Święta w e-koszyku zakupowym. Co i jak kupują Polacy?
Polacy w zdecydowanej większości skompletowali już prezenty dla swoich bliskich. Dane Klarny rzucają światło na najważniejsze trendy zakupowe, które kształtują grudniowy koszyk zakupowy. Okazuje się, że w tym okresie nie tylko zmienia się rodzaj najpopularniejszych produktów, ale również sposób, w jaki Polacy podchodzą do zakupów i zarządzają swoimi finansami.
Najpopularniejsze wybory świąteczne
Analiza przeprowadzona przez Klarnę pokazuje, że na szczycie świątecznej listy zakupowej znalazły się: biżuteria i zegarki, elektronika oraz odzież i obuwie młodzieżowe. Polacy chętnie sięgają również po sprzęt sportowy i akcesoria outdoorowe, co wskazuje na rosnące zainteresowanie aktywnym trybem życia.
- W okresie świątecznym nasi użytkownicy wybierają produkty, które nie tylko doskonale sprawdzają się jako prezenty, ale również odzwierciedlają zmieniające się priorytety konsumentów. Wzrost popularności gadżetów związanych z aktywnością fizyczną i zdrowym stylem życia to dowód na bardziej świadome wybory – podkreśla Matthieu Bondu, Business Development Lead CEE w Klarnie.
Polacy zrywają z impulsywnością
Z danych dotyczących zwrotów wynika, że nie wszystkie kategorie produktów są równie często oddawane przez klientów. Najrzadziej zwracane są produkty farmaceutyczne, gdzie odsetek zwrotów wynosi zaledwie 1 proc. a także kosmetyki do pielęgnacji ciała i włosów (2 proc.). Stosunkowo niską liczbę zwrotów odnotowano również w przypadku perfum (7 proc.) oraz elektroniki (8 proc.). Dane te sugerują, że zakupy w tych kategoriach są zwykle dobrze przemyślane, a konsumenci dokonują coraz bardziej trafnych wyborów.
To podejście widoczne jest także w preferencjach płatniczych Polaków. Dane Klarny wskazują, że liczba transakcji realizowanych podczas Black Friday wzrosła o imponujące 65 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, co oznacza, że konsumenci planują wydatki świąteczne wcześniej i starają się korzystać z okazji zakupowych. Konsumenci coraz chętniej korzystają z nowoczesnych metod płatności, ceniąc ich wygodę.
Od serca, nie z półki – nowe podejście do obdarowywania
Wybór odpowiednich prezentów to jednak nie tylko kwestia budżetu, ale także świadomości konsumenckiej. Coraz więcej osób zwraca uwagę na jakość i trwałość produktów, a także ich dopasowanie do potrzeb obdarowywanych.
Decydujemy się także na prezenty przygotowane własnoręcznie: wśród millenialsów i generacji Z panuje trend na obdarowywanie bliskich prezentami DIY. Ubiegłoroczne badanie Klarny pokazało, że nawet co trzecia osoba (32 proc.) wykonuje prezenty własnoręcznie. Spośród tych osób 25 proc. decyduje się na zrobienie swetrów, czapek czy szalików, 39 proc. przygotowuje domowe przysmaki, takie jak pierniczki lub przetwory, a 20 proc. tworzy biżuterię DIY. Największą popularność własnoręcznie wykonane prezenty cieszą się wśród osób w wieku od 27 do 58 lat.
Nie brakuje też osób, które lubią kolekcjonować… doświadczenia. Prawie ¾ Polaków (70 proc.) zamiast materialnego prezentu wolałoby otrzymać bilety do teatru lub kina (44 proc.), wizytę w SPA (37 proc.), nocleg w luksusowym hotelu (33 proc.), voucher do restauracji (30 proc.) czy kurs związany z zainteresowaniami (23 proc.).

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.