Komunikaty PR

System iMT - automatyczne międzygazy to zaleta nie tylko podczas sportowej jazdy

2021-01-19  |  15:00
Biuro prasowe

Manualne skrzynie biegów żyją i mają się całkiem dobrze. Choć samochodów z automatem sprzedaje się coraz więcej, a ich udział w rynku systematycznie rośnie, ręczne skrzynie biegów również są ulepszane. Przykładem, który o tym świadczy, może być system iMT, który znajdziemy w modelach Toyoty. Rasowy GR Yaris, kompaktowa Corolla czy crossover Toyota C-HR – w każdym z tych modeli iMT pełni istotną rolę i sprawdza się znakomicie.
 

Choć automatyczne skrzynie biegów to wygoda, a dla hybrydowego napędu często jedyna opcja, manualne przekładnie będą żyć tak długo, jak długo na rynku będą istnieć spalinowe silniki. Czyli jeszcze trochę. Automat to rozwiązanie, które z roku na rok przekonuje do siebie coraz większą liczbę kupujących, ale wielu kierowców zgodzi się, że miło jest czasem pojeździć dla przyjemności i pomachać dźwignią zmiany biegów samodzielnie.

Ręczna skrzynia dla każdego

Żeby nadzorować powstawanie i rozwój auta tak wyjątkowego, jak Toyota GR Yaris, trzeba być Tommim Makinenem, ale żeby czerpać frajdę z jazdy samochodem z manualną skrzynią, nie trzeba mieć specjalnie dużego doświadczenia. Nawet kierowcy, którzy nie spędzili wielu lat za kółkiem i nie mają obycia z rajdowymi oesami, lubią czasem „powachlować”. I to również z myślą o nich tradycyjne, ręczne skrzynie są dopracowywane przez największych rynkowych graczy. Po przykład nie trzeba sięgać daleko, bo wystarczy spojrzeć na Toyotę GR Yaris, która z chwilą pojawienia się na rynku narzuciła ton w klasie hot hatchy.

Czystej krwi sportowy wóz Toyoty ma manualną skrzynię biegów i jest to jedyny wybór dla tego modelu. By jazda dawała frajdę zarówno tym, którzy zjedli zęby śrubując czasy na wyścigowych torach, jak i nowicjuszom, Toyota zastosowała w tym aucie system iMT, który podczas redukcji automatycznie podbija obroty silnika, by zmiana biegów obyła się bez szarpnięć. To tak zwane międzygazy, które należą do podstaw jazdy sportowej, ale ich zastosowanie ma sens nie tylko na torach i rajdowych odcinkach.

Międzygaz – co to w ogóle jest?

Nawet jeśli pierwszy raz spotykasz się ze słowem międzygaz, jest duża szansa, że jesteś z nimi za pan brat. Jeśli jeździsz samochodem z manualną skrzynią biegów, być może podczas redukcji np. z czwartego na drugi bieg kładziesz nogę na gazie jeszcze zanim puścisz sprzęgło. Ten nawyk to cecha dobrego kierowcy, a z czasem staje się instynktownym działaniem, które zapisane w pamięci mięśniowej, pomaga zredukować bieg płynniej i bez szarpania. System iMT wykonuje ten międzygaz szybko i automatycznie, po to by zwolnić kierowcę z konieczności dodawania gazu podczas redukcji.

Pierwszy raz iMT pojawił się kilka lat temu w zupełnie cywilnej Toyocie C-HR. Ten crossover, choć nie jest samochodem sportowym, wykorzystuje system automatycznych międzygazów w ręcznej skrzyni, zestawionej z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1.2. Układ iMT stosowany jest również w Toyocie Corolli. Dlaczego inżynierowie zaimplementowali takie oprogramowanie w cywilnych autach do codziennego przemieszczania się? Bo zautomatyzowane międzygazy to korzyść nie tylko podczas sportowej jazdy.

Przede wszystkim – płynność

Jeżeli dopiero uczymy się prowadzenia, a wprawa wytrawnego kierowcy to rzecz, na którą musimy jeszcze zapracować, iMT pomaga w płynnej jeździe i odciąży nas podczas redukcji biegów. Obroty silnika utrzymane na odpowiednim poziomie sprawią, że redukcje będą łagodne i płynne. Ale brak szarpania jest ważny również z innych względów.

Jeśli obroty silnika w momencie puszczania sprzęgła są na odpowiednim poziomie, oznacza to, że podzespoły układu przeniesienia napędu kręcą się z jednakową prędkością, nie ma więc potrzeby zrównywania prędkości silnika i skrzyni biegów za pomocą sprzęgła. Mówiąc krótko – tarcza sprzęgła zużywa się wolniej, trudniej jest ją przegrzać, a my oszczędzamy, poddając sprzęgło mniejszemu zużyciu. To korzyść szczególnie w miejskiej jeździe, podczas której dzień w dzień wykonujemy setki zmian biegów.

Redukcje podczas sportowej jazdy – międzygazy są obowiązkowe

Wróćmy na tor. Sportowa jazda i system iMT pasują do siebie znakomicie, a automatyczne międzygazy wcale nie odbierają przyjemności z jazdy. Dla tych, którzy dopiero zaczynają, mogą być ogromnym ułatwieniem. Podczas jazdy po torze, ważną umiejętnością jest jednoczesne hamowanie i redukowanie biegów. Problem pojawia się wtedy, gdy stawiamy pierwsze kroki na dużych obiektach, wymagających dohamowań z dużych prędkości i wielokrotnych redukcji. Gdy hamulec trzeba wdusić z całych sił, a dodatkowo ciąży na nas konieczność redukowania biegów i dodawania gazu, można poczuć się przytłoczonym.

