Wizja przyszłości – to hasło tegorocznej edycji Europejskiego Forum Teatru
Wizja przyszłości – to hasło tegorocznej edycji Europejskiego Forum Teatru
Komisja Europejska ogłosiła termin i miejsce Europejskiego Forum Teatru (ETF). Odbędzie się ono w dniach 11–13 maja 2023 roku w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Celem wydarzenia jest wzmocnienie znaczenia międzynarodowej współpracy artystycznej oraz omówienie ważnych tematów związanych z wyzwaniami stojącymi przed teatrami w XXI wieku. W wydarzeniu stacjonarnym wezmą udział zaproszeni goście, zaś wszyscy zainteresowani będą mieli okazję obejrzeć na żywo transmisję z ceremonii otwarcia i zamknięcia.
Ambitny program
Program wydarzenia, stworzony w oparciu o wartości Komisji Europejskiej określone w rocznym programie „Kreatywna Europa” obejmie 37 paneli dyskusyjnych, rozmowy z twórcami, warsztaty i spotkania networkingowe. Wierzymy, że Forum powtórzy sukces pierwszego Europejskiego Forum Teatru z 2020 roku, które odbyło się w Dreźnie, i będzie okazją do wielu inspirujących i efektywnych dyskusji pomiędzy decydentami i podmiotami z sektora teatru oraz sztuk performatywnych. Celem wydarzenia jest zwrócenie uwagi na kluczowe wyzwania i potrzeby europejskiego teatru oraz wypracowanie solidnych podstaw dla bardziej strategicznego i jednolitego podejścia do sztuki teatralnej.
Strategiczna współpraca międzynarodowa
Przedstawiciele wszystkich państw członkowskich UE, instytucji europejskich oraz społeczeństwa obywatelskiego będą dążyć do wypracowania wspólnych, uniwersalnych praktyk. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez określenie potrzeb i identyfikację istniejących zasobów, aby zapewnić artystom i osobom zawodowo zajmującym się teatrem dostęp do niezbędnych umiejętności, wsparcia i narzędzi komunikacyjnych potrzebnych do zaangażowania się w strategiczną współpracę międzynarodową.
Program trzydniowego wydarzenia skupiony będzie na trzech głównych tematach. Pierwszy dzień będzie poświęcony poszukiwaniu wspólnych płaszczyzn porozumienia między uczestnikami, a drugi badaniu możliwości twórczej współpracy artystycznej. Ostatniego dnia forum skupimy się na wyzwaniach stojących przed branżą, w tym demokracji, współpracy międzynarodowej, sile teatru, zrównoważonemu rozwojowi i zielonym przemianom oraz gotowości do pracy w środowisku cyfrowym.
Rekomendacje Opolskie
Punktem kulminacyjnym tegorocznego Forum będzie publikacja dokumentu Rekomendacje Opolskie 2023, którego celem jest pomoc przedstawicielom branży w rozpoznaniu i dostosowaniu się do szans i zagrożeń, przed którymi stoją teatry we współczesnym świecie. Opierając się na politycznym postępie zainicjowanym podczas Forum Teatru w 2020 roku i późniejszej publikacji Deklaracji Drezdeńskiej, rekomendacje zebrane i opracowane w Opolu mają za zadanie wykształcić trwałą płaszczyznę porozumienia między twórcami teatru i decydentami. Publikacja ta stanowi realną szansę na stworzenie silnej europejskiej polityki kulturalnej służącej rozwojowi sztuki teatralnej.
Sztandarowe wydarzenie branży teatralnej i sztuk performatywnych
Mamy nadzieję, że Europejskie Forum Teatru 2023 stanie się kluczowym wydarzeniem poświęconym branży teatralnej i sztukom performatywnym dla państw członkowskich Unii Europejskiej. Kontynuując kierunek rozważań z 2020 roku, zakończonych podpisaniem Deklaracji Drezdeńskiej, pragniemy sformułować reguły, dzięki którym europejski sektor teatralny będzie bardziej zrównoważony i wyposażony w narzędzia do radzenia sobie z wyzwaniami, przed którymi stoi.
Więcej informacji: European Theatre Forum 2023 | Culture and Creativity (europa.eu)
ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI
SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”
TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.
Problemy społeczne
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.