S·PLOT: TAK SIĘ ROBI TEATR DLA MŁODYCH NA ŚWIECIE
S·PLOT: TAK SIĘ ROBI TEATR DLA MŁODYCH NA ŚWIECIE
Już za dwa tygodnie – za sprawą Międzynarodowego Kongresu Sztuk Perfomatywnych dla Dzieci i Młodzieży S·PLOT – Łódź stanie się areną międzynarodowej debaty na temat przyszłości teatru dla młodego widza. Na pytanie jak go definiować, tworzyć i badać, odpowiedzi szukać będzie kilkudziesięciu ekspertów z Polski, Wielkiej Brytanii, Indonezji, Meksyku, Serbii, Holandii czy Brazylii. Wszystko po to, by w Łodzi powstał nowoczesny i wartościowy festiwal teatralny dla najmłodszych.
S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Perfomatywnych dla Dzieci i Młodzieży, organizowany w dniach 8–11 października przez Teatr Pinokio w Łodzi to zapowiedź nowego festiwalu, którego pierwsza edycja ma się odbyć w przyszłym roku.
– We współpracy z badaczami i twórcami, którzy z różnych perspektyw analizują teatr dla dzieci i młodzieży stworzyliśmy rozbudowany program konferencji, warsztatów i spotkań. Chcemy by kongres stał się istotnym forum wymiany myśli naukowej i praktyk artystycznych, dlatego zachęcamy do zakupu akredytacji branżowej wszystkich, którym zawodowo bliska jest ta tematyka – mówi Gabriel Gietzky, dyrektor Teatru Pinokio w Łodzi, a zarazem dyrektor S·PLOTU. – Dzięki tej konferencji chcemy nie tylko pogłębić wiedzę na temat sztuk performatywnych skierowanych do młodej widowni, ale również zainicjować nowe kierunki badań i twórczości oraz wypracować formułę naszego przyszłego festiwalu – dodaje.
Tematyka kongresowych wystąpień i debat obejmuje m.in. wpływ teatru na widza najmłodszego i dorastającego, rolę teatru w regionach zagrożonych wykluczeniem oraz sposoby dostosowania formy przekazu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ważnym elementem dyskusji będą również kwestie związane z finansowaniem, programowaniem i produkcją wydarzeń teatralnych skierowanych do młodego widza.
Czterodniowe spotkanie teoretyków i twórców teatru dla młodego widza rozpoczną dwa wykłady mistrzowskie. Pierwszy z nich wygłosi dr hab. Marzenna Wiśniewska, prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, która mówić będzie o teatrze dla dzieci w świetle współczesnych praktyk artystycznych. Drugi to wystąpienie Hakana Silahsızoğlu z Watermans Arts Centre (Wielka Brytania) zarazem założyciela i dyrektora istambulskiego Atta Festival, który korzystając z własnych doświadczeń opowie, jak produkować i programować znaczące międzynarodowe wydarzenia popularyzujące teatr młodego widza.
– To będzie inspirujące zderzenie perspektywy teoretycznej i praktycznej. Z jednej strony zależy nam na precyzyjnej naukowej analizie wykorzystującej nowoczesne paradygmaty i metody obecne w dziedzinie wiedzy o teatrze, z drugiej – na rozpoznaniu i zdefiniowaniu dobrych praktyk, wypracowanych przez organizatorów najważniejszych wydarzeń teatralnych dla młodego widza na świecie – podkreśla Bartosz Kurowski, kurator S·PLOTU.
Stąd między innymi obecność w Łodzi mocnej reprezentacji uznanego na świecie festiwalu Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci z serbskiej Suboticy. Ilija Tatić zmierzy się z tematem nieustannych wyzwań przy produkcji festiwalu teatralnego, a dr Zoran Đerić zdradzi kulisy tworzenia koncepcji artystycznej i kryteriów selekcji festiwalu.
Z kolei dr hab. Marijana Prpa Fink, prof. Academy of Arts – Novi Sad opowie o piętnastoletnim dorobku forum naukowego towarzyszącego festiwalowi.
Niektórzy z gości kongresu uczestniczyć będą w wydarzeniu online. Tak będzie w przypadku Sian MacGregor z University of Aberdeen, mówiącej o tworzeniu we współpracy z widzami zawodowego teatru w Szkocji, czy dr Pauli Gotelip z Centro Brasileiro de Teatro para Infancia e Juventude, zwracającej uwagę na otwieranie teatru na neuroróżnorodność dzieci i młodzieży.
Gośćmi wydarzenia będą też zagraniczne zespoły, które zaprezentują spektakle, znakomicie wpisujące się w ideę kongresu i odpowiadające na pytanie, jak w nowym cyfrowym świecie wywołać i utrzymać zainteresowanie młodych widzów. Łódź odwiedzą cztery znakomite grupy z Hiszpanii i Niemiec. Zaprezentują się kilkakrotnie, tak aby nie tylko uczestnicy kongresu, ale również publiczność miała okazję zapoznać się z ich twórczością.
S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Łodzi oraz The Institut Ramon Llull.

W Dzień Dziecka wyruszcie razem do krainy Calineczki

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Gwiazdy: Rower może być alternatywą dla samochodu. To nie tylko tani i ekologiczny środek transportu, ale też wspiera zdrowie
Jeśli tylko pogoda na to pozwala, to Anna Powierza, Iwona Guzowska i Piotr Zelt chętnie przesiadają się na rower, który doskonale sprawdza się zarówno jako środek transportu w zakorkowanym mieście, jak również podczas wycieczek krajoznawczych czy treningów zdrowotnych. Gwiazdy zgodnie przyznają, że jazda jednośladem przynosi wiele korzyści dla organizmu, jest również przyjazna dla środowiska. Pozwala też zaoszczędzić na paliwie i opłatach za parkowanie.
Edukacja
Poznanie osobowości kota kluczem do prawidłowej opieki nad nim. Wsparciem może być spotkanie z behawiorystą

Z ogólnopolskiego badania „Zachowanie, osobowość i codzienność kotów” przeprowadzonego przez WHISKAS wynika, że aż 85 proc. opiekunów traktuje koty jako pełnoprawnych członków rodziny, 65 proc. uważa je za swoich najlepszych przyjaciół, a 61 proc. – za powierników codziennych myśli i emocji. Koty potrzebują jednak odpowiedzialnej opieki. Podobnie jak ludzie, mają różne typy osobowości i potrzeby behawioralne, których zaspokajanie jest kluczem do osiągnięcia kociego dobrostanu. W przypadku zauważenia niepokojących objawów u swojego pupila pomocna może być rozmowa z behawiorystą.
Media
Hubert Urbański: Teraz uczestnicy „Milionerów” przejdą wieloetapowe castingi. Chcemy mieć osoby z największą wiedzą

Gospodarz teleturnieju zdradza, że teraz format nagrywany jest w bardziej nowoczesnym studio. Zmieniły się także zasady castingu. Zanim bowiem dany uczestnik zostanie zaproszony do studia i stanie do walki o nagrodę główną, musi przejść wnikliwą weryfikację online. Hubert Urbański uważa, że pozwala to na dokładniejszą ocenę potencjału każdego kandydata i w ten sposób udaje się wybrać najlepszych z najlepszych, więc poziom będzie niezwykle wysoki.