Premiera Nieszporów sycylijskich Verdiego w ARTE.tv - transmisja online na żywo
Face it
Bagatela 10
02-003 Warszawa
j.owsianko|agencjafaceit.pl| |j.owsianko|agencjafaceit.pl
+48 503 543 876
www.agencjafaceit.pl
W czwartek 20 stycznia o godzinie 19.00 europejski kanał kulturalny ARTE.tv będzie transmitować na żywo premierę „Nieszporów sycylijskich” Verdiego w inscenizacji reżyserki Emmy Dante. Bezpłatna transmisja z napisami w języku polskim, prosto z Teatro Massimo w Palermo, odbędzie się online, na stronie arte.tv/opera.
Akcja „Nieszporów sycylijskich” Giuseppe Verdiego opiera się na historycznych wydarzeniach powstania Sycylijczyków przeciwko francuskim okupantom w 1282 roku. Prapremiera „Nieszporów sycylijskich” odbyła się w 1855 roku w Paryskiej Operze Narodowej, podczas Wystawy Światowej. Fakt, że akcję opery można rozumieć jako parabolę włoskiego risorgimento, zauważyła również włoska cenzura i czuła się zmuszona usunąć kilka fragmentów. Dlatego oryginalną wersję dzieła można było wystawić dopiero po utworzeniu nowego państwa włoskiego w 1861 roku. Pięcioaktowa francuska wersja opery będzie wystawiana w Palermo po raz pierwszy.
Pełna symboliki inscenizacja Emmy Dante podkreśla analogie między operą Verdiego a walką palermian z włoską mafią na początku lat 90. W ten sposób w sezonie operowym 2022 Teatro Massimo upamiętnia 30. rocznicę zamordowania przez mafię sędziów Giovanniego Falconego i Paola Borsellina.
Transmisja będzie dostępna za darmo, jak wszystkie programy sezonu operowego Saison ARTE Opera, na terenie całej Europy, z napisami w sześciu językach (po polsku, angielsku, francusku, niemiecku, hiszpańsku i włosku). Po zakończeniu transmisji na żywo, opera będzie także dostępna jako wideo na żądanie na stronie arte.tv/opera.
Dyrygować będzie dyrektor muzyczny teatru: Omer Meir Wellber. W rolach głównych wystąpią: Selene Zanetti jako księżniczka Helena, Leonardo Caimi jako Henri, Mattia Olivieri jako Guy de Montfort i Luca Tittoto jako Jean Procida.
Operę będzie można obejrzeć bezpłatnie pod linkiem https://www.arte.tv/pl/videos/105766-000-A/nieszpory-sycylijskie-giuseppe-verdiego/.
„Nieszpory sycylijskie” Giuseppe Verdiego z Teatro Massimo w Palermo są częścią sezonu ARTE Opera, który powstał w ramach współpracy ARTE z wiodącymi operami w Europie przy wsparciu Unii Europejskiej.
Nieszpory sycylijskie Giuseppe Verdiego z Teatro Massimo w Palermo
Opera, ZDF/ARTE, Niemcy, Włochy 2022, 200 min,
Kierownictwo muzyczne: Omer Meir Wellber
Inscenizacja: Emma Dante
Przygotowanie plastyczne sceny: Carmine Maringola
Kostiumy: Vanessa Sannino
Scenografia: Sandro Maria Campagna
Choreografia: Manuela Lo Sicco
Reżyseria świateł: Cristian Zucaro
Kierownictwo chóru: Ciro Visco
Dyrektor baletu: Davide Bombana
Orkiestra, chór i balet Teatro Massimo w Palermo
Wystąpią: Selene Zanetti (księżniaczka Helena), Carlotta Vichi (Ninetta), Leonardo Caimi (Henri), Mattia Olivieri (Guy de Montfort), Luca Tittoto (Jean Procida), Matteo Mezzaro (Thibault), Francesco Pittari (Danieli), Pietro Luppina (Mainfroid), Alessio Verna (Robert), Andrea Pellegrini (pan de Bethune), Gabriele Sagona (hrabia de Vaudemont)
Cyfrowy sezon ARTE Opera
ARTE w ramach partnerstwa z 21 wiodącymi europejskimi operami i festiwalami operowymi realizuje od 2018 roku cyfrowy sezon ARTE Opera. Co miesiąc widzowie mogą oglądać nowe produkcje, dostępne bezpłatnie na terenie całej Europy. Dzięki wsparciu finansowemu programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa“ są w napisach w sześciu językach: niemieckim, francuskim, angielskim, polskim, włoskim i hiszpańskim. Europejski projekt ma na celu przedstawienie różnorodności artystycznej i jakości europejskich produkcji operowych oraz dotarcie do nowych widzów.
