SKUTECZNE ZDZIWIENIE I LEŚNA WSPÓLNOTA. DWIE PRAPREMIERY W TEATRZE PINOKIO
SKUTECZNE ZDZIWIENIE I LEŚNA WSPÓLNOTA.
DWIE PRAPREMIERY W TEATRZE PINOKIO JUŻ W TEN WEEKEND
Warstwy leśnego społeczeństwa, tajemnice dźwięków i znaków, które odkryć można, posługując się sekretną sztuką czytania – już w ten weekend Teatr Pinokio w Łodzi zaprasza na „Zamieniam się w słuch” w reżyserii Honoraty Mierzejewskiej-Mikoszy oraz wyreżyserowany przez Gabriela Gietzky’ego spektakl „Ciepłe pszczoły, zimne jelenie albo jak pozbyć się dzieci”. Dwie prapremiery otwierają pierwszy sezon teatru w nowej siedzibie przy ul. Sienkiewicza 75/77.
„Zamieniam się w słuch” to działanie teatralne eksplorujące połączenia między obrazem, dźwiękiem i znakiem, bazujące na nowatorskiej metodzie nauki czytania „Skuteczne zdziwienie” autorstwa prof. Moniki Wiśniewskiej-Kin. Reżyserka Honorata Mierzejewska-Mikosza stworzyła angażujące młodego widza widowisko mające za zadanie uczynić naukę czytania nie przykrą koniecznością, ale pretekstem do zabawy, rozbudzenia wyobraźni i pogłębienia dziecięcej wrażliwości.
– Pierwszy raz jako reżyserka spotkałam się z trudnym zadaniem przełożenia metody naukowej na spektakl – mówi Honorata Mierzejewska-Mikosza. – Przedstawienie opowiada o dźwiękach, o słuchaniu, o tym, jak dźwięczą głoski i co łączy je z literami. Wykorzystujemy nie tylko słowa, ale i przestrzenne obiekty, z których można wydobywać różne dźwięki – wyjaśnia i zaprasza widzów od czwartego roku życia w najbliższą sobotę i niedzielę o g. 12.00. Za scenografię i kostiumy do spektaklu odpowiada Ewa Woźniak, za oprawę muzyczną Iga Eckert, a projekcje przygotował Aleksander Janas.
Uroczyste otwarcie pierwszego sezonu w nowej siedzibie zaplanowane jest na sobotę, na g. 16.00. Po krótkiej części oficjalnej scenę przejmą bohaterowie spektaklu „Ciepłe pszczoły, zimne jelenie albo jak pozbyć się dzieci” w reżyserii Gabriela Gietzky’ego, dyrektora Teatru Pinokio. Bazująca na leśnej trylogii Petera Wohllebena opowieść to zaproszenie do świata natury, w którym zwierzęta mierzą się z własnymi rozterkami i budują wspólnotę, dla dzieci często bardziej egzotyczną niż świat betonowych bloków, błyszczących billboardów i korporacyjnych logotypów. Czy w lesie jest internet? Czy wilki chodzą do szkoły? Czy leśni mieszkańcy czują to samo, co my? Odpowiedzi na te pytania przyniesie pełna emocji wycieczka przez las z aktorami-przewodnikami, dla której choreografię opracował Szymon Michlewicz-Sowa, a którą muzyką oprawił Marcin Nenko. Scenografię i kostiumy przygotowała Grupa Mixer. Za reżyserię świateł odpowiada Karolina Gębska.
– Coraz odważniej wychodzimy z ciasnych ram, mając do zaproponowania znacznie więcej niż „teatr lalkowy” czy „teatr dla dzieci”. Kolejny krok ku naszemu odbiorcy stanowi teatr otwartej formy, pozwalający międzypokoleniowej widowni dzielić się z nami swoimi refleksjami niezależnie od wieku – podkreśla Gabriel Gietzky.
Szczegółowe informacje na temat repertuaru Teatru Pinokio w Łodzi i wydarzeń weekendu otwarcia znaleźć można na stronie www.teatrpinokio.pl.
Kontakt prasowy:
Magdalena Król, 577 972 353
REALIZATORZY:
„Zamieniam się w słuch”
Na podstawie metody opracowanej przez prof. Monikę Wiśniewską-Kin, pn. Skuteczne zdziwienie
Reżyseria: Honorata Mierzejewska-Mikosza
Scenografia: Ewa Woźniak
Muzyka: Iga Eckert
Projekcje: Aleksander Janas
Prapremiera: 30 września 2023 r.
Głosów użyczyli: Danuta Kołaczek, Marcel i Jaśmina Mikosza oraz Dzieci ze Szkoły Podstawowej Towarzystwa Oświatowego „Edukacja” w Łodzi.
Spektakl powstał z myślą o widzu w wieku 4+
„Ciepłe pszczoły, zimne jelenie albo jak pozbyć się dzieci"
Na podstawie tekstów Petera Wohllebena
Adaptacja: Łukasz Zaleski
Reżyseria: Gabriel Gietzky
Scenografia: Grupa MIXER
Muzyka: Marcin Nenko
Choreografia: Szymon Michlewicz-Sowa
Reżyseria świateł: Karolina Gębska
Prapremiera: 30 września 2023 r.
Spektakl powstał z myślą o widzu w wieku 7+
Licencja do utworów oryginalnych:
Das geheime Leben der Bäume / Das geheime Netzwerk der Natur / Das Seelenleben der Tiere by Peter Wohlleben © 2011 by Ludwig Verlag Muenchen,
a division of Penguin Random House Verlagsgruppe GmbH
Licencja do polskiego tłumaczenia:
„Sekretne życie drzew” / „Duchowe życie zwierząt” / „Nieznane więzi natury” autorstwa Petera Wohllebena w tłumaczeniu Ewy Kochanowskiej na licencji udzielonej przez Wydawnictwo Otwarte Sp. z o.o.

W Dzień Dziecka wyruszcie razem do krainy Calineczki

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Mika Urbaniak: Cały czas tworzę i mam w szufladzie dużo utworów. Teraz kończę moją nową płytę i mam nadzieję, że znowu sporo się będzie wokół mnie działo
Artystka pracuje właśnie nad nową płytą, która ma się ukazać jesienią. Będzie to piąty album w jej karierze i powrót po sześciu latach przerwy. Zwiastunem tego wydawnictwa jest singiel „Co masz na myśli?”. Mika Urbaniak zaznacza, że nowe kompozycje odzwierciedlają jej przemyślenia na temat miłości, siły, nadziei i odnajdywania siebie, a także pułapek przemysłu muzycznego, w którym – jej zdaniem, kobiety radzą sobie coraz lepiej i są bardziej pewne siebie. Jeśli natomiast chodzi o warstwę muzyczną tego krążka, to oprócz powrotu do hip-hopowych korzeni, będzie także można usłyszeć wpływy funku i popu.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Farmacja
Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie

Coraz więcej państw UE kompleksowo zaczyna się zajmować problemem endometriozy. W tej grupie państw jest także Polska, która od lipca wprowadziła nowy model bezpłatnej diagnostyki i opieki dla pacjentek z tą chorobą oznaczającą dla nich życie z chronicznym bólem. Podczas ubiegłotygodniowej debaty w Parlamencie Europejskim europosłowie wezwali Komisję Europejską do większej inicjatywy na forum unijnym: opracowania strategii walki z endometriozą i skierowania większych środków na badania nad tą chorobą.