Europejskie Forum Teatralne zakończone
Europejskie Forum Teatralne (ETF), które odbyło się w Teatrze im. J.K. Opolskiego w Opolu w dniach 11-13 maja 2023 r., było okazją dla całego sektora do wspólnego opracowania kierunku rozwoju branży. ETF pochyliło się nad "wyzwaniami stulecia", przed którymi stoi sektor: demokracja, gotowość cyfrowa, zrównoważony rozwój i zielona transformacja. Ostatecznym celem ETF było wzmocnienie pozycji profesjonalistów z sektora teatralnego, aby mogli zaangażować się w międzynarodową współpracę.
Blisko 200 delegatów, którzy wzięli udział w edycji 2023 Europejskiego Forum Teatralnego (ETF) w Opolu, aktywnie uczestniczyło w trzydniowym programie obejmującym warsztaty, prezentacje, obrady i występy artystyczne. Wśród publiczności znaleźli się profesjonaliści z całej Europy – dyrektorzy artystyczni, menedżerowie, twórcy teatralni, dramaturdzy, szefowie ds. stosunków międzynarodowych, a także przedstawiciele Komisji Europejskiej. Ich wkład odegrał kluczową rolę w opracowaniu i zredagowaniu Zaleceń Opolskich – planu przyszłej współpracy horyzontalnej i współpracy z sektorami publicznymi w całej Europie, które zostaną opublikowane przez Komisję w czerwcu 2023 roku.
Zalecenia Opolskie podkreślają znaczenie teatru dla globalnych społeczności w następstwie wojny na Ukrainie, pandemii Covid-19 i globalnego kryzysu klimatycznego. Delegaci uczestniczący w dyskusjach zwrócili także uwagę na kruchość teatrów oraz sposób, w jaki sektor ten może stać się bardziej zrównoważony i gotowy stawiać czoła licznym wyzwaniom dzisiejszego świata.
Wyzwania stulecia
Zalecenia Opolskie zostały sformułowane w oparciu o trzy "Wyzwań Stulecia" stojące przed teatrem, określone w Programie Prac Komisji Europejskiej na rok 2023, oraz wartości szwedzkiej prezydencji UE, które leżą u podstaw Europejskiego Forum Teatralnego 2023.
Do „Wyzwań stulecia” należą:
1. Demokracja, współpraca międzynarodowa i siła teatru
2. Zrównoważony rozwój i zielone transformacje
3. Gotowość cyfrowa
Kluczowe priorytety polityki
W ramach dążenia do zamierzonych celów uczestnicy ETF skupili się na następujących kluczowych zagadnieniach:
- #KrucheKonteksty: Reagowanie na nową normalność. Jak zauważono w programie prac Komisji Europejskiej na rok 2023, obecne kryzysy tylko podkreślają potrzebę dalszego przyspieszania przez Europę radykalnej transformacji w wielu sektorach.
- Zdrowie psychiczne i integracja społeczna: Zdrowie psychiczne i integracja społeczna: Ponieważ zdrowie psychiczne jest ściśle związane z integracją społeczną, teatr musi wykorzystać swój potencjał, aby wzmocnić pozycję ludzi dzięki podejściu partycypacyjnemu, które obejmuje profesjonalistów i amatorów. W ten sposób teatr może przyczynić się do budowania zdrowych demokracji ze zdrowymi obywatelami.
- Europejski Zielony Ład i #NowyEuropejskiBauhaus: Teatr może dawać innym przykład, wprowadzając zrównoważone myślenie do głównego nurtu i odpowiednio przekształcając produkcje teatralne, działalność i budynki.
- #Mobilność i wschodzący artyści: Sektor teatralny musi stać się bardziej zróżnicowany i integracyjny. Oznacza to potrzebę promowania mobilności w wielu kierunkach: europejskie teatry muszą rozszerzać swoje tournée poza Europę w zrównoważony sposób, jednocześnie szukając sposobów na przyciąganie artystów do Europy.
- #SwobodaTworzenia: wolność artystyczna i eksperymenty: Tworzenie „cyfrowej bezpiecznej przestrzeni”, w której artyści będą mogli wyrażać siebie i współpracować z innymi twórcami ponad restrykcyjną polityką nacjonalistyczną.