Partnerzy cyfrowego sezonu operowego Saison ARTE Opera:
Festiwal operowy w Aix-en-Provence, Holenderska Opera Narodowa (Amsterdam), Teatr Operowy Gran Teatre del Liceu (Barcelona), Opera Państwowa Unter den Linden (Berlin), Teatr Królewski La Monnaie (Bruksela), Opera Sempera (Drezno), Opera Państwowa w Hamburgu (Hamburg), Fińska Opera Narodowa (Helsinki), Opera w Lozannie (Lozanna), Royal Opera House (Londyn), Teatr Królewski Teatro Real (Madryt), La Scala (Mediolan), Bawarska Opera Państwowa (Monachium), Teatr Operowy Teatro Massimo (Palermo), Paryski Teatr Opéra-Comique (Paryż), Paryska Opera Narodowa (Paryż), Czeska Opera Narodowa (Praga), Opera Narodowa nad Renem (Sztrasburg), Wexford Festival Opera (Wexford), Wiedeńska Opera Państwowa (Wiedeń), Opera w Zurychu (Zurych).
![Night Fever Dinner Show w Manuarte Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_438356257,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Night Fever Dinner Show w Manuarte
![DOSTOSOWANI I DUMNI. TEATR PINOKIO W ŁODZI PODSUMOWUJE SEZON W NOWEJ SIEDZIBIE](/files/_uploaded/glownekonf_1028248164,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
DOSTOSOWANI I DUMNI. TEATR PINOKIO W ŁODZI PODSUMOWUJE SEZON W NOWEJ SIEDZIBIE
![„Mahamaya Electronic Devices” Iwana Wyrypajewa zadebiutuje w warszawskim Teatrze](/files/_uploaded/glownekonf_833030011,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
„Mahamaya Electronic Devices” Iwana Wyrypajewa zadebiutuje w warszawskim Teatrze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Media
![](/files/1922771799/pakosinska-kobiety-foto-2,w_274,_small.jpg)
Katarzyna Pakosińska: Siostrzeństwo kobiet jest jeszcze w powijakach. Natomiast w „Pytaniu na śniadanie” mam wspaniałe koleżanki, a Kinga Dobrzyńska jest dla nas jak mama
Prezenterka TVP ubolewa nad tym, że kobiety nadal dość często postrzegają siebie nawzajem jako rywalki i zamiast się wspierać, to jedna drugiej wbija szpilkę. Katarzyna Pakosińska zauważa, że damska solidarność wciąż jest rzadkością, a dużo częściej ze względu na niską samoocenę i różne uprzedzenia kobiety rzucają sobie kłody pod nogi. Jednocześnie podkreśla, że miała ogromne szczęście, trafiając do ekipy „Pytania na śniadanie”. W tej redakcji może bowiem rozwijać skrzydła kariery i liczyć na wsparcie ze strony innych kobiet.
Handel
Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki
![](/files/1922771799/inquiry-konsumenci-foto,w_133,_small.jpg)
Dane z gospodarki wskazują, że inflacyjny szok jest za nami, a Polacy ruszyli na zakupy. – Konsument przestał aż tak bardzo patrzeć na każdą wydawaną złotówkę – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska zarządu Inquiry. Wciąż jednak ostrożnie podchodzimy do przyszłości i planowania większych zakupów. Podejście konsumentów do cen, ale też kanału zakupowego to jeden z elementów, do którego branża handlowa musi się przystosowywać. Zmiany w sektorze wymuszają też kwestie regulacyjne. Wśród istotnych wyzwań na najbliższe miesiące będzie system kaucyjny i ewentualny powrót do handlowych niedziel.
Media
Aleksandra Popławska: Tantiemy z internetu to są zarobki za naszą pracę i nam się należą. W Europie wszyscy powinniśmy działać na podobnych prawach
![](/files/1922771799/poplawska-dracz-tantiemy-foto,w_133,_small.jpg)
W piątek zakończyła się batalia środowiska filmowego o tantiemy z platform streamingowych. Dzięki nowym przepisom twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów słownych i słowno-muzycznych będą uzyskiwać stosowne wynagrodzenie za udostępnianie ich dzieł w sieci. Za nowelą głosowało 417 posłów, 18 było przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu. Aktorzy mogą więc wreszcie odetchnąć z ulgą. Aleksandra Popławska i Krzysztof Dracz są jednak rozgoryczeni tym, że tak długo musieli czekać na takie rozwiązanie. Stosowne rozporządzenie powinno wejść w życie już trzy lata temu.