DRACULA – MUSICAL, JAKIEGO JESZCZE NIE BYŁO. PREMIERA W TEATRZE MUZYCZNYM
DRACULA” – MUSICAL, JAKIEGO JESZCZE NIE BYŁO.
PREMIERA W TEATRZE MUZYCZNYM W ŁODZI JUŻ W SOBOTĘ
Widowiskowa scenografia, bogactwo kostiumów, inscenizacyjny rozmach, szerokie orkiestrowe brzmienia i znakomici wykonawcy – wszystko po to, by na nowo opowiedzieć historię o pragnieniu nieśmiertelności i walce dobra ze złem, w której nic nie jest tak oczywiste, jak się wydaje. Już w sobotę na deskach Teatru Muzycznego w Łodzi zagości „Dracula” – musical skomponowany przez Jakuba Lubowicza, z librettem i w reżyserii Jakuba Szydłowskiego.
Jakub Szydłowski sięgnął po powieść Brama Stokera i postać wampira-arystokraty, by przedstawić ją inaczej niż w najbardziej znanych kinowych adaptacjach. Skoncentrował się na odwiecznym ludzkim pragnieniu nieśmiertelności, samotności, ale też na niejednoznaczności bohaterów uwikłanych w odwieczną walkę dobra ze złem.
– Literacki pierwowzór ma formę listów, wycinków prasowych czy fragmentów dzienników, dzięki czemu buduje złożoność uczuć i emocji. To daje wiele możliwości interpretacji. Nasza realizacja wymyka się znanym filmowym ujęciom – nie ma tu jednoznacznie złych czy dobrych postaci, co daje wykonawcom ogromne pole do popisu. Tu wszyscy są w jakimś stopniu ofiarami tego, co ich spotyka – mówi o swojej wizji Jakub Szydłowski, reżyser i autor libretta, którego konsultacją dramaturgiczną wsparła pisarka Ałbena Grabowska.
Mroczna opowieść, rozgrywająca się na przestrzeni wieków, toczyć się będzie w rytm muzyki autorstwa Jakuba Lubowicza. Spektakl rozpisany został na orkiestrę symfoniczną, a klasyczne musicalowe brzmienie, wzbogacone zostało o nowoczesną harmonię czy środki operowe. Chwilami monumentalnie i dramatycznie, czasem lirycznie – kompozytor w pełni wykorzystuje możliwości Orkiestry Teatru Muzycznego w Łodzi.
Na potrzeby musicalu powstało ponad 400 kostiumów, nad którymi przez 3 miesiące pracowało 12 krawcowych i krawców. Stworzono 20 peruk i 50 rekwizytów wykonanych specjalnie na potrzeby spektaklu, w tym tak skomplikowane jak płonący krzyż i świecące oczy do masek wilków. Do produkcji scenografii, zbudowanej dzięki zaangażowaniu 6 rzeźbiarzy i dekoratorów użyto 6,5 tony stali. Do jej przywiezienia potrzebne były aż 4 tiry.
Zarówno Grzegorz Policiński, odpowiedzialny za scenografię, jak i kostiumografka Anna Chadaj zadbali, by wizualna strona musicalu budowała atmosferę gotyckiej historii mocno osadzonej w epoce. W mroku świata wampirów szczególną rolę odgrywa też światło wyreżyserowane przez Grzegorza Policińskiego i Artura Wytrykusa.
„Dracula” to także wymagające wyzwanie dla wykonawców – aktorskie i wokalne, ale i taneczne, o co zadbał duet choreografów – Jarosław Staniek i Katarzyna Zielonka.
