Komunikaty PR

Europejskie Forum Teatralne zakończone

2023-05-18  |  13:10
Biuro prasowe

Europejskie Forum Teatralne (ETF), które odbyło się w Teatrze im. J.K. Opolskiego w Opolu w dniach 11-13 maja 2023 r., było okazją dla całego sektora do wspólnego opracowania kierunku rozwoju branży. ETF pochyliło się nad "wyzwaniami stulecia", przed którymi stoi sektor: demokracja, gotowość cyfrowa, zrównoważony rozwój i zielona transformacja. Ostatecznym celem ETF było wzmocnienie pozycji profesjonalistów z sektora teatralnego, aby mogli zaangażować się w międzynarodową współpracę.

 

Blisko 200 delegatów, którzy wzięli udział w edycji 2023 Europejskiego Forum Teatralnego (ETF) w Opolu, aktywnie uczestniczyło w trzydniowym programie obejmującym warsztaty, prezentacje, obrady i występy artystyczne. Wśród publiczności znaleźli się profesjonaliści z całej Europy – dyrektorzy artystyczni, menedżerowie, twórcy teatralni, dramaturdzy, szefowie ds. stosunków międzynarodowych, a także przedstawiciele Komisji Europejskiej. Ich wkład odegrał kluczową rolę w opracowaniu i zredagowaniu Zaleceń Opolskich – planu przyszłej współpracy horyzontalnej i współpracy z sektorami publicznymi w całej Europie, które zostaną opublikowane przez Komisję w czerwcu 2023 roku.

 

Zalecenia Opolskie podkreślają znaczenie teatru dla globalnych społeczności w następstwie wojny na Ukrainie, pandemii Covid-19 i globalnego kryzysu klimatycznego. Delegaci uczestniczący w dyskusjach zwrócili także uwagę na kruchość teatrów oraz sposób, w jaki sektor ten może stać się bardziej zrównoważony i gotowy stawiać czoła licznym wyzwaniom dzisiejszego świata.

 

Wyzwania stulecia

 

Zalecenia Opolskie zostały sformułowane w oparciu o trzy "Wyzwań Stulecia" stojące przed teatrem, określone w Programie Prac Komisji Europejskiej na rok 2023, oraz wartości szwedzkiej prezydencji UE, które leżą u podstaw Europejskiego Forum Teatralnego 2023.

Do „Wyzwań stulecia” należą:

1. Demokracja, współpraca międzynarodowa i siła teatru

2. Zrównoważony rozwój i zielone transformacje

3. Gotowość cyfrowa

 

 

Kluczowe priorytety polityki

 

W ramach dążenia do zamierzonych celów uczestnicy ETF skupili się na następujących kluczowych zagadnieniach:

  • #KrucheKonteksty: Reagowanie na nową normalność. Jak zauważono w programie prac Komisji Europejskiej na rok 2023, obecne kryzysy tylko podkreślają potrzebę dalszego przyspieszania przez Europę radykalnej transformacji w wielu sektorach.
  • Zdrowie psychiczne i integracja społeczna: Zdrowie psychiczne i integracja społeczna: Ponieważ zdrowie psychiczne jest ściśle związane z integracją społeczną, teatr musi wykorzystać swój potencjał, aby wzmocnić pozycję ludzi dzięki podejściu partycypacyjnemu, które obejmuje profesjonalistów i amatorów. W ten sposób teatr może przyczynić się do budowania zdrowych demokracji ze zdrowymi obywatelami.
  • Europejski Zielony Ład i #NowyEuropejskiBauhaus: Teatr może dawać innym przykład, wprowadzając zrównoważone myślenie do głównego nurtu i odpowiednio przekształcając produkcje teatralne, działalność i budynki.
  • #Mobilność i wschodzący artyści: Sektor teatralny musi stać się bardziej zróżnicowany i integracyjny. Oznacza to potrzebę promowania mobilności w wielu kierunkach: europejskie teatry muszą rozszerzać swoje tournée poza Europę w zrównoważony sposób, jednocześnie szukając sposobów na przyciąganie artystów do Europy.
  • #SwobodaTworzenia: wolność artystyczna i eksperymenty: Tworzenie „cyfrowej bezpiecznej przestrzeni”, w której artyści będą mogli wyrażać siebie i współpracować z innymi twórcami ponad restrykcyjną polityką nacjonalistyczną.
  • Warunki pracy profesjonalistów teatralnych: Pandemia odcisnęła ogromne piętno na branży teatralnej. Sektor, w którym już i tak istnieje dużo niepewności, potrzebuje nowych modeli biznesowych, aby złagodzić finansowe skutki inflacji i bieżących kryzysów opisanych powyżej.

 

Informacje o edycji ETF 2023

 

Europejskie Forum Teatru odbyło się w Teatrze JK Opole w Opolu w dniach 11-13 maja 2023 roku. Wydarzenie przyciągnęło 200 interesariuszy z całego europejskiego sektora teatralnego i sztuk performatywnych, a jego celem było stworzenie nowego planu działania, który uczyni europejski sektor teatralny bardziej zrównoważonym, sprawiedliwym i lepiej przygotowanym do sprostania obecnym i przyszłym wyzwaniom.

 

Szczegółowe informacje, w tym program wydarzenia, dostępne są pod adresem: https://culture.ec.europa.eu/event/european-theatre-forum-2023

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Teatr ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI Biuro prasowe
2024-12-20 | 12:00

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

Już w styczniu młodzi widzowie Teatru Pinokio w Łodzi wyruszą w niezwykłą podróż do świata dziecięcej wyobraźni i przyjaźni. Właśnie rozpoczęły się próby do spektaklu
Teatr SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
2024-12-18 | 16:00

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”

– To oczywiste, że szukaliśmy umiejętności, aktorskich i wokalnych. Ale chcieliśmy też czegoś więcej: takiej nieopisywalnej iskry i różnorodności osobowości – tak
Teatr TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.
2024-12-16 | 14:00

TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.

TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.   KOMFORTKI, SKRZYNECZKI I POMIESZCZENIE PIELĘGNACYJNE DLA MALUCHÓW     Teatr Pinokio w Łodzi po raz

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi

Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.

Problemy społeczne

Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją

Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.

Muzyka

Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy

Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.