Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Awangardowa twórczość Jana Dobkowskiego przyczyniła się do wybuchu rewolucji seksualnej w Polsce. Jego niesamowite, przepełnione erotyką prace pojawiły się na wystawie „Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945” w DESA Unicum. Zobaczyć na niej można też niezwykłą, pulsującą kolorem kompozycję Wojciecha Fangora oraz dzieła innych najważniejszych współczesnych artystów. Wśród nich znaleźli się m.in. Jerzy Nowosielski, Richard Anuszkiewicz, Jan Lebenstein, Tomasz Tatarczyk i Leon Tarasewicz. Wystawa potrwa do 1 października.
Nieskrępowana radość tworzenia, afirmacja seksualności, koloru i linii. W latach 60. język plastyczny stworzony przez Jana Dobkowskiego stał się wyrazem hipisowskiej rewolucji obyczajowej. Wielką inspiracją dla artysty była relacja człowieka z naturą. Inspirowały go wszelkie formy biologiczne. Fascynował go świat astralny i spirytualizm. W jego dziełach z pozornie nieczytelnych form wyłaniają się ludzkie sylwetki i symboliczne przedstawienia złożonych aktów seksualnych, zakwitają kwiaty, kiełkują pnącza, pojawiają się przejrzyste promienie słoneczne. Jedną z takich prac jest czerwono-zielony obraz zatytułowany „Wielbiciel zarozumiałych dziewcząt”. Płaskie, szablonowe sylwetki, otoczone są falistym, organicznym konturem. Gdy przyjrzymy się mu uważnie, dostrzec można erotyczny charakter sceny w której przedstawiony został mężczyzna oraz dwie kobiety. Na wystawie zobaczyć można też tryptyk Jana Dobkowskiego zatytułowany „Uniwersum VII”.
Seksualność była ważna również w twórczości Jerzego Nowosielskiego. Za cel postawił on sobie uczynienie z kobiety na powrót obiektu kultu oraz centralnej postaci w światopoglądzie społeczeństw. Cielesność i strefa sacrum w sztuce Nowosielskiego zawsze się ze sobą splatają. Kluczowym momentem w jego karierze było zetknięcie się z ikoną, której tajniki zgłębiał już ze świadomością sztuki nowoczesnej. Fascynacja ikoną wyrobiła w artyście poważny, duchowy stosunek do działalności artystycznej. Został on pogłębiony przez roczny pobyt w nowicjacie pod Lwowem. Okres odosobnienia, odciągnięcia od potocznych spraw wyrobił w artyście fascynację wschodnią liturgią i doprowadził do przełożenia dogmatów prawosławia na kwestie artystyczne. Nowosielski uznawany jest za jednego z ważniejszych współczesnych pisarzy ikon i czołowego polskiego malarza XX wieku. Artysta postulował wprowadzenie pierwiastka erotycznego do sfery duchowej i religijnej. W licznych wypowiedziach podkreślał rolę seksu w swojej twórczości. Na wystawie w DESA Unicum zobaczyć można aż 3 jego prace: „Akt w lustrze”, „Akt” oraz „ Pejzaż Zielony II”.
Metafizyka inspirowała również Wojciecha Fangora. Jego otwarte kompozycje pulsują ruchem i kolorem. Prezentowany na wystawie obraz „M28” był jedną z ponad 30 prac, które powstały specjalnie na indywidualną wystawę Fangora w Guggenheim Museum. Był on jedynym polskim twórcą, który miał tam swoją ekspozycję. Z tej samej serii, co pokazywana na wystawie praca pochodzi dzieło „M39” – najdrożej sprzedany obraz współczesny w Polsce. W 2018 roku wylicytowano go za rekordową kwotę ponad 4 milionów złotych. W „M28”, podobnie jak w poprzednich realizacjach, artysta kontynuował swoją koncepcję opartą na optycznej grze pomiędzy płótnem a widzem. Tytułowa litera M jest oznaczeniem pracowni w Madison, w której powstało prezentowane płótno. Na wystawie pojawiło się również inne dzieło Wojciecha Fangora zatytułowane „N37”.
Zobaczyć można też twórczość m.in. Juliana Stańczaka, Henryka Stażewskiego i Ryszarda Winiarskiego. 1 października zostaną one zlicytowane w największym polskim domu aukcyjnym przy ul. Pięknej 1A. Licytować można będzie online, przez aplikację oraz telefonicznie i przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.
Wystawa „Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945”: 22 września – 1 października 2019, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945”: 1 października 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
desa.pl/pl/aukcje/sztuka-wspolczesna-klasycy-awangardy-po-1945-octz/

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Qczaj: Na drogach szybkiego ruchu lubię mocniej wcisnąć pedał gazu. Niebawem planuję też zrobić prawo jazdy na motocykl
Trener podkreśla, że decyzja o zrobieniu prawa jazdy była jedną z najlepszych w jego życiu. Teraz, kiedy odpowiedni dokument ma już w kieszeni, z ogromną przyjemnością wsiada za kierownicę i mknie przed siebie. Najbardziej lubi drogi szybkiego ruchu, bo tam może mocniej wcisnąć pedał gazu. W innych okolicznościach jednak jeździ z dużą rozwagą, dostosowując prędkość do warunków panujących na jezdni. Qczaj zdradza też, że kolejnym krokiem będzie kurs na prawo jazdy na motocykl.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Edukacja
Polki coraz bardziej świadomie podchodzą do profilaktyki nowotworów piersi. Wciąż jednak blisko połowa się nie bada

Profilaktyka raka piersi przestaje być dla Polek źródłem lęku i tematem tabu. Coraz częściej motywacją do wykonania badań jest odpowiedzialność za siebie i bliskich – wynika z najnowszego badania Maison & Partners dla Henkel Polska. 36 proc. kobiet jako motywację wskazało rekomendacje lekarskie, a 30 proc. – potrzebę dbania o swój organizm. Mimo że około 40 proc. kobiet w wieku 20–60 lat bada się regularnie, wykonując badania palpacyjne czy USG, podobny odsetek nie bada się wcale, a co piąta deklaruje, że w ogóle nie interesuje się tym tematem.