S·PLOT: JEDEN KONGRES, DWIE KONFERENCJE. TRWA NABÓR WYSTĄPIEŃ
S·PLOT: JEDEN KONGRES, DWIE KONFERENCJE.
TRWA NABÓR WYSTĄPIEŃ
Jak definiować, tworzyć i badać teatr oraz sztuki performatywne dla młodych widzów? Jakie są światowe trendy w tej dziedzinie? O tym dyskutować będą uczestnicy dwóch równoległych konferencji naukowych w ramach Międzynarodowego Kongresu Sztuk Perfomatywnych dla Dzieci i Młodzieży S·PLOT, który odbędzie się w dniach
8–11 października w Łodzi. Organizatorzy: Teatr Pinokio w Łodzi, Katedra Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego oraz Studenckie Koło Naukowe Teatrologów Uniwersytetu Łódzkiego do 26 sierpnia prowadzą nabór prelegentów.
„Teatr i sztuki performatywne dla dzieci i młodzieży” to tytuł, który łączy dwie konferencje naukowe, które odbędą się w czasie Międzynarodowego Kongresu Sztuk Perfomatywnych dla Dzieci i Młodzieży S·PLOT. Różni je perspektywa – teoretyczna lub praktyczna, a co za tym idzie nieco inna grupa uczestników i sposób podejścia do tematu.
– Zależy nam na zgromadzeniu szerokiego grona badaczy i twórców, którzy z różnych perspektyw analizują teatr dla dzieci i młodzieży. Chcemy stworzyć istotne forum wymiany myśli naukowej i praktyk artystycznych, skupiające badaczy oraz twórców z Polski i zagranicy – mówi Gabriel Gietzky, dyrektor Teatru Pinokio w Łodzi, a zarazem dyrektor S·PLOTU. – Dzięki tej konferencji chcemy nie tylko pogłębić wiedzę na temat sztuk performatywnych skierowanych do młodej widowni, ale również zainicjować nowe kierunki badań i twórczości, które w przyszłości wpłyną na kształtowanie tego obszaru sztuki – dodaje.
Organizatorzy stawiają sobie za cel rozpoznanie i umocowanie w dyskursie naukowym zjawisk związanych z teatrem i sztukami performatywnymi dla młodej widowni.
– Zwrot performatywny w latach 60. XX wieku spowodował wiele zmian w teatrze oraz sztukach pochodnych, eksponując ich wydarzeniowość oraz redukując granice między nadawcą i odbiorcą. Estetyka performatywności Eriki Fischer-Lichte, Nowa Teatrologia autorstwa Marca de Marinisa albo teatrologia performatyczna Dariusza Kosińskiego to obszary nauki, umiejscawiające te zjawiska w teorii. Tożsame procesy zachodzą też na gruncie teatru ukierunkowanego na widza najmłodszego i dorastającego. Celem naszych konferencji jest rozpoznanie tego obszaru badawczego oraz umocowanie go w dyskursie naukowym teorii widowisk – dopowiada Bartosz Kurowski, kurator S·PLOTU.
Trwa nabór zgłoszeń prelegentów do obu konferencji. Do uczestnictwa w konferencji naukowej „Teatr i sztuki performatywne dla dzieci i młodzieży – perspektywy praktyczne” organizatorzy zapraszają osoby tworzące i produkujące sztuki performatywne. Liczą również na obecność przedstawicieli i przedstawicielek samorządów, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz organizacji pozarządowych. Z kolei do udziału w konferencji „Teatr i sztuki performatywne dla dzieci i młodzieży – perspektywy teoretyczne” zachęcają osoby z Polski i zagranicy, prowadzące badania naukowe oraz analizujące sztuki performatywne tego rodzaju z zastosowaniem wielorakich paradygmatów – antropologicznych, teatrologicznych, performatycznych, a także pedagogicznych.
Tematyka wystąpień konferencyjnych obejmuje m.in. wpływ teatru na widza najmłodszego i dorastającego, rolę teatru w regionach zagrożonych wykluczeniem oraz sposoby dostosowania formy przekazu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ważnym elementem dyskusji będą również kwestie związane z finansowaniem, programowaniem i produkcją wydarzeń teatralnych skierowanych do młodego widza.
Prezentacje mogą być przygotowane zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Udział prelegentów w konferencji jest bezpłatny, a szczegółowe informacje dostępne są pod adresem: s.plot@teatrpinokio.pl.
S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Perfomatywnych dla Dzieci i Młodzieży połączy w sobie perspektywy teoretyczne z praktycznymi, oferując zarówno refleksję naukową, jak i praktyczne warsztaty oraz prezentacje artystyczne. Wydarzenie ma dać początek nowemu międzynarodowemu festiwalowi S·PLOT, który zadebiutuje w przyszłym roku.
S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Łodzi oraz The Institut Ramon Llull.

W Dzień Dziecka wyruszcie razem do krainy Calineczki

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.