Pełny program wydarzeń Europejskiego Forum Teatru
Komisja Europejska ogłosiła pełny program wydarzenia i listę prelegentów w ramach Europejskiego Forum Teatru (EFT) w 2023 roku, które odbędzie się dla zaproszonych delegatów w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu w dniach 11-13 maja. Trzydniowe wydarzenie obejmie szereg prezentacji, otwartych dyskusji, wydarzeń networkingowych, warsztatów i występów związanych z tematyką teatralną.
Przywracanie blasku teatrowi europejskiemu
Europejskie Forum Teatralne (EFT) 2023 ma umożliwić spotkanie kluczowych osób europejskiej społeczności teatralnej i decydentów, aby wspólnie stawić czoła bieżącym wyzwaniom, przed którymi stoi europejski sektor teatralny. Zorganizowane przez Komisję Europejską wydarzenie opiera się na doświadczeniu pierwszej, internetowej edycji Europejskiego Forum Teatralnego z 2020 roku i ma na celu zapoczątkowanie długotrwałych, opartych na zaufaniu i ustrukturyzowanych dyskusji między sektorami. Dzięki udziałowi przedstawicieli wszystkich państw członkowskich UE, instytucji europejskich i społeczeństwa obywatelskiego Forum ostatecznie przekształci tę wspólnotę interesów we wspólnotę praktyków i profesjonalistów, wyposażonych w odpowiedni zestaw umiejętności do angażowania się w strategiczną współpracę transgraniczną.
Tworzenie nowego planu działania dla teatru europejskiego
EFT ucieleśnia zaangażowanie Komisji na rzecz europejskich wspólnot teatralnych i jej znaczenie dla społeczności europejskich. Tegoroczna edycja odbędzie się w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu.
Przedstawiciele Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury (DG EAC) poprowadzą na głównej scenie prezentacje przedstawiające przegląd aktualnych wydarzeń politycznych i priorytetów, a następnie przedstawią oświadczenie zamykające wydarzenie.
Ian De Toffoli i Natasha Syvanenko przeprowadzą delegatów przez ambitny trzydniowy program obejmujący prezentacje, otwarte dyskusje, wydarzenia networkingowe, warsztaty i występy.
Dzień 1 – Poszukiwanie płaszczyzn porozumienia
Ceremonia otwarcia wydarzenia zainauguruje działalność EFT w ramach „Wspólnej płaszczyzny”, która położy podwaliny pod współpracę między decydentami politycznymi i twórcami teatralnymi, wokół podstawowych wartości instytucji europejskich. Pierwszego dnia EFT 2023 uczestnicy wezmą udział w dyskusji artystów pt. „Demokracja, międzynarodowa współpraca i siła teatru”. Ta sesja zgromadzi siedmioro artystów, którzy opiszą i omówią swoje doświadczenia związane z siłą teatru oraz istotną rolą międzynarodowej współpracy i wymiany kulturowej w ich pracy.
Dzień 2 – Badanie możliwości twórczej współpracy artystycznej
Drugi dzień poświęcony będzie poszukiwaniom możliwości twórczej współpracy artystycznej. Celem będzie stworzenie trwałych płaszczyzn porozumienia między twórcami teatralnymi i decydentami politycznymi, jednocześnie zapewniając przegląd kluczowych wyzwań stojących przed sektorem i zapraszając uczestników do aktywnego zastanowienia się, jak je rozwiązać. Prezentacja Europejskiego Studium Teatralnego 2020, po której nastąpi przegląd bieżących wydarzeń politycznych i priorytetów Komisji Europejskiej w dziedzinie sztuk scenicznych, dostarczy uczestnikom podstawowych informacji, które zostaną bezpośrednio wykorzystane w kolejnych sesjach partycypacyjnych.
Uczestnicy wezmą udział w spotkaniach mających na celu zgłębienie kluczowych obszarów dla sektora teatralnego. Omówią między innymi warunki pracy specjalistów teatralnych, zagadnienia związane ze zdrowiem psychicznym, Europejski Zielony Ład i #NewEuropeanBauhaus, swobodę artystyczną, a także szeroko zakrojoną współpracę z Ukrainą. Dyskusja na temat najlepszych praktyk dotyczących takich tematów, jak „Zrównoważone i integracyjne tournée” lub „Eksperymenty teatralne z wykorzystaniem VR i robotyki” umożliwi szeroką wymianę informacji na temat innowacji i rozwoju w teatrze.
Dyskusje panelowe i prezentacje będą poświęcone palącym wyzwaniom społecznym, które mają na celu przekształcenie i odpowiednie wyposażenie europejskiego sektora teatralnego. Podjęte zostaną tematy współtworzenia cyfrowej zmiany w teatrze, nowych form interwencji zmierzających do zachowania różnorodności naszej planety oraz wspólnej strategii na rzecz zrównoważonego teatru w Europie.
Dzień 3 – Współtworzenie Przyszłych inicjatyw
Ostatni dzień EFT odbędzie się pod hasłem „Przyszłe inicjatywy”. Rozmowy będą odbywać się w grupach moderowanych przez przedstawicieli sektora teatralnego, a ich celem będzie zbudowanie wspólnej europejskiej polityki teatralnej. Dzięki interakcjom między decydentami a sektorem teatralnym zostanie sformułowana wspólna wizja przyszłości, oparta na wkładzie uczestników oraz zapewniająca jak najlepsze dopasowanie zaleceń do pilnych potrzeb sektora. Informacje zwrotne z sesji grupowych zostaną podsumowane i omówione podczas panelu perspektywicznego, a następnie zostanie opracowany dokument „Rekomendacje opolskie”, zawierający zalecenia dla europejskiego sektora teatralnego
Gospodarze Forum: Ian De Toffoli i Natasha Syvanenko
Edycję EFT 2023 poprowadzi utalentowany duet: Ian De Toffoli i Natasha Syvanenko!
