Japoński spektakl teatru nō w Teatrze Narodowym. Dochód wesprze Ukrainę
Aktorzy z Kraju Kwitnącej Wiśni już 18 czerwca na deskach Teatru Narodowego w Warszawie wystawią tradycyjny spektakl japońskiego teatru nō. To sztuka nieznanego autora, i jednocześnie jeden z najstarszych dramatów w repertuarze gości. Dochód ze sprzedaży biletów zostanie w całości przekazany Polskiej Akcji Humanitarnej na wsparcie Ukrainy. Charytatywny występ Teatru Hōshō z Tokio to jedyna okazja, by zobaczyć klasyczny teatr japoński na żywo.
Międzynarodowe połączenie sił we wspólnym celu
Shōjō midare („Duch wina Shōjō”) to dramat tradycyjnego japońskiego teatru nō w wykonaniu Teatru Hōshō z Tokio. Na deskach Teatru Narodowego w Warszawie zagości już 18 czerwca. Bilety w formie charytatywnych cegiełek można zakupić na stronie: www.ebilet.pl/teatr/pozostale/spektakl-japonskiego-teatru-no.
Spektakl, którego akcja rozgrywa się w starożytnych Chinach, opowiada historię bohatera o imieniu Kōfū z wioski Yōzu, leżącej u podnóża góry Kanekin-zan. Pewnej nocy przyśniło mu się, że stanie się bogaty, jeśli sprzeda wyrabiane przez siebie wino na lokalnym targu. Kōfū uznał, że to proroczy sen – postąpił tak i rzeczywiście zaczęło mu się bardzo dobrze powodzić. Jeden z klientów regularnie kupował i pił ten trunek, ale był wyjątkowo odporny na jego działanie. Zapytany o imię, przedstawił się jako żyjący w wodach rzeki Jangcy, Duch wina Shōjō. Poprosił on Kōfū o przysługę. Jak skończyło się spotkanie nad rzeką Jangcy? Co było jawą, a co snem?
Obecność 18 czerwca w Teatrze Narodowym na Shōjō midare to znakomita okazja, by dotknąć japońskiej sztuki bez konieczności dalekiej podróży. Gatunek, który aktorzy zaprezentują w Polsce, sięga swoją udokumentowaną historią drugiej połowy wieku XIV i jest jednym z najważniejszych symboli kultury Japonii. Wraz z indyjskim kathakali, teatr nō jest uważany za bezcenne dziedzictwo teatralne Azji. Teatr przemiany, w którym na widzów czeka barwne połączenie dramatu, muzyki i tańca. Widowisko, które na długo pozostanie w pamięci. To prawdziwa artystyczna uczta, a wszystko to w służbie pomocy Ukrainie. Tam trzeba być!
Wojna trwa, a my nadal pomagamy
Już ponad rok temu świat wstrzymał oddech, gdy za naszą wschodnią granicą wybuchła wojna. Ta wojna wciąż trwa, ale mimo upływu czasu wiele krajów, organizacji, firm i ludzi, nie pozostaje obojętnych i nie przestaje pomagać.
Wojna w Ukrainie to poważny kryzys, który dotknął ten kraj, jego obywateli, a także wpłynął na sytuację w całej Europie. Japoński rząd oraz tamtejsze przedsiębiorstwa od początku trwania konfliktu przekazują wsparcie ukraińskim przyjaciołom.
Dotknięci skutkami wojny ludzie wciąż potrzebują pomocy, po zaspokojeniu najpilniejszych potrzeb humanitarnych wciąż powstają kolejne. Nadal organizowanych jest wiele inicjatyw, w które można się zaangażować, by nieść pomoc. Najlepiej zaufać doświadczonym organizacjom, które monitorują sytuację i w odpowiedni sposób są w stanie przekazać zebrane środki, przekuwając je w konkretne i celowane wsparcie.
