Komunikaty PR

„Wejdź Nowa” z własnym zakończeniem. Teatr Pinokio w Łodzi przełamuje bariery

2024-11-06  |  10:00
Biuro prasowe

„Wejdź Nowa” z własnym zakończeniem. Teatr Pinokio w Łodzi znów przełamuje bariery dostępu do kultury

Na co dzień nie chodzą do teatru. Ich codzienność to domy dziecka, ośrodki wychowawcze czy zakłady karne. Ofertę dla młodych wykluczonych przynosi zbudowany wokół dramatu Kuby Kaprala projekt artystyczno-społeczny „Wejdź Nowa" stworzony w Teatrze Pinokio w Łodzi. Ma on oddać uczestnikom twórczą sprawczość i przełamać bariery dostępu do kultury.

Dzięki rozpoczynającemu się właśnie projektowi podopieczni łódzkiego Zakładu Karnego nr 1, Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 3, Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 4 oraz Domu Dziecka nr 3 w listopadzie i grudniu wezmą udział w performatywnym czytaniu dramatu „Wejdź Nowa" Kuby Kaprala. Prezentacji tekstu w mistrzowskiej interpretacji Małgorzaty Krawczenko towarzyszyć będą warsztaty edukacyjno-arteterapeutyczne.

– Ten projekt to szansa na dotarcie z ofertą teatralną do młodych osób, które na co dzień nie mają dostępu do kultury. Chcemy nie tylko przedstawić im wartościowy, nagradzany tekst, ale przede wszystkim dać im możliwość twórczego działania i wypowiedzenia się na temat własnych doświadczeń – mówi Gabriel Gietzky, Dyrektor Teatru Pinokio w Łodzi.

Tekst Kuby Kaprala jest próbą zmierzenia się z doświadczeniami i myślami nastolatki, która przebywa w „miejscu, dla którego nie sposób znaleźć nazwy”, choć wiele wskazuje na to, że znajduje się ona w szpitalu psychiatrycznym lub młodzieżowym ośrodku wychowawczym. Opierając się na żywym języku współczesnego pokolenia „płatków śniegu” – jak przyjęło się nazywać osoby urodzone na przełomie XX i XXI wieku – „Wejdź Nowa” ma szansę dotknąć czułych strun uczestników wydarzenia, którzy odnajdą w tekście odniesienia do otaczającej ich rzeczywistości i własnych doświadczeń. 

Reżyserką performatywnego czytania jest Dorota Abbe, absolwentka łódzkiej filmówki, wieloletnia aktorka Teatru Współczesnego we Wrocławiu i Teatru Nowego w Poznaniu, laureatka Gloria Artis, wyróżniona reżyserka spektakli dla dzieci i młodzieży oraz założycielka Fundacji Na Marginesie, działającej na rzecz przeciwdziałania wykluczeniom poprzez sztukę. Oprawą muzyczną wydarzenia zajął się Piotr Osak, a plakat stworzyła Ada Jarzębowska.

Dramat Kuby Kaprala składa się z trzech części. Ostatnia z nich otwarta jest na refleksję odbiorców i to ona da punkt wyjścia do spotkania edukacyjnego – pomyślanego i realizowanego jako arteterapeutyczny warsztat dramaturgiczny podsumowany dyskusją. Wspólnie z Martą Magalską, koordynatorką ds. edukacji i jakości literackiej, uczestnicy spróbują znaleźć inne, własne, zakończenie opowiedzianej historii. Każdą z zapisanych propozycji przeczyta – wciąż w konwencji performatywnej – Małgorzata Krawczenko.

