Europejskie Forum Teatralne zakończone
Europejskie Forum Teatralne (ETF), które odbyło się w Teatrze im. J.K. Opolskiego w Opolu w dniach 11-13 maja 2023 r., było okazją dla całego sektora do wspólnego opracowania kierunku rozwoju branży. ETF pochyliło się nad "wyzwaniami stulecia", przed którymi stoi sektor: demokracja, gotowość cyfrowa, zrównoważony rozwój i zielona transformacja. Ostatecznym celem ETF było wzmocnienie pozycji profesjonalistów z sektora teatralnego, aby mogli zaangażować się w międzynarodową współpracę.
Blisko 200 delegatów, którzy wzięli udział w edycji 2023 Europejskiego Forum Teatralnego (ETF) w Opolu, aktywnie uczestniczyło w trzydniowym programie obejmującym warsztaty, prezentacje, obrady i występy artystyczne. Wśród publiczności znaleźli się profesjonaliści z całej Europy – dyrektorzy artystyczni, menedżerowie, twórcy teatralni, dramaturdzy, szefowie ds. stosunków międzynarodowych, a także przedstawiciele Komisji Europejskiej. Ich wkład odegrał kluczową rolę w opracowaniu i zredagowaniu Zaleceń Opolskich – planu przyszłej współpracy horyzontalnej i współpracy z sektorami publicznymi w całej Europie, które zostaną opublikowane przez Komisję w czerwcu 2023 roku.
Zalecenia Opolskie podkreślają znaczenie teatru dla globalnych społeczności w następstwie wojny na Ukrainie, pandemii Covid-19 i globalnego kryzysu klimatycznego. Delegaci uczestniczący w dyskusjach zwrócili także uwagę na kruchość teatrów oraz sposób, w jaki sektor ten może stać się bardziej zrównoważony i gotowy stawiać czoła licznym wyzwaniom dzisiejszego świata.
Wyzwania stulecia
Zalecenia Opolskie zostały sformułowane w oparciu o trzy "Wyzwań Stulecia" stojące przed teatrem, określone w Programie Prac Komisji Europejskiej na rok 2023, oraz wartości szwedzkiej prezydencji UE, które leżą u podstaw Europejskiego Forum Teatralnego 2023.
Do „Wyzwań stulecia” należą:
1. Demokracja, współpraca międzynarodowa i siła teatru
2. Zrównoważony rozwój i zielone transformacje
3. Gotowość cyfrowa
Kluczowe priorytety polityki
W ramach dążenia do zamierzonych celów uczestnicy ETF skupili się na następujących kluczowych zagadnieniach:
- #KrucheKonteksty: Reagowanie na nową normalność. Jak zauważono w programie prac Komisji Europejskiej na rok 2023, obecne kryzysy tylko podkreślają potrzebę dalszego przyspieszania przez Europę radykalnej transformacji w wielu sektorach.
- Zdrowie psychiczne i integracja społeczna: Zdrowie psychiczne i integracja społeczna: Ponieważ zdrowie psychiczne jest ściśle związane z integracją społeczną, teatr musi wykorzystać swój potencjał, aby wzmocnić pozycję ludzi dzięki podejściu partycypacyjnemu, które obejmuje profesjonalistów i amatorów. W ten sposób teatr może przyczynić się do budowania zdrowych demokracji ze zdrowymi obywatelami.
- Europejski Zielony Ład i #NowyEuropejskiBauhaus: Teatr może dawać innym przykład, wprowadzając zrównoważone myślenie do głównego nurtu i odpowiednio przekształcając produkcje teatralne, działalność i budynki.
- #Mobilność i wschodzący artyści: Sektor teatralny musi stać się bardziej zróżnicowany i integracyjny. Oznacza to potrzebę promowania mobilności w wielu kierunkach: europejskie teatry muszą rozszerzać swoje tournée poza Europę w zrównoważony sposób, jednocześnie szukając sposobów na przyciąganie artystów do Europy.
- #SwobodaTworzenia: wolność artystyczna i eksperymenty: Tworzenie „cyfrowej bezpiecznej przestrzeni”, w której artyści będą mogli wyrażać siebie i współpracować z innymi twórcami ponad restrykcyjną polityką nacjonalistyczną.
- Warunki pracy profesjonalistów teatralnych: Pandemia odcisnęła ogromne piętno na branży teatralnej. Sektor, w którym już i tak istnieje dużo niepewności, potrzebuje nowych modeli biznesowych, aby złagodzić finansowe skutki inflacji i bieżących kryzysów opisanych powyżej.
Informacje o edycji ETF 2023
Europejskie Forum Teatru odbyło się w Teatrze JK Opole w Opolu w dniach 11-13 maja 2023 roku. Wydarzenie przyciągnęło 200 interesariuszy z całego europejskiego sektora teatralnego i sztuk performatywnych, a jego celem było stworzenie nowego planu działania, który uczyni europejski sektor teatralny bardziej zrównoważonym, sprawiedliwym i lepiej przygotowanym do sprostania obecnym i przyszłym wyzwaniom.
Szczegółowe informacje, w tym program wydarzenia, dostępne są pod adresem: https://culture.ec.europa.eu/event/european-theatre-forum-2023
ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI
SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.
Problemy społeczne
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.