Kajima Poland, Kajima Europe i Kajima Corporation pod patronatem Ambasady Japonii i ze wsparciem Jego Ekscelencji Akio Miyajimy, Ambasadora Japonii w Polsce, zorganizowały zbiórkę charytatywną oraz wyjątkowe wydarzenie kulturalne, które odbędzie się w Teatrze Narodowym. Dochód ze sprzedaży biletów oraz środki zebrane w ramach e-skarbonki „Kajima wspiera Ukrainę” zostaną w całości przekazane Polskiej Akcji Humanitarnej i przeznaczone m.in. na pomoc żywnościową, rzeczową, psychologiczną i remont zniszczonej infrastruktury sanitarnej w Ukrainie.
![Night Fever Dinner Show w Manuarte Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_438356257,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Night Fever Dinner Show w Manuarte
![DOSTOSOWANI I DUMNI. TEATR PINOKIO W ŁODZI PODSUMOWUJE SEZON W NOWEJ SIEDZIBIE](/files/_uploaded/glownekonf_1028248164,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
DOSTOSOWANI I DUMNI. TEATR PINOKIO W ŁODZI PODSUMOWUJE SEZON W NOWEJ SIEDZIBIE
![„Mahamaya Electronic Devices” Iwana Wyrypajewa zadebiutuje w warszawskim Teatrze](/files/_uploaded/glownekonf_833030011,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
„Mahamaya Electronic Devices” Iwana Wyrypajewa zadebiutuje w warszawskim Teatrze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Media
![](/files/1922771799/pakosinska-kobiety-foto-2,w_274,_small.jpg)
Katarzyna Pakosińska: Siostrzeństwo kobiet jest jeszcze w powijakach. Natomiast w „Pytaniu na śniadanie” mam wspaniałe koleżanki, a Kinga Dobrzyńska jest dla nas jak mama
Prezenterka TVP ubolewa nad tym, że kobiety nadal dość często postrzegają siebie nawzajem jako rywalki i zamiast się wspierać, to jedna drugiej wbija szpilkę. Katarzyna Pakosińska zauważa, że damska solidarność wciąż jest rzadkością, a dużo częściej ze względu na niską samoocenę i różne uprzedzenia kobiety rzucają sobie kłody pod nogi. Jednocześnie podkreśla, że miała ogromne szczęście, trafiając do ekipy „Pytania na śniadanie”. W tej redakcji może bowiem rozwijać skrzydła kariery i liczyć na wsparcie ze strony innych kobiet.
Handel
Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki
![](/files/1922771799/inquiry-konsumenci-foto,w_133,_small.jpg)
Dane z gospodarki wskazują, że inflacyjny szok jest za nami, a Polacy ruszyli na zakupy. – Konsument przestał aż tak bardzo patrzeć na każdą wydawaną złotówkę – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska zarządu Inquiry. Wciąż jednak ostrożnie podchodzimy do przyszłości i planowania większych zakupów. Podejście konsumentów do cen, ale też kanału zakupowego to jeden z elementów, do którego branża handlowa musi się przystosowywać. Zmiany w sektorze wymuszają też kwestie regulacyjne. Wśród istotnych wyzwań na najbliższe miesiące będzie system kaucyjny i ewentualny powrót do handlowych niedziel.
Media
Aleksandra Popławska: Tantiemy z internetu to są zarobki za naszą pracę i nam się należą. W Europie wszyscy powinniśmy działać na podobnych prawach
![](/files/1922771799/poplawska-dracz-tantiemy-foto,w_133,_small.jpg)
W piątek zakończyła się batalia środowiska filmowego o tantiemy z platform streamingowych. Dzięki nowym przepisom twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów słownych i słowno-muzycznych będą uzyskiwać stosowne wynagrodzenie za udostępnianie ich dzieł w sieci. Za nowelą głosowało 417 posłów, 18 było przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu. Aktorzy mogą więc wreszcie odetchnąć z ulgą. Aleksandra Popławska i Krzysztof Dracz są jednak rozgoryczeni tym, że tak długo musieli czekać na takie rozwiązanie. Stosowne rozporządzenie powinno wejść w życie już trzy lata temu.