System iMT pozwala skupić się na tym, co dla szybkiej, technicznej jazdy jest ważniejsze – na nauce linii wyścigowej i właściwych punktów hamowania i całej masie szczegółów, które warto opanować, nim zaczniemy uczyć się bardziej wyrafinowanych technik, takich jak heel and toe. Dzięki iMT nowicjusz może zdobywać umiejętności stopniowo i czerpać frajdę z torowej jazdy.

Dzięki temu, że GR Yaris powstawał pod okiem rajdowej legendy, a w procesie jego rozwoju brał udział sam Akio Toyoda, wyjątkowy hot hatch został przystosowany również dla tych, którzy własne umiejętności i frajdę z jazdy stawiają ponad działanie systemu iMT.

iMT – możesz, ale nie musisz

W sportowej Toyocie pedały gazu, hamulca i sprzęgła zostały bowiem rozmieszczone tak, by technika heel and toe była możliwa, a przede wszystkim łatwiejsza do wykonania. Jeśli siedzieliście kiedyś w nowym aucie popularnych marek, zapewne wiecie o czym mowa. Ciasno rozmieszczone pedały i ułożenie hamulca oraz gazu, które praktycznie wyklucza redukcje z międzygazem podczas hamowania, to typowy widok w autach opartych na współczesnych płytach podłogowych. W GR Yarisie nie ma mowy o kompromisach. Tu wszystko podporządkowane jest sportowej jeździe, a nawet szczegóły takie jak położenie pedału gazu mają znaczenie. Zaś system iMT możemy rzecz jasna włączyć lub wyłączyć w dowolnym momencie.

W każdym modelu, w którym Toyota zastosowała iMT, system ten jest aktywowany na życzenie kierowcy. Warto przekonać się, jakie korzyści płyną z jego zastosowania. Jest on ułatwieniem również dla tych, którzy wiedzą, na czym polegają międzygazy i stosują je na co dzień podczas zwykłej jazdy.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Gamers IS - samochód stworzony przez Lexusa i graczy Biuro prasowe
2021-02-26 | 10:00

Gamers' IS - samochód stworzony przez Lexusa i graczy

Lexus pokazał nowego koncepcyjnego sedana IS dla graczy, który stanowi idealną przestrzeń do grania. Koncept jest efektem współpracy marki z użytkownikami serwisu Twitch –
Motoryzacja Kto kupuje samochody używane w Internecie?
2021-02-24 | 16:00

Kto kupuje samochody używane w Internecie?

Przenoszenie decyzji zakupowych do Internetu to dominujący trend rynkowy, który w ostatnim czasie został przyśpieszony przez pandemię koronawirusa. Ta tendencja widoczna jest także na
Motoryzacja Jak zmienia się Toyota GT86 Kuby Przygońskiego zimą
2021-02-23 | 16:00

Jak zmienia się Toyota GT86 Kuby Przygońskiego zimą

“Przerwa zimowa to najważniejszy moment w rozwoju technologicznym, bo wtedy wprowadzamy wszystkie duże zmiany. I tak się dzieje w każdej dziedzinie motorsportu” - mówi Kuba

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Dereszowska: Będę grała zdecydowanie mniej spektakli. Moje dzieci bardziej mnie potrzebują niż widzowie w teatrze

Aktorka przyznaje, że pandemia zmusiła ją do refleksji, przewartościowania swojego dotychczasowego życia i ustalenia nowej listy priorytetów. Podczas lockdownu Anna Dereszowska miała wreszcie okazję, żeby przemyśleć wiele ważnych spraw. Przekonała się między innymi o tym, ile korzyści przynosi odpowiedni balans między pracą a życiem prywatnym. Wcześniej większość wieczorów spędzała na scenie, a w ciągu dnia w pośpiechu próbowała godzić ze sobą wiele różnych obowiązków. Teraz już wie, że można się spełniać zawodowo tak, by nie cierpieli na tym najbliżsi.

Muzyka

Rafał Szatan: Moim priorytetem jest to, żeby w końcu skończyć płytę. Czuję, że jest mi to potrzebne

Muzyk tłumaczy, że pandemia zmieniła sposób, w jaki planuje swój czas. Stara się koncentrować na teraźniejszości i nie wybiegać zbyt daleko w przyszłość. Przyznaje, że brakuje mu występów na żywo. Systematyczny kontakt z publicznością był dla niego zastrzykiem energii i motywacją do działania. Rafał Szatan ma nadzieję, że już wkrótce obostrzenia dotyczące pandemii zostaną zniesione i artyści będą mogli powrócić do regularnej aktywności zawodowej.

Farmacja

Badania naukowców potwierdzają, że w walce z wirusami skuteczne są ekstrakty roślinne. Mogą chronić także przed koronawirusem [DEPESZA]

Z analiz naukowych wynika, że koronawirus SARS-CoV-2, tak jak inne wirusy, wnika do organizmu przez otwarte śluzówki, głównie w nosie i ustach. Stąd powszechny nakaz zasłaniania ich maseczkami w miejscach publicznych. Zwłaszcza nos, którym oddychamy, stanowi podstawową barierę dla wnikania wirusów i drobnoustrojów, dlatego należy wspierać znajdujące się w nim naturalne mechanizmy ochronne. Naukowcy wzięli pod lupę spraye do nosa, zawierające m.in. naturalne ekstrakty czystka kreteńskiego czy szałwii lekarskiej, i wykazali, że hamują one namnażanie komórek wirusowych w warunkach in vitro, regenerując przy tym błonę śluzową nosa. To z kolei ogranicza możliwość przedostawania się wirusów do organizmu. Lekarze podkreślają, że zawarte w nosie i gardle naturalne funkcje obronne organizmu można wspierać naturalnymi metodami.