Komunikaty PR

Sport, owoce i warzywa – co Polacy myślą o zdrowym trybie życia?

2024-05-14  |  09:20
Biuro prasowe

30. kwietnia br. w Paryżu odbyło się spotkanie, będące jednocześnie inauguracją kampanii GOOD MOVE, którego jednym z organizatorów było Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców
i Warzyw „Unia Owocowa”. Partnerami w tej kampanii są Stowarzyszenie Aprifel z Francji oraz Ailimpo z Hiszpanii. Program ma na celu zachęcenie osób w wieku 18-34 lata do zdrowych nawyków żywieniowych i aktywności ruchowej. Głównym tematem w dyskusji było pytanie – jak sprawić, by młodzi ludzie chętniej sięgali po owoce i warzywa?

Z badań Kantar Polska, przeprowadzonych na zlecenie Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw wynika, że zaledwie 18 proc. Polaków odżywia się właściwie biorąc pod uwagę ilość warzyw i owoców w codziennej diecie. Większość Polaków (62%) przyznaje, że nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać dziennie. Budujące może jednak być to, że licząc te osoby, które mają bardzo wysoki lub wysoki procent spożywanych owoców i warzyw, ich odsetek wynosił w 2023 roku 49 proc. Patrząc z tej perspektywy wydaje się, że coś wreszcie zmienia się w mentalnym podejściu do zdrowego stylu życia.[1]

Jeśli chcemy pomóc danej osobie w przygotowaniu się do podjęcia działań i ich utrzymania - musimy ją poinformować i uświadomić jej korzyści płynące ze spożywania owoców i warzyw, ale także dać jej wskazówki, aby zmniejszyć bariery w konsumpcji i zwiększyć jej wiarę w zdolność do zmiany – mówi Vicky DRAPEAU, Doktor Kinezjologii, Uniwersytet Laval (Québec)

Między innymi z tego powodu powstają różnego rodzaju inicjatywy zachęcające do podjęcia wyzwania i zmiany stylu życia na zdrowszy. Jedną z nich jest GOOD MOVE – Trzymaj formę, czyli europejski program zachęcający osoby w wieku 18-34 lat do prowadzenia zdrowszego i bardziej aktywnego stylu życia. Inicjatorem kampanii są trzy organizacje: Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”, Agencja Badań i Informacji na Temat Owoców i Warzyw „Aprifel” oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie na Rzecz Cytryn i Grejpfrutów „Ailimpo”.

Potrzebujemy zabawnych, odpowiednich i stymulujących bodźców, np. platforma Tik-tok, współpraca z influencerami i z youtuberami itp., aby wspierać zmiany nawyków za pomocą nienakazowego, obciążonego poczuciem winy podejścia, które czasami jest postrzegane jako odległe od zwykłej rzeczywistości  – tłumaczyła Sandrine MONNERY PATRIS, Badacz w Centrum Nauki o Smaku i Żywności, INRAE Dijon (France), podczas launchu kampanii GOOD MOVE.

Jak to zatem przekłada się na zdrowy styl życia? Czy faktycznie można powiedzieć, że ludzie zmieniają się pod kątem zdrowych nawyków?

Jak wynika z badań, z owoców najchętniej sięgamy kolejno po jabłko, gruszkę i śliwkę. Sprzedaż tych pierwszych w 2023 roku zaczęła ponownie rosnąć. Na koniec ubiegłego roku wahała się ona
w granicach 28,6 mln. Jest to wprawdzie mniej niż w 2020 roku, gdy wynosiła ona mniej więcej 29 mln, ale widać, na podstawie aktualnego raportu, iż Polacy sięgają po tego typu przekąskę z wielką przyjemnością. Z kolei ilość sprzedawanych gruszek w porównaniu do 2020 roku wzrosła o około 3 mln! Jest to niesamowita różnica, która ewidentnie pokazuje, jak Polacy zmieniają swoje podejście do owoców[2].

Dzięki swojemu składowi odżywczemu owoce i warzywa w znacznym stopniu przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bogate w polifenole, błonnik, witaminy i minerały, a także węglowodany, pomagają zoptymalizować regenerację, regulują metabolizm energetyczny, poprawiają zdrowie kości i zwiększają predyspozycje do wysiłków fizycznych. Regularne, codzienne spożywanie jest najlepszą odpowiedzią na nieuzasadnioną suplementację, która czasami może mieć szkodliwe skutki. Podsumowując, owoce i warzywa przyczyniają się do dobrego samopoczucia
i pomagają poprawić wydolność fizyczną, umożliwiając „zostanie mistrzem samego siebie”
– dodaje Mathieu JOUYS, Dietetyk, Francuska Federacja Lekkoatletyczna.

Czy dotyczy to wyłącznie owoców? Nie, gdyż również spożycie warzyw notuje w ostatnich latach widoczny wzrost, który daje nadzieję na ogólną poprawę sytuacji zdrowotnej Polaków. Najchętniej sięgamy po cebulę, pomidory i marchewkę. Ich spożycie waha się w granicach od 28 do 29 mln. Są to naprawdę dobre wyniki[3].

Jednak mimo tak wyraźnego wzrostu spożywanych owoców i warzyw, to niestety nadal stanowią one ułamek tego, co powszechnie Polacy mają na swoim talerzu.

Styl życia oparty na odpowiedniej ilości warzyw i owoców, jak również regularnej aktywności fizycznej, jest nadzieją na zdrowsze i dłuższe życie. Poza tym warto przypomnieć – sport to endorfiny, a te z kolei przyczyniają się do dobrego samopoczucia i bardziej optymistycznego spojrzenia na siebie i otaczający nas świat.

Choć często rozpatrywane osobno i niezależnie, nasze nawyki żywieniowe (i kontrola apetytu) oraz nawyki związane z ruchem i snem są w rzeczywistości bardzo ściśle ze sobą powiązane. Dziś jasne jest, że przyjęcie zdrowszych nawyków ruchowych, w szczególności poprzez ograniczenie siedzącego trybu życia, aktywuje wiele mechanizmów poznawczych i fizjologicznych, które ułatwią przyjęcie lepszej diety, lepiej dostosowanej do moich potrzeb i zdrowia – mówi David THIVEL, Doktor Fizjologii wysiłku fizycznego i żywienia człowieka oraz nauk o zdrowiu, Profesor na Uniwersytecie Clermont-Auvergne.

Warto spróbować podjąć to wyzwanie przy pomocy działań w ramach projektu Good Move – Trzymaj formę. To propozycja dla wszystkich tych, którzy myślą o zmianie stylu życia. Good Move to zachęta, aby na trwałe wgryźć się w dobre nawyki.

 

Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”

Stowarzyszenie „Unia Owocowa” jest największą w Polsce organizacją wspierającą krajowych producentów oraz dystrybutorów owoców i warzyw. Promuje w kraju i za granicą wysoką jakość oraz niepowtarzalny smak polskiej żywności. Kultywuje dorobek, znaczenie i pozycję sadownictwa w Polsce. Działa także na rzecz zrównoważonego rozwoju rynku owoców i warzyw. „Unia Owocowa” swoją działalność opiera na społecznym zaangażowaniu Członków organizacji, a ich interesy reprezentuje nieprzerwanie od 2010 roku.

 


[1] Badanie Kantar Polska -  pt. Badania konsumpcji warzyw i owoców 2020-2023 – powstałe na zlecenie Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

[2] Tamże.

[3] Tamże.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Problemy społeczne

Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.