S·PLOT: TAK SIĘ ROBI TEATR DLA MŁODYCH NA ŚWIECIE
S·PLOT: TAK SIĘ ROBI TEATR DLA MŁODYCH NA ŚWIECIE
Już za dwa tygodnie – za sprawą Międzynarodowego Kongresu Sztuk Perfomatywnych dla Dzieci i Młodzieży S·PLOT – Łódź stanie się areną międzynarodowej debaty na temat przyszłości teatru dla młodego widza. Na pytanie jak go definiować, tworzyć i badać, odpowiedzi szukać będzie kilkudziesięciu ekspertów z Polski, Wielkiej Brytanii, Indonezji, Meksyku, Serbii, Holandii czy Brazylii. Wszystko po to, by w Łodzi powstał nowoczesny i wartościowy festiwal teatralny dla najmłodszych.
S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Perfomatywnych dla Dzieci i Młodzieży, organizowany w dniach 8–11 października przez Teatr Pinokio w Łodzi to zapowiedź nowego festiwalu, którego pierwsza edycja ma się odbyć w przyszłym roku.
– We współpracy z badaczami i twórcami, którzy z różnych perspektyw analizują teatr dla dzieci i młodzieży stworzyliśmy rozbudowany program konferencji, warsztatów i spotkań. Chcemy by kongres stał się istotnym forum wymiany myśli naukowej i praktyk artystycznych, dlatego zachęcamy do zakupu akredytacji branżowej wszystkich, którym zawodowo bliska jest ta tematyka – mówi Gabriel Gietzky, dyrektor Teatru Pinokio w Łodzi, a zarazem dyrektor S·PLOTU. – Dzięki tej konferencji chcemy nie tylko pogłębić wiedzę na temat sztuk performatywnych skierowanych do młodej widowni, ale również zainicjować nowe kierunki badań i twórczości oraz wypracować formułę naszego przyszłego festiwalu – dodaje.
Tematyka kongresowych wystąpień i debat obejmuje m.in. wpływ teatru na widza najmłodszego i dorastającego, rolę teatru w regionach zagrożonych wykluczeniem oraz sposoby dostosowania formy przekazu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ważnym elementem dyskusji będą również kwestie związane z finansowaniem, programowaniem i produkcją wydarzeń teatralnych skierowanych do młodego widza.
Czterodniowe spotkanie teoretyków i twórców teatru dla młodego widza rozpoczną dwa wykłady mistrzowskie. Pierwszy z nich wygłosi dr hab. Marzenna Wiśniewska, prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, która mówić będzie o teatrze dla dzieci w świetle współczesnych praktyk artystycznych. Drugi to wystąpienie Hakana Silahsızoğlu z Watermans Arts Centre (Wielka Brytania) zarazem założyciela i dyrektora istambulskiego Atta Festival, który korzystając z własnych doświadczeń opowie, jak produkować i programować znaczące międzynarodowe wydarzenia popularyzujące teatr młodego widza.
– To będzie inspirujące zderzenie perspektywy teoretycznej i praktycznej. Z jednej strony zależy nam na precyzyjnej naukowej analizie wykorzystującej nowoczesne paradygmaty i metody obecne w dziedzinie wiedzy o teatrze, z drugiej – na rozpoznaniu i zdefiniowaniu dobrych praktyk, wypracowanych przez organizatorów najważniejszych wydarzeń teatralnych dla młodego widza na świecie – podkreśla Bartosz Kurowski, kurator S·PLOTU.
Stąd między innymi obecność w Łodzi mocnej reprezentacji uznanego na świecie festiwalu Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci z serbskiej Suboticy. Ilija Tatić zmierzy się z tematem nieustannych wyzwań przy produkcji festiwalu teatralnego, a dr Zoran Đerić zdradzi kulisy tworzenia koncepcji artystycznej i kryteriów selekcji festiwalu.
Z kolei dr hab. Marijana Prpa Fink, prof. Academy of Arts – Novi Sad opowie o piętnastoletnim dorobku forum naukowego towarzyszącego festiwalowi.
Niektórzy z gości kongresu uczestniczyć będą w wydarzeniu online. Tak będzie w przypadku Sian MacGregor z University of Aberdeen, mówiącej o tworzeniu we współpracy z widzami zawodowego teatru w Szkocji, czy dr Pauli Gotelip z Centro Brasileiro de Teatro para Infancia e Juventude, zwracającej uwagę na otwieranie teatru na neuroróżnorodność dzieci i młodzieży.
Gośćmi wydarzenia będą też zagraniczne zespoły, które zaprezentują spektakle, znakomicie wpisujące się w ideę kongresu i odpowiadające na pytanie, jak w nowym cyfrowym świecie wywołać i utrzymać zainteresowanie młodych widzów. Łódź odwiedzą cztery znakomite grupy z Hiszpanii i Niemiec. Zaprezentują się kilkakrotnie, tak aby nie tylko uczestnicy kongresu, ale również publiczność miała okazję zapoznać się z ich twórczością.
S·PLOT Międzynarodowy Kongres Sztuk Performatywnych dla Dzieci i Młodzieży został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Łodzi oraz The Institut Ramon Llull.
ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI
SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.
Konsument
Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
Z ponad 3,6 mln uczestników pracowniczych planów kapitałowych (PPK) 48 proc. stanowią kobiety – wynika z danych PFR Portal PPK. Zdaniem ekspertów podchodzą one bardzo ostrożnie do tego typu programów i starają się uzupełniać wiedzę na temat działania mechanizmów finansowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową, ale coraz więcej osób widzi w nich instrument inwestycyjny.
Media
Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące
Prezenter tłumaczy, że rolą prowadzących „Must Be the Music” jest między innymi wspieranie i motywowanie uczestników programu, którzy stresują się przed wejściem na scenę. Wartością dodaną jest natomiast dla niego to, że może poznać artystów, którzy grają niezwykle różnorodną muzykę, i bywa tak, że jakieś wykonanie bądź utwór dosłownie „wbija go w fotel”. Maciej Rock zapewnia, że nie zamyka się na żaden gatunek. Często jakieś nietuzinkowe utwory odkrywa dzięki rekomendacjom znajomych.