Święta w e-koszyku zakupowym. Co i jak kupują Polacy?
Polacy w zdecydowanej większości skompletowali już prezenty dla swoich bliskich. Dane Klarny rzucają światło na najważniejsze trendy zakupowe, które kształtują grudniowy koszyk zakupowy. Okazuje się, że w tym okresie nie tylko zmienia się rodzaj najpopularniejszych produktów, ale również sposób, w jaki Polacy podchodzą do zakupów i zarządzają swoimi finansami.
Najpopularniejsze wybory świąteczne
Analiza przeprowadzona przez Klarnę pokazuje, że na szczycie świątecznej listy zakupowej znalazły się: biżuteria i zegarki, elektronika oraz odzież i obuwie młodzieżowe. Polacy chętnie sięgają również po sprzęt sportowy i akcesoria outdoorowe, co wskazuje na rosnące zainteresowanie aktywnym trybem życia.
- W okresie świątecznym nasi użytkownicy wybierają produkty, które nie tylko doskonale sprawdzają się jako prezenty, ale również odzwierciedlają zmieniające się priorytety konsumentów. Wzrost popularności gadżetów związanych z aktywnością fizyczną i zdrowym stylem życia to dowód na bardziej świadome wybory – podkreśla Matthieu Bondu, Business Development Lead CEE w Klarnie.
Polacy zrywają z impulsywnością
Z danych dotyczących zwrotów wynika, że nie wszystkie kategorie produktów są równie często oddawane przez klientów. Najrzadziej zwracane są produkty farmaceutyczne, gdzie odsetek zwrotów wynosi zaledwie 1 proc. a także kosmetyki do pielęgnacji ciała i włosów (2 proc.). Stosunkowo niską liczbę zwrotów odnotowano również w przypadku perfum (7 proc.) oraz elektroniki (8 proc.). Dane te sugerują, że zakupy w tych kategoriach są zwykle dobrze przemyślane, a konsumenci dokonują coraz bardziej trafnych wyborów.
To podejście widoczne jest także w preferencjach płatniczych Polaków. Dane Klarny wskazują, że liczba transakcji realizowanych podczas Black Friday wzrosła o imponujące 65 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, co oznacza, że konsumenci planują wydatki świąteczne wcześniej i starają się korzystać z okazji zakupowych. Konsumenci coraz chętniej korzystają z nowoczesnych metod płatności, ceniąc ich wygodę.
Od serca, nie z półki – nowe podejście do obdarowywania
Wybór odpowiednich prezentów to jednak nie tylko kwestia budżetu, ale także świadomości konsumenckiej. Coraz więcej osób zwraca uwagę na jakość i trwałość produktów, a także ich dopasowanie do potrzeb obdarowywanych.
Decydujemy się także na prezenty przygotowane własnoręcznie: wśród millenialsów i generacji Z panuje trend na obdarowywanie bliskich prezentami DIY. Ubiegłoroczne badanie Klarny pokazało, że nawet co trzecia osoba (32 proc.) wykonuje prezenty własnoręcznie. Spośród tych osób 25 proc. decyduje się na zrobienie swetrów, czapek czy szalików, 39 proc. przygotowuje domowe przysmaki, takie jak pierniczki lub przetwory, a 20 proc. tworzy biżuterię DIY. Największą popularność własnoręcznie wykonane prezenty cieszą się wśród osób w wieku od 27 do 58 lat.
Nie brakuje też osób, które lubią kolekcjonować… doświadczenia. Prawie ¾ Polaków (70 proc.) zamiast materialnego prezentu wolałoby otrzymać bilety do teatru lub kina (44 proc.), wizytę w SPA (37 proc.), nocleg w luksusowym hotelu (33 proc.), voucher do restauracji (30 proc.) czy kurs związany z zainteresowaniami (23 proc.).

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
Piosenkarka tłumaczy, że w tym roku Wielkanoc zbiega się z ważnym jubileuszem w ich rodzinie. W tym czasie jej mama będzie bowiem obchodzić urodziny. Prezentem dla niej jest wspólny wyjazd za granicę. Aby jednak nie zabrakło tam świątecznej atmosfery, Kajra zadba o święconkę i okolicznościowe dekoracje.
Edukacja
W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat

Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.
Media
Malwina Wędzikowska: W moim środowisku pracy nieraz byłam zdradzona i oszukana. Teraz wystrzegam się zbyt miłych ludzi, od których za chwilę można dostać cios w plecy

Prezenterka przyznaje, że show-biznes rządzi się swoimi prawami i trzeba mieć na uwadze to, że pozory mogą mylić. Nie brakuje bowiem osób, które za wszelką cenę chcą osiągnąć sukces i dbają o swoje interesy kosztem innych. Po dwóch dekadach pracy w świecie mediów i rozrywki, w różnych środowiskach i z różnymi ludźmi, Malwina Wędzikowska potrafi już rozpoznać tych, którzy nie mają wobec niej dobrych intencji.