- Warunki pracy profesjonalistów teatralnych: Pandemia odcisnęła ogromne piętno na branży teatralnej. Sektor, w którym już i tak istnieje dużo niepewności, potrzebuje nowych modeli biznesowych, aby złagodzić finansowe skutki inflacji i bieżących kryzysów opisanych powyżej.
Informacje o edycji ETF 2023
Europejskie Forum Teatru odbyło się w Teatrze JK Opole w Opolu w dniach 11-13 maja 2023 roku. Wydarzenie przyciągnęło 200 interesariuszy z całego europejskiego sektora teatralnego i sztuk performatywnych, a jego celem było stworzenie nowego planu działania, który uczyni europejski sektor teatralny bardziej zrównoważonym, sprawiedliwym i lepiej przygotowanym do sprostania obecnym i przyszłym wyzwaniom.
Szczegółowe informacje, w tym program wydarzenia, dostępne są pod adresem: https://culture.ec.europa.eu/event/european-theatre-forum-2023
![Night Fever Dinner Show w Manuarte Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_438356257,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Night Fever Dinner Show w Manuarte
![DOSTOSOWANI I DUMNI. TEATR PINOKIO W ŁODZI PODSUMOWUJE SEZON W NOWEJ SIEDZIBIE](/files/_uploaded/glownekonf_1028248164,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
DOSTOSOWANI I DUMNI. TEATR PINOKIO W ŁODZI PODSUMOWUJE SEZON W NOWEJ SIEDZIBIE
![„Mahamaya Electronic Devices” Iwana Wyrypajewa zadebiutuje w warszawskim Teatrze](/files/_uploaded/glownekonf_833030011,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
„Mahamaya Electronic Devices” Iwana Wyrypajewa zadebiutuje w warszawskim Teatrze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Media
![](/files/1922771799/pakosinska-kobiety-foto-2,w_274,_small.jpg)
Katarzyna Pakosińska: Siostrzeństwo kobiet jest jeszcze w powijakach. Natomiast w „Pytaniu na śniadanie” mam wspaniałe koleżanki, a Kinga Dobrzyńska jest dla nas jak mama
Prezenterka TVP ubolewa nad tym, że kobiety nadal dość często postrzegają siebie nawzajem jako rywalki i zamiast się wspierać, to jedna drugiej wbija szpilkę. Katarzyna Pakosińska zauważa, że damska solidarność wciąż jest rzadkością, a dużo częściej ze względu na niską samoocenę i różne uprzedzenia kobiety rzucają sobie kłody pod nogi. Jednocześnie podkreśla, że miała ogromne szczęście, trafiając do ekipy „Pytania na śniadanie”. W tej redakcji może bowiem rozwijać skrzydła kariery i liczyć na wsparcie ze strony innych kobiet.
Handel
Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki
![](/files/1922771799/inquiry-konsumenci-foto,w_133,_small.jpg)
Dane z gospodarki wskazują, że inflacyjny szok jest za nami, a Polacy ruszyli na zakupy. – Konsument przestał aż tak bardzo patrzeć na każdą wydawaną złotówkę – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska zarządu Inquiry. Wciąż jednak ostrożnie podchodzimy do przyszłości i planowania większych zakupów. Podejście konsumentów do cen, ale też kanału zakupowego to jeden z elementów, do którego branża handlowa musi się przystosowywać. Zmiany w sektorze wymuszają też kwestie regulacyjne. Wśród istotnych wyzwań na najbliższe miesiące będzie system kaucyjny i ewentualny powrót do handlowych niedziel.
Media
Aleksandra Popławska: Tantiemy z internetu to są zarobki za naszą pracę i nam się należą. W Europie wszyscy powinniśmy działać na podobnych prawach
![](/files/1922771799/poplawska-dracz-tantiemy-foto,w_133,_small.jpg)
W piątek zakończyła się batalia środowiska filmowego o tantiemy z platform streamingowych. Dzięki nowym przepisom twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów słownych i słowno-muzycznych będą uzyskiwać stosowne wynagrodzenie za udostępnianie ich dzieł w sieci. Za nowelą głosowało 417 posłów, 18 było przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu. Aktorzy mogą więc wreszcie odetchnąć z ulgą. Aleksandra Popławska i Krzysztof Dracz są jednak rozgoryczeni tym, że tak długo musieli czekać na takie rozwiązanie. Stosowne rozporządzenie powinno wejść w życie już trzy lata temu.