Pochodzący z Luksemburga Ian De Toffoli jest wielojęzycznym autorem, dramaturgiem i badaczem z imponującym dorobkiem dzieł literackich napisanych głównie w języku francuskim. Współkierując prestiżowym wydawnictwem Hydre Editions oraz wykładając literaturę i teorię literatury na Uniwersytecie w Luksemburgu, De Toffoli wniesie na scenę bogate doświadczenie i wiedzę.
Drugą prowadzącą będzie dynamiczna ukraińska reżyserka teatralna Natasha Syvanenko. Po ukończeniu studiów kulturoznawczych na Kijowskim Uniwersytecie Sztuki Syvanenko zyskała renomę na ukraińskiej scenie teatralnej, łącząc reżyserię z zarządzaniem teatrem w wyjątkowy i urzekający sposób. Wykazując ogromną odporność i determinację, po ataku Rosji na Ukrainę w 2022 roku Syvanenko przeniosła się do Austrii, gdzie obecnie pracuje jako współpracownik teatralny w Schauspielhaus Graz.
Z tymi dwoma błyskotliwymi umysłami u steru EFT 2023 będzie wyjątkowym świętem literatury, teatru i różnorodności kulturowej!
Dodatkowe atrakcje w programie:
- „Top Secret Research” Norberta Rakowskiego
- „Danse Macabre” Renaty Piotrowskiej-Auffret
- „The Wonderful Neither This nor That” Tomasza Cymermana
![Night Fever Dinner Show w Manuarte Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_438356257,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Night Fever Dinner Show w Manuarte
![DOSTOSOWANI I DUMNI. TEATR PINOKIO W ŁODZI PODSUMOWUJE SEZON W NOWEJ SIEDZIBIE](/files/_uploaded/glownekonf_1028248164,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
DOSTOSOWANI I DUMNI. TEATR PINOKIO W ŁODZI PODSUMOWUJE SEZON W NOWEJ SIEDZIBIE
![„Mahamaya Electronic Devices” Iwana Wyrypajewa zadebiutuje w warszawskim Teatrze](/files/_uploaded/glownekonf_833030011,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
„Mahamaya Electronic Devices” Iwana Wyrypajewa zadebiutuje w warszawskim Teatrze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Media
![](/files/1922771799/pakosinska-kobiety-foto-2,w_274,_small.jpg)
Katarzyna Pakosińska: Siostrzeństwo kobiet jest jeszcze w powijakach. Natomiast w „Pytaniu na śniadanie” mam wspaniałe koleżanki, a Kinga Dobrzyńska jest dla nas jak mama
Prezenterka TVP ubolewa nad tym, że kobiety nadal dość często postrzegają siebie nawzajem jako rywalki i zamiast się wspierać, to jedna drugiej wbija szpilkę. Katarzyna Pakosińska zauważa, że damska solidarność wciąż jest rzadkością, a dużo częściej ze względu na niską samoocenę i różne uprzedzenia kobiety rzucają sobie kłody pod nogi. Jednocześnie podkreśla, że miała ogromne szczęście, trafiając do ekipy „Pytania na śniadanie”. W tej redakcji może bowiem rozwijać skrzydła kariery i liczyć na wsparcie ze strony innych kobiet.
Handel
Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki
![](/files/1922771799/inquiry-konsumenci-foto,w_133,_small.jpg)
Dane z gospodarki wskazują, że inflacyjny szok jest za nami, a Polacy ruszyli na zakupy. – Konsument przestał aż tak bardzo patrzeć na każdą wydawaną złotówkę – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska zarządu Inquiry. Wciąż jednak ostrożnie podchodzimy do przyszłości i planowania większych zakupów. Podejście konsumentów do cen, ale też kanału zakupowego to jeden z elementów, do którego branża handlowa musi się przystosowywać. Zmiany w sektorze wymuszają też kwestie regulacyjne. Wśród istotnych wyzwań na najbliższe miesiące będzie system kaucyjny i ewentualny powrót do handlowych niedziel.
Media
Aleksandra Popławska: Tantiemy z internetu to są zarobki za naszą pracę i nam się należą. W Europie wszyscy powinniśmy działać na podobnych prawach
![](/files/1922771799/poplawska-dracz-tantiemy-foto,w_133,_small.jpg)
W piątek zakończyła się batalia środowiska filmowego o tantiemy z platform streamingowych. Dzięki nowym przepisom twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów słownych i słowno-muzycznych będą uzyskiwać stosowne wynagrodzenie za udostępnianie ich dzieł w sieci. Za nowelą głosowało 417 posłów, 18 było przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu. Aktorzy mogą więc wreszcie odetchnąć z ulgą. Aleksandra Popławska i Krzysztof Dracz są jednak rozgoryczeni tym, że tak długo musieli czekać na takie rozwiązanie. Stosowne rozporządzenie powinno wejść w życie już trzy lata temu.