ŚWINIA W MASCE CZŁOWIEKA. „FOLWARK ZWIERZĘCY” TEATRU PINOKIO W ŁODZI
ŚWINIA W MASCE CZŁOWIEKA.
„FOLWARK ZWIERZĘCY” TEATRU PINOKIO W ŁODZI Z PLAKATEM MARTY FREJ
Klasyczny tekst, ale w komiksowej formule; ponadczasowy przekaz, ale zderzony z otaczającą nas cyfrową rzeczywistością – Teatr Pinokio w Łodzi przygotowuje się do premiery „Folwarku zwierzęcego” George’a Orwella, w reżyserii Gabriela Gietzky’ego. Plakat do spektaklu, powstającego z myślą o nastoletnich widzach, stworzyła uznana artystka audiowizualna – Marta Frej.
– Naszą wizję klasycznego tekstu Orwella adresujemy przede wszystkim do nastolatków, stąd przystępna forma przekazu scenicznego oraz warstwa wizualna spektaklu, oparta na kostiumach i wyrazistych, komiksowych formach – mówi reżyser, Gabriel Gietzky. – Gdy zaczęliśmy myśleć o plakacie, zależało nam na silnym przekazie, nowoczesnej formie i dotarciu do młodego widza. Stąd pomysł na współpracę z Martą Frej, artystką, koncentrującą się na przekazie, zgodnym z wartościami, jakie nam przyświecają, znakomicie poruszająca się w internetowej przestrzeni memów, którym nadała rangę artystycznego dzieła. A krytyczne spojrzenie na powierzchowną cyfrową rzeczywistość stanowi ważną warstwę naszego spektaklu – podkreśla Gabriel Gietzky,
Marta Frej zaproszenie przyjęła, choć – jak przyznaje – literacki pierwowzór jej nie zachwyca.
– Cenię celność spostrzeżeń, dotyczących natury człowieka i natury władzy, która tak ludzi uwodzi, natomiast przeszkadza mi brak szacunku do zwierząt, bo jest to opowieść o zwierzętach, które rzekomo stają się ludźmi, a zwierzęta nigdy nie zachowałyby się jak człowiek – mówi Marta Frej. – Plakat chciałam zrobić w taki sposób, żeby było widać od początku do końca, że jest to fantazja człowieka, który nie przygląda się zwierzętom. Świnia – a ja bardzo kocham świnie – która leci w kosmos, ma maskę człowieka, bo to człowiek założył jej maskę. I to jest plakat o ludziach, a nie o świniach – wyjaśnia swoją wizję artystyczną.
Marta Frej, artystka wizualna, ilustratorka, prezeska Fundacji Kulturoholizm, ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi. Uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych, miała około 50 wystaw indywidualnych. Jest laureatką nagrody Okulary Równości 2015, przyznawanej przez Fundację im. Izabeli Jarugi-Nowackiej, w kategorii prawa kobiet i przeciwdziałanie dyskryminacji z powodu płci za twórczość artystyczną zaangażowaną w obronę praw kobiet i równości płci. Jest współautorką książki „Memy i grafy”, autorką komiksu herstorycznego „Dromaderki” oraz książki „150 twarzy Marty Frej”.
Jej najbardziej znane prace to obrazy z podpisami o charakterze feministycznym, w których pojawiają się przesłanki socjologiczne. Ilustrują współczesne życie kobiet w Polsce. Były wystawiane w różnych galeriach w całej Polsce. W 2017 otrzymała nagrodę plebiscytu O!Lśnienia – Nagrody Kulturalne Onetu za nadanie memom rangi artystycznego dzieła; za feministyczną sztukę w internecie, która – dzięki swojej aktualności i bezkompromisowości – ma prawdziwą siłę. Współorganizowała Festiwal Sztuki Współczesnej w Przestrzeni Publicznej Arteria w Częstochowie. Od sierpnia 2020 mieszka i prowadzi pracownię w Gdyni.
Premiera „Folwarku zwierzęcego” odbędzie się 23 marca. Szczegółowe informacje na temat repertuaru Teatru Pinokio w Łodzi znaleźć można na stronie www.teatrpinokio.pl.
ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI
SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.
Konsument
Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową
Z ponad 3,6 mln uczestników pracowniczych planów kapitałowych (PPK) 48 proc. stanowią kobiety – wynika z danych PFR Portal PPK. Zdaniem ekspertów podchodzą one bardzo ostrożnie do tego typu programów i starają się uzupełniać wiedzę na temat działania mechanizmów finansowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową, ale coraz więcej osób widzi w nich instrument inwestycyjny.
Media
Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące
Prezenter tłumaczy, że rolą prowadzących „Must Be the Music” jest między innymi wspieranie i motywowanie uczestników programu, którzy stresują się przed wejściem na scenę. Wartością dodaną jest natomiast dla niego to, że może poznać artystów, którzy grają niezwykle różnorodną muzykę, i bywa tak, że jakieś wykonanie bądź utwór dosłownie „wbija go w fotel”. Maciej Rock zapewnia, że nie zamyka się na żaden gatunek. Często jakieś nietuzinkowe utwory odkrywa dzięki rekomendacjom znajomych.