Rekordowa widownia spektakli online Opery Wrocławskiej
Prawie 40 tysięcy widzów zgromadziły listopadowe spektakle transmitowane online przez Operę Wrocławską. Widzowie docenili najwyższą jakość muzyczną i wizualną oraz doskonale dobraną obsadę solistów – gościnnych jak i rodzimych.
Przeniesienie spektakli na wirtualne deski to odpowiedź na decyzję rządową o zamknięciu dla publiczności instytucji kultury. Melomani mieli okazję uczestniczyć w czterech, pierwszych w historii Opery Wrocławskiej, widowiskach transmitowanych na żywo.
– Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem pozytywnego przyjęcia, z jakim spotkały się nasze transmisje. Otrzymujemy wiele głosów wsparcia oraz podziękowań, że zdecydowaliśmy się tak odważnie wyjść z kulturą do widzów i odwiedzić ich w domach – powiedziała Halina Ołdakowska, Dyrektor Opery Wrocławskiej. Wszystkie transmisje odbyły się za pośrednictwem kanału YouTube Opery Wrocławskiej.
Podczas minionego weekendu, licznie zgromadzeni przed ekranami miłośnicy opery, mieli przyjemność dwukrotnie zobaczyć Cyganerię Giacomo Pucciniego. Podczas spektaklu orkiestrę poprowadził Maestro Bassem Akiki, Dyrektor Artystyczny Opery Wrocławskiej. Ponad 16 tysięcy widzów mogło usłyszeć Adriannę Ferfecką jako Mimì, Piotra Buszewskiego jako Rodolfo, Marię Rozynek-Banaszak w roli Musetty, Adama Zarembę w roli Marcella, Tomasza Rudnickiego kreującego Schaunarda i Jerzego Butryna - Colline’a.
Odbiór ostatniego streamingu był bardzo pozytywny, co potwierdzają liczne wpisy Melomanów w mediach społecznościowych Opery:
- Przecudny spektakl. Bardzo dziękujemy za wszystkie wzruszenia!
- Było jak zwykle pięknie i magicznie, występ wprawiał wręcz w zachwyt. Jako Wrocławianka jestem dumna z Opery Wrocławskiej, każdy spektakl jest perfekcyjny, każdy szczegół dopracowany. Jestem wdzięczna i zaszczycona, że mam możliwość oglądać opery z udziałem najlepszych wykonawców, dziękuję! Do zobaczenia na żywo!
- Nie ma wystarczająco pięknych słów aby wyrazić wdzięczność, podziw i uznanie dla wszystkich Artystów, Realizatorów(!) i Dyrekcji, którzy pozwolili nam w tych dziwacznych czasach przenieść się „na żywo” w świat „Cyganerii”.
Wielu pozytywnych wrażeń i emocjonalnych uniesień dostarczył Wieczór Patriotyczny, który został przygotowany przez artystów Opery Wrocławskiej. Ponad pięciotysięczna publiczność mogła usłyszeć chór pod dyrekcją Anny Grabowskiej-Borys oraz solistów: Elizę Kruszczyńską, Marię Rozynek-Banaszak, Annę Lichorowicz-Erdei, Jadwigę Postrożną, Tomasza Rudnickiego i Jędrzeja Tomczyka, którym akompaniowali operowi pianiści: Szymon Atys, Ashot Babrouski oraz Ivan Zhukov. Całość była dopełniona recytacjami Michała Zborowskiego.
Pierwszym z transmitowanych na żywo wydarzeń było koncertowe wykonanie Strasznego Dworu Stanisława Moniuszki. Koncert zgromadził rekordową liczbę niemal 17 tysięcy widzów. Podczas koncertu wystąpili znakomici soliści: Edyta Piasecka (Hanna), Elwira Janasik (Jadwiga), Arnold Rutkowski (Stefan), Jerzy Butryn (Zbigniew). Partię Cześnikowej wykonała Małgorzata Walewska, Miecznika zaśpiewał Stanisław Kuflyuk, a partię Skołuby Remigiusz Łukomski. Jako Damazy wystąpił Aleksander Zuchowicz, a w rolę Macieja wcielił się Mariusz Godlewski.
Ostatnia z zaplanowanych transmisji – balet A. Adama Giselle, która miała odbyć się w sobotę 28 listopada, musiała zostać odwołana.
- Sytuacja epidemiczna zmusiła nas do decyzji o odwołaniu ostatniego z listopadowych streamingów. Jednak zachęceni bardzo pozytywnym odbiorem i popularnością z jaką spotkały się nasze transmisje, pracujemy już nad kolejnymi pomysłami, by pozostać w kontakcie z naszymi melomanami – zakończyła Halina Ołdakowska, dyrektor Opery Wrocławskiej.
Zgodnie z decyzją rządu dotyczącą wydłużenia terminu zamknięcia instytucji kultury, Opera Wrocławska pozostanie zamknięta dla widzów do 27 grudnia.

W Dzień Dziecka wyruszcie razem do krainy Calineczki

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Mika Urbaniak: Cały czas tworzę i mam w szufladzie dużo utworów. Teraz kończę moją nową płytę i mam nadzieję, że znowu sporo się będzie wokół mnie działo
Artystka pracuje właśnie nad nową płytą, która ma się ukazać jesienią. Będzie to piąty album w jej karierze i powrót po sześciu latach przerwy. Zwiastunem tego wydawnictwa jest singiel „Co masz na myśli?”. Mika Urbaniak zaznacza, że nowe kompozycje odzwierciedlają jej przemyślenia na temat miłości, siły, nadziei i odnajdywania siebie, a także pułapek przemysłu muzycznego, w którym – jej zdaniem, kobiety radzą sobie coraz lepiej i są bardziej pewne siebie. Jeśli natomiast chodzi o warstwę muzyczną tego krążka, to oprócz powrotu do hip-hopowych korzeni, będzie także można usłyszeć wpływy funku i popu.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Farmacja
Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie

Coraz więcej państw UE kompleksowo zaczyna się zajmować problemem endometriozy. W tej grupie państw jest także Polska, która od lipca wprowadziła nowy model bezpłatnej diagnostyki i opieki dla pacjentek z tą chorobą oznaczającą dla nich życie z chronicznym bólem. Podczas ubiegłotygodniowej debaty w Parlamencie Europejskim europosłowie wezwali Komisję Europejską do większej inicjatywy na forum unijnym: opracowania strategii walki z endometriozą i skierowania większych środków na badania nad tą chorobą.