S·PLOT – NOWY FESTIWAL TEATRU PINOKIO W ŁODZI
Jaki powinien być festiwal teatralny adresowany do młodego widza? Co zrobić, żeby wpisał się w kalendarz istotnych europejskich wydarzeń? Na te pytania odpowie S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży, który odbędzie się w Teatrze Pinokio w Łodzi w październiku. Wydarzenie ma dać początek nowemu międzynarodowemu festiwalowi S·PLOT, który zadebiutuje w przyszłym roku.
Organizowany przez Teatr Pinokio w Łodzi S·PLOT – Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży odbędzie się w dniach 8-11 października. Jego program wypełnią dyskusje i debaty z udziałem twórców najważniejszych europejskich festiwali, przedstawicieli środowisk naukowych, pedagogów i ekspertów. Nie zabraknie sesji warsztatowych czy działań edukacyjnych, a łódzka publiczność oraz uczestnicy kongresu będą mogli zobaczyć spektakle zagraniczne, doceniane przez europejskich krytyków.
– W nowym cyfrowym świecie, w którym trudno wywołać i utrzymać zainteresowanie młodych widzów, widzimy konieczność znalezienia nowoczesnej, innowacyjnej, niestandardowej formy prezentacji i popularyzacji teatru ukierunkowanego na publiczność poniżej 18. roku życia. Stąd pomysł na festiwal poprzedzony kongresem, będącym swego rodzaju laboratorium, w którym producenci, twórcy, naukowcy, nauczyciele z Polski i zagranicy opracują nowe sposoby komunikacji z widzem najmłodszym i dorastającym – mówi Gabriel Gietzky, dyrektor Teatru Pinokio w Łodzi, zarazem dyrektor S·PLOTU.
Ambicją twórców przyszłego festiwalu jest wprowadzenie nowego standardu produkcji i programowania imprez kierowanych do młodego pokolenia, dla którego punktem wyjścia będą dobre wzorce wypracowane przez organizatorów znaczących europejskich imprez. Zaproszenie do udziału w październikowym kongresie przyjęli już Noel Jordan z Edinburgh International Children's Festival, Ilija Tatić z International Festival of Children's Theatres, w Suboticy, a także reprezentujący Hessische Theaterakademie – Philipp Schulte.
– Tegoroczna, pomostowa edycja S·PLOTU to nie tylko debaty, prelekcje, dyskusje, warsztaty dla młodzieży i spotkania ekspertów, ale też niecodzienna dla łódzkiej publiczności okazja obejrzenia propozycji czterech znakomitych twórców – zapowiada Bartosz Kurowski, kurator S·PLOTU.
Grupa Animal Religion z Hiszpanii (Katalonia) pokaże świetnie przyjęty podczas festiwalu w Edynburgu performans zatytułowany „Hello, Hands and Feet”, skierowany do widzów w wieku od 2 do 5 lat oraz uczestników z niepełnosprawnościami. Numen Company z Niemiec z przedstawieniem „Solace”, stworzonym z myślą o młodych dorosłych (15+), podejmie temat poszukiwania tożsamości we współczesnym, skomplikowanym świecie. Opowieść obleczona przez twórców w mocną i niepokojącą formę teatru lalek zaskakuje geniuszem niewidocznej animacji obiektów. Również z Niemiec przyjedzie Theater Gruene Sosse z przeniesieniem na scenę powieści „Braciszek i Karlsson z dachu” autorstwa Astrid Lindgren. Twórcy zaprezentują przygody bohaterów w nowatorskiej formie z zastosowaniem nowych technologii. Zaś hiszpańska grupa Viu el Teatre! z performansem „Pintamúsica” pomoże najnajom – najmłodszym widzom w wieku niemowlęcym – doświadczyć czterech pór roku za pomocą doznań sensorycznych.
Goście kongresu i łódzka publiczność w ramach S·PLOTU zobaczą też propozycję Teatru Pinokio w Łodzi.
– Dla nas to wyjątkowa okazja, żeby przedstawić swoją wizję teatru międzypokoleniowego, podnoszącego problemy współczesności, dającego pretekst do rozmowy i refleksji – podkreśla Gabriel Gietzky. – Mamy też nadzieję, że goście z kraju i zagranicy dostrzegą potencjał naszej nowej siedziby i przyjmą zaproszenie do wspólnych projektów w przyszłości – dodaje.
S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Łodzi oraz The Institut Ramon Llull.

W Dzień Dziecka wyruszcie razem do krainy Calineczki

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.