Święta w e-koszyku zakupowym. Co i jak kupują Polacy?
Polacy w zdecydowanej większości skompletowali już prezenty dla swoich bliskich. Dane Klarny rzucają światło na najważniejsze trendy zakupowe, które kształtują grudniowy koszyk zakupowy. Okazuje się, że w tym okresie nie tylko zmienia się rodzaj najpopularniejszych produktów, ale również sposób, w jaki Polacy podchodzą do zakupów i zarządzają swoimi finansami.
Najpopularniejsze wybory świąteczne
Analiza przeprowadzona przez Klarnę pokazuje, że na szczycie świątecznej listy zakupowej znalazły się: biżuteria i zegarki, elektronika oraz odzież i obuwie młodzieżowe. Polacy chętnie sięgają również po sprzęt sportowy i akcesoria outdoorowe, co wskazuje na rosnące zainteresowanie aktywnym trybem życia.
- W okresie świątecznym nasi użytkownicy wybierają produkty, które nie tylko doskonale sprawdzają się jako prezenty, ale również odzwierciedlają zmieniające się priorytety konsumentów. Wzrost popularności gadżetów związanych z aktywnością fizyczną i zdrowym stylem życia to dowód na bardziej świadome wybory – podkreśla Matthieu Bondu, Business Development Lead CEE w Klarnie.
Polacy zrywają z impulsywnością
Z danych dotyczących zwrotów wynika, że nie wszystkie kategorie produktów są równie często oddawane przez klientów. Najrzadziej zwracane są produkty farmaceutyczne, gdzie odsetek zwrotów wynosi zaledwie 1 proc. a także kosmetyki do pielęgnacji ciała i włosów (2 proc.). Stosunkowo niską liczbę zwrotów odnotowano również w przypadku perfum (7 proc.) oraz elektroniki (8 proc.). Dane te sugerują, że zakupy w tych kategoriach są zwykle dobrze przemyślane, a konsumenci dokonują coraz bardziej trafnych wyborów.
To podejście widoczne jest także w preferencjach płatniczych Polaków. Dane Klarny wskazują, że liczba transakcji realizowanych podczas Black Friday wzrosła o imponujące 65 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, co oznacza, że konsumenci planują wydatki świąteczne wcześniej i starają się korzystać z okazji zakupowych. Konsumenci coraz chętniej korzystają z nowoczesnych metod płatności, ceniąc ich wygodę.
Od serca, nie z półki – nowe podejście do obdarowywania
Wybór odpowiednich prezentów to jednak nie tylko kwestia budżetu, ale także świadomości konsumenckiej. Coraz więcej osób zwraca uwagę na jakość i trwałość produktów, a także ich dopasowanie do potrzeb obdarowywanych.
Decydujemy się także na prezenty przygotowane własnoręcznie: wśród millenialsów i generacji Z panuje trend na obdarowywanie bliskich prezentami DIY. Ubiegłoroczne badanie Klarny pokazało, że nawet co trzecia osoba (32 proc.) wykonuje prezenty własnoręcznie. Spośród tych osób 25 proc. decyduje się na zrobienie swetrów, czapek czy szalików, 39 proc. przygotowuje domowe przysmaki, takie jak pierniczki lub przetwory, a 20 proc. tworzy biżuterię DIY. Największą popularność własnoręcznie wykonane prezenty cieszą się wśród osób w wieku od 27 do 58 lat.
Nie brakuje też osób, które lubią kolekcjonować… doświadczenia. Prawie ¾ Polaków (70 proc.) zamiast materialnego prezentu wolałoby otrzymać bilety do teatru lub kina (44 proc.), wizytę w SPA (37 proc.), nocleg w luksusowym hotelu (33 proc.), voucher do restauracji (30 proc.) czy kurs związany z zainteresowaniami (23 proc.).
![Walentynki w Polsce – święto miłości, prezentów i… self-love Biuro prasowe](/files/1513931156/pexels-designecologist-887349,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Walentynki w Polsce – święto miłości, prezentów i… self-love
![Konumpcja alkoholu](/files/1513931156/2025.01.23-wykres-konsumpcja-alkoholu-studniowka-badania-iqs_2,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Studniówki z małpkami w parze? Młodzi Polacy mówią o alkoholu na studniówkach
![Sianko, jemioła i inne świąteczne produkty dostępne na jush](/files/_uploaded/glownekonf_818318337,w_261,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sianko, jemioła i inne świąteczne produkty dostępne "na jush"
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/olbrychski-urodziny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
Daniel Olbrychski uznawany jest za jednego z najwybitniejszych aktorów filmowych i teatralnych swojego pokolenia. W dorobku ma wiele znakomitych ról i już od dawna mógłby odcinać kupony od sławy, ale jak podkreśla – nie zamierza rezygnować z pracy. Z przyjemnością przyjmuje kolejne propozycje zawodowe i mierzy się z nowymi rolami, bo dzięki takiej aktywności nie czuje upływającego czasu. Za trzy tygodnie artysta będzie świętował okrągłe urodziny.
Edukacja
Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
![](/files/1922771799/edukacja-stem-foto,w_133,_small.jpg)
Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.
Handel
Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
![](/files/1922771799/spoleczenstwo-goz-foto-4,w_133,_small.jpg)
Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.