Świąteczne zakupy Polaków – gdzie kupujemy i jak płacimy?
Świąteczna gorączka wystartowała na dobre. W polskich domach już słychać kultowe „zostaw, to na święta”, w powietrzu roznosi się zapach choinki, a w sklepach trwa polowanie na najlepsze prezenty - choć wiadomo, że przynosi je Mikołaj. Z raportu Związku Banków Polskich wynika, że w tym roku Polacy zamierzają wydać na świąteczne prezenty średnio 681 zł - o 20,5 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Gdzie je kupią?
W Polsce jest ok. 30 milionów internautów, a 78 proc. z nich na co dzień robi zakupy online – wynika z badania Gemius. A jak to wygląda w święta? Zrobienie świątecznych zakupów online deklaruje 56 proc. badanych w raporcie Smart Shopper, a 44 proc. wybierze sklepy stacjonarne. Co warte podkreślenia, 29 proc. szuka produktów online, ale sam zakup realizuje offline.
Najczęściej pod choinką znajdą się w tym roku kosmetyki – zakup takiego prezentu deklaruje 38,5 proc. respondentów w badaniu IBRiS. 33,9 proc. ankietowanych kupi zabawki, a 30,8 proc. słodycze. Ubrania swoim najbliższym podaruje 29,1 proc., a elektronikę 24,2 proc. Pod choinką znajdą się także książki (21,8 proc.), biżuteria (17,5 proc.) oraz karty podarunkowe (10,3 proc.)
W tym roku Polacy chętnie sięgają również po prezenty z drugiej ręki – już 74 proc. badanych świątecznych podarunków szuka na platformach z używanymi produktami. Wśród nich królują książki, muzyka czy gry planszowe i komputerowe.
Kartą poproszę
Czas świątecznych przygotowań jest magiczny, ale też często pełen pośpiechu. Kolejki w sklepach potrafią dać się we znaki zarówno klientom, jak i sprzedawcom. Dlatego oferowanie szybkich i wygodnych płatności jeszcze bardziej zyskuje na znaczeniu w tym okresie. Tym bardziej, że dla 29 proc. respondentów w badaniu „Sztuka przeżywania Świąt według Polaków” zakupy prezentowe są źródłem stresu. A niemal połowa Polaków wskazuje, że tłumy w sklepach są najbardziej nielubianym przez nich doświadczeniem w okresie przedświątecznym.
- Nasze badanie „Preferencje płatnicze Polaków 2024” pokazuje, że 75 proc. Polaków regularnie płaci kartą. Najczęściej tę formę płatności wybierają osoby w wieku 18-29 lat i 40-49 lat. Cyfrowe płatności cieszą się popularnością również w internecie. Raport „E-commerce w Polsce 2024” pokazuje, że najczęściej wybieraną formą rozliczeń za zakupy w sieci jest BLIK – korzysta z niego 68 proc. Polaków. Na drugim miejscu są szybkie przelewy – 64 proc., a na trzecim płatności kartą online – 43 proc. – Krzysztof Polończyk, Prezes Zarządu Fiserv Polska właściciela marki PolCard.
Cyfrowe rozwiązania płatnicze ułatwiające płatności, mogą przyczynić się do zmniejszenia stresu zakupowego w tym intensywnym okresie i budować pozytywne doświadczenia zakupowe. Terminale i aplikacje płatnicze umożliwiają obsługę transakcji różnymi metodami, w tym kartami zbliżeniowymi i mobilnymi systemami płatności, co pozwala na szybsze i bardziej wygodne zakupy. Z kolei rozwiązania dla e-commerce takie jak bramki płatnicze, czy generatory linków mogą uchronić sprzedającego przed utratą klienta i zbudować jego lojalność na przyszłość. Szczególnie, że dane zebrane przez Instytut Baymarda pokazują, że 13 proc. kupujących w sieci porzuca koszyki zakupowe, jeśli nie znajduje w sklepie internetowym wystarczającej liczby dostępnych metod płatności.
- Nowoczesne narzędzia płatnicze pozwalają na usprawnienie procesu zakupowego, redukcję kolejek
i zwiększenie satysfakcji kupujących. W e-commerce zróżnicowane metody płatności minimalizują ryzyko porzucania koszyków, a w sklepach stacjonarnych terminale umożliwiają szybkie transakcje, nawet przy dużym natężeniu ruchu. Takie podejście wzmacnia efektywność firmy, jednocześnie budując pozytywne doświadczenia zakupowe klientów – podsumowuje Krzysztof Polończyk.

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Prezent na zakończenie szkoły – 7 pomysłów na upominki dla absolwentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Doda: Realizacja filmu o moim życiu obudziła wielu ludzi, którzy mi bardzo źle życzą. Wśród moich byłych też są jakieś nerwowe ruchy
Wokalistka czuje się zaszczycona tym, że pojawił się pomysł na realizację filmu dokumentalnego, w którym będzie mogła ujawnić szczegóły swojego życia prywatnego i zawodowego. Jak zauważa, nie każdy artysta jest w ten sposób doceniony. Dlatego też ona postanowiła wykorzystać tę szansę i chce jak najlepiej zaprezentować się w tej produkcji. Doda przyznaje również, że ten projekt wywołał wiele negatywnych emocji.
Konsument
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
Edukacja
Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.