S·PLOT – NOWY FESTIWAL TEATRU PINOKIO W ŁODZI
Jaki powinien być festiwal teatralny adresowany do młodego widza? Co zrobić, żeby wpisał się w kalendarz istotnych europejskich wydarzeń? Na te pytania odpowie S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży, który odbędzie się w Teatrze Pinokio w Łodzi w październiku. Wydarzenie ma dać początek nowemu międzynarodowemu festiwalowi S·PLOT, który zadebiutuje w przyszłym roku.
Organizowany przez Teatr Pinokio w Łodzi S·PLOT – Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży odbędzie się w dniach 8-11 października. Jego program wypełnią dyskusje i debaty z udziałem twórców najważniejszych europejskich festiwali, przedstawicieli środowisk naukowych, pedagogów i ekspertów. Nie zabraknie sesji warsztatowych czy działań edukacyjnych, a łódzka publiczność oraz uczestnicy kongresu będą mogli zobaczyć spektakle zagraniczne, doceniane przez europejskich krytyków.
– W nowym cyfrowym świecie, w którym trudno wywołać i utrzymać zainteresowanie młodych widzów, widzimy konieczność znalezienia nowoczesnej, innowacyjnej, niestandardowej formy prezentacji i popularyzacji teatru ukierunkowanego na publiczność poniżej 18. roku życia. Stąd pomysł na festiwal poprzedzony kongresem, będącym swego rodzaju laboratorium, w którym producenci, twórcy, naukowcy, nauczyciele z Polski i zagranicy opracują nowe sposoby komunikacji z widzem najmłodszym i dorastającym – mówi Gabriel Gietzky, dyrektor Teatru Pinokio w Łodzi, zarazem dyrektor S·PLOTU.
Ambicją twórców przyszłego festiwalu jest wprowadzenie nowego standardu produkcji i programowania imprez kierowanych do młodego pokolenia, dla którego punktem wyjścia będą dobre wzorce wypracowane przez organizatorów znaczących europejskich imprez. Zaproszenie do udziału w październikowym kongresie przyjęli już Noel Jordan z Edinburgh International Children's Festival, Ilija Tatić z International Festival of Children's Theatres, w Suboticy, a także reprezentujący Hessische Theaterakademie – Philipp Schulte.
– Tegoroczna, pomostowa edycja S·PLOTU to nie tylko debaty, prelekcje, dyskusje, warsztaty dla młodzieży i spotkania ekspertów, ale też niecodzienna dla łódzkiej publiczności okazja obejrzenia propozycji czterech znakomitych twórców – zapowiada Bartosz Kurowski, kurator S·PLOTU.
Grupa Animal Religion z Hiszpanii (Katalonia) pokaże świetnie przyjęty podczas festiwalu w Edynburgu performans zatytułowany „Hello, Hands and Feet”, skierowany do widzów w wieku od 2 do 5 lat oraz uczestników z niepełnosprawnościami. Numen Company z Niemiec z przedstawieniem „Solace”, stworzonym z myślą o młodych dorosłych (15+), podejmie temat poszukiwania tożsamości we współczesnym, skomplikowanym świecie. Opowieść obleczona przez twórców w mocną i niepokojącą formę teatru lalek zaskakuje geniuszem niewidocznej animacji obiektów. Również z Niemiec przyjedzie Theater Gruene Sosse z przeniesieniem na scenę powieści „Braciszek i Karlsson z dachu” autorstwa Astrid Lindgren. Twórcy zaprezentują przygody bohaterów w nowatorskiej formie z zastosowaniem nowych technologii. Zaś hiszpańska grupa Viu el Teatre! z performansem „Pintamúsica” pomoże najnajom – najmłodszym widzom w wieku niemowlęcym – doświadczyć czterech pór roku za pomocą doznań sensorycznych.
Goście kongresu i łódzka publiczność w ramach S·PLOTU zobaczą też propozycję Teatru Pinokio w Łodzi.
– Dla nas to wyjątkowa okazja, żeby przedstawić swoją wizję teatru międzypokoleniowego, podnoszącego problemy współczesności, dającego pretekst do rozmowy i refleksji – podkreśla Gabriel Gietzky. – Mamy też nadzieję, że goście z kraju i zagranicy dostrzegą potencjał naszej nowej siedziby i przyjmą zaproszenie do wspólnych projektów w przyszłości – dodaje.
S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Łodzi oraz The Institut Ramon Llull.
![URODZINOWE BUSZOWANIE ZA KULISAMI PINOKIA Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1804037743,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
URODZINOWE BUSZOWANIE ZA KULISAMI PINOKIA
![Night Fever Dinner Show w Manuarte](/files/_uploaded/glownekonf_438356257,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Night Fever Dinner Show w Manuarte
![DOSTOSOWANI I DUMNI. TEATR PINOKIO W ŁODZI PODSUMOWUJE SEZON W NOWEJ SIEDZIBIE](/files/_uploaded/glownekonf_1028248164,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
DOSTOSOWANI I DUMNI. TEATR PINOKIO W ŁODZI PODSUMOWUJE SEZON W NOWEJ SIEDZIBIE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/czule-slowka-aktorzy-ram,w_274,r_png,_small.png)
Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.
Inwestycje
Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
![](/files/1922771799/lipinski-apartamenty-foto,w_133,r_png,_small.png)
Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.
Media
Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć
![](/files/1922771799/dowbor-nasz-nowy-dom-foto-1,w_133,_small.jpg)
Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.