Z rolą tytułową zmierzą się naprzemiennie Paweł Erdman – solista Teatru Muzycznego w Łodzi (m.in. Kajfasz w „Jesus Christ Superstar” i Javert w „Les Misérables”) oraz Janusz Kruciński – prawdziwa legenda polskich scen musicalowych (m.in. Jean Valjean w „Les Misérables” w TM ROMA i Teatrze Muzycznym w Łodzi, Quasimodo w „Notre Dame de Paris” w Teatrze Muzycznym im. D. Baduszkowej, Jekyll/Hyde w „Jekyll/Hyde” w Teatrze Muzycznym w Poznaniu).
Dzięki umiejętnościom Piotra Płuski – solisty łódzkiej sceny i Wojciecha Dmochowskiego, doskonale znanego widzom TM ROMA i Studia Buffo, kreujących postać profesora Van Helsinga znakomicie zapowiada się również sceniczny pojedynek hrabiego z pogromcą wampirów.
W tej opowieści nie zabraknie wyrazistych postaci kobiecych. W roli Lucy Westenry, pierwszej ofiary hrabiego-wampira zobaczyć będzie można Agnieszkę Przekupień, znaną łódzkiej publiczności między innymi z kreacji Ellen w „Miss Saigon” i Marii Magdaleny w „Jesus Christ Superstar” oraz debiutującą w Łodzi Oliwię Drożdżyk, związaną z Teatrem Muzycznym im. D. Baduszkowej w Gdyni.
Z kolei Joanna Gorzała, której drzwi do musicalowej kariery otworzyła łódzka inscenizacja „Miss Saigon” wcieli się w rolę Miny Murray. Tak jak, Anna Federowicz zbierająca fenomenalne recenzje za rolę Brandy w „Złap mnie, jeśli potrafisz”. O uwolnienie bohaterki spod wpływu wampira walczyć będzie narzeczony Miny, Jonathan Harker. W tej roli wystąpią: święcący tryumfy na polskich scenach musicalowych Marcin Franc oraz – po raz pierwszy w Łodzi – Filip Bieliński.
Do zespołu Teatru Muzycznego w Łodzi należy również Marek Prusisz, na zmianę z Damianem Aleksandrem kreujący postać Renfielda – urzędnika, który podróż do Transylwanii przypłaca szaleństwem.
W najnowszej produkcji Teatru Muzycznego w Łodzi występują również: Jeremiasz Gzyl i Kamil Olczyk (Doktor Jack Seward), Wojciech Daniel i Kamil Kowalski (Quincey P. Morris), Łukasz Lenart i Michał Słomka (Arthur Holmwood). Ważną rolę w tej historii odegrają też oblubienice Draculi: Agata Bieńkowska, Justyna Cichomska, Martyna Henke, Emilia Klimczak, Natalia Kłodnicka i Justyna Kopiszka.
W pozostałych rolach można zobaczyć cały zespół Teatru Muzycznego w Łodzi oraz jego tancerzy.
Oficjalna premiera musicalu odbędzie się 18 maja 2024 roku. Do końca sezonu tytuł zostanie wystawiony 10 razy i powróci w kolejnym sezonie.
ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI
SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.
Konsument
Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
Z ponad 3,6 mln uczestników pracowniczych planów kapitałowych (PPK) 48 proc. stanowią kobiety – wynika z danych PFR Portal PPK. Zdaniem ekspertów podchodzą one bardzo ostrożnie do tego typu programów i starają się uzupełniać wiedzę na temat działania mechanizmów finansowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową, ale coraz więcej osób widzi w nich instrument inwestycyjny.
Media
Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące
Prezenter tłumaczy, że rolą prowadzących „Must Be the Music” jest między innymi wspieranie i motywowanie uczestników programu, którzy stresują się przed wejściem na scenę. Wartością dodaną jest natomiast dla niego to, że może poznać artystów, którzy grają niezwykle różnorodną muzykę, i bywa tak, że jakieś wykonanie bądź utwór dosłownie „wbija go w fotel”. Maciej Rock zapewnia, że nie zamyka się na żaden gatunek. Często jakieś nietuzinkowe utwory odkrywa dzięki rekomendacjom znajomych.