SKUTECZNE ZDZIWIENIE I LEŚNA WSPÓLNOTA. DWIE PRAPREMIERY W TEATRZE PINOKIO
SKUTECZNE ZDZIWIENIE I LEŚNA WSPÓLNOTA.
DWIE PRAPREMIERY W TEATRZE PINOKIO JUŻ W TEN WEEKEND
Warstwy leśnego społeczeństwa, tajemnice dźwięków i znaków, które odkryć można, posługując się sekretną sztuką czytania – już w ten weekend Teatr Pinokio w Łodzi zaprasza na „Zamieniam się w słuch” w reżyserii Honoraty Mierzejewskiej-Mikoszy oraz wyreżyserowany przez Gabriela Gietzky’ego spektakl „Ciepłe pszczoły, zimne jelenie albo jak pozbyć się dzieci”. Dwie prapremiery otwierają pierwszy sezon teatru w nowej siedzibie przy ul. Sienkiewicza 75/77.
„Zamieniam się w słuch” to działanie teatralne eksplorujące połączenia między obrazem, dźwiękiem i znakiem, bazujące na nowatorskiej metodzie nauki czytania „Skuteczne zdziwienie” autorstwa prof. Moniki Wiśniewskiej-Kin. Reżyserka Honorata Mierzejewska-Mikosza stworzyła angażujące młodego widza widowisko mające za zadanie uczynić naukę czytania nie przykrą koniecznością, ale pretekstem do zabawy, rozbudzenia wyobraźni i pogłębienia dziecięcej wrażliwości.
– Pierwszy raz jako reżyserka spotkałam się z trudnym zadaniem przełożenia metody naukowej na spektakl – mówi Honorata Mierzejewska-Mikosza. – Przedstawienie opowiada o dźwiękach, o słuchaniu, o tym, jak dźwięczą głoski i co łączy je z literami. Wykorzystujemy nie tylko słowa, ale i przestrzenne obiekty, z których można wydobywać różne dźwięki – wyjaśnia i zaprasza widzów od czwartego roku życia w najbliższą sobotę i niedzielę o g. 12.00. Za scenografię i kostiumy do spektaklu odpowiada Ewa Woźniak, za oprawę muzyczną Iga Eckert, a projekcje przygotował Aleksander Janas.
Uroczyste otwarcie pierwszego sezonu w nowej siedzibie zaplanowane jest na sobotę, na g. 16.00. Po krótkiej części oficjalnej scenę przejmą bohaterowie spektaklu „Ciepłe pszczoły, zimne jelenie albo jak pozbyć się dzieci” w reżyserii Gabriela Gietzky’ego, dyrektora Teatru Pinokio. Bazująca na leśnej trylogii Petera Wohllebena opowieść to zaproszenie do świata natury, w którym zwierzęta mierzą się z własnymi rozterkami i budują wspólnotę, dla dzieci często bardziej egzotyczną niż świat betonowych bloków, błyszczących billboardów i korporacyjnych logotypów. Czy w lesie jest internet? Czy wilki chodzą do szkoły? Czy leśni mieszkańcy czują to samo, co my? Odpowiedzi na te pytania przyniesie pełna emocji wycieczka przez las z aktorami-przewodnikami, dla której choreografię opracował Szymon Michlewicz-Sowa, a którą muzyką oprawił Marcin Nenko. Scenografię i kostiumy przygotowała Grupa Mixer. Za reżyserię świateł odpowiada Karolina Gębska.
– Coraz odważniej wychodzimy z ciasnych ram, mając do zaproponowania znacznie więcej niż „teatr lalkowy” czy „teatr dla dzieci”. Kolejny krok ku naszemu odbiorcy stanowi teatr otwartej formy, pozwalający międzypokoleniowej widowni dzielić się z nami swoimi refleksjami niezależnie od wieku – podkreśla Gabriel Gietzky.
Szczegółowe informacje na temat repertuaru Teatru Pinokio w Łodzi i wydarzeń weekendu otwarcia znaleźć można na stronie www.teatrpinokio.pl.
Kontakt prasowy:
Magdalena Król, 577 972 353
REALIZATORZY:
„Zamieniam się w słuch”
Na podstawie metody opracowanej przez prof. Monikę Wiśniewską-Kin, pn. Skuteczne zdziwienie
Reżyseria: Honorata Mierzejewska-Mikosza
Scenografia: Ewa Woźniak
Muzyka: Iga Eckert
Projekcje: Aleksander Janas
Prapremiera: 30 września 2023 r.
Głosów użyczyli: Danuta Kołaczek, Marcel i Jaśmina Mikosza oraz Dzieci ze Szkoły Podstawowej Towarzystwa Oświatowego „Edukacja” w Łodzi.
Spektakl powstał z myślą o widzu w wieku 4+
„Ciepłe pszczoły, zimne jelenie albo jak pozbyć się dzieci"
Na podstawie tekstów Petera Wohllebena
Adaptacja: Łukasz Zaleski
Reżyseria: Gabriel Gietzky
Scenografia: Grupa MIXER
Muzyka: Marcin Nenko
Choreografia: Szymon Michlewicz-Sowa
Reżyseria świateł: Karolina Gębska
Prapremiera: 30 września 2023 r.
Spektakl powstał z myślą o widzu w wieku 7+
Licencja do utworów oryginalnych:
Das geheime Leben der Bäume / Das geheime Netzwerk der Natur / Das Seelenleben der Tiere by Peter Wohlleben © 2011 by Ludwig Verlag Muenchen,
a division of Penguin Random House Verlagsgruppe GmbH
Licencja do polskiego tłumaczenia:
„Sekretne życie drzew” / „Duchowe życie zwierząt” / „Nieznane więzi natury” autorstwa Petera Wohllebena w tłumaczeniu Ewy Kochanowskiej na licencji udzielonej przez Wydawnictwo Otwarte Sp. z o.o.

W Dzień Dziecka wyruszcie razem do krainy Calineczki

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.