S·PLOT: JEDEN KONGRES, DWIE KONFERENCJE. TRWA NABÓR WYSTĄPIEŃ
S·PLOT: JEDEN KONGRES, DWIE KONFERENCJE.
TRWA NABÓR WYSTĄPIEŃ
Jak definiować, tworzyć i badać teatr oraz sztuki performatywne dla młodych widzów? Jakie są światowe trendy w tej dziedzinie? O tym dyskutować będą uczestnicy dwóch równoległych konferencji naukowych w ramach Międzynarodowego Kongresu Sztuk Perfomatywnych dla Dzieci i Młodzieży S·PLOT, który odbędzie się w dniach
8–11 października w Łodzi. Organizatorzy: Teatr Pinokio w Łodzi, Katedra Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego oraz Studenckie Koło Naukowe Teatrologów Uniwersytetu Łódzkiego do 26 sierpnia prowadzą nabór prelegentów.
„Teatr i sztuki performatywne dla dzieci i młodzieży” to tytuł, który łączy dwie konferencje naukowe, które odbędą się w czasie Międzynarodowego Kongresu Sztuk Perfomatywnych dla Dzieci i Młodzieży S·PLOT. Różni je perspektywa – teoretyczna lub praktyczna, a co za tym idzie nieco inna grupa uczestników i sposób podejścia do tematu.
– Zależy nam na zgromadzeniu szerokiego grona badaczy i twórców, którzy z różnych perspektyw analizują teatr dla dzieci i młodzieży. Chcemy stworzyć istotne forum wymiany myśli naukowej i praktyk artystycznych, skupiające badaczy oraz twórców z Polski i zagranicy – mówi Gabriel Gietzky, dyrektor Teatru Pinokio w Łodzi, a zarazem dyrektor S·PLOTU. – Dzięki tej konferencji chcemy nie tylko pogłębić wiedzę na temat sztuk performatywnych skierowanych do młodej widowni, ale również zainicjować nowe kierunki badań i twórczości, które w przyszłości wpłyną na kształtowanie tego obszaru sztuki – dodaje.
Organizatorzy stawiają sobie za cel rozpoznanie i umocowanie w dyskursie naukowym zjawisk związanych z teatrem i sztukami performatywnymi dla młodej widowni.
– Zwrot performatywny w latach 60. XX wieku spowodował wiele zmian w teatrze oraz sztukach pochodnych, eksponując ich wydarzeniowość oraz redukując granice między nadawcą i odbiorcą. Estetyka performatywności Eriki Fischer-Lichte, Nowa Teatrologia autorstwa Marca de Marinisa albo teatrologia performatyczna Dariusza Kosińskiego to obszary nauki, umiejscawiające te zjawiska w teorii. Tożsame procesy zachodzą też na gruncie teatru ukierunkowanego na widza najmłodszego i dorastającego. Celem naszych konferencji jest rozpoznanie tego obszaru badawczego oraz umocowanie go w dyskursie naukowym teorii widowisk – dopowiada Bartosz Kurowski, kurator S·PLOTU.
Trwa nabór zgłoszeń prelegentów do obu konferencji. Do uczestnictwa w konferencji naukowej „Teatr i sztuki performatywne dla dzieci i młodzieży – perspektywy praktyczne” organizatorzy zapraszają osoby tworzące i produkujące sztuki performatywne. Liczą również na obecność przedstawicieli i przedstawicielek samorządów, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz organizacji pozarządowych. Z kolei do udziału w konferencji „Teatr i sztuki performatywne dla dzieci i młodzieży – perspektywy teoretyczne” zachęcają osoby z Polski i zagranicy, prowadzące badania naukowe oraz analizujące sztuki performatywne tego rodzaju z zastosowaniem wielorakich paradygmatów – antropologicznych, teatrologicznych, performatycznych, a także pedagogicznych.
Tematyka wystąpień konferencyjnych obejmuje m.in. wpływ teatru na widza najmłodszego i dorastającego, rolę teatru w regionach zagrożonych wykluczeniem oraz sposoby dostosowania formy przekazu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ważnym elementem dyskusji będą również kwestie związane z finansowaniem, programowaniem i produkcją wydarzeń teatralnych skierowanych do młodego widza.
Prezentacje mogą być przygotowane zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Udział prelegentów w konferencji jest bezpłatny, a szczegółowe informacje dostępne są pod adresem: s.plot@teatrpinokio.pl.
S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Perfomatywnych dla Dzieci i Młodzieży połączy w sobie perspektywy teoretyczne z praktycznymi, oferując zarówno refleksję naukową, jak i praktyczne warsztaty oraz prezentacje artystyczne. Wydarzenie ma dać początek nowemu międzynarodowemu festiwalowi S·PLOT, który zadebiutuje w przyszłym roku.
S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Łodzi oraz The Institut Ramon Llull.

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”

TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Eliza Gwiazda: Teraz w koszykach ze święconką jest nawet czekolada i alkohol. Ważniejszy jest przepych niż przeżywanie tego czasu w duchu świąteczno-religijnym
Influencerka podkreśla, że dla niej Święta Wielkanocne mają szczególnie wymiar duchowy, bo pokazują zwycięstwo dobra nad złem i są symbolicznym początkiem czegoś nowego. Jej ulubionym rytuałem na tę okazję jest przygotowywanie koszyka ze święconką. Eliza Gwiazda zapewnia, że w tym czasie stawia na umiar i nie pozwala, by komercja wyparła tradycję. Wielkanoc kojarzy się jej bardziej z radością ze spotkania z bliskimi niż z suto zastawionym stołem.
Problemy społeczne
Dramatyczna sytuacja w opiece długoterminowej. Kolejki oczekujących są coraz dłuższe [DEPESZA]

Ponad 20 tys. pacjentów czeka w kolejce do zakładów opiekuńczo-leczniczych, pielęgnacyjno-opiekuńczych i pielęgniarskiej opieki domowej. Wraz ze zmianami wprowadzonymi dla osób z orzeczoną niepełnosprawnością inni oczekujący pacjenci są przesuwani do tyłu w kolejce, nawet jeżeli są w stanie cięższym. Mimo apeli kierowanych od kilku lat do rządzących sytuacja sektora opieki długoterminowej zamiast się poprawiać, wciąż się pogarsza.
Gwiazdy
Krzysztof Skórzyński: Dla mnie Wielkanoc ma wymiar symboliczny i duchowy. Podczas przygotowań w kuchni ja jestem od wykonywania poleceń córki

Gospodarz programu „Dzień Dobry TVN” lubi celebrować Wielkanoc w dużym, rodzinnym gronie. Z ekscytacją czeka więc na te świąteczne dni i zapowiada, że w tym czasie nie stroni również od obowiązków w kuchni. Co prawda szefują w niej panie, ale on dwoi się i troi, by pomóc jak najwięcej. Krzysztof Skórzyński zapewnia, że w menu oczywiście nie zabraknie „królowej” świątecznego stołu – tradycyjnej sałatki jarzynowej, a on będzie miał duży udział w jej przygotowaniu.