnie znane rozwiązania. Na poziomie zakupów też dokonujemy ekologicznych wyborów. Ważne tu jest to co dzieje się z opakowaniami po zakupionych produktach.
Używaj wielokrotnie
Ślad węglowy szklanej butelki zwrotnej maleje z każdym jej użyciem. Jako konsumenci mamy realny wpływ na ten proces, pod warunkiem, że odniesiemy butelkę do sklepu. Jedną taką butelkę producent może użyć do 20 razy, odbierając, myjąc i napełniając ją ponownie. Każda z butelek zwrotnych jest w 71% wyprodukowana z surowca wtórnego. Dodatkowo taka butelka po zużyciu w 100% nadaje się do recyklingu. Blisko 1/3 wolumenu piw Carlsberg Polska sprzedawana jest właśnie w butelce zwrotnej, a w 2023 r. 93% z nich wróciło do browarów i zostało ponownie napełnione - mówi Agata Koppa, dyrektorka ESG i dodaje – To świetny wynik, ale dążymy do 100%. Dlatego nie tylko w Dzień bez Śmiecenia, ale przez cały rok, zachęcamy konsumentów do tego, by zwracali butelki do sklepu.
Butelka zwrotna vs. bezzwrotna – czym się różnią?
W kwestii szklanych butelek, największe znaczenie ma rozróżnianie czy jest to opakowanie zwrotne, czy jednorazowe. Od tego zależy, gdzie ma trafić po wypiciu zawartości. Butelka zwrotna na etykiecie zawsze ma napis „butelka zwrotna” lub ikonę oznaczającą zwrotność. Zawsze powinna trafić z powrotem do sklepu, skąd transportowana jest do browaru, myta i ponownie napełniana. Dzięki temu jej ślad węglowy jest 10 krotnie mniejszy aniżeli butelki jednorazowej. Jej wyrzucenie do śmietnika lub kosza na szkło jest marnowaniem potencjału tego opakowania, gdyż jest to opakowanie przystosowane do wielokrotnego użytku. Butelka bezzwrotna – jednorazowa, jest zazwyczaj z cieńszego szkła i w 100% podlega recyklingowi. Dlatego powinna zawsze zostać wyrzucona do pojemnika na stłuczkę, skąd trafia do huty, gdzie przetapiana jest w pełnowartościowy szklany wyrób.
20 żyć jednej butelki
Jedna szklana butelka zwrotna potrafi zastąpić aż 20 butelek bezzwrotnych. Niestety, potencjał ten często nie jest w pełni wykorzystywany. Według danych Carlsberg Polska 1 butelka wraca do napełniania średnio około 13 razy, to o 7 mniej aniżeli jej potencjał. A co potem? Zużyta butelka jest w 100% przetapiana na nowe, pełnowartościowe opakowanie.
Aby dowiedzieć się więcej o działaniach Carlsberg Polska na rzecz celu ZERO odpadów opakowaniowych, zachęcamy do odwiedzenia strony: www.carlsbergpolska.pl/zrownowazony-rozwoj/zrownowazony-rozwoj/raport-2023/ gdzie znajduje się Raport ESG za rok 2023.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.