– Dzięki temu wspólnie, zespołowo będziemy w stanie stwierdzić, co działa na scenie. Spotkanie, zgodnie ze sztuką terapii, zostanie domknięte dyskusją: czy to, co działa na scenie, może zadziałać w realnym życiu? I odwrotnie: czy to, co nie sprawdza się na scenie, na pewno nie ma prawa wydarzyć się „tu i teraz”? Czy pisząc, że „można wszystko”, Kuba Kapral miał rację? – dodaje Marta Magalska, koordynatorka projektu. – Wspólnie z młodymi odbiorcami stworzymy przestrzeń do bezpiecznej, otwartej rozmowy o naszych emocjach i poruszymy ważne dla nich, ale też dla nas tematy, takie jak bunt, choroba, wykluczenie czy inność – dodaje. 

„Wejdź Nowa” to kontynuacja działań organizowanych przez Teatr Pinokio w Łodzi – włączających młodzież do twórczych dyskusji podejmujących problemy współczesnego świata. Projekt powstaje w partnerstwie z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Łodzi, Teatrem Nowym im. I. Cywińskiej w Poznaniu, Tomaszem Bilickim oraz Agencją Dramatu i Teatru.

Projekt realizowany jest dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura Dostępna 2024.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Teatr ANDRZEJ SEWERYN I DAR POEZJI CZESŁAWA MIŁOSZA Biuro prasowe
2024-11-06 | 12:00

ANDRZEJ SEWERYN I DAR POEZJI CZESŁAWA MIŁOSZA

ANDRZEJ SEWERYN I DAR POEZJI CZESŁAWA MIŁOSZA LISTOPADOWY KRAKOWSKI SALON POEZJI W ŁODZI   Od refleksyjnych „Obłoków” przez „Ucieczkę” i
Teatr WSPÓLNA LEKCJA WRAŻLIWOŚCI. PREMIERA SPEKTAKLU „BRZYDKIE KACZĄTKO”
2024-10-31 | 11:00

WSPÓLNA LEKCJA WRAŻLIWOŚCI. PREMIERA SPEKTAKLU „BRZYDKIE KACZĄTKO”

Czym jest dostępność teatru? Jak wpisywać szczególne potrzeby twórców i odbiorców w teatralne dzieło? Odpowiedzi na te pytania przynosi projekt realizowany
Teatr Teatr WAM – kultura i rozrywka na wyciągnięcie ręki
2024-10-24 | 01:30

Teatr WAM – kultura i rozrywka na wyciągnięcie ręki

Teatr WAM – kultura i rozrywka na wyciągnięcie ręki   Czy wyobrażasz sobie profesjonalny teatr w centrum handlowym? Okazuje się, że to połączenie jest możliwe. Galeria

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Problemy społeczne

W Polsce rodzi się najmniej dzieci w historii pomiarów. Duże znaczenie mają różnice w wykształceniu kobiet i mężczyzn oraz rynek pracy

Przez pierwsze trzy kwartały 2024 roku w Polsce urodziło się 192 tys. dzieci. To najmniej od zakończenia drugiej wojny światowej. Wskaźnik dzietności spadł do dramatycznie niskiego poziomu, a coraz mniej osób decyduje się na powiększenie rodziny. Wiele barier dotyczy kwestii finansowych. To m.in. trudna sytuacja mieszkaniowa, warunki na rynku pracy, np. zatrudnianie młodych dorosłych na czas określony, ale też różnice w wykształceniu kobiet i mężczyzn.

Film

Cezary Pazura: Jeżeli robię żart podczas kręcenia komedii i nikt na planie się nie śmieje, to trzeba go zmienić. Pierwsze wrażenie ekipy mówi mi najwięcej

Aktor wskazuje na dwa różne podejścia do produkcji komedii. Z jednej strony istnieje bowiem przekonanie, że dobra zabawa podczas kręcenia filmu nie gwarantuje jego końcowego sukcesu, on sam woli jednak postrzegać ekipę jako swoich pierwszych widzów i recenzentów. Cezary Pazura zaznacza też, że struktura komedii jest niezwykle delikatna. Nie chodzi w niej bowiem tylko o sam żart, ale także  o zgodność wszystkich elementów – od tempa wypowiedzi, przez emocje na ekranie, po reakcje widowni.