„Wejdź Nowa” z własnym zakończeniem. Teatr Pinokio w Łodzi przełamuje bariery
„Wejdź Nowa” z własnym zakończeniem. Teatr Pinokio w Łodzi znów przełamuje bariery dostępu do kultury
Na co dzień nie chodzą do teatru. Ich codzienność to domy dziecka, ośrodki wychowawcze czy zakłady karne. Ofertę dla młodych wykluczonych przynosi zbudowany wokół dramatu Kuby Kaprala projekt artystyczno-społeczny „Wejdź Nowa" stworzony w Teatrze Pinokio w Łodzi. Ma on oddać uczestnikom twórczą sprawczość i przełamać bariery dostępu do kultury.
Dzięki rozpoczynającemu się właśnie projektowi podopieczni łódzkiego Zakładu Karnego nr 1, Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 3, Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 4 oraz Domu Dziecka nr 3 w listopadzie i grudniu wezmą udział w performatywnym czytaniu dramatu „Wejdź Nowa" Kuby Kaprala. Prezentacji tekstu w mistrzowskiej interpretacji Małgorzaty Krawczenko towarzyszyć będą warsztaty edukacyjno-arteterapeutyczne.
– Ten projekt to szansa na dotarcie z ofertą teatralną do młodych osób, które na co dzień nie mają dostępu do kultury. Chcemy nie tylko przedstawić im wartościowy, nagradzany tekst, ale przede wszystkim dać im możliwość twórczego działania i wypowiedzenia się na temat własnych doświadczeń – mówi Gabriel Gietzky, Dyrektor Teatru Pinokio w Łodzi.
Tekst Kuby Kaprala jest próbą zmierzenia się z doświadczeniami i myślami nastolatki, która przebywa w „miejscu, dla którego nie sposób znaleźć nazwy”, choć wiele wskazuje na to, że znajduje się ona w szpitalu psychiatrycznym lub młodzieżowym ośrodku wychowawczym. Opierając się na żywym języku współczesnego pokolenia „płatków śniegu” – jak przyjęło się nazywać osoby urodzone na przełomie XX i XXI wieku – „Wejdź Nowa” ma szansę dotknąć czułych strun uczestników wydarzenia, którzy odnajdą w tekście odniesienia do otaczającej ich rzeczywistości i własnych doświadczeń.
Reżyserką performatywnego czytania jest Dorota Abbe, absolwentka łódzkiej filmówki, wieloletnia aktorka Teatru Współczesnego we Wrocławiu i Teatru Nowego w Poznaniu, laureatka Gloria Artis, wyróżniona reżyserka spektakli dla dzieci i młodzieży oraz założycielka Fundacji Na Marginesie, działającej na rzecz przeciwdziałania wykluczeniom poprzez sztukę. Oprawą muzyczną wydarzenia zajął się Piotr Osak, a plakat stworzyła Ada Jarzębowska.
Dramat Kuby Kaprala składa się z trzech części. Ostatnia z nich otwarta jest na refleksję odbiorców i to ona da punkt wyjścia do spotkania edukacyjnego – pomyślanego i realizowanego jako arteterapeutyczny warsztat dramaturgiczny podsumowany dyskusją. Wspólnie z Martą Magalską, koordynatorką ds. edukacji i jakości literackiej, uczestnicy spróbują znaleźć inne, własne, zakończenie opowiedzianej historii. Każdą z zapisanych propozycji przeczyta – wciąż w konwencji performatywnej – Małgorzata Krawczenko.
– Dzięki temu wspólnie, zespołowo będziemy w stanie stwierdzić, co działa na scenie. Spotkanie, zgodnie ze sztuką terapii, zostanie domknięte dyskusją: czy to, co działa na scenie, może zadziałać w realnym życiu? I odwrotnie: czy to, co nie sprawdza się na scenie, na pewno nie ma prawa wydarzyć się „tu i teraz”? Czy pisząc, że „można wszystko”, Kuba Kapral miał rację? – dodaje Marta Magalska, koordynatorka projektu. – Wspólnie z młodymi odbiorcami stworzymy przestrzeń do bezpiecznej, otwartej rozmowy o naszych emocjach i poruszymy ważne dla nich, ale też dla nas tematy, takie jak bunt, choroba, wykluczenie czy inność – dodaje.
„Wejdź Nowa” to kontynuacja działań organizowanych przez Teatr Pinokio w Łodzi – włączających młodzież do twórczych dyskusji podejmujących problemy współczesnego świata. Projekt powstaje w partnerstwie z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Łodzi, Teatrem Nowym im. I. Cywińskiej w Poznaniu, Tomaszem Bilickim oraz Agencją Dramatu i Teatru.
Projekt realizowany jest dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura Dostępna 2024.
ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI
SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące
Prezenter tłumaczy, że rolą prowadzących „Must Be the Music” jest między innymi wspieranie i motywowanie uczestników programu, którzy stresują się przed wejściem na scenę. Wartością dodaną jest natomiast dla niego to, że może poznać artystów, którzy grają niezwykle różnorodną muzykę, i bywa tak, że jakieś wykonanie bądź utwór dosłownie „wbija go w fotel”. Maciej Rock zapewnia, że nie zamyka się na żaden gatunek. Często jakieś nietuzinkowe utwory odkrywa dzięki rekomendacjom znajomych.
Finanse
Jedna trzecia pacjentów jest niedożywiona przy przyjęciu do szpitala. Od tego w dużej mierze zależą rokowania
Niedożywienie pacjentów w szpitalach jest zjawiskiem powszechnym – w Polsce stan ten dotyczy jednej trzeciej osób już w momencie wizyty w Izbie Przyjęć, a w trakcie hospitalizacji pogłębia się u kolejnych 20–30 proc. O roli leczenia żywieniowego mówi się już coraz więcej, również jako o odrębnej opcji terapeutycznej w niektórych chorobach z autoagresji. W ocenie ekspertów wciąż jednak brakuje wiedzy na ten temat, zwłaszcza u lekarzy innych specjalizacji niż onkologiczne, gastroenterologiczne czy chirurgiczne. Tymczasem dobre odżywienie nie tylko przekłada się na szybsze zdrowienie, ale i realne oszczędności dla systemu.
Nowe technologie
Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
Wokalista zauważa, że nowoczesne technologie rewolucjonizują nasze życie i mają zastosowanie w różnych dziedzinach. Jeżeli natomiast chodzi o sztuczną inteligencję, to nie ma on nic przeciwko kreatywnemu jej wykorzystaniu również w branży muzycznej. Ale choć AI potrafi wygenerować już całkiem dobrze brzmiące utwory, to przecież na koncertach hologramy czy awatary nie dostarczą odbiorcom takich emocji, jakie towarzyszą występom prawdziwych artystów.